hero

Läs allt om helt nya Mazda CX-5

2012-04-27
4803 visningar
seats

1. Nyheterna i korthet

• Den första modellen i Mazdas nya generation, den sjätte i ordningen, och den första bilen med all nyutvecklad Skyactiv-teknologi, motorer, växellådor, chassi och karosstruktur.
• Utvecklad med Mazdas gramstrategi, vars mål är att minska vikten med cirka 100 kilo på nästa generations modeller.
• Den första Mazda-modell som har nya designtemat "KODO - Soul of Motion".
• Mazdas utmanare i det mycket konkurrenskraftiga kompakta SUV-segmentet, vilket under 2011 ökade med 25 % i Europa till en total volym på 1,3 miljoner fordon.
• Mazda CX-5 har ett årligt försäljningsmål på 160 000 exemplar, vilket innebär att denna modell blir en av Mazdas viktigaste modeller tillsammans med Mazda2, Mazda3 och Mazda6.
• Mazda CX-5 skall säljas globalt med start i början av 2012.

Exteriör
• Djärv design baserad på Mazdas nya designtema "Kodo - Soul of Motion", som uttrycker kraftfullhet och funktionalitet samtidigt med Mazdas karaktäristiska känsla av vitalitet och rörlighet.
• CX-5 har nya Mazda-generationens front med den typiska femkantiga grillen, som nu fått ett par vingar, "signature wings", som går in i huvudstrålkastarna.
• CX-5 har skulpterade sidolinjer och de på Mazda-vis typiskt kraftiga skärmbreddarna.
• Bakskärmarna har mer rundade former och tillsammans med den kraftigt sluttande bakrutan ger detta CX-5 en design som framhåller både kraft och skönhet.
• De starkt sluttande A-stolparna bidrar också till den sportiga designen samtidigt som detta ger föraren ett mycket bra siktfält.
• CX-.5 finns i sju exteriörfärger: nya Sky Blue och Zeal Red samt Aluminium Metallic, Arctic White, Black Mica, Crystal White Pearl och Metropolitan Grey.
• De flesta versioner har 17 tums aluminiumfälgar, medan Sport har 19 tum.
• Stötfångarna är tillverkade i ett speciellt utvecklat plastmaterial och väger runt 20 procent mindre än konventionella stötfångare, trots att de har samma styrka.

Interiör
• Mjuka material med hög kvalitet används på instrumentpanelen och på dörrsidorna och ger en fin kontrast mot det matta krommaterialet i rattekrar och dörrhandtag.
• Nya lätta framstolar ger ett perfekt stöd och sidogrepp och dessutom utmärkt komfort på långfärder.
• Klädseln kan fås i svart tyg, eller i två olika skinnmaterial, svart eller ljust sandfärgat.
• För första gången i en Mazda har rattens reglageknappar kompletterats med en "HMI commander", ett vridreglage, på mittkonsolen.

Komfort
• CX-5 har klassens längsta hjulbas på 2 700 mm som ger mycket goda och bekväma innerutrymmen.
• Föraren har en hög sittställning och klassens bredaste synfält.
• På vissa modeller med läderklädsel finns ett på åtta sätt justerbart förarsäte med svankstöd och reglage som är lätta att nå och logiska att använda.
• CX-5 har klassens bästa ben-, knä- och fotutrymme i baksätet.
• Smarta och enkla Karakuri-lösningar:
- Baksätet i CX-5 går att enkelt fälla 40-20-40 genom att dra i små handtag placerade i bagageutrymmet.
- På typiskt Mazda-vis följer bagageskyddet med bakluckan när denna öppnas och stängs och skyddet kan lätt förvaras under bagagerumsgolvet.
• Stor lastkapacitet på 503 liter med minimalt utskjutande delar, som kan bli ända upp till 1 620 liter med ett helt plant golv och med baksätet nerfällt.
• Låg lasttröskel och en stor bagageöppning som ger enkel lastning.
• Många förvaringsutrymmen, inklusive ett stort öppet fack i mittkonsolen och utrymmen i dörrarna, för t.ex. en liters flaskor.


Utrustning
• Avancerat infotianment system:
- En HMI Commander på mittkonsolen, Mazdas första, som komplement till rattreglagen.
- En stor 5,8 tums pekskärm är placerad längts upp på instrumentbrädan.
- USB- och Bluetooth-anslutning, liksom för iPod med skärminformation samt AUX-uttag är standard.
• Mazdas navigationssystem är baserat på den allra senaste tekniken från TomTom med möjlighet till ständig uppdatering.
• Bluetooth handsfree mobiltelefonuppkoppling.
• Bose surround ljudsystem med nio högtalare utvecklat speciellt för CX-5
• Förbättrad klimatanläggning med en av klassens bästa kapacitet trots minskad vikt och elförbrukning. En ny elektrisk pump fortsätter att värma eller kyla bilen även när i-stop systemet stängt av motorn.
• System för parkeringshjälp både fram och bak med varningssignaler. Kan kombineras med backkamera.
• Bakre sidofönster och bakfönster i mörktonat glas.
(utrustningen varierar med modellversion)

Drivlina


CX-5 kan fås med två helt nya Skyactiv-motorer och Skyactiv-växellådor. Samtliga har Mazdas eget avancerade start/stopp-system i-stop.

