Vanliga frågor om Mazda

Vanliga frågor om Mazda

Vanliga frågor

 

Bläddra bland de vanligaste frågorna om Mazdas produkter och tjänster. Här hittar du svar på frågor, kontaktuppgifter och referenslänkar för dina frågor. Använd plusikonen till höger om du vill se svaret på en viss fråga i listan nedan:

Om din Mazda

Jag behöver en bruksanvisning från Mazda. Var får jag tag på det?

En PDF-version av din bruksanvisning finns online här. Välj bara din modell, klicka på fliken ”Bruksanvisningar” och ladda ner den första filen. Du hittar även praktiska instruktionsfilmer med användbar information om din Mazdas funktioner.


Om du vill få en papperskopia av din bruksanvisning kan du be din återförsäljare om det.

Hur kan jag skräddarsy min Mazda med tillbehör?

Det finns ett brett utbud av Mazda-tillbehör av hög kvalitet som du kan anpassa din bil med. Gå till tillbehörssidan, välj din bil och bläddra bland de olika tillbehörskategorier som visas. När du har valt tillbehör använder du utskriftsknappen för att skapa en kopia av listan. Sedan kontaktar du bara din lokala återförsäljare, så hjälper de dig med köp och installation.

Var hittar jag Mazdas instruktionsvideor och handledningar?

Vi har tagit fram filmer och handledningar för flera funktioner och tekniker från Mazda. I dem finns detaljerad information och instruktioner. Du hittar dem här. Välj bara din modell och använd filtren eller ”sökfältet” för att hitta filmen du letar efter.

Vad är My Mazda?

My Mazda är det smidigaste sättet för dig att hålla reda på alla dina viktiga Mazda-dokument och information online. Allt finns på en och samma plats, från servicehistorik till garantier. Dessutom är allt kopplat till My Mazda-appen, så du kommer åt informationen var du än befinner dig. När du köper din Mazda skapar din återförsäljare ditt konto och du får ett e-postmeddelande om att aktivera det.

Hur laddar jag ner My Mazda-appen?

Om du vill använda My Mazda på din mobila enhet måste du ladda ner appen för Android här eller för iOS här.

Vilken sorts information finns på webbplatsen?

På Mazdas officiella svenska webbplats hittar du information om Mazda, Mazdas bilar, Mazdatillbehör och -delar, detaljerade bilspecifikationer, de design- och teknikprinciper vi använder oss av, finansieringserbjudanden och kampanjer. Använd flikarna längst upp på startsidan för att få hjälp att hitta det du letar efter, eller titta igenom sidkartan där du hittar snabblänkar.

Hur kontaktar jag Mazda?

Om du vill komma i kontakt med Mazda Motor Sverige använder du kontaktuppgifterna nedan:

För frågor angående Mazda eller service kontakta din Mazda-återförsäljare/verkstad.

 

För att kontakta  Mazda Motor Sverige:

Mazda Motor Sverige 
Faktorvägen 9 
434 37 Kungsbacka

Tel: 0300-31800

info@mazda.se

Köpa

Hur hittar jag min närmaste Mazda-bilhall eller -återförsäljare?

Mazda har bilhallar och återförsäljare i hela landet. Du hittar den som finns närmast dig på sidan Hitta en återförsäljare. Skriv bara in ditt postnummer eller namnet på din ort så visar vi en lista med återförsäljare i närheten, med den som ligger närmast dig först i listan.

Hur får jag tag på en Mazdabroschyr?

Vi skickar gärna en Mazdabroschyr med posten. Välj bara vilken modell du är intresserad av och fyll i dina uppgifter här. Du kan även ladda ner en digital version av broschyren du är intresserad av genom att välja Bilar > modellen du är intresserad av > Beställ en broschyr > Ladda ner PDF

Hur bokar jag en provkörning?

