hero

Mazda Takeri - konceptbil i mellanklassen visas i Geneve

2012-03-07
1698 visningar
seats

Mazda Takeri är den senaste i raden av Mazdas konceptbilar enligt företagets nya designtema "Kodo - Soul of Motion". Den låga, sportiga fyra dörrars sedanen visar något av Mazdas framtida formspråk för en ny bil i den större mellanklassen. Takeri har bl.a. ett helt nytt system för att återanvända bromsenergin med en superkondensator, som Mazda kallar för i-ELOOP. Mazda Takeri visas just nu på bilsalongen i Geneve.

Mazda Takeri har ärvt många av den tidigare konceptbilen Shinaris designelement. Denna bil premiärvisades på förra årets Geneve-salong. Under det läckra skalet på Takeri finns Mazdas nya högteknologiska SKYACTIV-D dieselmotor med start/stopp-systemet i-stop och en sexväxlad automatisk SKYACTIV-Drive växellåda.

Konceptbilen Takeri, som debuterade på Tokyo-salongen i slutet av november förra året, har all den nya SKYACTIV teknologi, som redan finns i färdiga produktionsmodellen Mazda CX-5. Förutom den nya dieselmotorn har Takeri SKYACTIV-Drives sexväxlade automatiska växellåda och givetvis både SKYACTIV-Chassi och SKYACTIV-Body. Men dessutom har Takeri som första bil ett system för att återanvända bromsenergin genom en superkondensator, kallat i-ELOOP, som är en förkortning av "Intelligent Energy Loop".

Mazda först med superkondensator för återvinning av bromsenergin
Mazdas nyutvecklade bromsåtervinningssystem i-ELOOP kommer att finnas som standard i Mazdas personbilar från 2012. I verklig körning med både accelerationer och inbromsningar förbättrar i-ELOOP bränsleekonomin med ända upp till 10 procent.

Mazdas system för bromsåtervinning är unikt eftersom det använder en superkondensator som tillfälligt lagrar elektricitet. Till skillnad mot vanliga batterier, kan en superkondensator både laddas och urladdas mycket snabbare. Den är dessutom resistent mot försämrad kapacitet genom långvarig användning. i-ELOOP omvandlar effektivt bilens rörelseenergi till elektricitet när den bromsas och använder denna elektricitet till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter.

Regenerativa bromssystem ökar i popularitet för att spara bränsle. Dessa system använder vanligtvis en elmotor eller en generator för att generera elektricitet när bilen bromsas och därmed kunna återvinna en del av bilens rörelseenergi. Regenerativa bromssystem i hybridbilar använder i regel en stor elmotor och ett särskilt batteri. Till skillnad från t.ex. hybridbilar behöver Mazda i-ELOOP ingen särskild elmotor eller batteri.

Superkondensator och spänningsstabilisator
i-ELOOP har istället en ny typ av generator med en variabel spänning på 12-25 volt, en lågresistent superkondensator samt en spänningsstabilisator. i-ELOOP börjar återvinna rörelseenergin i samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen och bilen minskar hastigheten. Generatorn med variabel spänning alstrar elektriciteten upp till 25 volt för maximal effektivitet innan den skickar elektriciteten vidare till den avancerade superkondensatorn (EDLC) . Denna kondensator har utvecklats speciellt för att användas i en bil och kan laddas fullt ut på bara några sekunder.

En spänningsstabilisator omvandlar elektriciteten från 25 till 12 volt innan den används i bilens olika elektriska komponenter. Systemet laddar även bilens batteri vid behov. i-ELOOP fungerar alltid när bilen bromsas, vilket minskar behovet för motorn att använda extra bränsle enbart för att generera elektricitet. I vanlig körning med acceleration och inbromsningar förbättrar detta bränsleekonomin med upp till 10 procent.

i-ELOOP förbättrar även funktionen för Mazdas unika start/stopp-system i-stop genom att förlänga tiden som motorn kan stängas av.

Mazda building block strategy
Start/stopp-systemet i-stop, som redan 2009 fanns i Mazda3 är det första resultatet av "Building Block Strategy" som Mazda startade redan 2007 samtidigt med sin miljöstrategi "Sustainable Zoom-Zoom." Denna innebär att den totala bränsleeffektiviteten av Mazdas samtliga sålda fordon år 2015 skall förbättras med 30 procent räknat på 2008 års siffror. Detta innebär samtidigt en sänkning av bränsleförbrukningen - och av CO2-utsläppen - med cirka 23 procent.

Detta är ett mycket ambitiöst mål där Mazdas nya SKYACTIV-teknik och "Building Block Strategy" spelar en dominerande roll. i-stop var det första systemet i denna byggstensstrategi, där i-ELOOP är den nästa. Mazda planerar även att redan under nästa år sälja en hybridbil på den japanska marknaden och har därför avtalat med Toyota om att kunna använda deras hybrid-teknik tillsammans med sina egna SKYACTIV-motorer.

KODO - Soul of Motion
I Takeri har Mazdas designers utvecklat och anpassat formspråket från den tidigare, större konceptbilen Shinari, till en framtida bil i CD-segmentet. Mazdas nya designspråk, "Kodo - Soul of Motion", bygger mycket på naturens eget formspråk och i det här fallet speciellt på en gepards atletiska kropp när denna spänner sig inför en jakt och när den formligen flyger genom luften i jakten på sitt byte.

Framskärmarnas kraftiga linjer har inspirerats av en gepards spända kropp när den använder sina framben för att snabbt ändra rikting under en jakt. De bakre skärmarnas linjer påminner mera om när geparden precis har påbörjat sin jakt och sträcker ut sin vältrimmade kropp.
.
Den kraftigt utmejslade fronten har Mazdas nya "signature wings" som direkt visar att detta är en Mazda i den nya generationens bilar. "Signature wings" är ett uttryck för den femkantiga Mazda-grillens fortsättning ut i strålkastarna.

Även aktern på Takeri har designats med ett flertal olika veck. En kraftigare kromlist delar aktern på höjden och förstärker bilens exklusiva framtoning. Detta gör även den speciella djupt röda lackeringen.

Mazda Takeri är 4.850 mm lång, 1.870 mm bred och 1.430 mm hög. Den har en hjulbas på 2.830 mm och den har 20 tums fälgar med 245/40 R20-däck från Bridgestone.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12644 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...