Skyactiv-D 2.2 liter common-rail dieselmotor godkänd för Euro 6 har bl.a.:
• Världens lägsta kompression på 14:1
• En variabel tvåstegs turbo

Skyactiv-D 2.2 liter finns i två versioner:
• 150 hk vid 4 500 rpm och 380 Nm mellan 1 800 och 2 600 rpm
• 175 hk vid 4 500 rpm och 420 Nm vid 2 000 rpm (finns endast till AWD)


Genomsnittlig bränsleförbrukning och CO2-värden:
• 150 hk: FWD och 6-växlad manuell växellåda - 4,6 l/100 km, 119 g/km
FWD och 6-växlad automatisk växellåda - 5,3 l/100 km, 139 g/km
AWD och 6-växlad manuell växellåda - 5,2 l/100 km, 136 g/km
AWD och 6-växlad automatisk växellåda - 5,5 l/100 km, 144 g/km
• 175 hk: AWD och 6-växlad manuell växellåda - 5,2 l/100 km, 136 g/km
AWD och 6-växlad automatisk växellåda - 5,5 l/100 km, 144 g/km

Skyactiv-G 2.0 direktinsprutad bensinmotor godkänd för Euro 5 har bl.a.:
• Världens högsta kompression för en produktionsmotor på 14:1
• Ett speciellt nyutvecklat 4-2-1 avgassystem

Skyactiv-G 2.0 har två olika effektuttag:
• För FWD - 165 hk vid 6 000 rpm och 210 Nm vid 4 000 rpm
• För AWD - 160 hk vid 6 000 rpm och 208 Nm vid 4 000 rpm

Genomsnittlig bränsleförbrukning och CO2-värden:
• FWD och 6-växlad manuell växellåda - 6,0 l/100 km, 139 g/km
• AWD och 6-växlad manuell växellåda - 6,6 l/100 km, 155 g/km
• AWD och 6-växlad automatisk växellåda - 6,6 l/100 km, 155 g/km

Skyactiv-Drive sexväxlad automatisk växellåda
• Har lock-up på alla växlar
• Ger snabb och direkt växling
• Finns både till Skyactiv-G och Skyactiv-D

Skyactiv-MT sexväxlad manuell växellåda
• Är lätt och kompakt
• Ger samma exakta växlingskänsla som hos sportbilen MX-5
• Finns både till Skyactiv-G och Skyactiv-D


Chassi och kaross

Den viktigaste delen i Mazdas lättviktsstrategi är helt nyutvecklade Skyactiv-Chassis och Skyactiv-Body, vilket gör Mazda CX-5 till en av de lättaste bilarna i klassen med en tjänstevikt som startar på 1 420 kg.

Skyactiv-Chassis
• Nytt lättare fjädringssystem som ändå ger en mer exakt vägkänsla i alla hastigheter med förbättrad komfort och bromsegenskaper.
• Nyutvecklade främre fjäderben och ett multilänk-system bak.
• Ny elektrohydraulisk servostyrning ger en omedelbar respons till föraren redan från mycket låga hastigheter.
• Nya Skyactiv-Chassis är anpassat både för framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. AWD-systemet har en elektronisk koppling till bakaxeln, vilket innebär att bilen normalt är 100 % framhjulsdriven och kan växla till 50-50 vid behov.

Skyactiv-Body
• Lättare, men starkare och mer vridstyv kaross, genom ökad andel höghållfasthetsstål, bl.a. i 1 800 MPa, vilket för första gången används i en produktionsbil och genom nya produktionsmetoder.
• Flervägsfördelning av krockkrafterna enligt en ny karosstruktur ger högre säkerhet vid en eventuell kollision.
• Lågt motor- och vägljud tack vare kraftig ljudisolering.
• CX-5 är bland de lättaste och mest aerodynamiska bilarna i klassen.


Säkerhet

Avancerade aktiva säkerhetssystem:
• Smart City Brake Support (SCBS) bromsar automatiskt bilen för att undvika eller minska skadorna av en frontkollsion i upp till 30 km/tim. Standard på samtliga bilar.
• Filbytesvarning, Lane Departure Warning System (LDWS)
• Radarbaserat system som kombinerar varning för omkörande fordon och övervakning av döda vinkeln, Rear Vehicle Monitoring (RVM),
• Automatisk avbländning av heljus, High Beam Control System (HBCS).
• Bi-Xenon strålkastare med automatisk höjdjustering och strålkastarspolning.
• Starthjälp i backe, Hill Launch Assist, (HLA)
• ABS-bromsar med EBD och EBA, stabiliseringskontroll (DCS) och slirskydd (TCS).
(utrustningen varierar med modellversion)


Passiv säkerhet:
• Skyactiv-Body, utvecklad för högsta säkerhet (ännu ej EuroNCAP-testad, men högsta betyg i USA:s motsvarighet IIHS).
• För första gången har starkt, men lätt, superultrahöghållfasthetsstål med 1 800 MPa används i en bil.
• Förbättrad siktyta för föraren.
• Säten utvecklade med anti-whiplash utformning
• Säkerhetsbälten utrustade med bältessträckare och bälteskraftbegränsare.
• Airbags för förare, framsätespassagare, sidokrockkuddar fram samt krockgardiner både fram och bak.
• Förbättrat skydd för fotgängare vid en eventuell kollision.

2. Introduktion

Mazdas framtid börjar idag

Med helt nya CX-5 börjar en ny era för Mazda. CX-5 är den första bilen i Mazdas helt nya generation av modeller som har all den nya banbrytande SKYACTIV-teknologin och dessutom det nya designtemat "KODO - Soul of Motion", tidigare visat på konceptbilarna Shinari och Minagi och som fortsätter med Takeri.

Den kompakta crossovern får all ny SKYACTIV teknologi, som helt nyutvecklade bensin- och dieselmotorer, manuella och automatiska växellådor, chassi och karosstruktur, vilket ger CX-5 de bästa miljöegenskaperna tillsammans med en mycket hög säkerhet och körglädje. En framhjulsdriven version med dieselmotor och manuell växellåda kvalar till och med in som svensk miljöbil med 119 g/km.

Svenska priser från 216.500 kronor
Versioner med bensinmotorer finns redan på den svenska marknaden, medan dieselmotorerna dröjer till i mitten av maj. Priserna startar från 216.500 kronor för en Mazda CX-5 Go med 165 hk bensinmotor, framhjulsdrift och manuell sexväxlad växellåda. Toppmodellen, CX-5 Sport, med fyrhjulsdrift, sexväxlad automatisk växellåda och 175 hk stark dieselmotor kostar 342.300 kronor, men då ingår bl.a. även 19 tums lättmetallfälgar, skinnklädsel, elektriskt manövrerbart förarsäte, back-kamera, Bose ljudanläggning och TomTom navigation. En av de populäraste versionerna blir troligen en CX-5 2.2 diesel på 150 hk, fyrhjulsdrift och automatisk växellåda i AdvancePlus-utförande för 319.400 kronor.