Det är enkelt att boka en provkörning av en Mazda online. Gå bara till vår provkörningssida,  välj modellen du vill köra samt den återförsäljare som passar dig bäst och lämna dina kontaktuppgifter. Vi skickar sedan en bekräftelse via e-post och din önskade återförsäljare kontaktar dig för att ordna en tid som passar dig för provkörningen.

Var hittar jag finansiell information om att köpa eller leasa en ny Mazda?

[NSC] aktuella finansieringsalternativ, erbjudanden och leasingalternativ finns här. Om du vill ha mer information kan du kontakta din lokala återförsäljare.

Jag letar efter detaljer om Mazdas utrustning, specifikationer och priser. Var hittar jag det?

Detaljerad information om Mazdas modeller, deras specifikationer, utrustning, nivåer och priser samt bilder på interiören och exteriören finns på webbplatsen. Gå bara till fliken Bilar i menyn överst på sidan och välj den bil du är intresserad av. Du kan även bygga din egen Mazda med önskade specifikationer här eller besöka en Mazda- återförsäljare.

Vad kostar Mazdas bilar?

Mazda har ett brett utbud av modeller, var och en med specifikationer som kan skräddarsys för att passa dina behov. Det innebär att priset på just din Mazda kan variera. Det bästa sättet att få en uppfattning om hur mycket din perfekta Mazda kostar är därför att besöka vår bilkonfigurator. Du kan få exakta prisuppgifter för din Mazda från en Mazda-återförsäljare.

Är priserna samma hos alla Mazda-återförsäljare?

Alla våra Mazda-återförsäljare ägs och drivs fristående. Det innebär att priserna kan variera mellan olika återförsäljare. Om du vill ha ett exakt pris bör du kontakta din lokala återförsäljare som du hittar här.

Äga en Mazda

Hur ofta bör jag serva min Mazda?

Serviceintervallen för din Mazda varierar utifrån modell. Klicka här för att se Mazdas servicescheman eller rådfråga din återförsäljare. Notera att Mazdas servicescheman gäller alla nya bilar och måste följas för att tillverkarens garanti eller den utökade garantin ska gälla.

Var kan jag serva min Mazda?

Vi rekommenderar att du servar din Mazda hos en Mazda-återförsäljare eller på ett av Mazdas servicecenter eftersom all personal har fått den utbildning som krävs, använder Mazdaverktyg och har erfarenhet av att ta hand om alla bilar i Mazdas sortiment. Om du väljer att serva din bil utanför vårt nätverk är det viktigt att se till att eventuella delar som monteras antingen är Mazdadelar eller delar av likvärdig kvalitet, så att garantikraven uppfylls. Det är även viktigt att du får en detaljerad faktura för servicen där det står vilka delar och oljor som användes under servicen, eftersom denna information kan krävas om du gör ett garantianspråk. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare

Vilka är fördelarna med att använda Mazdadelar?

Mazdadelar är utformade, tillverkade och testade på hela Mazdas sortiment av bilar. Mazdadelarna monteras av särskilt utbildade Mazdamekaniker och kvaliteten garanterar  pålitlighet och prestanda. Alla Mazdadelar har konkurrenskraftiga priser och uppfyller Mazdas höga kvalitetskrav. Dessutom täcks de av en garanti på två år, så att du kan känna dig helt trygg. Mer information om Mazdadelar finns här. 

Vad kostar servicen av en Mazda?

Servicekostnaden för din Mazda kan variera då Mazda-återförsäljare och Mazdas servicecenter är fristående företag och därmed sätter sina egna priser på arbetet som utförs. Vi rekommenderar att du pratar med din lokala återförsäljare, som gärna upplyser dig om den ungefärliga kostnaden. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare.

Varför ska jag serva min bil hos en Mazda-återförsäljare?

Vi är mycket noga med att din Mazda ska vara säker och pålitlig, så att du kan känna dig helt trygg. Det är ett krav i vår franchisekedja att alla mekaniker som är anställda hos Mazda-återförsäljare har fått utbildning om Mazdaprodukter på vårt särskilda utbildningscenter. Den här utbildningen, i kombination med de specialverktyg och regelbundna produktuppdateringar som krävs, garanterar att din Mazda servas eller repareras enligt den högsta standarden.

