hero

Mazdas logo genom tiderna

2010-12-02
2149 visningar
seats

En företagslogotyps förändring speglar ofta utvecklingen av själva företaget, dess energi och dess ambitioner för framtiden. Under sin 90-åriga historia har Mazda genomgått en på många sätt spännande utveckling och dess logotyp har utvecklats till en välkänd och väl respekterad företagslogotyp inom den globala bilindustrin.

1936


Så här såg Mazdas första registrerade företagslogotyp ut när biltillverkningen startade 1936 med en liten öppen trehjulig lastbil. Men var kommer då namnet Mazda egentligen ifrån. Jo, onekligen kan man se en viss likhet med grundaren Jyujiro Matsudas efternamn. Men denna enkla förklaring är faktiskt inte hela sanningen. Ahura Mazdah var vishetens, intelligensens och harmonins gud i den allra tidigaste persiska civilisationen.

Mazda började även använda den här varumärkessymbolen 1936, vilken har inspirerats från Mazdas hemstad, Hiroshima, där Mazda fortfarande har sitt internationella huvudkontor. I mitten av logotypen finns tre stiliserade M, som symboliserar "Mazda as a motor manufacturer". Vingarna på båda sidorna visar på Mazdas mobilitet och förmåga att nå nya högre utvecklingsmål. Både den nya företagslogotypen och själva varumärkessymbolen introducerades samtidigt för att alla skulle veta att Mazdas rötter finns i Hiroshima.

1959

Introduktionen av detta klassiska "M" som varumärkessymbol skedde samtidigt med att Mazda startade tillverkningen av sin första personbil 1959. Bilen kallades för R360 coupe och var en liten två dörrars kupé med en bakre panoramaruta, som tydligt bröt av från konventionella bilar och redan då visade något av Mazdas framtida tankegångar när det gäller personlig och spännande design.

1975

1975 bytte Mazda företagslogotyp till den här, där Mazda skrivs med små bokstäver, förutom d:et. Idag, efter 35 år, är denna företagslogotyp fortfarande lika aktuell.

1992

1992 kom en ny varumärkessymbol, som både innehåller Mazda-vingarna, en sol och en inre cirkel av ljus. Denna symbol utvecklades senare till Mazdas nuvarande varumärkessymbol.

1997

Den här varumärkessymbolen introducerades i juni 1997 och innehåller även Mazdas företagslogotyp i blått. Den nya varumärkessymbolen beskriver Mazdas "M" med ett V-tecken, vilket symboliserar Mazdas strävan att likt utbredda vingar nå högre framtida höjder. Den visar på kreativitet och vitalitet, eller med andra ord Mazdas förmåga att ständigt växa och utvecklas. År 2000 förstärktes dessa Mazdas kärnvärden med introduktionen av Zoom-Zoom begreppet för att uttrycka den känsla av rörelse som finns i varje ny Mazda-bil.

2008

Under 2008 introducerade Mazda en ny global grafisk profil. Utan att förändra själva den grundläggande Mazda-symbolen, placerades denna i en vinge. Denna nya grafiska profil finns nu på all Mazdas kommunikation och symboliserar den riktning som företaget så framgångsrikt har påbörjat med ständig utveckling och innovativ ingenjörskonst som dess främsta kärnvärden.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12644 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...