hero

Här kan läsa allt om helt nya Mazda CX-5

2011-12-01
3665 visningar
seats

Med helt nya CX-5 börjar en ny era för Mazda. CX-5 är den första bilen i Mazdas helt nya generation av modeller som kommer att ha all den nya banbrytande SKYACTIV teknologin och dessutom det nya designtemat 'KODO - Soul of Motion', tidigare visat på konceptbilarna Shinari och Minagi.

Mazda CX-5 introduceras successivt på de olika världsmarknaderna med början tidigt 2012. Den kompakta crossovern får all nya SKYACTIV teknologi, som helt nyutvecklade bensin- och dieselmotorer, manuella och automatiska växellådor, chassi och karosstruktur, vilket ger CX-5 de allra bästa miljöegenskaperna tillsammans med en mycket hög säkerhet och körglädje. En framhjulsdriven version med dieselmotor och manuell växellåda kvalar till och med in som svensk miljöbil med 119 g/km.

CX-5 är utvecklad i enlighet med Mazdas gramstrategi, vilken minskar vikten med minst 100 kilo i nästa generations Mazda-bilar. Den är Mazdas utmanare i det mycket konkurrenskraftiga kompakta SUV-segmentet, vilket under 2010 ökade med 38,5 % i Europa till en total volym på 1,04 miljoner fordon. Mazda CX-5 har ett årligt försäljningsmål på 160 000 exemplar, vilket innebär att denna modell blir en av Mazdas viktigaste modeller tillsammans med Mazda2, Mazda3 och Mazda6.

Siktar på det bästa av alla världar - en crossover med bestående charm
- Vårt mål var att utveckla en bil med bestående charm som skall glädja sina ägare och göra dem stolta många år framåt, säger Hideaki Tanaka, utvecklingschef för Mazda CX-5. Detta var de viktigaste egenskaperna som vi ville att nya CX-5 skulle ha. Vi ville ge bilen och dess kunder något från det bästa av alla världar. CX-5 skall passa för många olika livsstilar och ändamål. Kunderna skall kunna uppleva ren njutning genom bilens design, men även känna bilens exakta köregenskaper och dess höga funktionalitet.


Design

Efter konceptbilarna Shinari och Minagi, som premiärvisades på Geneve-salongen i våras, är Mazda CX-5 den första produktionsmodellen med Mazdas nya designtema "KODO - Soul of Motion".

"KODO - Soul of Motion" - Mazdas nya designspråk
Under årens lopp har Mazda ofta använt naturens olika rörelser för att inspirera designen på sina bilar. Även den nya generationen Mazda-bilar, som börjar med nya CX-5, har inspirerats av naturens kraft och skönhet, t.ex. rörelsen hos naturens element eller olika djur. Denna rörelse är själva kärnan i Mazdas nya formspråk "KODO - Soul of Motion".

- Målet med nya CX-5 var att uttrycka en stark känsla av både vitalitet och rörlighet, säger bilens chefdesigner Masashi Nakayama. Vi studerade hur geparden spänner sin kropp som en fjäder för att accelerera maximalt och för att snabbt ändra riktning. En gepard utvecklar en mycket kraftig energi i sin smidiga kropp. Inspirerad av gepardens mycket effektiva, men samtidigt oerhört smidiga, rörelser, ville vi ge vår crossover någonting helt nytt med KODO:s designspråk.

Exteriören har djärva designlinjer som uttrycker SUV-liknande kraftfullhet och funktionalitet samtidigt med Mazdas karaktäristiska känsla av vitalitet och rörlighet.

CX-5 har Mazdas nästa generations front med den femkantiga grillen som nu fått ett par vingar som går in i huvudstrålkastarna, vilket ger ett intryck av styrka och djup. Här finns skulpterade sidolinjer och de på Mazda-vis typiskt kraftiga skärmbreddarna.

Bakskärmarnas mer runda form ger en kontrast och tillsammans med den kraftigt sluttande bakrutan ger detta CX-5 en design som framhåller både seghet en atletisk form. De starkt sluttande A-stolparna bidrar också till den sportiga designen samtidigt som detta ger föraren ett mycket bra siktfält. För att förbättra detta ytterligare har de yttre backspeglarna placerats en bit från karossen, så att föraren får ett ännu bättre siktfält.

