hero

Mazdas vätgasbilar kör på norska vägar

2007-11-08
1583 visningar
seats

- Avtalet med Mazda är ett bevis på att HyNors utvecklingsarbete av vätgasbaserad teknologi har fått ett erkännande på en hög internationell nivå, säger ambassadör Åge B Grutle.

- Inom HyNor är vi övertygade om att samarbetet med Mazda ökar takten i utvecklingen av vätgas som ett rent bränsle, säger Ulf Hafseld, ordförande för HyNor. Genom att Mazda använder en förbränningsmotor, som även kan köras på bensin, ökar takten i utvecklingen av en framtida vätgasvärld högst avsevärt. Infrastrukturen för vätgas kan byggas ut mycket snabbare.

- Detta är första gången som Mazdas vätgasbilar säljs utanför Japan, vilket är ett stort steg i Mazdas utveckling av vätgasdrivna fordon, säger Seita Kanai, Mazdas högste utvecklingschef. Norge är förmodligen det land som kommit längst i utvecklingen av vätgas för transportsektorn. Genom samarbetet med HyNor kommer Mazda att högst aktivt medverka till att etablera ett framtida vätgassamhälle.

HyNor köper 30 vätgasdrivna Mazda RX-8 Hydrogen RE, vilka börjar levereras under sommaren 2008. Redan idag finns två vätgasmackar i drift, i Stavanger och Grenland. Totalt skall i en första etapp på fem vätgasmackar finnas utefter den 58 mil långa vägen mellan Stavanger och Oslo.

Samarbetsorganisationen HyNor startades 2003 med främsta syfte att främja användningen av vätgas. Idag har HyNor mer än 30 olika medlemmar från norska myndigheter, industrier och forskningscentra.

Att utveckla och tillverka vätgas genom olika metoder är en av HyNors viktigaste uppgifter. Vätgasen i Stavanger-macken kommer t.ex. från naturgas. I Grenland produceras vätgasen från överskottet vid tillverkningen av klorgas i Rafnes-anläggningen. I Lyngdal skall vätgasen så småningom komma från deponerat hushållsavfall.

Mazda har redan utvecklat vätgasdrift i 16 år

Redan 1991 byggde Mazda sin allra första vätgasdrivna rotationsmotor. På Tokyo-salongen 2003 premiärvisades den vätgasdrivna fyrsitsiga sportbilen RX-8, som den 23 mars ifjol började levereras till japanska leasingkunder. Idag rullar åtta vätgasdrivna Mazda-bilar hos olika japanska myndigheter och energibolag.

Det blir också ett antal exemplar av denna fyrsitsiga sportbil som först kommer att levereras till HyNor-projektet. Men på Tokyo-salongen visade Mazda även efterföljaren, en Mazda5 med betydligt större utrymmen och med en vidareutvecklad rotationsmotor. Dessutom försedd med en elektrisk hybridenhet, som ökar effekten till 150 hk, men som kanske framförallt ökar räckvidden till cirka 20 mil vid körning enbart på vätgas.

En rotationsmotor med vätgasdrift är ett mycket miljövänligt alternativ - noll utsläpp av koldioxid (CO2) och nästan noll utsläpp av nitrösa gaser (NOx). Eftersom redan existerande delar och produktionsresurser används kan Mazdas vätgasdrivna rotationsmotor dessutom byggas till en relativt låg kostnad.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13359 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12643 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...