hero

Mazdas 30 första år i Europa

2010-08-13
1605 visningar
seats

Mazda firar i år 90 år som företag. Men när kom de första Mazda-bilarna till Europa – och hur gick det egentligen till?

Mazda började officiellt sälja bilar i Europa 1967, men säljstarten hade planerats i nästan ett decennium. Tre tidigare lyckade utländska företagssatsningar, det tekniska samarbetet med NSU-fabriken i Tyskland angående utveckling av Felix Wankels rotationsmotor och startandet av de två sammansättningsfabrikerna i Sydkorea 1962 och i Sydafrika 1963, hade visat att Mazda kunde arbeta även internationellt.

1965 startade Mazda ytterligare ett tekniskt samarbete i Europa. Denna gång med det engelska företaget Perkins för att utveckla dieselmotorer. Ungefär samtidigt togs de första kontakterna med intresserade fristående importörer i olika europeiska länder. Mazdas första egna europeiska bolag startades i belgiska Antwerpens hamn för att lossa de från Japan skeppade bilarna och lasta dem på tåg eller lastbilar för vidare transport ut i Europa.

Under tiden hemma i Japan blev den stora testanläggningen Miyoshi Proving Grounds färdig 1965 och ett år senare var den nya fabriken Ujina klar för produktion. Nu var allt klart för att Mazda skulle börja exportera bilar till Europa.

Under sitt första hela år i Europa, 1967, sålde Mazda 2.688 bilar i tre länder. Fem år senare hade volymen ökat till 50.000 bilar i 18 länder. I t.ex. Schweiz sålde Mazda 134 bilar under 1968. Tre år senare hade siffran ökat till 4.750 bilar. I Norge ökade volymen från 658 bilar till 6.769 under samma period och här i Sverige registrerades de första 199 Mazda-bilarna under 1971. Fyra år senare sålde Mazda över 6.000 nya bilar i Sverige.

1970-talet – Tyskland som framgångsrik affärsmodell
1972 skickades Masayuki Kirihara, som redan 1963 hade besökt NSU-fabriken, till Düsseldorf i Tyskland för att starta Mazdas första nationella säljbolag i Europa. Mindre än ett år efter Kiriharas ankomst till Tyskland hade företaget blivit flygfärdigt och flyttat från ett litet oansenligt kontor i Düsseldorf till en tvåplansvilla i Hilden, ungefär 15 kilometer söder om Düsseldorf.

Resten av decenniet ägnade Mazda Germany mest åt att bygga upp sitt nät av återförsäljare. Företaget hade dessutom stor nytta av logistikcentret i Antwerpen, som redan distribuerat bilar i Västeuropa sedan 1967. Från början var det familjebilar som Mazda 323 och 626 och sportiga RX-3 med rotationsmotor som sålde mest. Men det dröjde till 1979, efter lanseringen av sportbilen RX-7, innan Mazda fullständigt hade etablerat sig på Europas största och viktigaste bilmarknad.

”Under min ledning blev Mazda ett märke att lita på med stryktåliga bilar som man hade råd med, säger Kirihara-san när han blickar tillbaka. Jag är mycket stolt över att ha varit ansvarig för denna positiva start i Europa.”

1980-talet – expansion, katalysator och dygnet runt leveranser
På bara sju år hade Mazda lyckats bygga ett effektivt säljbolag i Tyskland. Både Mazda 323 och 626 var mycket populära i Tyskland för den höga utrustningsnivån och det konkurrenskraftiga priset. 1980 hade personalen ökat till hundra personer och kontoret flyttats till en större byggnad i Leverkusen-Hitdorf, som ligger vid Rhen mellan Düsseldorf och Köln.

1981 startade Mazda ett kontor i Brüssel för att samordna alla importörer och distributörer i Europa. Ett år senare anställdes Ellen Altmann i Mazda Tyskland, som idag är företagets personaldirektör.

”Vi var då omkring 160 anställda, minns hon. De flesta av oss var omkring 30 år. Våra chefer var alla japaner, som lärde sig tyska, så vi talade alltid tyska på kontoret. Jag minns att en del av mina kollegor arbetade framåt elvatiden på kvällen på grund av tidsdifferensen mellan Japan och Tyskland. Vi hade givetvis inte internet och den första persondatorn kom i slutet av 80-talet. Det var långa dagar med mycket arbete, men vi firade varje försäljningsrekord tillsammans.”

Under 1980-talet sålde Mazda bilar till konkurrenskraftiga priser och med nya teknologier. Mazda var t.ex. en av de första som hade katalysator till sina motorer. Och den framgångsrika affärsmodellen i Tyskland användes för fortsatt expansion i Europa. 1988 ändrades namnet på Mazdas kontor i Brüssel till Mazda Motor Europe S.A./N.V., som också tog över ansvaret för hamnanläggningen i Antwerpen. Samma år byggdes ett stort centrallager i Hitdorf med dygnet runt leveranser till Mazda-handlarna. Försäljningen i Europa hade under decenniet ökat från 118.000 bilar 1981 till 275.000 under 1990.

1990-talet – sportbilsikonen MX-5 lanserades och Mazda Motor Europe grundades
Under 1990-talet fortsatte Mazda offensiven i Europa genom att bl.a. bygga ett europeiskt design- och utvecklingscenter i Oberursel utanför Frankfurt, som stod klart 1990, och genom den numera klassiska segern i 24 timmarsloppet på Le Mans 1991 med en Mazda 787B med rotationsmotor. Året efter flyttade Mazda Tyskland in i nuvarande byggnader i Leverkusen-Hitdorf. Då fanns det 450 anställda, varav ungefär en tredjedel arbetade i det stora centrallagret i byggnaden intill.

”Jag kommer fortfarande ihåg firandet när det första spadtaget togs till vårt nya huvudkontor, säger Ellen Altmann. Norio Fujimoto, vår tredje VD, höll sitt tal på nästan helt felfri tyska.”
 
Efter att det andra säljbolaget startats i Portugal 1995 blev Mazdas strategi att etablera egna distributionsbolag på alla viktiga marknader i Europa. Men fortfarande skedde den mesta försäljningen genom fristående distributörer, var och en med egna reservdels- och billager och med egna affärsideér.

Men detta skulle komma att ändras. 1998 flyttades Mazdas europeiska operationer från Brüssel till Leverkusen-Hitdorf i Tyskland. Senare samma år bildades Mazda Motor Europe GmbH, som till en början hade åtta anställa. Mazda Motor Europes första VD blev norrmannen Jan Brentebråten. Samma år startades även Mazda Motor Logistics Europe N.V. i Willebroek, Belgien, inte långt från hamnen i Antwerpen. Med dessa nya organisationer på plats började en ny tid för Mazda i Europa med kraftig tillväxt ett kommande millennieskifte.


# # #

Fortsättning följer…
I nästa pressinformation kan du läsa om Mazdas tillväxt i Europa från 1999.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13359 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12643 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...