Måste kunderna serva sina bilar hos Mazda-återförsäljare?

Vi kräver inte att våra kunder servar sina bilar hos Mazda-återförsäljare, men vi rekommenderar det starkt då alla mekaniker som är anställda hos Mazda-återförsäljare har fått utbildning om Mazdaprodukter på vårt särskilda utbildningscenter. Den här utbildningen, i kombination med de specialverktyg och regelbundna produktuppdateringar som krävs, garanterar att din Mazda servas eller repareras enligt den högsta standarden.

Jag har missat en service. Vad händer nu?

En missad service måste diskuteras med din lokala Mazda-återförsäljare eftersom det kan påverka bilens garanti. Det är viktigt att serviceschemat återgår till det normala så fort som möjligt. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare.

Vad är en digital servicebok (DSR)?

Mazdas digitala servicebok är en innovativ, elektronisk servicebok som ersätter den traditionella boken som ägaren får stämplar i efter en service av bilen. Varje Mazdas servicehistorik kommer att finnas lagrad digitalt i en central databas hos Mazda. Efter varje service får du en uppdaterad utskrift med bekräftelse på servicen och eventuellt arbete som har utförts.

Vilka bilar från Mazda är kvalificerade för den digitala serviceboken (DSR)?

DSR medföljer som standard för alla bilar som registreras efter 1 juli 2006. Om din bil byggdes efter 31 december 1997 och registrerades innan 1 juli 2006 kan du även välja att registrera den framtida servicehistoriken för din bil med hjälp av DSR-systemet. Be bara din Mazda-återförsäljare eller auktoriserade verkstad att lägga till din bil i systemet nästa gång den är inne på service.

Hur får jag min Mazda registrerad i den digitala serviceboken (DSR)?

Om din bil byggdes efter 31 december 1997 och registrerades innan 1 juli 2006 kan du även välja att registrera den framtida servicehistoriken för din bil med hjälp av DSR-systemet. Be bara din Mazda-återförsäljare eller auktoriserade verkstad att lägga till din bil i systemet nästa gång den är inne på service.

Vilken typ av olja är rätt för min bil?

Vilken typ av olja som är rätt för din bil beror på hur gammal din Mazda är och vilken modell det är. Läs din bruksanvisning eller kontakta din lokala Mazda-återförsäljare eller auktoriserade verkstad för att få specifik information. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare.

Kan en Mazda-återförsäljare kolla och fylla på oljan åt mig?

Din lokala Mazda-återförsäljare eller auktoriserade verkstad hjälper dig gärna att kolla och fylla på olja. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare.

När bör kamremmen bytas?

Det beror på hur gammal din Mazda är och vilken modell det är. Läs din bruksanvisning eller kontakta din Mazda-återförsäljare eller auktoriserade verkstad för att få specifik information. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare

Hur ofta bör min luftkonditionering servas?

Hur ofta luftkonditioneringen i din Mazda bör servas beror på hur gammal din bil är och vilken modell det är. Läs din bruksanvisning eller kontakta din lokala Mazda-återförsäljare för att få specifik information. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare.

Har Mazda ett program för kassering av batterier?

Din lokala Mazda-återförsäljare kasserar ditt gamla batteri utan kostnad när du köper och låter installera ett nytt batteri hos återförsäljaren. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare

Jag har bytt till en personlig nummerplåt. Hur registrerar jag det hos Mazda?

För att se till att vi har korrekt information om din bil bör du kontakta oss skriftligen om du väljer att skaffa en personlig nummerplåt. Skicka med en kopia av bilens registreringsbevis. Det är viktigt att du informerar Mazda om eventuella uppgifter som ändras då vi kan behöva kontakta dig i framtiden med påminnelser om service eller information om säkerhetsåterkallelser. Kontakta Mazda med uppgifterna på sidan Kontakta oss.

