hero

Mazda Takeri – konceptbil med ny spännande teknik

2011-12-02
1589 visningar
seats

Konceptbilen Mazda Takeri debuterade på Tokyo Motor Show. Takeri har Mazdas nya designspråk, KODO – Soul of Motion, och dessutom Mazdas nya SKYACTIV-teknologi. Konceptbilen visar Mazdas ambitioner för en framtida produktionsmodell i CD-segmentet.

Takeri har ärvt många av den tidigare konceptbilen Shinaris designelement som en fyrdörrars sportig kupé, vilken kombinerar fart och spänning med en sedans utseende. Takeri har nya SKYACTIV-D rena dieselmotor, Mazdas unika start/stopp-system i-stop och ett nyligen utvecklat system för återvinning av bromsenergin, som Mazda kallar i-ELOOP. Tillsammans gör alla denna nya teknik att Takeri sänker bränsleförbrukningen högst avsevärt samtidigt som köregenskaperna förbättras.

Konceptbilen Takeri har all den nya SKYACTIV teknologi, som redan finns i färdiga produktionsmodellen Mazda CX-5, vilken samtidigt får Japan-premiär, men som redan för drygt två månader sedan fick sin världspremiär på bilsalongen i Frankfurt. Förutom den nya dieselmotorn har Takeri SKYACTIV-Drives sexväxlade automatiska växellåda och givetvis både SKYACTIV-Chassi och SKYACTIV-Body.

Unikt system för bromsenergiåtervinning
Som första Mazda-bil har Takeri även Mazdas helt nya system för återvinning av bromsenergin, i-ELOOP. Mazda har utvecklat världens första system för återanvändning av bromsenergin från en personbil med en superkondensator. Ett system som kommer att finnas i Mazdas personbilar från 2012. I verklig körning med både accelerationer och inbromsningar förbättrar i-ELOOP bränsleekonomin med ända upp till 10 procent.

Mazdas system för bromsåtervinning är unikt eftersom det använder en superkondensator som tillfälligt lagrar elektricitet. Till skillnad mot vanliga batterier, kan en superkondensator både laddas och urladdas mycket snabbare. Den är dessutom resistent mot försämrad kapacitet genom långvarig användning. i-ELOOP omvandlar effektivt bilens rörelseenergi till elektricitet när den bromsas och använder denna elektricitet till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter.

Regenerativa bromssystem ökar i popularitet för att spara bränsle. Dessa system använder vanligtvis en elmotor eller en generator för att generera elektricitet när bilen bromsas och därmed kunna återvinna en del av bilens rörelseenergi. Regenerativa bromssystem i hybridbilar använder i regel en stor elmotor och ett särskilt batteri. Till skillnad från t.ex. hybridbilar behöver Mazda i-ELOOP ingen särskild elmotor eller batteri.

Superkondensator och spänningsstabilisator
i-ELOOP har istället en ny typ av generator med en variabel spänning på 12-25 volt, en lågresistent superkondensator samt en spänningsstabilisator. i-ELOOP börjar återvinna rörelseenergin i samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen och bilen minskar hastigheten. Generatorn med variabel spänning alstrar elektriciteten upp till 25 volt för maximal effektivitet innan den skickar elektriciteten vidare till den avancerade superkondensatorn (EDLC) . Denna kondensator har utvecklats speciellt för att användas i en bil och kan laddas fullt ut på bara några sekunder.

En spänningsstabilisator omvandlar elektriciteten från 25 till 12 volt innan den används i bilens olika elektriska komponenter. Systemet laddar även bilens batteri vid behov. i-ELOOP fungerar alltid när bilen bromsas, vilket minskar behovet för motorn att använda extra bränsle enbart för att generera elektricitet. I vanlig körning med acceleration och inbromsningar förbättrar detta bränsleekonomin med upp till 10 procent.

i-ELOOP fungerar även tillsammans med Mazdas unika start/stopp-system i-stop genom att förlänga tiden som motorn kan stängas av.


KODO – Soul of Motion
I Takeri har Mazdas designers utvecklat och anpassat formspråket från den tidigare, större konceptbilen Shinari, till en framtida bil i CD-segmentet. Mazdas nya designspråk, ”Kodo – Soul of Motion”, bygger mycket på naturens eget formspråk och i det här fallet speciellt på en gepards atletiska kropp när denna spänner sig inför en jakt och när den formligen flyger genom luften i jakten på sitt byte.

Framskärmarnas kraftiga linjer har inspirerats av en gepards spända kropp när den använder sina framben för att snabbt ändra rikting under en jakt. De bakre skärmarnas linjer påminner mera om när geparden precis har påbörjat sin jakt och sträcker ut sin vältrimmade kropp.
.
Den kraftigt utmejslade fronten har Mazdas nya ”signature wings” som direkt visar att detta är en Mazda i den nya generationen, ”Signature wings” är ett uttryck för den femkantiga Mazda-grillens fortsättning ut i strålkastarna.

Även aktern på Takeri har designats med ett flertal olika veck. En kraftigare kromlist delar aktern på höjden och förstärker bilens exklusiva framtoning. Detta gör även den djupt röda lackeringen.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19235 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15655 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13364 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12675 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...