hero

Nya Mazda CX-5 får förbättrat rostskydd

2012-04-13
4080 visningar
seats

Mazda förbättrar rostskyddet på nya kompakta crossovern CX-5 – och på alla framtida nya modeller. Dels används nya konstruktioner, dels har rostskyddet förbättrats i själva tillverkningsprocessen i fabriken och dessutom rostskyddsbehandlas de nya modellerna vid importhamnen i belgiska Zeebrugge. Mazda har en tolvårig rostskyddsgaranti för personbilar.

Mazdas nya Skyactiv-teknologier innebär inte bara nya motorer och växellådor. Utan även chassi- och karosskonstruktioner. Redan här har rostskyddet ökat avsevärt genom bl.a. förbättrade tätningar av olika skarvar, främre innerskärmar i plast och högre kvalitet på olika material.

Även när det gäller rostskyddsbehandlingen i tillverkningsprocessen så har även denna förbättrats på en rad punkter. Delar som vaxbehandlats har ökats och t.ex. dörrar, baklucka och sparkplåtar har nu ett förbättrat skydd även för våra svenska saltindränkta vintervägar.

Mazda har gått mycket seriöst tillväga för att förbättra rostskyddet i de nya Skyactiv-modellerna. En prototyp av nya CX-5 har testats i en anläggning i Västsverige. Här nås de allra bästa testresultaten när det gäller påverkan från svenska vintervägar och svenskt klimat för att sedan hitta lösningar för att skapa ett rostskydd fullt i nivå med de allra bästa bilfabrikerna.

Dessutom har en av de allra första produktionsbilarna av CX-5 noga kontrollerats av den svenska rostskyddsexperten Thomas Widström hos Rostskyddsmetoder AB. Detta för att ytterligare förbättra rostskyddet i vårt speciellt utsatta klimat.

- Jag är positivt överraskad av de konstruktionsförbättringar som Mazda gjort på kaross och chassi, säger Thomas Widström. T.ex. har Mazda nu löst den bakre skärmkantkonstruktionen med tanke på rostskyddet, liksom infästningar för framskärmar och tätningar av skarvarna i bottenplattan. Men även vaxbehandlingen på olika utsatta ställen har blivit klart bättre hos denna nya konstruktion.

Men för att rostskyddet skall bli så bra som möjligt för svenska förhållanden förbättras detta ytterligare vid importhamnen i belgiska Zeebrugge. Här vidarebehandlas t.ex. underrede och hålrum i balkarna.

Förbättrat rostskydd på samtliga svensksålda Mazda
- Mazda-fabriken har insett att vi, och ett fåtal andra marknader, har speciella väderleksförhållanden som kräver ett förbättrat rostskydd, säger Stefan Sandberg, servicemarknadschef, Mazda Motor Sverige. De har använt den bästa testanläggning som finns, den i Västsverige, de har förbättrat själva konstruktionen, de har rostskyddsbehandlat bilarna mera effektivt i produktionen och fabriken står även för den efterbehandling som görs i importhamnen i Zeebrugge, utan att detta påverkar priserna på våra svenska bilar. På sikt hoppas vi att denna efterbehandling skall göras direkt i de japanska fabrikerna.

- Som ett test började vi faktiskt med efterbehandlingen i Zeebrugge redan i januari 2011 på Mazda6-modellen, säger Stefan Sandberg. Och just i dagarna får alla nya Mazda som skall säljas i Sverige samma förbättrade rostskydd.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13359 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12643 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...