hero

Uppdaterad Mazda CX-5 med fler motoralternativ

2015-02-28
5030 visningar
seats

Mazda CX-5 var den första modellen i den nya Skyactiv-generationen när den började säljas i Europa och Sverige under våren 2012. Modellen blev en jättesuccé för Mazda och produktionsresurserna räckte inte till på långa vägar för att mätta efterfrågan. Nu kommer en uppdaterad version, som får svensk premiär i slutet av mars månad 2015 med pris från 239 900 kronor.

Uppdaterade CX-5 har bl.a. en mer uttrycksfull front med kraftigare ”signature wings” som ger hela grillen ett tredimensionellt utseende. Interiören har förändrats och fått ungefär samma utformning som i de senaste Mazda2- och Mazda3-modellerna. Dessutom har komforten ökat genom ett uppdaterat fjädringssystem, bättre ljudisolering av hela karossen och förbättrade säten.

Mazdas fyrhjulsdrivna AWD-system är också förbättrat, bränsleförbrukningen har minskat i vanlig körning och en del säkerhetssystem har utvecklats ytterligare. Dessutom tillkommer ett motoralternativ på den europeiska marknaden, den stora 2.5 liters Skyactiv-G bensinmotorn på 192 hästkrafter, samma motor som redan finns i Mazda6, och som har Mazdas unika system för återvinning av retardationsenergin, i-ELOOP.

Förändrad exteriör
När CX-5 lanserades under 2012 var detta den första Mazda-modellen med företagets nya designspråk ”KODO – Soul of Motion”. Under de tre år som CX-5 funnits på marknaden har bilen vunnit mängder av olika pris och utmärkelser, både för sin spännande design och för sina andra kvaliteter. CX-5 erövrade t.ex. ”Auto Bild Design Award 2012”. På den svenska marknaden är bilen fortfarande obesegrad i motortidningarnas jämförelsetester.

Förutom grillen, som nu fått tvärgående ribbor, och framstrålkastarna har även bakljusen fått en ny och tydligare LED signatur. Nya är även de stora 19 tums lättmetallfälgarna, liksom ett par ytterligare exteriörfärger, Sonic Silver Metallic och Titanium Flash Mica, vilka redan finns på Mazda3. Totalt erbjuds uppdaterade Mazda CX-5 i nio olika exteriörfärger.

Ny interiör
Både instrumentpanelen och mittkonsolen har förändras på 2015 års Mazda CX-5. Samtidigt har de olika materialen fått en högre kvalitet och även CX-5 har nu Mazdas mobila uppkopplingssystem, MZD Connect, som genom Bluetooth fungerar både med iPhone och Android smartphones och som på ett säkert sätt ger dig tillgång till ett stort antal mobila nätverkstjänster via Aha by Harman, en molnbaserad plattform. Du har givetvis även tillgång till handsfree. Alla funktioner ser du enkelt på den 7” stora pekskärmen överst på mittkonsolen.

Liksom tidigare kan du mycket praktiskt fälla baksätet i tre olika delar, 40-20-40, direkt från bagageutrymmet, bara genom att dra i ett handtag. Och på känt Mazda-sätt följer insynsskyddet med upp när bagageluckan öppnas.

Elektrisk parkeringsbroms och mer förvaringsutrymmen
Andra nyheter är en elektrisk parkeringsbroms och flera och större förvaringsutrymmen, t.ex. i de främre dörrsidorna och i utrymmet i mittkonsolen. Här finns även praktiska mugghållare. Multifunktionsvredet på mittkonsolen har blivit ännu enklare att använda.

Ett nytt navigationssystem erbjuder ännu exaktare och snabbare vägplanering, bättre sökfunktioner, tre års fri uppdatering och med röstanvisningar på 19 språk och text på 26 olika språk. Det är samma system som redan finns i Mazda2 och Mazda3 och via din smartphone kan du också få trafikinformation i realtid genom RDS-TMC.

Ny stor bensinmotor på 192 hästkrafter
Mazda CX-5 var den första modellen som hade all ny Skyactiv-teknologi när den introducerades på marknaden våren 2012. Nu har bl.a. fjädringssystemet, fyrhjulsdriften och den automatiska växellådan uppdaterats samtidigt som stor omsorg lagts vid att förbättra ljudnivån.

