hero

Mazda-bilar som förändrade historien

2010-07-19
1582 visningar
seats

När Mazdas allra första personbil, en liten och söt R360, rullade av tillverkningsbandet 1960 var tiden inne för ökad bilkonsumtion. Stora länders ekonomier, som t.ex. Japan och Tyskland, hade vaknat till liv likt sovande jättar. Mazdas personbilstillverkning var fortfarande ganska liten under de kommande åren, medan produktionen av lätta kommersiella fordon fortsatte i större omfattning för att fylla den rådande efterfrågan.

Den ännu så länge ganska lilla efterfrågan på personbilar var dock ingen nackdel eftersom detta gav Mazda den tid som behövdes för att utveckla nya bilar, av vilka flera kom att sätta djupa spår inom den globala bilindustrin.

Revolter på 1960-talet – Mazda 110S Cosmo Sport
En av de allra vackraste sportbilar som Mazda någonsin byggt är 110S Cosmo Sport. Med bakhjulsdrift och motorn placerad fram, var detta koncept ingenting nytt när den kom 1967. Men under den långa motorhuven fanns en smärre sensation, en rotationsmotor med dubbla kamrar, vilket ingen produktionsbil tidigare haft.

Efter NSU:s inte helt lyckade försök med en rotationsmotor med en kammare tidigare under decenniet i Spider-modellen, lyckades Mazdas motoringenjörer med vad många trodde var omöjligt, att utveckla en rotationsmotor som var både hållbar och pålitlig, även för vanlig vardagskörning med motorvarv upp till 7.000 rpm.
För att bevisa hållbarheten anmälde Mazda bilen till 1968 års Marathon de la Route, en 84 timmar lång, mycket hård och tuff tävling på tyska klassiska racerbanan Nürburgring. Resultatet blev en hedrande fjärdeplats.

Född i slutet på 1960-talet i studentrevolternas tidevarv blev 110S Cosmo Sport Mazdas första kultbil. Vacker att se på, rolig att köra och pålitlig även med dagens mått, förändrade bilen allmänhetens uppfattningar om rotationsmotorn. 110S Cosmo Sport kom även att bilda skola för Mazdas kommande sportbilar med rotationsmotorer.

Det expressionistiska 1970-talet – Mazda RX-7
Ett decennium senare var inte revolterna lika viktiga längre utan tiden var mogen för uttrycksfullhet och personlig stil. När Mazda RX-7 först presenterades passade den perfekt in i denna nya syn på livet. Bilen hade en kilformad design, en stor bakre glasruta, strålkastare som fälldes upp ur motorhuven, skarpa färger både exteriört och interiört som till och med skulle ha fått Andy Warhol att rodna.

Mazda RX-7 kom under årens lopp att tillverkas i en mängd olika versioner, som fyrsitsig kupé, som cabriolet, med fyr- och femväxlad manuell växellåda och med automatlåda. Den dubbelskiviga rotationsmotorn fick till och med turbo och dubbelturbo på vissa senare versioner.
Med motorn fram och drivning på bakhjulen fick Mazda RX-7 en nära nog perfekt viktbalans, som gav den en av den tidens bästa vägegenskaper. Liksom tidigare Cosmo Sport blev även RX-7 snabbt en bil att räkna med i motorsportsammanhang. Mazda RX-7 vann klassen i Daytonas 24 timmarslopp 1979, det brittiska standardvagnsmästerskapet 1980 och 24 timmarsloppet på belgiska Spa-banan ett år senare. Totalt har Mazda sålt över 1,8 miljoner RX-7, vilket gör bilen till den mest sålda sportbilen med rotationsmotor någonsin.

Yuppiernas 1980-tal – alla ville han en roadster
Baksmällan från 1960- och 70-talen hade knappt hunnit sjunka undan innan Bob Hall ritade en skiss på en liten öppen tvåsitsig sportbil på svarta tavlan i Kenichi Yamamotos kontor i Hiroshima. Bilen som föddes denna dag var inte särskilt praktisk och inte fanns det särskilt många förnuftiga skäl att köpa den heller, vilket kanske förklarar varför Yamamoto-san tvingades vänta nästan ett decennium för att få klartecken att tillverka den.

När bilen till slut premiärvisades på Chicago Motor Show 1989, visade det sig att tiden var helt rätt tid för nya Mazda MX-5. Det var inne att tjäna pengar och helt rätt att spendera dem på en liten sportbil att visa upp sig i. Mazda MX-5 var tillräckligt flärdfull och cool för att attrahera 1980- och 90-talets yuppies. Dessutom hade de råd med den. Den hade uppfällbara strålkastare som RX-7 och den var lätt och tillräckligt snabb med en trivsam interiör som på klassiska sportvagnar. Bilen var spännande att köra och med nedfälld sufflett tittade alla när du kom körande. Mazda MX-5 har blivit en enorm succé, en ikon i sportbilsvärlden, som bevisar att den klassiska sportbilen är allt annat än död. Under de kommande 20 åren skulle nästan alla biltillverkare försöka bygga sin egen roadster.


Nytt millennium – Mazda6 blev ny måttstock
I slutet av 1990-talet lade Mazda grunden till dagens och framtidens framgångar med utvecklandet av en ny företagsprofil i sann Zoom-Zoom anda. En helt ny generation bilar utvecklades. Den första som presenterades var mellanklassbilen Mazda6 under år 2002.

Denna bil skiljde sig högst avsevärt från Mazdas tidigare mellanklassbilar. Bilens aggresiva strålkastare och baklampor och det modernt designade frampartiet gjorde att Mazda6 fick ett mer sportigt utseende än sina konkurrenter. Mazdas kraftfulla MZR-motorer gjorde bilen rolig att köra. Lägger vi dessutom till goda utrymmen, ett bra pris, hög kvalitet och pålitlighet och tre olika karosstyper, så blev Mazda6 en ny måttstock för japanska mellanklassbilar.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19166 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15588 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13298 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12448 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...