CX-5 är utvecklad i enlighet med Mazdas gramstrategi, vilken minskar vikten med minst 100 kilo i nästa generations Mazda-bilar. Den är Mazdas utmanare i det mycket konkurrenskraftiga kompakta SUV-segmentet, vilket under 2011 ökade med 25 % i Europa till en total volym på 1,3 miljoner fordon. Mazda CX-5 har ett årligt försäljningsmål på 160 000 exemplar, vilket innebär att denna modell blir en av Mazdas viktigaste modeller tillsammans med Mazda2, Mazda3 och Mazda6.


3. Design

Den perfekta balansen mellan form och funktion

Under årens lopp har Mazda ofta använt naturens olika rörelser som inspiration till designen på sina bilar. Även den nya generationen Mazda-bilar, den sjätte i ordningen, som börjar med nya CX-5, har inspirerats av naturens kraft och skönhet, t.ex. rörelsen hos naturens olika element eller djur. Denna rörelse är själva kärnan i Mazdas nya formspråk "KODO - Soul of Motion".

Det nya designspråket visades första gången på konceptbilen Shinari hösten 2010. Därefter kom Minagi, som blev CX-5, och på Tokyo-salongen i slutet på november ifjol utsågs Mazda Takeri till "Car of the Show".

- Målet med nya CX-5 var att uttrycka en stark känsla av både vitalitet och rörlighet, säger bilens chefdesigner Masashi Nakayama. Vi studerade hur geparden spänner sin kropp som en fjäder för att accelerera maximalt och för att snabbt ändra riktning. En gepard utvecklar en mycket kraftig energi i sin smidiga kropp. Inspirerad av gepardens mycket effektiva, men samtidigt oerhört smidiga, rörelser, ville vi ge vår crossover någonting helt nytt med KODO:s designspråk.

Exteriören på nya Mazda Cx-5 har djärva designlinjer som uttrycker SUV-liknande kraftfullhet och funktionalitet samtidigt med Mazdas karaktäristiska känsla av vitalitet och rörlighet. Alla kommande nya Mazda-modeller kommer att designas enligt temat "KODO - Soul of Motion."

CX-5 har Mazdas nästa generations front med den typiska femkantiga grillen, som nu fått ett par vingar, "signature wings", som går in i huvudstrålkastarna, vilket ger ett intryck av styrka och djup. Här finns skulpterade sidolinjer och de på Mazda-vis typiskt kraftiga skärmbreddarna.

Bakskärmarnas mer runda form ger en kontrast och tillsammans med den kraftigt sluttande bakrutan ger detta CX-5 en design som framhåller både seghet och en atletisk form. De starkt sluttande A-stolparna bidrar också till den sportiga designen samtidigt som detta ger föraren ett mycket bra siktfält. För att förbättra detta ytterligare har de yttre backspeglarna placerats en bit från karossen, så att föraren får ännu bättre sikt ner mot bilens främre hörn.

Designen ger också en för segmentet mycket bra aerodynamik med ett CD-värde på 0,33 och även en tystare kupé. Nya Mazda CX-5 kan fås med 17 eller 19 tums hjul och i sju olika exteriörfärger, varav Zeal Red Mica och Sky Blue är helt nya och ännu så länge unika för just CX-5.

Mjuka material med hög kvalitet används på instrumentpanelen och på dörrsidorna och ger en fin kontrast mot det matta krommaterialet i rattekrar och dörrhandtag. På mittkonsolen finns pianosvarta inläggningar som på sportbilen RX-8.

Nya lätta framstolar ger ett perfekt stöd och sidogrepp och dessutom utmärkt komfort på långfärder. Klädseln kan fås i svart tyg, eller i två olika skinnmaterial, svart eller ljust sandfärgat.

För första gången i en Mazda har rattens reglageknappar kompletterats med en "HMI commander", ett vridreglage, på mittkonsolen.


4. Komfort, funktion och utrustning

Nya Mazda CX-5 är 1 840 mm bred och med segmentets längsta hjulbas på 2 700 mm ger detta mycket goda och bekväma innerutrymmen. Benutrymmet i baksätet på 997 mm är störst i klassen. Det rymliga baksätet innebär att även vuxna passagerare åker bekvämt. CX-5 har klassens bästa ben-, knä- och fotutrymme i baksätet tillsammans med mycket goda utrymmen för både höfter och skuldror. Mazda CX-5 är 4 555 mm lång.

Mazda-ingenjörerna har lagt ner mycket arbete på att föraren skall ha en så bra - och trafiksäker - sittställning som möjligt. Föraren i en CX-5 har därför klassens bredaste synfält. Särskilt ger den sluttande motorhuven en mycket bra närsikt. De nykonstruerade stolarna är lättare än tidigare, men ger en mycket god sittkomfort och sidostöd. På vissa modeller med läderklädsel finns ett på åtta sätt justerbart förarsäte med svankstöd och justerreglage som är lätta att nå och logiska att använda.

Även bagageutrymmet är stort och på totalt 503 liter. Det har minimala utskjutande delar och kan bli ända upp till 1 620 liter med ett helt plant golv och med baksätet nerfällt. Det har dessutom för biltypen en låg tröskel och en stor bagageöppning som ger enkel lastning.

Rymlig, praktisk och smart
I bagageutrymmet finns smarta Karakuri-funktioner, som är enkla att använda. Möjligheten att fälla baksätet 40-20-40 är Mazda först i klassen med. Förutom bekväma platser för två vuxna, kan det 40-20-40 delade baksätet samtidigt göra det möjligt att forsla långa föremål genom att fälla ner mittplatsen. Detta ger då ett helt plant utrymme. De bakre sätena kan fällas ned genom att enkelt dra i små handtag placerade i bagageutrymmet. På typiskt Mazda-vis följer bagageskyddet med bakluckan när denna öppnas och stängs. Detta väger nu endast två kilo, bara hälften av det som sitter i Mazda6.

Mindre vikt - bättre kyla
Mazda minskade vikten på klimatanläggningen med 13 %, men har ändå lyckats öka kylkapaciteten med 6 % mot Mazdas tidigare system. Det nya systemet har de bästa värdena i klassen och genom att minska kompressorns kapacitet har Mazda-ingenjörerna även lyckats förbättra bränsleekonomin. En ny elektrisk pump fortsätter att värma eller kyla bilen även när i-stop systemet stängt av motorn.