Designen ger också en för segmentet mycket bra aerodynamik med ett CD-värde på 0,33 och även en tyst kupé. Nya Mazda CX-5 kan fås med 17 eller 19 tums hjul och i sju olika exteriörfärger, varav Zeal Red Mica och Sky Blue är helt nya och ännu så länge unika för just CX-5.

Mjuka material med hög kvalitet används på instrumentpanelen och på dörrsidorna och ger en fin kontrast mot det matta krommaterialet i rattekrar och dörrhandtag. Nya lätta framstolar ger ett perfekt stöd och sidogrepp och dessutom utmärkt komfort på långfärder. Klädseln kan fås i svart tyg, eller i två olika skinnmaterial, svart eller ljust sandfärgat.

För första gången i en Mazda har rattens reglageknappar kompletterats med en "HMI commander", ett vridreglage, på mittkonsolen.


Komfort och funktion

Utvecklingsingenjörerna har grundligt forskat om vilka funktioner som är viktigast för att komforten och bekvämligheten skall bli så bra som möjligt när det gäller bl.a. flexibilitet för både förare och passagerare. Därför utvecklade de en bekväm och användarvänlig interiör med effektiva utrymmen och intelligenta funktioner. Den nya informationsdisplayen regleras med en ratt på mittkonsolen och alla funktioner är lätta att förstå.

Rymlig, praktisk och smart
Nya Mazda CX-5 är 1 840 mm bred och med segmentets längsta hjulbas på 2 700 mm ger detta mycket goda och bekväma innerutrymmen. Benutrymmet i baksätet på 997 mm är störst i klassen. Det rymliga baksätet innebär att även vuxna passagerare åker bekvämt. CX-5 har klassens bästa ben-, knä- och fotutrymme i baksätet tillsammans med mycket goda utrymmen för både höfter och skuldror.

Mazda-ingenjörerna har lagt ner mycket arbete på att föraren skall ha en så bra - och trafiksäker - sittställning som möjligt. Föraren i en CX-5 har därför klassens vidaste synfält. Särskilt ger den sluttande motorhuven en mycket bra närsikt.
De nykonstruerade stolarna är lättare än tidigare, men ger en mycket god sittkomfort och sidostöd. På vissa modeller med läderklädsel finns ett på åtta sätt justerbart förarsäte med svankstöd och justerreglage som är lätta att nå och logiska att använda.

Även bagageutrymmet är stort och på totalt 503 liter. Det har minimala utskjutande delar och kan bli ända upp till 1 620 liter med ett helt plant golv och med baksätet nerfällt. Det har dessutom för biltypen en låg tröskel och en stor bagageöppning som ger enkel lastning.

I bagageutrymmet finns smarta Karakuri-funktioner, som är enkla att använda. Möjligheten att fälla baksätet 40:20:40 är Mazda först med. Den bakre mittenplatsen ger ett helt platt bagageutrymme när den fälls ner. Insynsskyddet lyfts automatiskt upp och ner när bakluckan öppnas och stängs. Förutom bekväma platser för två vuxna, kan det 40:20:40 delade baksätet samtidigt göra det möjligt att forsla långa föremål genom att vika ner mittplatsen. De bakre sätena kan fällas ned genom att enkelt dra i små handtag placerade i bagageutrymmet. På typiskt Mazda-vis följer bagageskyddet med bakluckan när denna öppnas och stängs.

CX-5 har ett flertal förvaringsfack som det anstår en crossover SUV, bl.a. ett stort utrymme i mittkonsolen samt bakre dörrfickor stora nog att rymma en liters flaskor.

Mazda minskade vikten på klimatanläggningen med 13 %, men har ändock lyckats öka kylkapaciteten med 6 % mot Mazdas tidigare system. Det nya systemet har de bästa värdena i klassen och genom att minska kompressorns kapacitet har Mazda-ingenjörerna även lyckats förbättra bränsleekonomin. En ny elektrisk pump fortsätter att värma eller kyla bilen även när i-stop systemet stängt av motorn.

