hero

Mazda Hazumi – en glimt av nästa generations småbil

2014-03-04
3985 visningar
seats

Vid utvecklingen av nya generationens bilar fokuserar Mazda på främst fyra områden: designtemat ”KODO – Soul of Motion”, Skyactiv-teknologi, Mazda Proactive Safety och ett nytt system för mobil uppkoppling, kallat MZD Connect. Konceptbilen Hazumi, som premiärvisas på Geneve-salongen, har all denna nya teknologi och design och ger en glimt av Mazdas nästa nya bil i B-segmentet.

En blick på Mazdas nya generation bilmodeller, CX-5, Mazda6 och Mazda3, visar klart att designtemat KODO är både dynamiskt och ger ett starkt uttryck för rörelse. I konceptbilen Hazumi har Mazdas designers dessutom lyckats anpassa KODO-designen trots bilens kompakta yttermått. En nyutvecklad 1,5 liters Skyactiv-D dieselmotor ger konceptbilen en mycket låg bränsleförbrukning i kombination med ett kraftfullt vridmoment. Mazda Hazumi är också en mycket säker bil. Förutom grundläggande säkerhetsaspekter som körställning och utmärkta siktytor, har Hazumi Mazdas hela paket av i-ACTIVSENSE säkerhetsfunktioner. MZD Connect ger dessutom förare och passagerare snabb och säker mobil uppkopling.

Konceptbilens namn, Hazumi, har valts med tanke på både själva bilen och på den presumtiva målgruppen för den färdiga bilen. Hazumi är ett japanskt ord som på svenska betyder ungefär ”hoppa upp”, vilket kan beskriva ett litet, men kraftfullt, djur som sprudlar av energi. Ordet beskriver även den kommande B-segmentbilens potentiella kunder, unga, dynamiska, ambitiösa och fulla av livsglädje.

Hazumi är ytterligare ett exempel på designtemat KODO:s stora möjligheter att anpassas till olika typer av bilar och till olika storleksklasser.

- Vid skapandet av större modeller, som t.ex. konceptbilen Shinari, använde vi långa, svepande linjer som sträckte sig från fronten till bakdelen för att uttrycka vår KODO-design, säger Hazumis chefsdesigner Ryo Yanagisawa. I Hazumi har vi skapat en design som mera uttrycker en explosiv rörelse. Det är mera som om ett mindre djur är på väg att kasta sig över sitt byte. Varje muskel är spänd för att samla energi inför själva jakten. Trots att Hazumi är liten ger KODO-designen bilen en stark närvaro med hög körglädje.

KODO – Soul of Motion: Dynamisk och kompakt

Exterör design
Mazdas KODO-design försöker fånga spänningen, skönheten och kraften av vilda djur i rörelse. Genom att förpacka de kraftfulla och dynamiska rörelserna av KODO i en kompakt fem dörrars hatchback, har Mazdas designers givit Hazumi ett tydligt exteriört utseende med kraftfulla linjer. Detta är KODO-design i sin hittills mest kompakta form.

Genom att flytta hela den kompakta kupén så långt bak som möjligt får Hazumi tyngdpunkten nära bakaxeln. Detta skapar en kilformad kupé som startar från den låga fronten och som reser sig mot aktern för att ge en stark känsla av rörelse. Den skarpa, linjestarka profilen är ett klart avsteg från dagens vanliga design i B-segmentet. De korta överhängen och de kraftfulla skärmarna som buktar sig över konceptbilens stora hjul understryker Hazumis kraftfulla och atletiska utseende.

Men allt handlar inte bara om utseende. Som med alla de nya Skyactiv-modellerna har Mazdas utvecklingsingenjörer satt fokus på aerodynamik för att optimera luftflödet runt bilen och på så sätt minska även bränsleförbrukningen och utsläppen.

Fronten
Strålkastarna och grillen är placerade så lågt ner mot marken som möjligt, vilket ger fronten ett vasst utseende som påminner om en gepard på jakt. Men designen ger samtidigt bilen ett ganska sött utseende, som skall ge betraktaren en känsla av tillgivenhet. Fronten har LED-ljus och djupa huvudstrålkastare. Ett annat KODO-kännetecken är signature wings i aluminium, som går från nederdelan av grillen och som fortsätter ut genom strålkastarna.


