hero

Mazdas segerbil från 1991 tillbaka på Le Mans efter 20 år

2011-05-23
1294 visningar
seats

1991 vann en Mazda 787B det klassiska 24 timmarsloppet på Le Mans. Nu 20 år senare återvänder den enda japanska sportbil som hittills vunnit världens största sportvagnslopp till den franska tävlingsbanan, inbjuden av arrangörerna för att fira 20 årsjubileet. Den segrande Mazda 787B kommer att köra några uppvisningsvarv före starten på årets 24 timmarslopp lördagen den 11 juni.

Det 79:e Le Mans-loppet startar kl. 15.00 på lördagen och avslutas exakt ett dygn senare. Planerna för Mazdas gröna och röda segerbil med startnummer 55 är att köra uppvisningen på banan kl. 12.30 lördagen den 11 juni. Dessutom kommer bilen att delta i den traditionella förarparaden genom Le Mans centrum under fredagen den 10 juni.

Mazda 787B är den första, den hittills enda japanska sportbilen och dessutom den enda bilen med rotationsmotor som vunnit det klassiska Le Mans-loppet. Bilen utvecklades gemensamt av Mazda och Mazdaspeed, den avdelning som skötte Mazdas racingprogram. Bilen är en ren racersportvagn för det s.k. grupp C-reglementet och rotationsmotorn har fyra kamrar och ger 700 hästkrafter. Efter Mazdas seger ändrades reglementet, så 1991 var det sista året som en racersportvagn med rotationsmotor hade möjlighet att delta på Le Mans.

Efter 17 års försök hade Mazda äntligen lyckats förverkliga sina drömmar om en Le Mans-vinst. Segern var givetvis inte Mazdas egen helt och hållet, utan resultatet av långt och hårt arbete från många olika inblandade parter, som bl.a. Mazdaspeed, förare, mekaniker och olika leverantörer av delar och utrustning.

- Mazda har alltid antagit utmaningar och ingenting har stoppat oss, säger Takashi Yamanouchi, Mazdas president och CEO. Denna anda samlar alla anställda inom Mazda Group runt om i världen och har alltid inspirerat oss att uppnå de mål som vi satt upp för vår verksamhet. I år är det exakt 50 år efter det att vi började utvecklingen av vår rotationsmotor. 30 år senare vann vi tävlingen på Le Mans och i år, 20 år senare, blir ytterligare en milstolpe i Mazdas historia, när vi börjar rulla ut de helt nya produkterna i nästa generation med SKYACTIV teknik.

Sedan segern 1991 har Mazdas vinnarbil mestadels haft sitt hem på Mazdas eget bilmuseum i Hiroshima. Inför comebacken på Le Mans har bilen för första gången varsamt renoverats för att åter kunna köras på banan. Renoveringen har gjorts av en del av de ingenjörer som var med och byggda bilen för 20 år sedan tillsammans med ingenjörer från Mazdas speciella teknikbolag Mazda E&T.

Den nu renoverade Mazda 787B har testkörts av en av Mazdas egna testförare och även av Mazdas tidigare japanska fabriksförare Yoshimi Katayama, Takashi Yorino and Yojiro Terada på Mazdas egen testbana Mine Proving Ground i västra Japan.

Men inte bara den gröna och röda racersportvagnen återvänder till Le Mans för 20 års jubileet. Det gör även en av segerchaufförerna, engelsmannen Johnny Herbert, liksom bl.a. några av de övriga Mazda-förarna detta år, irländaren David Kennedy och belgaren Pierre Dieudonné.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12644 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...