Uppdaterade Mazda CX-5 får nu även på Europa-marknaden den stora 2.5 liters Skyactiv-G bensinmotorn. Denna fyrcylindriga direktinsprutade motor med det höga kompressionsförhållandet på 13,0:1 ger en maximal effekt på 192 hästkrafter vid 5 750 rpm. Och den har ett maximalt vridmoment på 256 Nm vid 4000 rpm. Denna stora fyrcylindriga motor har balansaxel och i-ELOOP, Mazdas eget mycket effektiva system för att återvinna retardationsenergin genom bl.a. en superkondensator. Bränsleförbrukningen är 7,2 l/100 km med 6-växlad automatisk växellåda och CO2-värdet 165 g/km.

Kvar i motorutbudet finns en 2.0 liters bensinmotor på 160/165 hästkrafter, beroende på drivsätt. Denna motor har ett ännu högre kompressionsförhållande på 14,0:1, medan den starka 2.2 liters dieselmotorn i två effektversioner på 150 respektive 175 hästkrafter, istället har ett extremt lågt kompressionsförhållande för en dieselmotor på 14;0:1. Motorn med 150 hästkrafter i kombination med manuell växellåda och framhjulsdrift har en så låg genomsnittlig bränsleförbrukning som 4,6 l/100 km och ett CO2-värde på endast 119 g/km.

Samtliga motorer är godkända för utsläppsgränserna i Euro6. Motorerna klarar denna gräns även utan fördyrande tillsatser.

Den sexväxlade automatiska Skyactiv-Drive växellådan har nu ett extra sport-läge, som föraren lätt kan koppla in genom att bara trycka på en knapp. Även det fyrhjulsdrivna AWD-systemet har uppdaterats för att ännu bättre och snabbare anpassa sig till förarens körsätt och underlagets beskaffenhet. Systemet använder nu 27 olika sensorer.

Stötdämparnas förändrade sättningar och nya bussningar hjälper tillsammans med mera isoleringsmaterial i stort sett runt hela bilen till att sänka ljudnivån. Glasrutorna har blivit litet tjockare och ytterbakspeglarna har fått en något annorlunda form. I motorvägsfart är ljudnivån ungefär 13 procent lägre än för den nuvarande modellen. 61 procent av karossen är i lättare, men starkare, höghållfasthetsstål.

Fler säkerhetssystem
Mazdas olika aktiva säkerhetssystem, med ett gemensamt namn kallat i-Activsense, har utvecklats ytterligare. Uppdaterade CX-5 har ett nytt system för filhållningsassistans (LAS) som även innehåller filbytesvarning (LDWS), vilket nu även märks i ratten vid hastigheter av 65 km/trim eller högre. Systemet för filhållningsassistans hjälper även föraren att styra bilen tillbaka till rätt körfält.

De nya huvudstrålkastarna är avancerade med full-LED, som fungerar både på varsel-, halv- och helljus. På Optimum-versionen finns även adaptiva bländningsfria helljus med fyra oberoende sektioner (ALH). Liksom de automatiskt avbländbara strålkastare, som redan idag finns till de nya Mazda-modellerna, använder ALH en kamera för att upptäcka mötande och omkörande fordon. Men istället för att blända av hela ljusbilden, bländar det nya ALH-systemet bara av de sektioner som behövs för att inte blända andra förare. Delar av strålkastarna lyser fortfarande med full styrka, vilket givetvis ökar säkerheten vid mörkerkörning.

Mazdas nya avancerade adaptiva LED-strålkastare har också lysdioder som lyser upp bilens närområden, speciellt åt sidorna, som normalt sett inte belyses. En annan funktion på Mazdas nya AHL-strålkastare gör att du i motorvägsfart bättre och tidigare kan läsa och upptäcka vägskyltar och hinder utefter vägen eftersom en del av strålkastarna automatiskt ljusteras uppåt.

För första gången får CX-5 nu även Mazda Radar Cruise Control (MRCC) och Smart Brake Support (SBS). Den adaptiva farthållaren håller ett säkert avstånd till framförvarande bil i motorvägsfart upp till 200 km/tim och bromsar när det behövs. SBS-systemet varnar föraren om uppdaterade CX-5 ligger för nära framförvarande bil i hastigheter mellan 15 och 145 km/tim och bromsar automatiskt om en olycka verkar vara överhängande.