Det är något fel på min Mazda. Täcks det av garantin?

Det beror på orsaken till felet. Din Mazda-återförsäljare eller auktoriserade verkstad kan ge dig vidare råd, vilket omfattar en kontroll av din bil. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare.

Kan garantin föras över mellan ägare?

Mazdas standardgaranti gäller bilen och kan därmed föras vidare till ny ägare. När bilen byter ägare är det viktigt att fylla i kortet ”Ägarbyte” i din garantibok och digitala servicebok (DSR), så att Mazda har korrekt uppgifter registrerade om din Mazda.

Jag har precis köpt en importerad Mazda. Hur registrerar jag bilen i Sverige i garantisyfte?

Om du köpte bilen i ett annat EU-land är garantin giltig i Sverige. Om bilen kommer från ett land utanför EU täcks bilen inte av någon garanti i Sverige.

Vad är en säkerhetsåterkallelse?

Om en biltillverkare upptäcker ett problem med en bil som kan leda till säkerhetsproblem kan de göra en säkerhetsåterkallelse av bilen då de försöker hitta alla berörda bilar för att rätta till felet i franchisekedjans verkstäder, utan kostnad för ägaren. Dessutom upptäcker Mazda då och då områden där ägarupplevelsen kan förbättras och kan då göra små ändringar för att förbättra pålitligheten eller funktionerna.

Hur vet jag om min bil påverkas av en återkallelse?

Om du köpte din Mazda hos en Mazda-återförsäljare vidarebefordrade de dina uppgifter till Mazda Motors [NSC] som kontaktar dig om din bil berörs av en säkerhetsåterkallelse. Om du inte köpte din Mazda hos en Mazda-återförsäljare måste du meddela [NSC] att det är du som äger bilen nu genom att skicka in informationen på kortet ”Ägarbyte” som du hittar i garantiboken och den digitala serviceboken. Du kan även meddela din lokala Mazda-återförsäljare. Om du är osäker på om din bil berörs av en säkerhetsåterkallelse kan din lokala Mazda-återförsäljare kontrollera detta åt dig. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare.

Får jag betala för återkallelsearbete som utförs på min bil?

Nej, allt återkallelsearbete utförs utan kostnad.

Jag vill registrera min bil utomlands permanent och har ombetts tillhandahålla ett konformitetsintyg, hur får jag tag på ett sådant?

Skicka ett mail till Mazda Motor Sverige: info@mazda.se.  

Vilken vägassistans har jag när jag reser utomlands i Europa?

Om din bil fortfarande är under garanti, kan du använda Mazda vägassistans, kontaktas på +46 771 50 60 00 (utomlands)

Läs om Mazda vägassistans här

Jag reser utomlands med min bil, vad behöver jag?

Alla länder i Europa har olika regler, lagar och förordningar för bilkörning. Kontakta en välkänd bilistorganisation innan du reser för att få den senaste informationen. Mycket av det du kan behöva när du kör utomlands, som lampsatser, varningstrianglar och första hjälpen-väskor, finns att köpa hos din lokala Mazda-återförsäljare eller auktoriserade verkstad. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare.

Jag reser utomlands med min nya bil, hur kan jag växla mellan hel- och halvljus?

Eftersom detta varierar beroende på bilmodell bör du kontakta din lokala Mazda-återförsäljare för mer information. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare.

Är min Mazdas digitala servicebok (DSR) tillgänglig för Mazda-återförsäljare utanför Sverige?

Oavsett var i Europa du befinner dig har alla Mazda-återförsäljare tillgång till din bils servicehistorik, vilket garanterar att din Mazda blir omhändertagen på rätt sätt. Detta bidrar till att undvika onödig eller upprepad service och sparar både tid och pengar.

Olyckor och reparationer

Vad gör jag om bilen går sönder?

