hero

Mazda - en historia fylld av tekniska lösningar

2010-07-09
1534 visningar
seats

Mazda Motor Corporation firar i år 90 år som företag. Fortfarande ett ungt företag som genom sina tidigare framgångar under nio decennier och den kraftiga viljan till innovativa och unika tekniska lösningar fortsätter att prova nya vägar för dagens och framtidens bilar.


En drömmare uppfinner något, ett geni gör det perfekt
Ingenting kan vara mer sant när det gäller tysken Felix Wankel och Mazdas Kenichi Yamamoto. Wankel, som aldrig tog körkort eller läste på universitet, drömde om en ny typ av motor med ett platt förbränningsrum och en tunn skiva som snurrar i mitten.

Mazdas Kenichi Yamamoto blev så imponerad av uppfinningen att Mazda köpte patentet 1961. Den första Wankel-motorn som levererades till Hiroshima vibrerade dock så mycket att rotationskolven repade väggarna i förbränningskammaren, en svaghet som Yamamoto-san och hans ingenjörer tog bort genom bättre tätningar och smörjningsteknik.

I sin första produktionsversion, i 1967 års Cosmo Sport, hade Mazdas rotationsmotor dubbla kamrar med triangulära rotorer och förbränningskammare med en excenteraxel i mitten. De utrymmen som därmed skapades mellan kolven och själva kammaren användes för insug, komprimering, tändning och utblås. Motorn var varvvillig och mjuk i gången eftersom kraften påverkade excenteraxeln direkt och inte behövde konverteras, som sker i vanliga kolvmotorer. Hittills har nästan två miljoner Mazda-bilar tillverkats med rotationsmotorer, från pickuper till rallybilar, Mazdas Le Mans-segrare från 1991, modell 787B, och till dagens RX-8 med den senaste versionens Wankel-motor, kallad RENESIS.

Vätgas i rotationsmotorn blev en överraskning
När Mazdas ingenjörer för första gången provade vätgas i sin rotationsmotor 1990 måste överraskningen ha varit stor. Det visade sig nämligen att Mazdas rotationsmotor har flera fördelar jämfört med en vanlig kolvmotor när den körs på vätgas. Blandningen av vätgas och luft blir mer homogen därför att gasflödet i en rotationsmotor är kraftigare.

Till skillnad från en vanlig kolvmotor har en rotationsmotor separata insugnings- och förbränningskammare. Det är därför ingen risk för glödtändning i den första fasen när vätgasen sprutas in.

Under de senaste 20 åren har Mazda utvecklat sin vätgasdrivna rotationsmotor så att den nu är produktionsklar. Både Mazda RX-8 Hydrogen RE och Mazda5 Hydrogen RE Hybrid kan idag leasas både i Japan och Europa och köras i allmän trafik.


Enkel och smart – DISI bensinmotor med i-stop
Mazda-ingenjörerna visste att om de kunde stanna en bensinmotor med kompression- och förbränningsfasernas kolvar i rätt position, skulle de kunna starta motorn igen bara genom att spruta in bränsle. Men för att kunna göra detta måste bränslet kunna sprutas direkt in i cylindern.

Dessa tankar födde även tanken på att utveckla Mazdas direktinsprutade motor för att kombineras med Mazdas eget utvecklade och unika start/stopp-system, i-stop. Ett system som stannar motorn och samtidigt sparar bränsle när bilen går på tomgång. När föraren trampar på kopplingspedalen igen, sprutas bensin direkt in i rätt cylinder och motorn startar på bara 0,35 sekunder, ungefär dubbelt så fort som konventionella start/stopp-system.

Katalysator med single nanoteknologi och nytt partikelfilter
Under årens lopp har Mazdas ingenjör på olika sätt försökt att hitta möjligheter att minska bilarnas miljöpåverkan. Ett exempel är s.k. single nanoteknologi i Mazdas katalystor.

I vanliga katalysatorer klumpar de små katalytiska partiklarna ihop sig vid höga temperaturer. Följden blir att katalysen blir mindre effektiv. För att motverka detta används istället ett överskott av ädelmetaller. För ett antal år sedan upptäckte Mazda-ingenjörerna att de kunde använda single nanoteknologi, så att partiklarna istället fixeras över ytan och inte klumpar ihop sig, vilket högst avsevärt minskar användningen av de dyra ädelmetallerna platina och palladium med över 70 procent

Till dieselmotorerna utvecklade Mazda ett nytt partikelfilter som på ett betydligt mer effektivt sätt tar bort olika skadliga partiklar från avgaserna. Det keramikbaserade materialet i Mazdas unika katalysator har en molekylstruktur som ökar partikelförbränningen och därmed avsevärt minskar bearbetningstiden i processen. Detta minskar både bränsleåtgången i processen och ger ännu renare avgaser. Båda dessa tekniker finns i dagens Mazda-motorer.


Viktreducering
Mazdas gramstrategi att hela tiden försöka minska vikten på nya bilar är en av de främsta miljöförbättringarna, just för att principen är så enkel – en lättare bil drar mindre bränsle! För att kunna minska vikten på en komponent måste ingenjörerna simulera hur denna fungerar under påverkan, så Mazda utvecklade nya datorprogram. För att lägga till och förändra svetspunkter på karossen utvecklades ny teknik. Ultrahöghållfasthetsstål för en både starkare och lättare kaross tillverkas med en avancerad teknik. Ingenjörerna till och med utvecklade lättare neodymium magneter till högtalarna. Genom denna gramstrategi blev Mazda en av de första biltillverkarna som introducerade en hel generation av bilar som både är lättare, starkare, mer bränsleeffektiva och samtidigt miljövänligare än sina föregångare.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19166 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15588 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13298 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12448 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...