hero

Mazda3 med både hybrid och gasdrift

2013-11-20
4026 visningar
seats

Mazdas första hybridbil är ytterligare ett steg mot ”Sustainable Zoom-Zoom”, som är Mazdas långsiktiga plan mot en mer hållbar utveckling och mot lägre utsläpp av olika avgaser. Hybridsystemet visas för första gången på Tokyo-salongen i en Mazda3, som samtidigt får Japan-premiär.

Mazda3 Skyactiv-Hybrid
Det senastre tillägget i Mazdas Skyactiv-familj är Skyactiv-Hybrid som tillsammans med bensinmotorn använder en elmotor, särskilt vid låga varv och vid låg belastning. Motorn är en modiofierad Skyactiv-G 2.0 liters bensinmotor med extremt hög kompression på 14:1, ett 4-1 avgasgrenrör och ett unikt styrsystem för en mer effektiv förbränning över ett bredare varvtalsregister. Systemet arbetar även med återcirkulering av avgaserna för att snabbare ge motorn maximal arbetstemperatur. Detta gör i sin tur att effektiviteten av start/stopp-systemet, i-stop, förbättras ytterligare genom fler bränslebesparande motoravstängningar.

Nya Mazda3 Skyactiv-Hybrid är framhjulsdriven och har en steglös automatisk växellåda av CVT-typ. En speciell styrenhet ser till att batteriet har optimal laddning för att strömförsörjningen till elmotorn, olika typer av bilens utrustning och till ett extra batteri alltid skall vara maximal. En styrenhet ser även bl.a. till att nickel-hydrid batteriets temperatur och spänning håller sig på en idealisk nivå för att öka batteriets hållbarhet.

Mazdas första hybridbil drar bara 3,2 liter/100 km enligt den japanska testcykeln JC08 och har ett maximalt effektuttag på 136 hästkrafter. Bensinmotorn på två liters cylindervolym ger maximalt 99 hästkrafter vid 5 200 varv/min och ett maximalt vridmoment på 142 Nm vid 4 000 varv/min. Elmotorn är på 60 kW, 82 hästkrafter, och har ett vridmoment 207 Nm.

Mazda3 Skyactiv-Hybrid har även ett nyutvecklat bromssystem som tar tillvara på och återvinner energin från inbromsningar, vilket ytterligare minskar bränsleförbrukningen. Motorljudet har ”trimmats” för att matcha varvtal och acceleration.

Mazda3 Skyactiv-CNG
På Tokyo-salongen visade Mazda ytterligare en ny motorversion av Mazda3, Skyactiv-CNG. Denna version har en två liters bensinmotor och kan köras både på bensin och CNG-gas. Med sin höga kompression på 14:1 är Skyactiv-motorn mycket lämpad för alternativa bränslen, som t.ex. naturgas och etanol med högre oktantal än bensin, eftersom Skyactiv-motorn endast behöver en smärre anpassningsutveckling för att fungera även för dessa bränslen.

När den nya Skyactiv-serien av motorer utvecklades fanns givetvis alternativa bränslen med i processen. Mazdas nya modeller är alla utvecklade för en global marknad och därför anpassningsbara för lokala önskemål när det gäller alternativa bränslen.

Efter bensin, diesel och hybrid var CNG-gas därför ett logiskt nästa steg i utvecklingen och anpassningen av Skyactiv-motorerna. Nya Mazda3 Skyactiv-CNG har en bensintank som rymmer 51 liter och en gastank på 75 liter.

Idag är CNG, som avger cirka 20 procent mindre CO2 än bensin, mest populärt i länder som Iran, Indien, Pakistan och i Sydamerika. Men även i Europa ökar intresset för CNG, där Italien för närvarande har den största andelen CNG-bilar och även den mest utbyggda infrastukturen för CNG.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12644 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...