Avancerat HMI-system
Informationssystemet i nya Mazda CX-5 är enklare att använda än på någon tidigare Mazda-modell. En 5,8-tums stor pekskärm i färg är placerad i mitten längst upp på instrumentbrädan och visar uppgifter om infotainment systemet, inklusive ljudanläggning, telefonanslutning och TomToms senaste navigeringssystem med automatisk uppdatering.

Mazda CX-5: s nya HMI-system förbättrar även säkerheten genom att minimera förarens ögonrörelser bort från vägen framför. Knappkontrollerna på ratten har placerats logiskt efter funktion och på mittkonsolen sitter en rund funktionsratt för det nya HMI-systemet. När bilen står stilla kan föraren använda pekskärmen. Under körning kan föraren istället använda funktionsratten på mittkonsolen.

Det nya integrerade navigationssystemet är baserat på den allra senaste tekniken från TomTom, en av Europas främsta leverantörer av navigationssystem. Genom att gå in på
hemsidan via en dator, kan föraren också uppdatera systemet när som helst. För en extra
avgift finns även TomTom Live Services, som ger en mer exakt trafikinformation i realtid, väderprognoser, bränslepriser och andra ständigt uppdaterade informationer.

MP3-spelare och mobiltelefon kan anslutas till HMI-systemet via USB eller Bluetooth. Att söka efter favoritlåten är enkelt eftersom all musikinformation visas på pekskärmen. Givetvis finns även AUX-uttag för t.ex. iPod.

Det bästa sättet att lyssna på favoritmusiken i Mazda CX-5 är genom Boses surround-system, specialdesignat för CX-5. Systemet är mindre, lättare och mer energisnålt än i någon Mazda-modell tidigare. Boses nya amplifier väger i CX-5 endast 675 gram, mindre än hälften av tidigare Bose-system i Mazda-bilar. Likadant är det med de nio högtalarna som använder speciella magneter, vilka också finns i den allra senaste Bose subwoofer.

Systemet har även Boses AudioPilot 2 ljudkompensation, Centerpoint surround teknologi och SurroundStage.

Köregenskaper

Det främsta målet för Mazda-ingenjörerna när det gäller vägegenskaperna för CX-5 var att utveckla så exakta köregenskaper som möjligt, så att bilen skall följa förarens minsta önskemål. För att uppnå detta koncentrerade sig ingenjörerna på att överföra den nya SKYACTIV-tekniken på föraren och använde en process kallad PDCA för att grundligt analysera förarens hela beteende och dennes tankar under körningen.

Allra först fokuserade Mazda-ingenjörerna på att utveckla en interiör som kommunicerade förarens intentioner. Varje punkt i interiören analyserades i förhållande till föraren för att uppnå den maximala förarkontakten, som t.ex. förarplatsen, pedalernas, rattens och förarstolens placering, men även själva siktfältet. Därefter analyserades bilens respons och testförarna ställde frågan till sig själva: "Hade jag exakt den kontroll över bilen som jag önskade?" och "Behövs någonting ändras för att bilens gensvar skall bli maximalt?"

För att öka bilen gensvar ytterligare fortsatte utvecklingsteamet testerna tills bilens respons blev helt förutsägbar i förhållande till förarens önskemål. Det övergripande målet var att utveckla köregenskaperna på CX-5 så att förarens behov av eventuella korrigeringar helt uteblev och att bilen och föraren är i fullständig harmoni med varandra, enligt det japanska uttrycket Jinba Ittai, som Mazda tidigare använt vid utvecklingen av sportbilen MX-5. Detta gäller så väl acceleration, kurvtagning som inbromsning. Gensvaret och den perfekta harmonin skall föraren kunna känna både i ratten och i pedalerna.


Mazdas banbrytande SKYACTIV teknologi

CX-5 är den första nya Mazda-modellen, som har all ny SKYACTIV teknologi, motorer, växellådor, karosser och chassi. Mazdas helt nya teknologi är utvecklad för att öka effektiviteten och minska miljöpåverkan för Mazdas nya generation av bilar, samtidigt som även både säkerhet och körglädje förbättras ytterligare.

