hero

Mazda ökade starkt i Europa!

2014-01-17
1754 visningar
seats

Mazda noterade en av de allra största ökningarna bland volymtillverkare på den europeiska marknaden under 2013 med plus 18 procent, medan den totala bilförsäljningen sjönk för sjätte året i rad. Under 2013 blev minskningen 1,8 procent.

Mazda ökade under fjolåret även på samtliga europeiska marknader. På tre fjärdedelar av dessa med mer än 10 procent. Den norra regionen under ledning av Klaus Oest, även VD för Mazda Motor Sverige, var speciellt lyckosam. I Norge mer än fördubblades Mazda-försäljningen, i Polen ökade den med 73 procent och i Sverige med 62 procent. Andra kraftiga ökningar noterades under 2013 i bl.a. Portugal med 44 procent, Ungern 41 samt i Tjeckien och Slovakien med 38 procent.

Även på de fem största europeiska marknaderna ökade Mazda under 2013, i Spanien med 32 procent, i Storbritannien med 19, i Frankrike med 18, i Tyskland med 11 och i Italien med 7 procent. Mazdas totala försäljning i Europa under 2013 blev 150 000 fordon, medan marknadsandelen ökade med 0,2 procent till 1,2 procent.

Mazdas stora ökning under fjolåret beror till allra största delen på den nya Skyactiv-generationens bilmodeller. Den kompakta crossovern CX-5, som började säljas i Europa under våren 2012, ökade under fjolåret med 92 procent till 51 393 exemplar, medan stora mellanklassbilen Mazda6, som introducerades i början av året, ökade med 71 procent till 32 563 exemplar.

Genom att från grunden utveckla nya Skyactiv-generationens bilmodeller på ett okonventionellt sätt har Mazdas nya modeller låg vikt förenat med låg bränsleförbrukning, låga utsläppsvärden och mycket hög säkerhetsnivå, fortfarande med Mazdas omvittnade körglädje i högsätet.

Under fjolårets sista kvartal ökade Mazda ännu mera på den europeiska marknaden när den tredje nya Skyactiv-modellen, Mazda3, började säljas. Ökningen blev då hela 36 procent. Och Mazda planerar för ytterligare kraftiga försäljningsökningar under 2014, då fler nya modeller kommer att introduceras samtidigt som marknadsförutsättningarna som helhet fortsätter att förbättras i Europa.

- Vi hade ett fantastiskt bra år trots det tuffa marknadsläget i Europa, en succé som möjliggjorts genom våra nya bilmodeller, säger Philip Waring, COO Mazda Motor Europe. Och vi kommer att fortsätta öka även under innevarande år genom nyligen introducerade Mazda3 tillsammans med att hela vårt modellprogram blir mer och mer uppmärksammat oich uppskattat.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19166 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15588 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13298 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12448 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...