SBS-systemet både kompletterar och är ett supplement till Smart City Brake Support (SCBS), automatbroms i stadstrafik, som redan är standard på nuvarande CX-5 och som också är standard på samtliga nya Mazda-modeller i Skyactiv-generationen. Smart City Brake Support (SCBS) har dessutom utvecklats ytterligare och fungerar på Optimum-versionerna numera även när föraren backar (SCBS F/R). Framåt fungerar systemet mellan 4 och 30 km/tim och bakåt mellan 2 och 8 km/tim.

Driver Attention Alert
Ett för Mazda helt nytt säkerhetssystem är Driver Attention Alert (DAA) vilket övervakar förarens kondition när han kör på motorvägar och vid behov rekommenderar en kortare rast. Systemet fungerar från 65 km/tim och uppåt.

Mazda Rear Vehicle Monitoring System (RVM), ett säkerhetssystem som upptäcker bilar i döda vinkeln från 30 km/tim och uppåt, har utvecklats ytterligare och heter numera Mazda Blind Spot Monitoring (BSM). Detta övervakningssystem ”ser” ännu mer åt sidorna och det innehåller också Rear Cross Traffic Alert (RCTA), vilket varnar föraren även när han backar om ett annalkande fordon dyker upp.


Mazda CX-5 i Sverige

Mazda CX-5 finns i Sverige i tre olika utrustningsversioner, Core, Vision och Optimum. CX-5 finns både som enbart framhjulsdriven eller med Mazdas fyrhjulsdrivna AWD-system. Redan Core är välutrustad och inte någon basversion som bara finns som inropare. Sådana versioner finns inte längre i Mazdas modellprogram. Samtliga versioner har t.ex. bromshjälpssystemet Smart City Brake Support (SCBS) och starthjälp i backe (HLA).

Svensk introduktion blir det i slutet av mars 2015.

Mazda CX-5 Core
Uppdaterade Mazda CX-5 Core har endera en bensinmotor på 2.0 liter på 165 hk eller en dieselmotor på 2.2 liter på 150 hk. Core finns enbart med framhjulsdrift och en manuell 6-växlad växellåda.

Core har bl.a. bromshjälpssystemet Smart City Brake Support (SCBS), starthjälp i backe (HLA), farthållare, automatisk klimatanläggning med dubbla zoner, elhissar fram och bak,  Bluetooth handsfree med trådlös ljudöverföring, CD och DAB-radio, ingångar för USB och AUX, regnsensor, MZD Connect, 7” färgskärm och HMI commander, fjärrstyrt centrallås, 17 tums lättmetallfälgar, startknapp, samt start/stopp-systemet i-Stop.

Mazda CX-5 Vision
Uppdaterade Mazda CX-5 Vision har endera en bensinmotor på 2.0 liter på 160/165 hk eller en dieselmotor på 2.2 liter på 150 hk. Vision finns endera med framhjulsdrift eller AWD. Till den fyrhjulsdrivna bensinversionen och till dieselmotorn i kombination med framhjulsdrift eller AWD kan du få en 6-växlad automatisk växellåda.

Utöver Core-utrustningen har Vision bl.a. även parkeringssensorer fram och bak, navigation med Europakarta, filhållningsassistans (LAS) med filbytesvarning (LDWS), LED-strålkastare (varsel-, halv- och helljus) med kurvljus, döda-vinkeln-övervakning (BSM) och övervakning av korsande trafik vid backning (RCTA).

Mazda CX-5 Optimum
Mazda CX-5 Optimum finns med endera den nya 2.5 liters bensinmotorn på 192 hk i kombination med 6-växlad automatisk växellåda eller med 2.2 liters dieselmotor på 175 hk, endera med manuell eller automatisk 6-växlad växellåda.

Utöver Vision-utrustningen har Optimum bl.a. även 19 tums lättmetallfälgar, bländningsfria adaptiva LED-strålkastare, Bose ljudanläggning, autobroms vid högre hastighet (30-145 km/tim) (SBS), autobroms vid backning (2-8 km/tim), adaptiv farthållare, Mazda Radar Cruise Control (MRCC), trötthetsvarnare (DAA), läderklädsel med elektriskt inställbara framstolar och med minne på förarstolen, nyckellöst låssystem med Smartkey och backkamera.


Garantier:
10 år/15 000 mil garanti (3 år nybilsgaranti + 7 år förlängd komponentgaranti)
3 år vagnskadegaranti
12 år rostskyddsgaranti
3 år lackgaranti
Upp till 10 år Mazda vägassistans

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...