Avancerat HMI-system
Informationssystemet i nya Mazda CX-5 är enklare att använda än på någon tidigare Mazda-modell. En 5,8-tums stor pekskärm i färg är placerad i mitten längst upp på instrumentbrädan och visar uppgifter om infotainment systemet, inklusive ljudanläggning, telefonanslutning och TomToms senaste navigationssystem med automatisk uppdatering.

Mazda CX-5:s nya HMI-system förbättrar även säkerheten genom att minimera förarens ögonrörelser bort från vägen framför. Knappkontrollerna på ratten har placerats logiskt efter funktion och på mittkonsolen sitter en rund funktionsratt för det nya HMI-systemet. När bilen står stilla kan föraren använda pekskärmen. Under körning kan föraren istället använda funktionsratten på mittkonsolen.

Det nya integrerade navigationssystemet är baserat på den allra senaste tekniken från TomTom, en av Europas främsta leverantörer av navigationssystem. Genom att gå in på
hemsidan via en dator, kan föraren också uppdatera systemet när som helst. För en extra
avgift finns även TomTom Live Services, som ger en mer exakt trafikinformation i realtid, väderprognoser, bränslepriser och andra ständigt uppdaterade informationer.

MP3-spelare och mobiltelefon kan anslutas till HMI-systemet via USB eller Bluetooth. Att söka efter favoritlåten är enkelt eftersom all musikinformation visas på pekskärmen. Givetvis finns även AUX-uttag för t.ex. iPod.

Det bästa sättet att lyssna på favoritmusiken i Mazda CX-5 är genom Boses surround-system, specialdesignat för CX-5. Systemet är mindre, lättare och mer energisnålt än i någon Mazda-modell tidigare. Boses nya amplifier väger i CX-5 endast 675 gram, mindre än hälften av tidigare Bose-system i Mazda-bilar. Likadant är det med de nio högtalarna som använder speciella magneter, vilka också finns i den allra senaste Bose subwoofer.
Systemet har även Boses AudioPilot 2 ljudkompensation, Centerpoint surround teknologi och SurroundStage.


5. Motorer och växellådor


Banbrytande SKYACTIV-teknologi
CX-5 är den första nya Mazda-modellen, som har all ny SKYACTIV-teknologi, motorer, växellådor, karosser och chassi. Mazdas helt nya teknologi är utvecklad för att öka effektiviteten och minska miljöpåverkan för Mazdas nya generation av bilar, samtidigt som även både säkerhet och körglädje förbättras ytterligare.

Redan 2007 började Mazda arbeta efter en strategi som man kallar för "Sustainable Zoom-Zoom". Denna innebär en 30-procentig ökning av bränsleeffektiviteten, räknat på 2008 års siffror, för samtliga bilar som Mazda skall sälja runtom i världen år 2015. Detta i sin tur innebär en minskning av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på cirka 23 procent.

Förbränningsmotorer kommer även i fortsättningen att ha en mycket stor betydelse. År 2020 räknar man med att fortfarande mer än 80 procent av alla fordon har en förbränningsmotor. Dagens förbränningsmotorer har dock bara en verkningsgrad på cirka 30 procent. Så onekligen finns det mycket att förbättra. Mazdas ingenjörer har under parollen "Defy convention", utmana konventionerna, framförallt fokuserat på förbränningsmotorn med ett enda mål, nämligen att uppnå den "perfekta förbränningsmotorn".

Häri ligger själva grunden för den nya generationen Mazda-modeller - att använda SKYACTIV-tekniken i samtliga nya Mazda-bilar - och inte bara i speciellt "gröna" versioner. På detta sätt anser Mazda att man för närvarande allra bäst minskar sin totala påverkan på miljön, samtidigt som de nya produkterna blir både säkrare och roligare att köra.

Detta övergripande mål genomförs med hjälp av Mazdas "Building Block Strategy", som är en modell för att steg för steg införa nya elektriska system till Mazdas SKYACTIV-motorer. Redan finns start/stopp-systemet i-stop nu till samtliga motorer, både bensin och diesel, med manuell eller automatisk växellåda. Snart finns även ett system för att återvinna bromsenergin och Mazda har sedan tidigare slutit ett licensavtal med Toyota angående deras hybrid-teknik.


Ren dieselkraft i SKYACTIV-D
Utvecklingen av SKYACTIV-motorerna handlar mycket om den perfekta kompressionen. SKYACTIV-D 2.2 dieselmotor har världens lägsta kompression på 14.0:1 och en mycket effektiv tvåstegs turbo som ger en kraftfull, nästan helt linjär acceleration. Motorn har också en mycket låg bränsleförbrukning med mycket rena avgaser som klarar nya Euro6 utan att behöva använda fördyrande efterbehandling av NOx. Motorn finns redan nu i två olika versioner.

En High Power version, som enbart finns till fyrhjulsdrivna versioner, ger 175 hk vid 4.500 rpm och ett maximalt vridmoment på 420 Nm redan vid 2.000 rpm. Tillsammans med en 6-växlad manuell växellåda, SKYACTIV-MT, får denna CX-5 en acceleration från 0 till 100 km/tim på 8,8 sekunder och en toppfart på 207 km/tim.

Svensk miljöbil
En Standard Power version ger 150 hk vid 4.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 380 Nm, helt konstant mellan 1.800-2.600 rpm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen för denna motor med framhjulsdrift och manuell växellåda är låga 4,6 l/100 km och ett CO2-värde på 119 g/km, vilket gör att denna modell klarar gränsen för de svenska särbestämmelserna som miljöbil.

En del av hemligheten är världens lägsta kompression för en standardmotor på 14:1, en lättare motor samt en två-stegs turbo med ett maximalt turbotryck på 2,7 bar.