Redan 2007 började Mazda arbeta efter en strategi som man kallar för "Sustainable Zoom-Zoom". Denna innebär en 30-procentig ökning av bränsleeffektiviteten, räknat på 2008 års siffror, för samtliga bilar som Mazda skall sälja runtom i världen år 2015. Detta i sin tur innebär en minskning av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på cirka 23 procent.

Förbränningsmotorer kommer även i fortsättningen att ha en mycket stor betydelse. År 2020 räknar man med att fortfarande mer än 80 procent av alla fordon har en förbränningsmotor. Dagens förbränningsmotorer har dock bara en verkningsgrad på cirka 30 procent. Så onekligen finns det mycket att förbättra. Mazdas ingenjörer har under parollen "Defy convention", utmana konventionerna, framförallt fokuserat på förbränningsmotorn med ett enda mål, nämligen att uppnå den "perfekta förbränningsmotorn".

Häri ligger själva grunden för den nya generationen Mazda-modeller - att använda SKYACTIV tekniken i samtliga nya Mazda-bilar - och inte bara i speciellt "gröna" versioner. På detta sätt anser Mazda att man för närvarande allra bäst minskar sin totala påverkan på miljön, samtidigt som de nya produkterna blir både säkrare och roligare att köra.

Detta övergripande mål genomförs med hjälp av Mazdas "Building Block Strategy", som är en modell för att steg för steg införa nya elektriska system till Mazdas SKYACTIV-motorer. Redan finns start/stopp-systemet i-stop nu till samtliga motorer, både bensin och diesel, med manuell eller automatisk växellåda. Snart finns även ett system för att återvinna bromsenergin och Mazda har sedan tidigare slutit ett licensavtal med Toyota angående deras hybrid-teknik.


Ren dieselkraft
Utvecklingen av SKYACTIV motorerna handlar mycket om den perfekta kompressionen.
SKYACTIV-D 2.2 dieselmotor har världens lägsta kompression på 14.0:1 och ett mycket effektivt tvåstegs turbo-system som ger en kraftfull, nästan helt linjär acceleration. Motorn har också en mycket låg bränsleförbrukning med mycket rena avgaser som klarar nya Euro6 utan att behöva använda fördyrande efterbehandling av NOx. Motorn finns redan nu i två olika versioner.

En High Power version, som enbart finns till fyrhjulsdrivna versioner, ger 175 hk vid 4.500 rpm och ett maximalt vridmoment på 420 Nm redan vid 2.000 rpm. Tillsammans med en 6-växlad manuell växellåda, SKYACTIV-MT, får denna CX-5 en acceleration från 0 till 100 km/tim på 8,8 sekunder och en toppfart på 207 km/tim.

Svensk miljöbil
En Standard Power version ger 150 hk vid 4.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 380 Nm, helt konstant mellan 1.800-2.600 rpm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen för denna motor med framhjulsdrift och manuell växellåda är låga 4,5 l/100 km och ett CO2-värde på 119 g/km, vilket gör att denna modell klarar gränsen för de svenska särbestämmelserna som miljöbil. Den första i sin klass dessutom.

En del av hemligheten är världens lägsta kompression för en standardmotor på 14:1, en lättare motor samt en två-stegs turbo.

Högsta kompressionen för bensinmotorn
Nya SKYACTIV-G 2.0 bensinmotor har istället världens högsta kompression på 14.0:1 och även denna motor är lättare än tidigare, cirka 10 %, och har även en lägre inre friktion. Bl.a. ett nytt 4-2-1 avgasgrenrör och en annan utformning av kolvtopparna förhindrar spikning, som annars är nackdelen med hög kompression i en bensinmotor.


En framhjulsdriven version med manuell växellåda ger 165 hk vid 6 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 210 Nm vid 4 000 rpm, medan den fyrhjulsdrivna versionen ger 160 hk vid 6 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 208 Nm vid 4 000 rpm. Med framhjulsdrift accelererar en CX-5 med bensinmotor från 0 till 100 km/tim på 9,2 sekunder och har en toppfart på 200 km/tim. Denna version har en genomsnittlig bensinförbrukning på 6,0 l/100 km och ett CO2-värde på 139 g/km, vilket också är bland de bästa i klassen. Nya SKYACTIV-G är avgasklassad i Euro 5.

