hero

Mazda i Europa sedan millennieskiftet

2010-09-20
1462 visningar
seats

Vid millennieskiftet hade Mazdas närvaro i Europa vuxit sig betydligt mycket starkare än vad den var när det japanska företagets enda helägda säljbolag huserade i en tom, tysk villa i början av 1970-talet. Den nya organisationen, det drygt ett år gamla Mazda Motor Europe (MME), fanns nu tillsammans med Mazda Tyskland i Leverkusen-Hitdorf i en stor byggnad med gott om lediga kontorsrum. I belgiska Willebroek, nära Mazdas hamnanläggning i Antwerpen, fanns sedan 1998 Mazda Logistics Europe (MLE), i samma byggnad som det europeiska centrallagret för delar och tillbehör. Och i Oberursel utanför Frankfurt fanns sedan 1990 Mazdas europiska utvecklings- och designcenter. Nu var Mazda redo för att fortsätta att växa i Europa.


Hemma i Japan hade planeringen och utvecklingen pågått en längre tid av det nya modellprogrammet i Mazdas ”Millennium Plan”, där begreppet Zoom-Zoom föddes. I Europa började MME:s ledning diskutera en strategi där de största oberoende distributörerna skulle tas över för att Mazda ytterligare skulle kunna utveckla de olika återförsäljarenäten.

Orsakerna till dessa investeringar var självklara – att på lång sikt säkerställa viktiga funktioner som strategi, planering, marknadsföring, försäljning och kommunikation, vilket skulle öka effektiviteten och harmonisera det nya marknadsföringsbudskapet var du än befann dig i Europa. Givetvis skulle oberoende distributörer finnas kvar på de marknader där lokal expertis och återförsäljarenät utgjorde den bästa lösningen.


År 2000 övertog Mazda distributionen i Italien och Spanien och året efter i Frankrike. Senare även i Storbritannien och Schweiz. Redan tidigare hade Mazda dotterbolag i Tyskland och Portugal. Samtidigt förflyttades MME:s personalchef Bruno Müller från Oberursel till Leverkusen-Hitdorf och han fick även personalansvaret för Mazda Tyskland.


”2001 var Mazda Motor Europe fortfarande ganska obestämbart till sin företagsform och saknade affärsmässiga processer. Vi var så få att våra kontor gapade ganska tomma. Det var verkligen en spännande utmaning att få vara med och bygga upp den europeiska Mazda-organisationen”, minns Bruno Müller.  

Mazda öppnade sin andra hamnanläggning i Barcelona 2002. Härifrån transporterades nya bilar vidare till Italien, Spanien, Schweiz och Portugal. Samtidigt förbättrades den interna strukturen vid huvudkontoret i Leverkusen med nya avdelningar för bl.a. marknadsföring och PR.

“Det fanns inga gemensamma modellanseringar i Europa före 2001, säger Bruno Müller. De allra flesta arrangemangen var lokala. De var mycket traditionella och långt ifrån så spännande och intressanta som dagens europeiska produktlanseringar. Våra montrar vid de internationella bilutställningarna var också mycket lokalt präglade och vi saknade ett gemensamt budskap.”

År 2002 hade de åtta första medarbetarna från början av 1970-talet ökat till en bit över ett hundra och Mazda var på väg att förändra sin varumärkesimage. Denna vår lanserades den första Zoom-Zoom produkten, nya Mazda6, vid ett gemensamt europeiskt pressarrangemang i Rom. Försäljningen i Europa ökade under året med elva procent till totalt 168.000 bilar
.

2003 lanserades Mazda2, Mazda3 och nya sportkupén RX-8 med rotationsmotor och ett nytt dotterbolag i Österrike etablerades, vilket snart började exportera bilar till flera länder i forna öst-Europa. Under året startade även ett nytt dotterbolag i Danmark, som året efter utökades med Sverige och Norge. En tredje hamnanläggning öppnades i Rotterdam, som främst skickade sina bilar vidare till en ökande marknad i Storbritannien och försäljningen i Europa ökade med ytterligare 25 procent till 223.000 enheter


I fem år framåt noterades nya försäljningsrekord i Europa varje år och rekordnivån 320.000 bilar nådde Mazda år 2008. Fjorton nya säljbolag startades under samma tid och dessa var nu totalt 22 stycken. Samtidigt öppnades en fjärde hamnanläggning i Bremerhafen för vidare distribution av bilar till Skandinavien och Ryssland.

”Det finns mycket att vara stolt över, förutom våra försäljningsökningar, säger Bruno Müller. Vi ISO-certifierades både i Belgien och här i Leverkusen. Vi implementerade begreppet ‘One Mazda’, men allra mest stolt är jag nog över att vi under denna tid skapade en organisation med professionella medarbetare på varje nivå och ett företag med klara strukturer och processer.”

Trots det hårdnande ekonomiska klimatet har Mazda under de senaste åren satsat på flera välgörenhetsprojekt. Under 2008 donerade Mazda 35 nya BT-50 pickuper, utrustade som brandbilar, för att snabbt kunna sättas in mot skogsbränder i Grekland. Under de tre senaste åren har sex olika nationella Mazda-bolag samarbetat med SOS Barnbyars olika projekt.

Idag är Mazda Motor Europe ett helt annat företag än det var för bara tio år sedan med en enhetlig varumärkesimage och en nära nog fördubblad försäljning. Från att ha varit bara åtta anställda i början av 1970-talet sysselsätter Mazda Motor Europe idag mer än 280 personer från fler än tjugo olika länder vid sitt huvudkontor i tyska Leverkusen-Hitdorf. Mazda Motor Europe har utvecklats till en sann europeisk organisation som står på en stark grund för en fortsatt framgångsrik expansion under kommande år.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...