SKYACTIV-D i sammanfattning:

• Cirka 20 % lägre bränsleförbrukning jämfört med dagens 2.2 liters MZR-CD dieselmotor tack vare ett extremt lågt kompressionsförhållande på 14,0:1 och större expansionsfas efter kompressionen.
• Variabla ventiltider för avgasventilerna möjliggör återcirkulation av avgaser, som omedelbart stabiliserar förbränningen efter en kallstart.
• En tvåstegs avgasturbo ger en kraftig och kontinuerlig gasrespons genom hela varvtalsregistret upp till 5.200 varv/min.
• 10 % lättare motor än nuvarande 2.2 liters MZR-CD dieselmotor.
• 20 % minskning av motorns inre friktion.
• Högeffektivt keramiskt partikelfilter.
• Motorn uppfyller Euro 6, Tier II BIN 5 i USA, Japans nya långsiktiga avgasregler utan att behöva fördyrande extra reningsprocesser för att minska de nitrösa gaserna NOx.

Utmaningar:
Kompressionständningens temperatur vid kallstart och under uppvärmningsfasen är normalt alltför låg i en dieselmotor med ett kompressionsförhållande på endast 14,0:1. Motorn skulle gå ojämnt, speciellt vintertid, och dessutom misstända. Och vid extremt låga temperaturer, kanske motorn inte ens startar vid första försöket.

Mazdas unika lösningar:
Så för att förbättra kallstart och körning med kall motor, försåg Mazda SKYACTIV-D med keramiska glödstift samt variabelt ventillyft på avgasventilerna. Detta för att möjliggöra en återcirkulation av avgaser in i förbränningsrummet. Det hela fungerar så här: Ett glödstift används för att starta motorn, vilket räcker för att få tillräckligt med varma avgaser. Efter att motorn startat, stängs avgasventilen inte som vanligt under insugstakten. Istället är den fortfarande något öppen för att tillåta en viss mängd avgaser att sugas in. Detta ökar lufttemperaturen i förbränningsrummet, vilket i sin tur underlättar en stabil förbränning av bränsleluftblandningen och därmed förhindrar misständning.

Högsta kompressionen i SKYACTIV-G
Nya SKYACTIV-G 2.0 bensinmotor har istället världens högsta kompression på 14.0:1 och även denna motor är lättare än tidigare, cirka 10 %, och har även en lägre inre friktion. Bl.a. ett nytt 4-2-1 avgasgrenrör och en annan utformning av kolvtopparna förhindrar spikning, som annars är nackdelen med hög kompression i en bensinmotor.

En framhjulsdriven version med manuell växellåda ger 165 hk vid 6 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 210 Nm vid 4 000 rpm, medan den fyrhjulsdrivna versionen ger 160 hk vid 6 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 208 Nm vid 4 000 rpm. Med framhjulsdrift accelererar en CX-5 med bensinmotor från 0 till 100 km/tim på 9,2 sekunder och har en toppfart på 200 km/tim. Denna version har en genomsnittlig bensinförbrukning på 6,0 l/100 km och ett CO2-värde på 139 g/km, vilket också är bland de bästa i klassen. Nya SKYACTIV-G är avgasklassad i Euro 5.

SKYACTIV-G i sammanfattning:

• Extremt högt kompressionsförhållande på 14,0:1.
• Detta höga kompressionsförhållande har möjliggjorts på grund av bl.a. ett 4-2-1 grenrör, kolvtopparnas nya utformning, nya effektivare multi-insprutare och andra nya tekniska lösningar för att förhindra spikning.
• Motorns inre friktion har minskats med 30 %.
• Kontinuerligt variabla ventiltider (dubbel S-VT) på både insug- och avgassidan minimerar pumpförlusterna.
• 10 % lättare motor.
• Cirka 15 % lägre bensinförbrukning och CO2-utsläpp än nuvarande Mazda 2.0 liter MZR bensinmotor med 95-oktanig bensin.
• Cirka 15 % mera vridmoment vid låga varvtal och i mellanregistret.

Utmaningar:
Att höja kompressionsförhållandet i en bensinmotor ökar dess verkningsgrad och därmed förbättras bränsleekonomin. Men hög kompression i konventionella motorer leder till oönskad okontrollerad förbränning, känd som spikning, och den därmed sammanhängande minskningen av vridmomentet. En rikare blandning och senare tändinställning används för att undvika spikning, men detta sker alltid på bekostnad av bränsleekonomi och vridmoment.

Mazdas unika lösningar:
Mazda utvecklade ett särskilt 4-2-1 avgasgrenrör, som är relativt långt och därigenom hindrar avgaserna som precis blåsts ut ur cylindern, från att föras tillbaka in i förbränningsrummet. Den därmed uppnådda temperaturminskningen förhindrar spikning.

Den nya motorn har också speciella kolvhålrum, som låter den initiala förbränningen utvecklas utan störningar, och nya flerhålsspridare, med sex hål, används för en ännu bättre bränsleinsprutning.

För att förbättra motorns effektivitet är det också nödvändigt att minska pumpförlusterna.
Mazda lyckades minimera dessa med kontinuerligt variabel S-VT (sekventiella ventiltider) på både insug- och avgasventilerna


Nya växellådor

När det gäller växellådor har Mazda utvecklat två helt nya sexväxlade växellådor. SKYACTIV-DRIVE är en automatisk växellåda som har samma direkta känsla som i en s.k. dubbelkopplingslåda tack vare bl.a. en utökad lockup-funktion och som även sänker bränsleförbrukningen med cirka 7 % jämfört med dagens automatiska växellåda.

SKYACTIV-MT manuell växellåda är mycket lätt och kompakt och ger nästan samma direkta känsla som i sportbilen MX-5. Samtliga motorer kan fås med endera manuell eller automatisk växellåda.

