hero

Mazda lanserar ny varumärkeskampanj i Europa

2011-03-09
1383 visningar
seats

Förra året fyllde Mazda 90 år. Nu satsar Mazda på en helt ny varumärkeskampanj som bl.a. i ett antal videofilmer berättar olika historier om Mazda, i dåtid, nutid och framtid. En helt ny hemsida ger t.ex. alla en möjlighet att lära sig mer om Mazdas varumärke och alla hemligheter bakom företagets framgångar.

Hur kan t.ex. en relativt liten biltillverkare som Mazda ha haft en såpass stor uppmärksamhet inom den internationella bilindustrin? Ett av svaren är att Mazda inte ryggat för utmaningar och alltid försökt gå sina egna vägar. I en nyproducerad videofilm berättar Masahiro Moro, Mazdas globala marknads- och försäljningschef, om hur människorna i Hiroshima, där Mazdas huvudkontor och flera fabriker ligger, lyckades överleva och återuppbygga staden efter andra världskriget. Med Hiroshima som hemstad vet man det mesta om konsten att övervinna utmaningar. Kanske är det just därför som Mazdas företagskultur präglas av att allt faktiskt är möjligt.

Bara Mazda skulle ha kunnat arbeta nästan ett helt decennium med att utveckla en liten lätt tvåsitsig sportbil, när ingen annan längre ens tillverkade dem. Mazda MX-5 slog därför världen med häpnad när den presenterades. Och inte mindre blev överraskningen när bilen provkördes och alla upptäckte dess roliga och kontrollerade köregenskaper. På den nya hemsidan förklarar Kijima-san, utvecklingschef för MX-5, hur man uppnådde dessa nära nog helt perfekta vägegenskaper, där konceptet Jinba Ittai spelade en högst bidragande orsak. Det japanska uttrycket Jinba Ittai kan närmast översättas med ett förhållande där hästen och dess ryttare befinner sig i total harmoni.

18 år efter MX-5 tog sig Mazdas ingenjörer återigen an utmaningen att bygga en mycket lätt bil. Nuvarande Mazda2 förändrade återigen den internationella bilindustrins syn på miljövänlig och hållbar utveckling. Nya Mazda2 var 100 kilo lättare, säkrare och mer dynamisk än sin föregångare. Mazda2:s utvecklingschef Shigeo Mizuno berättar i en annan videofilm hur detta överhuvudtaget var möjligt och hur Mazdas numera välkända gramstrategi fungerar.

- Vår nya varumärkeskampanj och dess egen hemsida, säger Jeff Guyton, VD Mazda Motor Europe, är ett nytt sätt att berätta olika historier om Mazda. Med dessa nya videofilmer kan vi på många olika sätt och i många olika kanaler beskriva fördelarna med Mazdas modeller och samtidigt ge våra kunder bevis för att verkligen tro på vad Mazdas ingenjörer har åstadkommit – och kommer att uträtta i framtiden.

De nya videofilmerna och korta presentationer av människorna som berättar dem hittar du redan nu på www.mazdastories.eu. Hemsidan kommer att uppdateras kontinuerligt med nya videofilmer som berättar om Mazdas olika kärnvärden och nya interaktiva funktioner som t.ex. tävlingar.

Den svenska starten för Mazdas nya varumärkeskampanj sker den 21 mars med en åttasidig bilaga med nationell spridning. Samtidigt lanseras den svenska hemsidan, www.mazda.se/historier. Ett par veckor senare startar en TV-kampanj med de två första videofilmerna anpassade till TV, dels den om Mazdas rötter i Hiroshima och dels den om Mazda MX-5 och Jinba Ittai.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12645 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...