hero

Mazdas vätgasbil körs i Stavanger

2006-08-02
1423 visningar
seats

Nu kommer Mazdas vätgasbil till Europa. Tidigare i år började Mazda Motor Corporation att leasa ut RX-8 Hydrogen RE, en bil med rotationsmotor som kan köras både på vätgas och bensin, till myndigheter och energiföretag i Japan. Den 22 augusti finns bilen i norska Stavanger i samband med den internationella energikonferensen ONS2006.


Samtidigt med ONS2006 invigs Norges första vätgasstation i närheten av Stavanger.

- Vätgasstationen i Stavanger är ett första steg på en lång och spännande resa när det gäller vätgas för fordon och vi är mycket stolta över att Mazda vill vara med vid invigningen, säger Brage W Johansen, ansvarig för vätgas hos Statoil och medlem av HyNors styrelse. Vätgas har alltför länge väntat på sitt genombrott som drivmedel. Biltillverkarna har väntat på vätgasdistributörerna och tvärtom. Men till slut tog vi chansen och byggde en vätgasstation och redan kan vi tanka den första vätgasbilen.

Vätgasstationen i Stavanger är den första av flera som planeras av HyNor-projektet. Ett projekt som har etablerats av mer än 30 olika norska samarbetspartners från myndigheter, industri och forskning för att bygga upp en infrastruktur för distribution av vätgas i Norge. HyNors första mål är att kunna köra vätgasbilar, som Mazda RX-8 Hydrogen RE, mellan Stavanger och Oslo. Nästa vätgasstationen på sträckan beräknas öppna under våren 2007.

Mazda med vätgas sedan 1991

Redan 1991 byggde Mazda sin första vätgasdrivna rotationsmotor. På Tokyo-salongen 2003 premiärvisades den vätgasdrivna fyrsitsiga sportbilen RX-8. I slutet av 2004 gav japanska myndigheter Mazda tillstånd att köra test på vanliga vägar och den 23 mars i år levererades de första exemplaren av RX-8 Hydrogen RE till japanska leasingkunder.

- Mazda menar allvar med vätgasdrivna bilar, säger James Muir, VD för Mazda Motor Europe. Beviset är att den Mazda som kommer att tankas på en norsk vätgasstation inte är en prototyp, utan en bil som idag kan leasas på den japanska marknaden. Genom en enkel knapptryckning kan föraren välja mellan vätgas och bensin. När fler länder i Europa nu börjar studera vätgasmöjligheterna är Mazda RX-8 Hydrogen RE ett stort steg på vägen mot en eventuell massproduktion.

En rotationsmotor med vätgasdrift är ett mycket miljövänligt alternativ - noll utsläpp av koldioxid (CO2) och nästan noll utsläpp av nitrösa gaser (NOx). Eftersom redan existerande delar och produktionsresurser används kan Mazdas vätgasdrivna rotationsmotor dessutom byggas till en relativt låg kostnad.

På Stockholms Bilsalong i våras visade Mazda även en Mazda5 prototyp med både vätgas-, bensin- och eldrift.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19225 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13358 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12643 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...