SKYACTIV-Drive i sammanfattning

• Unik teknik kombinerar fördelarna med en konventionell automatisk växellåda, en steglöst variabel växellåda (CVT) och en dubbelkopplingslåda.
• En vidareutvecklad lockup-funktion för alla sex växlarna ger samma direkta känsla som i en vanlig manuell växellåda och minskar bränsleförbrukningen med cirka 7 % jämfört med dagens automatiska växellåda. Kvoten för lockup-funktionen har under normala körförhållanden ökat från 64 procent för dagens 5-växlade växellåda till 89 procent i nya 6-växlade SKYACTIV-Drive.
• Snabb och mjuk växlingsrespons tack vare ny Mechatronic elektromagnetisk kontrollenhet, som styr de snabba oljetrycksförändringarna.
• Jämn och kraftig acceleration redan från stillastående.
• NVH (Noise, Vibration and Harshness) ökar eftersom det inte finns något som tar upp skillnaden i rotationshastighet mellan motor och transmissionsaxel. Men den nya momentomvandlaren har dock anpassats för att lösa denna konflikt genom en förbättrad och avancerad dämpare.
• En multidisk-koppling för lock-up funktionen, förbättrar funktionen och ökar hållbarheten.
• SKYACTIV-Drive finns i två versioner, med maximalt vridmoment på 270 respektive 460 Nm, vilket gör att den kan användas till båda motorerna SKYACTIV-G och SKYACTIV-D.
• Mazdas eget unika start/stopp-system i-stop finns nu även till den automatiska växellådan.

SKYACTIV-MT i sammanfattning

• Optimerad för framhjulsdrivna bilar och med korta och direkta växellägen som hos sportbilen MX-5 med endast 45 millimeters slag från neutralläge till växelläge.
• Gemensam axel för ettans växel och backväxelns.
• 20 % kortare mellanaxel
• En betydligt mindre och lättare växellåda än den nuvarande. Växellådshuset är cirka 30 % lättare.
• Den kompakta växellådan tillåter ett mer effektivt utnyttjande av motorrummet.
• Bättre bränsleekonomi tack vare mindre mekanisk friktion.
• Liksom SKYACTIV-Drive finns denna nya manuella växellåda i två versioner för att klara olika höga vridmoment, maximalt 270 respektive 460 Nm.
• SKYACTIV-MT är totalt sett 7-16 % lättare beroende på version.

6. Chassi och kaross


Mazda har länge varit starkt fokuserad på bilarnas vikt. Lättare fordon är både effektivare och roligare att köra. De har bättre bränsleekonomi, men den låga vikten förbättrar också bilarnas prestanda, oavsett om det gäller acceleration, väghållning eller bromsar. Tyngre bilar, däremot, kräver ännu mera vikt, eftersom en tyngre bil kräver en tyngre motor, som i sin tur kräver en större bränsletank och så vidare.

Ta Mazda MX-5 som exempel. Den är kvick och prestandainriktad. Modellen revolutionerade marknaden när den kom och dess låga vikt gör den mycket rolig att köra. Den direkta styrningen, perfekta viktfördelningen och låga tyngdpunkten märks så mycket mer just på grund av bilens låga vikt.

Ett annat mer aktuellt exempel på lättviktskonstruktion är andra generationens Mazda2, som kom 2007. Med 100 kg mindre vikt än sin föregångare - tvärt emot trenden i B-segmentet mot större och tyngre bilar - var nya Mazda2 konstruerad för att vara mer ekonomisk, prestera mera och samtidigt ha en högre säkerhet.

Unik metod för kostnadseffektiv optimering
Mazda fortsätter denna tradition med SKYACTIV-Body och SKYACTIV-Chassis.
Hellre än att fokusera på, ofta dyra, material som kolfiber eller aluminium, satsar Mazda istället på lättviktskonstruktioner av stål. Utvecklingen har främst bestått av tre delar: att optimera karossens struktur och design, att använda nya produktionsprocesser samt att använda ersättningsmaterial för att bygga lättare, starkare och säkrare fordon som ger en "Jinba Ittai"-liknande körkänsla, där föraren och bilen blir ett tillsammans. CX-5 är den första Mazda-modell som har denna helt nya konstruktion, som sedan samtliga nya Mazda-modeller kommer att använda.

Resultaten talar för sig själva. Nya SKYACTIV-Body väger 8 procent mindre än sin föregångare, medan SKYACTIV-Chassis är 14 procent lättare. I själva verket har Mazda som mål att alla nya modeller skall vara 100 kg lättare än de tidigare. Detta i sin tur förbättrar synergieffekterna med andra SKYACTIV-teknologier, t.ex. att öka prestanda och minska bränsleförbrukning hos SKYACTIV-motorerna.

Lättare och säkrare chassi
Mazda CX-5 har ett nytt fjädringssystem som är lättare för att ge en mer exakt vägkänsla i alla hastigheter med förbättrad komfort och bromsegenskaper. Här finns nyutvecklade främre fjäderben och ett multilänk-system bak. Detta ger bättre köregenskaper i alla hastigheter, både snabbare reaktioner i låga och medelhöga hastigheter samt ökad stabilitet i höga hastigheter tack vare bl.a. nya bakre stötdämparinfästningar, placeringen av bakre reaktionsstag, styrningens komponenter och dess geometri.

En nyutvecklad elektrohydraulisk servostyrning ger en omedelbar respons till föraren redan från mycket låga hastigheter. Nya SKYACTIV-Chassi är anpassat för både framhjulsdrift och fyrhjulsdrift.

Lättare och vridstyvare kaross
Den lättare, men vridstyvare, karossen, SKYACTIV-BODY, har ännu högre säkerhet och en tystare kupé. Stora ansträngningar har gjorts för att kupén skall ha en så låg ljudnivå som möjligt. De störande ljuden var till en början indelade i vägbuller och motorljud. Varje ljud identifierades, såväl de mest obehagliga lågfrekventa ljuden, de i mellanregistret och de högfrekventa. Avlägsnandet av dessa ljud innebär att nya CX-5 är en av klassens tystaste bilar med ett motorljud på 40,5 dB och ett vägljud på 68,6 dB med de stora 19 tums-hjulen.

Superultrahöghållfasthetsstål med 1 800 MPa
Den nya chassikonstruktion, som ingår i Mazdas SKYACTIV teknologi, har bl.a. en bättre stötupptagande funktion vid kollisioner och mera ultrahöghållfasthetsstål för att minska vikten. Totalt används cirka 61 % höghållfasthetsstål i nya CX-5. Som första bilmodell har CX-5 även superultrahöghållfasthetsstål med 1 800 MPa till stötfångarnas balkar, som därför är 20 procent starkare - och samtidigt 4,8 kilo lättare - än tidigare versioner.

