hero

Mazda fortsätter att öka

2015-01-02
1922 visningar
seats

Mazda fortsatte under 2014 att stärka sin ställning på den svenska marknaden. Ökningen på 27 procent var bland de allra största. Mazdas marknadsandel ökade till 1,46 procent och personbilsregistreringarna steg till totalt 4 438.

- Detta är givetvis mycket glädjande siffror för oss, säger Klaus Oest, VD Mazda Motor Sverige. Nu har vi en starkare grund att stå på inför 2015, som kommer att bli ett rekordår för Mazda i Sverige när det gäller nya bilmodeller. Under 2015 skall vi introducera tre helt nya bilmodeller och två med kraftfulla uppdateringar, nya motorer och fyrhjulsdrift. Hela modellprogrammet blir nytt, förutom Mazda3 som bara är ett år gammal och som sålde mycket bra under fjolåret. Hade vi bara haft en bättre biltillgång i samband med introduktionen hade våra siffror varit ännu bättre.

Mazda3 ökade 275 procent
Mazda3 ökade med hela 275 procent på den svenska marknaden under fjolåret. Totalt registrerades 1 616 nya Mazda3. Samtidigt fortsatte framgångarna för mångfaldiga testvinnaren CX-5 och tillsammans med stora familjebilen Mazda6 ökade försäljningen på den viktiga företagsmarknaden.

Mazda fortsätter med 10 års garanti
- Marknadens längsta fabriksgaranti på 10 år har säkert varit en av orsakerna till att Mazda fortsätter att öka, säger Klaus Oest vidare. Vi har fått så mycket positiv respons från kunder och återförsäljare, så vi har beslutat att fortsätta med vår 10-åriga garanti även under 2015.

Först ut bland Mazdas alla nyheter under 2015 är en uppdaterad version av Mazda6. I slutet av februari blir det svensk premiär för Mazda6 Wagon med fyrhjulsdrift. I slutet av mars kommer helt nya Mazda2, som redan bl.a. blivit Årets Bil i Japan, och samtidigt presenteras uppdaterade Mazda CX-5, som bl.a. får en ny och större 2,5 liters Skyactiv-G bensinmotor på 192 hästkrafter.

Fem nya modellintroduktioner
Och till hösten är det dags för helt nya Mazda CX-3, en mindre crossover, samt den fjärde generationen av världens genom tiderna mest sålda öppna sportbil, Mazda MX-5.

Lagom till alla nybilsintroduktioner ömsar Mazda-återförsäljarna skinn. Hittills har ett 10-tal anläggningar byggts om enligt den nya standarden, som bl.a. innebär förändringar både exteriört och interiört.

Nya Mazda showroom
- Det var länge sedan som Mazda förändrade sin standard, så det kan vara dags, säger Klaus Oest. För kunden skall det vara en upplevelse att besöka en Mazda-återförsäljare. Det skall kännas spännande och välkomnande. Han skall mötas av värme, personlighet och ett modernt och fräscht showroom. 

- Samtidigt är de mjuka värdena givetvis också mycket viktiga. Vi kunde under fjolåret glädja oss åt att våra kontakter med återförsäljarna bara blir bättre och bättre, vilket visas av det förbättrade resultatet i MRF:s GA-enkät. Dessutom visar våra interna undersökningar att även våra kunder blir nöjdare och nöjdare.

- Men själva är vi inte nöjda. Vi är fortfarande små, alltför små. Vi skall växa ytterligare under 2015 och tillsammans med hela vår svenska organisation bygga något som redan är riktigt bra ännu bättre, avslutar en hoppfull Klaus Oest.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12644 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...