hero

Mazdas bästa år sedan 1992

2016-01-04
1848 visningar
seats

Inte sedan 1992 har Mazda sålt så många bilar i Sverige. Fjolårets ökning på den svenska marknaden med 25,6 procent gav en total registrering på 5 579 Mazda-bilar. Samtidigt ökade Mazdas marknadsandel till 1,61 procent under ett år som blev det bästa svenska bilåret någonsin med totalt 345 053 registrerade personbilar.

 

- Detta är givetvis mycket glädjande siffror för oss, konstaterar Klaus Oest, VD Mazda Motor Sverige. 2015 präglades av en historiskt mycket stark produktoffensiv med introduktion av helt nya Mazda2, CX-3 och MX-5. Och dessutom kraftfulla uppdateringar av Mazda6 och CX-5 med både nya motorer och fyrhjulsdrift till Mazda6 Wagon. Vi har aldrig tidigare haft ett så nytt och modernt modellprogram med högteknologiska, välutrustade och bränsleeffektiva modeller och med prisbelönad design som vår nya Skyactiv-generation.

 

Mazda3 var den modell som sålde bäst under 2015 samtidigt som nya mindre suven CX-3 blev en jättesuccé.

 

- Hade vi bara haft en bättre biltillgång så hade våra registreringssiffror varit ännu högre, säger Klaus Oest. Men nu kan vi i stället börja året med cirka 500 CX-3 och med närmare 200 av den större suven CX-5 i orderböckerna. 

 

Mazda fortsätter med 10 års garanti

- Marknadens längsta fabriksgaranti på 10 år har säkert varit en av orsakerna till att Mazda fortsätter att öka, säger Klaus Oest vidare. Vi har fått så mycket positiv respons från kunder och återförsäljare att vi har beslutat att fortsätta med vår 10-åriga garanti även under 2016.

 

Under fjolåret har ungefär 80 procent av Mazda-återförsäljarnas anläggningar byggts om enligt Mazdas nya standard, vilket innebär förändringar både exteriört och interiört. Fyra nya försäljningsställen har tillkommit i Kalmar, Skövde, Värmdö och Götene. Och i år är det redan klart att flera nya återförsäljare kommer att satsa på Mazda.

 

Nya Mazda showroom

- Vi är mycket glada över att våra återförsäljare är villiga att investera i nya showroom med modern identitet och att de själva är nöjda och stolta över sina nya uppdaterade anläggningar, säger Klaus Oest. Det var länge sedan som Mazda förändrade sin standard, så det kan vara dags. För kunden skall det vara en upplevelse att besöka en Mazda-återförsäljare. Det skall kännas spännande och välkomnande. Han skall mötas av värme, personlighet och ett modernt och fräscht showroom. 

 

- Samtidigt är de mjuka värdena givetvis också mycket viktiga. Vi kunde under fjolåret glädja oss åt att våra kontakter med återförsäljarna bara blir bättre och bättre, vilket visas av det förbättrade resultatet i MRF:s GA-enkät. Dessutom visar våra interna undersökningar att även våra kunder blir nöjdare och nöjdare.

 

Mazda fortsätter även att utveckla sina strategiska partnerskap. Folksam, som redan ifjol tog över Mazda försäkring, är från och med årsskiftet även ansvarig för vagnskadeförsäkringen och Mazda Assistans. DnB, som av många anses vara Sveriges starkaste bilfinansbolag,  har sedan ifjol opererat som Mazda Finans och satsar nu ännu hårdare på Mazda-kortet, som gör det enklare och mer fördelaktigt att vara Mazda-ägare.

 

- 2015 blev verkligen ett kanonår för Mazda i Sverige, säger Klaus Oest. Men vi tror och hoppas givetvis på att det nya året kommer att bli ännu bättre.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19176 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15598 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13311 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12496 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...