Om din bil fortfarande är under garanti, kan du använda Mazda vägassistans, kontaktas på 0771 50 60 00 (inom Sverige)

Läs om Mazda vägassistans här.

Min bil startar inte och jag tror att batteriet är dött. Vad gör jag?

Om din bil fortfarande täcks av garantin har du tillgång till Mazdas vägassistans i Europa och kan använda tjänsten genom att ringa Mazda Vägassistans nås på följande telefonnummer:


• Inom Sverige: 0771 50 60 00

• Från utlandet: +46 771 50 60 00

 

Alternativt kan du kontakta din lokala Mazda-återförsäljare eller auktoriserade verkstad, som kan hjälpa dig. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare.

Min Mazda har blivit stulen. Hur kan Mazda hjälpa mig?

Om din bil blir stulen kontaktar du först polisen och sedan ditt försäkringsbolag. Kontakta din återförsäljare om du behöver detaljerade specifikationer för din bil, om du behöver hjälp med en värdering av bilen för försäkringsbolaget eller om du vill diskutera alternativ för en ny bil.

Kan jag beställa delar till min bil via [NSC]?

Nej, Mazdadelar går bara att köpa hos en Mazda-återförsäljare eller auktoriserad verkstad. Klicka här för att hitta din lokala Mazda-återförsäljare.

Hur utökar jag min bils garanti och vad täcks av den?

Du kan köpa en utökad garanti för din bil mot slutet av tillverkarens garantiperiod. Kontakta din återförsäljare för att få mer information om Mazdas utökade garantialternativ. 

Mazdateknik

Vad är SKYACTIV-teknik?

Mazdas SKYACTIV-teknik är ett uttryck för en revolution som har tagit bilprestanda och nöje till nästa nivå genom att omdefiniera allt, från motorn och växellådan till plattformen. Bensin- och dieselmotorer som ger en kombination av enastående bränsleeffektivitet och ren körglädje. Växellådssystem som garanterar perfekt kontroll över bilen samtidigt som det bidrar till bättre bränsleeffektivitet. En lätt men stark plattform som gör att bilarna presterar bättre och skapar en känsla av ”Jinba Ittai”. Komplett information finns här.

Vad är MZD Connect?

MZD Connect är varumärket bakom Mazdas inbyggda infotainmentsystem. Med hjälp av det kommer föraren enkelt åt musik, sociala medier och SMS via en kompatibel mobiltelefon. MZD Connect kontrolleras med hjälp av en stor färgpekskärm på 7 tum och intuitiva Multimedia Commander (HMI). Komplett information finns här.

Vad är i-ELOOP?

i-ELOOP är ett system för regenerering av bromsenergi som omvandlar en bils kinetiska energi till elektricitet när bilen bromsar. Elektriciteten lagras sedan för användning vid ett senare tillfälle. Den kan användas för att ge strålkastarna, klimatanläggningen, ljudsystemet eller annan elektrisk utrustning ström. På så sätt behöver motorn inte bränna lika mycket extra bränsle för att skapa elektricitet, vilket förbättrar bränsleeffektiviteten. Titta på en video om hur det fungerar här.

Vad är i-ACTIVSENSE?

Mazdas i-ACTIVSENSE är en serie avancerade, tekniska säkerhetslösningar, som har utvecklats för att bidra till säkrare körning genom att hjälpa föraren upptäcka potentiella faror, plus anti-kollisionsfunktioner som kan bidra till att undvika kollisioner. Säkerhetssystemet i-ACTIVSENSE använder avkänningsenheter, som millimetervågradar och kameror, för att upptäcka potentiella faror. Mer information finns här.

Vad är KODO-design?

KODO Soul of Motion är designfilosofin bakom Mazdas bilar. KODO-designen ger uttryck för livets dynamiska skönhet, kraften och elegansen hos vilda djur i ögonblicket när de anfaller sina byten, vilket ger en känsla av rörelse även när bilen står still. Mer information finns här.

Hittade du inte det du letade efter?