hero

Mazda ökade 21 % i Europa 2015 - 41 % under sista kvartalet

2016-01-15
1258 visningar
seats

Mazda var ett av de bilmärken som ökade allra mest på den europeiska marknaden under fjolåret. Ökningen blev 21 procent jämfört med året innan. Totalt sålde Mazda 211 000 bilar i Europa, tredje året i rad som det japanska bilföretaget ökade runt 20 procent på den europeiska marknaden. Mazdas ökning var betydligt större än de 9,2 procent som var den totala ökningen i Europa, vilket innebar att Mazda ökade sin marknadsandel till 1,5 procent.

 

Mazda avslutade 2015 mycket starkt med en ökning på 41 procent under det sista kvartalet och med hela 56 procents ökning under december månad. Mazda2 ökade sin försäljning med 45 procent under fjolåret till 36 000 exemplar. Nya modeller från Mazdas senaste Skyactiv-generation var också en del av orsakerna till den stora ökningen. Helt nya sportbilsikonen Mazda X-5, som introducerades under hösten, fyrdubblade sin försäljning under fjolårets sista kvartal. Och Mazdas första lilla SUV, CX-3, såldes i mer än 25 000 exemplar sedan introduktionen i slutet av sommaren.

 

Synar vi de olika europeiska marknaderna så var ökningen hela 54 procent i Spanien under fjolåret. I Frankrike ökade Mazda-försäljningen med 39 procent, i Italien med 36, i Storbritannien med 20 och i Tyskland med 11 procent. Andra länder med kraftig ökning var t.ex. Nederländerna med 52 procent, Slovenien 47, Turkiet 35, Portugal 34, medan både Schweiz och Belgien kunde notera en ökning med 32 procent. I Sverige var ökningen nästan 26 procent och försäljningen den bästa sedan 1992.

 

- Självklart säger inte siffror allt om alla de utmaningar som vi mött och klarat av under året som gått, säger Martjin ten Brink, Vice President Sales, Mazda Motor Europe. Vi är särskilt glada och nöjda över sista kvartalets resultat, vilket visar att 2016 kommer att bli ett nytt mycket spännande år för oss.

 

I november 2015 hade Mazda tillverkat tre miljoner bilar av den nya Skyactiv-generationen, fyra år efter det att den första nya bilen, Mazda CX-5, rullade av produktionsbandet i Hiroshima. Samtliga sex Mazda-modeller som nu säljs i Europa har Mazdas egen unika Skyactiv-teknologi med lätta, bränsleeffektiva drivlinor och plattformar. Dessutom med pirsbelönad design enligt Mazdas designtema ”KODO – Soul of Motion”. Hittills har kombinationen Skyactiv-teknologi och KODO-design givit Mazda mer än 200 olika utmärkelser runt om i världen, inklusive tre av de fyra sista årens ”Japan Car of the Year” för CX-5, Mazda2 och MX-5. Idag har Mazda fabriker och sammansättningsanläggningar i Japan och i sex andra länder.  

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19235 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15655 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13364 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12675 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...