Nya växellådor
När det gäller växellådor har Mazda utvecklat två helt nya sexväxlade växellådor. SKYACTIV-DRIVE är en automatisk växellåda som har samma direkta känsla som i en s.k. dubbelkopplingslåda tack vare bl.a. en utökad lockup-funktion och den sänker bränsleförbrukningen med cirka 7 % jämfört med dagens automatiska växellåda.

SKYACTIV-MT manuell växellåda är mycket lätt och kompakt och ger nästan samma direkta känsla som i sportbilen MX-5. Samtliga motorer kan fås med endera manuell eller automatisk växellåda.


Chassi & kaross

Mazda CX-5 har ett nytt fjädringssystem som är lättare för en mer exakt vägkänsla i alla hastigheter med förbättrad komfort och bromsegenskaper. Här finns nyutvecklade främre fjäderben och ett multilänk-system bak. Detta ger bättre köregenskaper i alla hastigheter, både snabbare reaktioner i låga och medelhöga hastigheter samt ökad stabilitet i höga hastigheter tack vare bl.a. nya bakre stötdämparinfästningar, placeringen av bakre reaktionsstag, styrningens komponenter och dess geometri.

En nyutvecklad elektrohydraulisk servostyrning ger en omedelbar respons till föraren redan från mycket låga hastigheter. Nya SKYACTIV-Chassi är anpassat både för både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift.


Den lättare, men vridstyvare, karossen, SKYACTIV-BODY, har ännu högre säkerhet och en tystare kupé. Stora ansträngningar har gjorts för att kupén skall ha en så låg ljudnivå som möjligt. De störande ljuden var till en början indelade i vägbuller och motorljud. Varje ljud identifierades, såväl de mest obehagliga lågfrekventa ljuden, de i mellanregistret och de högfrekventa. Avlägsnandet av dessa ljud innebär att nya CX-5 har en mycket tyst kupé.

Som första bilmodell använder CX-5 ultrahöghållfasthetsstål med 1 800 MPa till stötfångarnas balkar tack vare Mazdas nya produktionsteknik kan. Stötfångarbalkarna på nya CX-5 är därför 20 procent starkare - och samtidigt 4,8 kilo lättare - än tidigare versioner och är en av de viktigaste delarna i Mazdas nästa generations lättare och vridstyvare chassiarkitektur. Denna nya chassikonstruktion, som ingår i Mazdas SKYACTIV teknologi, har bl.a. en bättre stötupptagande funktion vid kollisioner och mera ultrahöghållfasthetsstål för att minska vikten. Totalt används cirka 61 % höghållfasthetsstål i nya CX-5.

Användningen av ultrahöghållfasthetsstål innebär att vissa delar kan göras tunnare, men fortfarande behålla samma höga grad av hållfasthet. Detta leder till betydande besparingar i vikt. Att t.ex. minska vikten på stötfångarnas balkar är särskilt viktigt eftersom de är integrerade i karossen långt bort från bilens centrala tyngdpunkt och därför avsevärt påverkar köregenskaper och bilens respons. Balkarna måste även vara starka för att kunna ge ett tillräckligt krockskydd. Av bl.a. dessa orsaker har en metod för att kunna massproducera delar med starkare - och samtidigt lättare - stål varit hett eftertraktat.

Tack vare bl.a. detta är vridstyvheten i nya Mazda CX-5 nästan lika hög som i en större sedanbil. Flervägsfördelning av krockkrafterna enligt en ny karosstruktur ger också en högre säkerhet vid en eventuell kollision. CX-5 har en för klassen mycket låg vikt. Tjänstevikten för en CX-5 FWD med manuell växellåda och bensinmotor är 1 420 kg. För en AWD med automatisk växellåda och dieselmotor är tjänstevikten 1 615 kg.

För att uppnå ett så lågt luftmotstånd som möjligt har bl.a. golvets undersida fått en ny design, liksom karossens avslutning, som ser till att luften inte fastnar bakom karossen. Cd-värdet för CX-5 är för segmentet låga 0,33.