Användningen av ultrahöghållfasthetsstål innebär att vissa delar kan göras tunnare, men fortfarande behålla samma höga grad av hållfasthet. Detta leder till betydande besparingar i vikt. Att t.ex. minska vikten på stötfångarnas balkar är särskilt viktigt eftersom de är integrerade i karossen långt bort från bilens centrala tyngdpunkt och därför avsevärt påverkar köregenskaper och bilens respons. Balkarna måste även vara starka för att kunna ge ett tillräckligt krockskydd.

Vridstyvheten i nya Mazda CX-5 är nästan lika hög som i en större sedanbil. Flervägsfördelning av krockkrafterna enligt en ny karosstruktur ger också en bättre säkerhet vid en eventuell kollision. CX-5 har en för klassen mycket låg vikt. Tjänstevikten för en CX-5 FWD med manuell växellåda och bensinmotor är 1 420 kg. För en AWD med automatisk växellåda och dieselmotor är tjänstevikten 1 615 kg.

För att uppnå ett så lågt luftmotstånd som möjligt har bl.a. golvets undersida fått en ny design, liksom karossens avslutning, som ser till att luften inte fastnar bakom karossen. Cd-värdet för CX-5 är för segmentet låga 0,33.

SKYACTIV-Body

SKYACTIV-Body kombinerar lägre vikt och starkare material i en helt ny karosskonstruktion.

Sammanfattning:
• 8 % lättare genom användning av en nyutvecklad karosskonstruktion, nya produktionsprocesser med nya sammanfogningsmetoder och en ännu större del höghållfasthetsstål.
• Förbättrade köregenskaper tack vare en 30 % vridstyvare kaross.
• Högsta passiva säkerhet genom förändrade krockzoner med förmågan att bättre fördela krockkrafterna.


SKYACTIV-Chassis

Mazda har utvecklat ett chassi som kombinerar snabba och följsamma vägegenskaper med hög komfort och stabilitet, även i mycket hög hastighet. SKYACTIV-Chassis har även en mycket hög vridstyvhet, bl.a. tack vare sin lättare vikt.

Sammanfattning:
• Känslan av att vara ett med bilen, inspirerad av Mazdas sportbil MX-5 och dess karaktär av "Jinba Ittai".
• Bättre köregenskaper i alla hastigheter, både snabbare reaktioner i låga och medelhöga hastigheter samt ökad stabilitet i höga hastigheter tack vare bl.a. nya bakre stötdämparinfästningar, placeringen av bakre reaktionsstag, styrningens komponenter och dess geometri.
• Utmärkt vridstyvhet tillsammans med en minskning av chassivikten på 14 % tack vare nya fjäderben fram och ett nytt bakre multilänk-system.

7. Säkerhet


Nya säkerhetssystem
Mazda CX-5 har ett antal nya säkerhetssystem. Här finns Smart City Brake Support (SCBS), som är standard på samtliga versioner, det Euro NCAP prisade Rear Vehicle Monitoring (RVM), Lane Departure Warning System (LDWS) och High Beam Control (HBC). Endast RVM har tidigare funnits på någon Mazda-modell.

Tillsammans med den lätta och vridstyva karossen SKYACTIV-Body och SKYACTIV-Chassis, som fördelar krockkrafterna på ett ännu bättre sätt än tidigare, är Mazdas mål att nå toppbetyg i varje krocktest. Nya CX-5 är ännu inte krocktestad av Euro NCAP, men i USA:s motsvarighet, IIHS, Insurance Institute for Highway Safety, blev det toppbetyg i samtliga fyra krocktester, rakt framifrån, från sidan, rakt bakifrån samt vid rundslagning.

Smart City Brake Support
Smart City Brake Support (SCBS) hjälper föraren att undvika en kollision vid körning i låga hastigheter. Systemet använder en lasersensor, monterad i övre kanten på framrutan, för att upptäcka en bil, eller ett annat föremål, som finns framför fordonet och bygger automatiskt upp ett tryck i bromsenheten, så att själva bromsreaktionen skall gå snabbare.

Om föraren missar att agera för att undvika en krock, som att t.ex. bromsa, aktiveras automatiskt bromsarna och samtidigt reduceras motorns effekt. På detta sätt hjälper SCBS-systemet till att i optimala situationer undvika, eller mildra verkan av en kollision, beroende på bl.a. vägens beskaffenhet, vädret, däcken och förarens körsätt. Systemet verkar i hastigheter mellan ungefär 4 och 30 km/tim.

Rear Vehicle Monitoring System
Nya Mazda CX-5 har också ett uppgraderat säkerhetssystem för radarövervakning, Rear Vehicle Monitoring System (RVM), som upptäcker bakifrån kommande fordon och som varnar föraren vid körfältsbyte. Nu verkar systemet redan från 30 km/tim, mot tidigare från 60 km/tim.

Lane Departure Warning
Lane Departure Warning (LDW) varnar föraren om han omedvetet korsar de vita linjerna och minskar risken för olyckor. En kamera i vindrutan läser av de vita linjerna på vägbanan i en hastighet över 65 km/tim. Om systemet märker av en onaturlig korsning av de vita linjerna varnas föraren av ett ljud som låter ungefär som det speciella ljudet som finns på vissa ställen när du kör över de vita linjerna. Detta ljud kommer dessutom från högtalarna på den sida där bilen har korsat linjen, vilket minskar förarens reaktionstid.

Systemet är även intuitivt och anpassar sig därför efter föraren för att minska antalet felangivelser. Föraren kan även ställa in systemet efter egna önskemål. Om föraren korsar linjerna efter att ha använt blinkersen eller accelererar kommer ingen varningssignal.

High-Beam Control
Att öka siktfältet under mörker var ett annat viktigt säkerhetsmål för Mazda-ingenjörerna. Enligt en japansk trafiksäkerhetsundersökning sker 70 % av alla allvarliga olyckor under mörkerkörning, de flesta av dem när föraren använder halvljus. Så för att öka säkerheten utvecklade Mazda systemet High-Beam Control (HBC), som automatiskt bländar av strålkastarna under mörkerkörning för att förhindra att mötande förare bländas och att föraren själv har så långt siktfält som möjligt.

