hero

MX-5 Superlight version - tillbaka till ursprunget

2009-09-15
1476 visningar
seats

Bilen och bilismen är under förändring i världen. Energieffektivitet, miljöhänsyn och en kompromisslös säkerhet, tillsammans med prestanda och körglädje, styr idag bilindustrins utveckling. I sina ansträngningar att ge en ren och äkta körglädje och samtidigt ta ansvar för miljön, har Mazda bl.a. inriktat sig på att minska vikten vid utvecklingen av nya bilar. Något som alltid varit ett givet mål när det gäller Mazda MX-5, vilket gav inspirationen till Mazdas senaste utställningsbil.

Mazda MX-5 fyller 20 år. En orsak nog för att skapa en fullt körbar showbil, Mazda MX-5 Superlight version. Det finns dock inga planer på serietillverkning, men bilen visar ändå hur personliga bilar kan försvaras i framtiden genom att använda mindre av jordens resurser.

Mazdas europeiska utvecklingscenter i Oberursel, strax utanför Frankfurt, har skapat en showbil som visar själva kärnan i vad Mazda kallar körglädje. Baserad på sportbilsikonen Mazda MX-5 är Superlight version en ren och kompromisslös tvåsitsig sportbil som de flesta skulle kunna ha råd med.

- Att vidareutveckla MX-5, som under 20 års tid förfinats intill perfektion, till en ännu högre nivå, var den verkliga utmaningen för designteamet, säger projektledaren Hasip Girgin.

Väger under tusen kilo
Resultatet är en äkta, mycket lätt roadster. Bilen bjuder på ren och oförfalskad sportbilskörning, men fortfarande med all modern säkerhetsteknologi. Genom den låga vikten på under 1.000 kilo blir köregenskaperna och bränsleekonomin ännu bättre.

- Jag har länge drömt om att få bygga en Mazda MX-5 med en sådan här verkligen radikal design, säger Peter Birtwhistle, chefsdesigner, Mazda Motor Europe. Nu när viktminskning har blivit en viktig del i våra bilars utveckling var tiden mogen. Med Mazda MX-5 Superlight version visar vi hur lätta dagens bilar kan bli. Den nya showbilen väger bara 995 kilo.
En av de viktigaste målsättningarna under utvecklingen av Mazda MX-5 har hela tiden handlat om sambandet mellan förare, passagerare, bilens köregenskaper och upplevelsen av att åka i en öppen roadster. Målet med showbilen MX-5 Superlight version var att stärka dessa samband ytterligare.

Genom att ta bort vindrutan, suffletten och dess fästanordningar ökar känslan av en öppen roadster högst avsevärt. Mazda MX-5 Superlight version låter sportbilsentusiasten verkligen njuta av naturens omgivningar. Vinden blåser utan att hejdas rakt i ansiktet på förare och passagerare, vilka också upplever naturens alla ljud, lukter och temperaturförändringar helt intakta . Och relationen mellan föraren och tekniken har onekligen förstärkts till något som annars nästan bara finns i cockpiten på en riktig racerbil.

Mazda MX-5 Superlight version har en nykonstruerad skyddsbåge som både förstärker det sportiga utseendet, men även bidrar till både ökad säkerhet och till förbättrad aerodynamik. Skyddsbågen förhindrar även en viss turbulens.

Ingen onödig utrustning
All utrustning som nödvändigtvis inte behövs har plockats bort. Eftersom MX-5 Superlight inte har någon vindruta behövs naturligtvis inte heller några vindrutetorkare. Inte heller behövs yttre dörrhandtag eller sidofönster. En enda backspegel i aluminium med vidvinkellins räcker. Denna är placerad ovanpå instrumentbrädan, som egentligen är en förlängning av motorhuven, tillverkad i lätt kolfibermaterial.

Exteriörens rena linjer återkommer också i interiören. Även här har viktreducering varit ett viktigt mål. De äkta racingstolarna är tillverkade i ultralätt kolfiber. De är justerbara i längsled och klädda i samma sadelfärgade läder som armstöden, ratten samt växelspaken och handbromsen, vilka dessutom är tillverkade i aluminium.

På instrumentbrädan, som är tillverkad i ett mycket starkt glasfibermaterial, finns samma instrument som på produktionsmodellen. Men precis som på äkta racerbilar har Mazda MX-5 Superlight version även en startknapp mitt på instrumentbrädan och två säkerhetsvippströmbrytare för att snabbt stänga av bränsletillförsel och elektricitet.

Mazda MX-5 Superlight version har ingen luftkonditionering och ingen klädsel i kupén. Ljudisolering är ingenting för den sanna sportbilsentusiasten.

Under motorhuven på Mazda MX-5 Superlight version sitter Mazdas fyrcylindriga 1.8 litersmotor på 126 hästkrafter tillsammans med en femväxlad manuell växellåda, precis som på den vanliga produktionsmodellen. Men för att få ett sportigare ljud finns ett luftintag i polerat aluminium från Mazdaspeed och även avgassystemet kommer från Mazdaspeed.

Mazda MX-5 Superlight version har förbättrad väghållning. Bromssystemet är kraftigare, vilket inneburit att spårvidden ökats med 50 mm. Genom fjäderben från Bilstein av typen B16 och krängningshämmare från Eibach har markfrigången sänkts till endast 106 mm.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...