hero

Nya Mazda Sverige

2004-10-11
2617 visningar
seats

Nya Mazda Scandinavia är en mycket kostnadseffektiv bildistributör. Men Mazda Scandinavia är egentligen tre olika bolag, Mazda Motor Sverige, Mazda Motor Danmark och Mazda Motor Norge. Samtliga tre bolag är helägda dotterbolag till Mazda Motor Europe med huvudkvarter i tyska Leverkusen, några mil norr om Köln. Det som förenar de tre nya skandinaviska Mazda-bolagen är dels en gemensam VD och dels flera gemensamma funktioner.

VD för samtliga tre skandinaviska Mazda-distributörer är Klaus Oest. En 40-årig dansk som under uppväxtåren i Madrid gick i Svenska skolan och därför talar nära nog felfri svenska.

Mazda Scandinavia - tre olika bolag

- Skandinavien är en unik region, säger Klaus Oest. Många ser regionen som en helhet, men vi som bor här vet bättre. Vi har visserligen en gemensam historia och i många stycken samma tankegångar, men bilmarknaderna skiljer sig åt. Skatterna är olika och Sverige har sina egna bilfabriker. Danmark är ett litet land till ytan. Sverige och Norge kräver att annorlunda nät av återförsäljare. Därför bestämde vi att bilda ett distributionsbolag för varje land. Men med starka band och effektivt samarbete.

Under sommaren 2002 startade Klaus Oest arbetet med att bygga upp en dansk Mazda-organisation. I mars 2003 tog Mazda Motor Danmark över ansvaret för distributionen i Danmark från en tidigare privat importör och distributör. I slutet av december i fjol blev han tillfrågad om att även ansvara för uppbyggnaden av organisationerna i Sverige och Norge, som redan den 1 april skulle ta över ansvaret från de tidigare privata importörerna och distributörerna.

Mazda Motor Sverige med huvudkontor i Kungsbacka

Idag, tio månader senare, är Mazda Scandinavia en fungerande organisation, även om det fortfarande finns några vakanser att fylla. 40 av de totalt 46 tjänsterna är tillsatta. Av dessa arbetar åtta personer med övergripande arbetsuppgifter för samtliga tre bolag. På Faktorvägen 9 i Kungsbacka finns Mazda Motor Sveriges huvudkontor. Här skall totalt 17 personer arbeta med den svenska och den skandinaviska marknaden. Härifrån leder VD Klaus Oest de tre olika dotterbolagen. Och här finns bolagens gemensamma marknadschef, personalchef, IT-ansvariga samt de ansvariga för logistik och produkt.

Men varje bolag har egna funktioner för bl.a. försäljning, servicemarknad och information. I varje land finns en vVD och tillika försäljningsansvarig. Per Björneman är vVD i Sverige. Han har lång erfarenhet från bilbranschen på flera olika områden. Sin bakgrund har han i finansvärlden på 1980- och 90-talen, då han bl.a. arbetade med bilfinansiering. 1996 blev han kontaktad av Volvo och flyttade till England med ansvar för Volvos nya internationella Fleet Sales kunder. De senaste åren har Per Björneman arbetat för Ford. Innan han blev vVD för Mazda Motor Sverige var han ansvarig för Fords företagsförsäljning.

- Nyckeln till en lönsam bilrörelse idag är en liten och effektiv distributör, fortsätter Klaus Oest. Om mellanledet är kostnadseffektivt och flexibelt ger detta en bättre ekonomi både i tillverkar- och återförsäljareleden. Varför vi kunnat bygga denna effektiva organisation är att vi till fullo utnyttjar Mazda Motor Europes stora resurser.

Bilar från Bremerhaven...

Varken bilar eller reservdelar finns lagrade i Sverige, eller i Skandinavien överhuvudtaget. Nya bilar beställs direkt från hamnen i tyska Bremerhaven och anländer till Halmstad eller Södertälje för vidare transport ut till de i dagens läge 47 svenska försäljningsställena.

...reservdelar från Willebroek

Reservdelsbeställningarna sköts direkt av de cirka 100 auktoriserade verkstäderna till Mazda Logistics Europe i belgiska Willebroek utanför Antwerpen. Med lastbilar och flyg når delarna respektive verkstad inom två dygn, förutom övre Norrland dit det ibland kan ta uppåt tre dygn.

Uppenbara fördelar

- Fördelarna är uppenbara, säger Klaus Oest. Leveranssäkerheten har ökat till mycket höga 97% och dessutom har vi kunnat sänka reservdelspriserna med cirka tio procent. Även om de allra flesta av återförsäljarna väl känner till våra bilar sedan länge, är Mazdas IT-system och denna nya organisations arbetssätt, jämfört med tidigare, fortfarande ganska nytt för dem.

Efter en rundresa till samtliga återförsäljare under våren kunde den nya svenska Mazda-ledningen konstatera att det bästa och snabbaste sättet att öka de svenska aktiviteterna var att fortsätta med det nät av återförsäljare som redan fanns på plats.

- Jag kunde till min glädje konstatera att de allra flesta återförsäljarna kände stor passion för varumärket och för dess produkter, säger Per Björneman, vVD och försäljningsansvarig, Mazda Motor Sverige. Naturligtvis behövs en viss utveckling, men jag vill klart slå fast att denna kommer att ske med det nuvarande nätet som grund. Vi kommer att arbeta med de återförsäljare som passar oss bäst. Återförsäljare med stabila företag och med ett gediget kunnande i branschen.

Cirka 50 försäljningsställen

- På sikt kommer återförsäljarenätet att öka något, fortsätter Per Björneman. Vi har några större tomma distrikt som skall tillsättas. För närvarande arbetar vi intensivt med Stockholms-området. Eftersom de tidigare tre försäljningsställena i Stockholm ägdes av den tidigare privata distributören har vi under några månader varit helt tomma på försäljningslokaler i huvudstaden. Men i dagarna invigs den första nya Stockholms-anläggningen, Bjurkell Bil AB i Bromma. Innan året är slut hoppas vi ha skrivit avtal med ytterligare en återförsäljare och under nästa år med ännu en eller två till.

Under glansåren i slutet av 1980-talet sålde Mazda som allra mest i Sverige, 1988 över 22.000 ny bilar och lätta transportfordon. Då var marknadsandelen för personbilar uppe i 5,76%. Året efter var försäljningen drygt 18.000 bilar.

- Genom större marknadsinsatser hoppas vi kunna öka försäljningen något under årets sista månader, säger VD Klaus Oest. I år hoppas vi nå 3.000 fordon och en marknadsandel för personbilar på drygt en procent. För nästa år har vi en målsättning att nå uppåt 5.000 bilar, vilket bör ge en marknadsandel på knappt två procent.

- Med vetskap om framtida modellprogram och den utveckling som Mazda är mitt uppe i tror vi att det är möjligt att öka volymen och marknadsandeln ytterligare, inte minst med tanke på en stor vagnpark med mycket nöjda kunder, våra kvalitetsprodukter med sportig känsla och en återförsäljarekår med stor passion för sitt varumärke.

- Men Mazda Scandinavia, och Mazda Motor Sverige, är ett långsiktigt projekt. Det handlar om att bygga varumärke och att stärka kundrelationerna ytterligare. Därför prioriterar vi kvalitet före kvantitet i våra framtida försäljningsprognoser, avslutar Klaus Oest.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19235 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15655 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13364 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12674 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...