hero

Fler nya Mazda-handlare i Europa 2009 än någonsin tidigare

2008-06-04
1123 visningar
seats

Mazda fortsätter att förstärka sitt nät av återförsäljare runtom i Europa. 2009 ökar antalet nya Mazda-handlare rekordartat. Mazda Motor Europe räknar med minst 100 nya återförsäljare under 2009.

Tack vare framgångarna med ett kraftigt uppdaterat modellprogram, som Mazda2, Mazda6 och i dagarna nya Mazda3, har Mazdas marknadsandel i Europa ökat från att 2001 ha varit 0,9 procent till i fjol 1,6 procent.

Under 2007 startade 28 nya Mazda-återförsäljare i Europa. Ifjol 56. Och under första kvartalet i år har redan 25 nya Mazda-handlare startat sin verksamhet. Årsmålet på 100 nya handlare ser därmed ut att kunna infrias. Detta innebär en ökning av Mazdas europeiska återförsäljarenät på fem procent. Ett nät som idag har cirka 2.000 handlare.

"Mer och mer blir vi ett märke som bilhandlarna runtom i Europa är intresserat av, säger Philip Waring, COO, Mazda Motor Europe. Ett starkt nät av återförsäljare ger oss en konkurrensfördel och ökad försäljning. Vi säljer inga bilar, det gör våra återförsäljare."

Mazda ökar sitt nät av återförsäljare både i storstäder och utanför dessa. Företaget satsar både på etablerade märkeshandlare och nykomlingar med ett starkt entreprenörsskap och tidigare erfarenhet från bilbranschen.

Mazda försöker ha rimliga och kostnadseffektiva standards för bl.a. lokaler.

"Vi försöker göra livet så enkelt som möjligt för våra återförsäljare, säger Philip Waring. Vi kräver inga enorma investeringar i lokaler eller stora och betungande administrativa rutiner."

Mazda Motor Europe har nyligen tecknat nya finansiella avtal med olika partners runtom i Europa för att kunna erbjuda den bästa finansieringen för återförsäljare och kunder.

"Vi vill att det skall vara enkelt att jobba med oss och vi vill hjälpa återförsäljarna att uppnå en bättre avkastning på sina investeringar, säger Philip Waring."


Nöjda Mazda-återförsäljare i södra England

Amarjit Shokar, 43, har varit VD för Romford Mazda i södra England sedan 2007. Amarjit och hans bror Kam köpte Mazda-återförsäljaren efter att i tolv år ha arbetat hos en annan återförsäljare av ett premiummärke.

"Mazda är realistiska och förstående när det gäller vad som fordras av en återförsäljare. Till exempel när vår bilhall behövde moderniseras tilläts vi göra litet i taget under ett och ett halvt år", säger Amarjit Shokar.

Amarjit och Kam Shokar är nöjda med Mazdas moderna modellprogram och de nya finansiella avtalen, som hjälper dem att investera i deras bilrörelse. Försäljningen och vinsten har ökat under de två senaste åren med en omsättning som ökat från 6,9 miljoner euro till 11,5 miljoner euro.

"Att arbeta med Mazda känns mycket bra. Att leda en Mazda-återförsäljare är en mycket bra erfarenhet och vi vill gärna skaffa ytterligare en", säger Amarjit Koshar.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12645 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...