hero

Mazdas digitala servicebok firar 10 år

2015-06-12
1761 visningar
seats

När Mazda för tio år sedan presenterade sin digitala servicebok (DSR) var det japanska företaget först i Europa. Då började systemet med Mazda5 och sportbilen MX-5. Nu 10 år senare ingår sedan länge samtliga modeller i systemet och mer än nio miljoner servicetillfällen har dokumenterats så här långt.

- Den digitala serviceboken revolutionerade verkstadsbranschen, säger Jörgen Olesen, Vice President Logistics & Customer Service, Mazda Motor Europe. Den ersatte det gamla servicehäftet som låg i bilarnas handskfack. I dag samlas alla viktiga servicedata på ett och samma ställe, i en dator. Här kan man hitta allt om varje bil. Bilens hela servicehisoria, inklusive miltal, vägassistans och eventuella garantiåtgärder och uppgraderingar. Varje auktoriserad Mazda-verkstad i hela Europa kan enkelt hitta alla data om den aktuella bilen. Falska uppgifter och förlorade serviceböcker är ett minne blott.

Förutom att inga uppgifter om olika serviceåtgärder försvinner, skyddar DSR också nästa bilköpare när det gäller manipulerade vägmätare. Systemet ökar även begagnatvärdet eftersom Mazda-bilarna har en officiell och trovärdig dokumentation av bilens hela historia, inklusive service och reparationer. Enligt det engelska undersökningsinstitutet ICM kan en komplett servicehistorik öka begagnatvärdet med upp till 26 procent. Dessutom skulle en av tre bilköpare inte ens köpa en begagnad bil utan fullständig servicehistorik.

Efter introduktionen av DSR 2005 växte systemet snabbt. Redan 2006 fick alla nya Mazda-bilar den digitala serviceboken och idag finns Europa-sålda bilar med från 1998. Och från 2012 kan alla Mazda-ägare själv se sin bils servicehistorik i MyMazda app.

- Mazda strävar alltid efter att kunna leverera utmärkt service till sina kunder, fortsätter Jörgen Olesen. Därför har vi nyligen utökat DSR-systemet som nu ger varje Mazda-tekniker möjlighet att  lägga in nya servicedata per smartphone eller surfplatta. Dessutom kan teknikern enkelt lägga in bilder i systemet på vad som behöver repareras så att bilägaren genast genom sin MyMazda app kan se behovet. På detta sätt skapar vi ett mycket högt förtroende och öppenhet mellan våra verkstäder och kunder.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...