Systemet använder en kamera i överdelen av vindrutan för att upptäcka strålkastarna från mötande trafik på cirka 600 meters avstånd, och på cirka 500 meters avstånd till bakljusen på framförvarande fordon. Systemet stänger även av helljuset automatiskt när det inte behövs, som till exempel i låg hastighet eller i starkt upplysta områden.

Hill Launch Assist
Mazda CX-5 har även starthjälp i backe, som fungerar från cirka två graders lutning. Systemet i CX-5 har utvecklats och lär sig nu förarens eget körsätt.


Passiv säkerhet

Mindre vikt, högre vridstyvhet i karossen
För att effektivt överföra krafter i en lätt, men ändå stark, karosstruktur krävs så många raka sektioner som möjligt. Layouten måste också optimeras så att krafterna sprids över hela strukturen och inte koncentreras till enskilda sektioner. Mazdas ingenjörer tog fram en design med kontinuerligt raka linjer från främre till bakre partiet av bilen, vilka är skilda från chassiet i så hög utsträckning som möjligt.

De bakre hjulupphängningarna är t.ex. fästa direkt i underredet. Dessutom är fyra vertikalt placerade ringstrukturer för karossen fogade till den förstärkta delen av underredet för att ytterligare öka stabiliteten. Nykonstruerade tvärbalkar inte bara ökar stabiliteten lokalt, utan även generellt, eftersom fastsättningspunkterna optimerats i processen.

Fördelning av krockkrafterna för maximal säkerhet
SKYACTIV-Body har en unik struktur med flervägsfördelning av krockkrafterna. Denna struktur fångar effektivt upp kraften vid en krock genom att sprida den i flera riktningar. Vid t.ex. en frontalkrock sprids krockkrafterna framifrån, och absorberas därigenom, längs tre vägar, uppåt till A-stolpen, nedåt genom chassiet och via en mellanväg längs bilens sidor. Den övre hjälpramen spelar en multifunktionell roll. Den för inte bara energin till A-stolpen, utan fungerar även för att motverka eventuella uppåtgående rörelser hos den främre ramdelen, eftersom detta annars skulle inverka negativt på den önskade energifördelningen.

Även dörrarna på Mazda SKYACTIV-Body hjälper till att absorbera krafter. Fördelningen av krockkrafterna fungerar även vid sidokollisioner, vilket i hög grad förbättrar säkerheten för förare och passagerare. De främre dörrarna har dubbla skyddsbalkar. Den övre balken är rund, medan den undre har en dubbel plattare konstruktion. Även krockbalken i bakdörrarna har samma dubbla konstruktion för att förbättra karossens styrka.

Nya tillverkningsmetoder
"Weld bonding" består av en kombination av limning och punktsvetsning. Denna process används för taksektionen för att skapa en cirkulär förstärkningsstruktur. Tidigare monteringsprocesser innebar att denna struktur var skild från C-stolparna. Nu, tack vare weld bonding, sammanfogas delarna i förväg och skickas till löpande bandet som en enhet. Denna metod används också för hjulhusen. Dessutom har antalet punktsvetsar ökats. Detta bidrar väsentligt till karossens utmärkta vridstyvhet, som är 30 procent högre än tidigare.

Mer höghållfasthetsstål för bättre styrka och lägre vikt
Mazda ökar användningen av höghållfast stål i nya SKYACTIV-Body från 40 till 61 procent. Det höghållfasta stålet är tunt men ändå robust och minskar vikten på karossen samtidigt som styrkan ökar. För första gången har starkt, men lätt, superultrahöghållfasthetsstål med 1 800 MPa används i en bil. Resultatet är klassens bästa vikt- och styvhetsvärden.


Bättre fotgängarskydd
Även gångtrafikanter skyddas bättre vid en eventuell påkörning av en Mazda CX-5. Motorhuven har ett skyddande mellanrum mellan själva huven och motordelarna och den främre stötfångaren är gjord i ett särskilt stötupptagande material. Även instrumentpanelen är tillverkad för att minska skadorna om en fotgängare skulle hamna i vindrutan.

Framstolarna är nykonstruerade och har anti-wiplash skydd för att förhindra nackskador vid påkörningar bakifrån. De är utvecklade för en betydligt bättre komfort och säkerhet, men är trots detta 700 gram lättare. Bak finns ISOFIX-fästen för barnstolar.

Givetvis finns även sex krockkuddar och låsningsfria ABS-bromsar med både elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistans, liksom anti-spinn och slirskydd.


8. Mazda CX-5 i Sverige

Svensk introduktion april-maj 2012
Bensinversionerna av nya Mazda CX-5 finns redan på den svenska marknaden, medan bilar med dieselmotor kommer i mitten av maj. CX-5 finns i Sverige i fyra olika utrustningsversioner, Go, Advance, AdvancePlus och Sport.

Mazda CX-5 Go har på den svenska marknaden bl.a.: all säkerhetsutrustning, 17 tums stålfälgar, manuell luftkonditionering, informationsdisplay, startknapp, elektriska fönsterhissar fram och bak, reglageknappar på ratten, 60-40 fällbart baksäte, assisthjälp i backe, Smart City Brake Support (SCBS), radio med MP3 och CD-spelare, USB, AUX och fyra högtalare.

Mazda CX-5 Advance har dessutom bl.a. 17 tums lättmetallfälgar, elektriskt infällbara backspeglar, klimatanläggning med dubbla zoner, läderratt, stor pekbar informationsdisplay i färg, 40-20-40 fällning av baksätet, helt plant lastgolv, bakre mittarmstöd, reglageratt på mittkonsolen, farthållare, regnsensor, autolight, sex högtalare och Bluetooth.

Mazda CX-5 AdvancePlus har även bl.a. parkeringssensorer fram och bak, radarbaserat övervakningssystem (RVM), Bi-Xenon strålkastare med adaptiva kurvljus, automatisk strålkastaravbländning vid möte (HBC) och varning för omedveten körfältsändring (LDW).

Fullutrustade Mazda CX-5 Sport har också bl.a. lädersäten med elektriskt justerbara inställningar, backkamera, Bose ljudsystem med bl.a. nio högtalare, TomTom navigering, 19 tums lättmetallfälgar och den större dieselmotorn på 175 hk.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...