Sidorna
 Med sina korta överhäng och med dörrstolparnas förlängning, som går ner genom fram- och bakhjulens mitt, ser Hazumi nästan ut som en sportbil om man betraktar den från sidan. En lång svepande linje startar från motorhuvens främre del, går över skärmarna och hela vägen till bilens akter. En annan linje börjar bakom framhjulet och går över bakhjulet till aktern. Linjerna ger Hazumi ett kraftfullt och sportigt utseende.

Hjul
De 18 tum stora aluminiumfälgarna har en dynamisk design som uttrycker en kraftig styrka som utgår från varje hjuls mitt. Kontrasten mellan de ljusa aluminiumfälten och den mörklackade delarna ger en tredimensionell känsla.

Interiör
Interiören i Hazumi har samma flytande linjer som ger en känsla av fart som sina tidigare konceptsyskon Shinari, Minagi och Takeri. Kvalitetskänslan i interiören är högre än vad som normalt förekommer i klassen och ger även ett ljust och ungdomligt intryck.

Rörelse är interiördesigners kännetecken. En rörelse som börjar från ovandelen av huvudinstrumenten framför föraren och från mittkonsolen. Effekten, liknande den utvändiga, blir en dynamisk känsla av en framåtgående rörelse. Mittkonsolen är upphängd som en bro, vilket ökar känslan av rymd och skapar mera utrymme för fötterna.

Huvudinstrumentet mitt framför föraren består av en stor rund mätare. Fler funktioner finns i en vinge på var sida om den stora runda centrala mätaren. Utformningen av huvudinstrumentet, Mazda Active Driving Display, och multifunktionsratten på mittkonsolen bygger på Mazdas nya unika HMI-gränssnitt, som kallas för Heads-Up Cockpit. Detta är utformat för att hjälpa föraren att på ett så säkert sätt som möjligt hantera stora mängder information samtidigt som föraren fortfarande kan hålla sina ögon på vägen och sitta kvar i samma körställning.

Färgsättning
Interiören är utformad med svart läder som basmaterial och med vita läderpartier på t.ex. instrumentpanel och dörrsidor. Kontrasten blir skarp mot de röda stolarna, vilket gör interiören både ungdomligt modern och samtidigt raffinerad.

Anpassad Skyactiv-teknologi

Premiär för nyutvecklad mindre dieselmotor
I konceptbilen Hazumi finns all av Mazda utvecklad Skyactiv-teknologi, anpassad för en bil i B-segmentet. Mazdas nyutvecklade dieselmotor, Skyactiv-D 1,5, har världspremiär i Hazumi. Motorn är liten och lätt och har samma egenskaper som den större 2,2 litersmotorn, som redan finns både i CX-5, Mazda3 och Mazda6. Motorn har ett kraftfullt vridmoment och låga utsläpp av CO2, under 90 g/km i Mazda Hazumi. Motorn är redan klar för de hårdare avgaskraven i Euro 6 med betydligt lägre utsläpp av NOx och sotpartiklar, utan att behöva någon form av fördyrande tillsatser.

i-ACTIVESENSE – avancerad säkerhet
Mazda Hazumi har ett flertal olika moderna säkerhetssystem baserade på Mazda Proactive Safety, som inrymmer Mazdas hela säkerhetsfilosofi för att maximera säkerheten vid varje möjlig situation. Mazda var t.ex. tidig med att som standard erbjuda autobroms i stadstrafik, Mazda Smart City Brake Support, vilket prisbelönats av Euro NCAP. Samtliga Mazda3, Mazda6 och CX-5 har detta automatiska bromssystem som standard.


Mobil uppkoppling
Unga människor längtar idag efter stimulerande upplevelser och vill så fort som möjligt dela dessa med sina vänner. Mazda ger dessa unga förare, eller vem som helst för den delen som hela tiden vill hålla kontakten med sina vänner, möjlighet till detta genom MZD Connect. Ett nytt system för mobil uppkoppling, vilket fick premiär i nya Mazda3. Tillsammans med Heads-Up Cockpit är MZD Connect utvecklat för att föraren skall ha full tillgång till sina smartphones på ett säkert och lätthanterligt sätt.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13359 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12643 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...