Säkerhet

Nya Mazda CX-5 har all den nya SKYACTIV tekniken som ger en mycket låg bränsleförbrukning och låga avgasvärden utan att för den skull inkräkta på bilens körglädje. När det gäller säkerheten har SKYACTIV tekniken tagit ännu ett steg, även när det gäller aktiv säkerhet, genom sitt följsamma chassi och utmärkta köregenskaper. Tack vare den lätta och vridstyva SKYACTIV-Body har CX-5 utmärkt säkerhet vid eventuella kollisioner och är konstruerad för att få högsta betyg vid olika krocktester runtom i världen.

Basen på A-stolparna har utformats så att sikten framåt för föraren skall bli så bra som möjligt på krokiga vägar och i korsningar. De yttre backspeglarna är monterade direkt på dörrarna för att ge ett tomrum mellan spegel och dörr, vilket ger ett bättre och säkrare synfält.

CX-5 har ett antal nya säkerhetssystem. Här finns Smart City Brake Support (SCBS), som använder en ny typ av radarsensorer för att hindra, eller minska, skadorna vid frontkollisioner under en hastighet av 30 km/tim genom att automatiskt bromsa bilen vid fara. Systemet är det första i segmentet kompakta crossover/SUV.

Nya Mazda CX-5 har också ett uppgraderat säkerhetssystem för radarövervakning, Rear Vehicle Monitoring System (RVM), som upptäcker bakifrån kommande fordon och som varnar föraren vid körfältsbyte. Nu verkar systemet redan från 30 km/tim, mot tidigare från 60 km/tim.

Lane Departure Warning (LDW) varnar föraren om han omedvetet korsar de vita linjerna och minskar risken för olyckor.

High-Beam Control (HBC) bländar automatiskt av strålkastarna under mörkerkörning för att förhindra att mötande förare bländas.

Framstolarna är nykonstruerade och har anti-wiplash skydd för att förhindra nackskador vid påkörningar bakifrån. Bak finns ISOFIX-fästen för barnstolar.

De främre dörrarna har dubbla skyddsbalkar. Den övre balken är rund, medan den undre har en dubbel plattare konstruktion. Även krockbalken i bakdörrarna har samma dubbla konstruktion för att även förbättra karossens styrka.


Mazda CX-5 i Sverige

Svensk introduktion mars-april 2012
Introduktion på den svenska marknaden beräknas ske någon gång mars april. Bensinversionerna kommer någon månad före dieselmodellerna. De svenska priserna är ännu ej fastställda, men börjar under 220 00 kronor för en Mazda CX-5 Go FWD 2.0 bensin M/T. En fullutrustad CX-5 Sport 2.2 diesel med automatisk växellåda bör hamna runt 340 000 kronor. En mycket efterfrågad version, diesel, AWD, med automatisk växellåda och i AdvancePlus-utförande hamnar under för tjänstebilsförarens viktiga 7,5 basbelopp.

Mazda CX-5 Go har på den svenska marknaden bl.a. följande utrustning:
all säkerhetsutrustning, 17 tums stålfälgar, manuell luftkonditionering, informationsdisplay, startknapp, elektriska fönsterhissar fram och bak, reglageknappar på ratten, 60-40 fällbart baksäte, assisthjälp i backe, Smart City Brake Support (SCBS), radio med MP3 och CD-spelare, USB, AUX och fyra högtalare.

Mazda CX-5 Advance har dessutom bl.a. 17 tums lättmetallfälgar, elektriskt infällbara backspeglar, klimatanläggning med dubbla zoner, läderratt, stor pekbar informationsdisplay i färg, 40-20-40 fällning av baksätet, helt plant lastgolv, bakre mittarmstöd, reglageratt på mittkonsolen, farthållare, regnsensor, autolight, sex högtalare och Bluetooth.

Mazda CX-5 AdvancePlus har ävrn bl.a. parkeringssensorer fram och bak, radarbaserat övervakningssystem (RVM), Bi-Xenon strålkastare med adaptiva kurvljus, automatisk strålkastaravbländning vid möte (HBC) och varning för omedveten körfältsändring (LDW).

Fullutrustade Mazda CX-5 Sport har också bl.a. lädersäten med elektriskt justerbara inställningar, backkamera, Bose ljudsystem med bl.a. nio högtalare, 19 tums lättmetallfälgar och den större dieselmotorn på 175 hk.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13359 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12643 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...