hero

Europa-premiär för Mazda CX-3 i Geneve

2015-03-09
5277 visningar
seats

Mazdas helt nya mindre SUV, CX-3, fick Europa-premiär på Geneve-salongen i början av mars. Till Sverige kommer modellen under sommaren och officiell säljstart blir det hos de svenska Mazda-återförsäljarna i början av september.

CX-3 är en kompakt crossover och den femte modellen i Mazdas nya generation bilar med all Skyactiv-teknologi och Mazdas nya designspråk ”KODO – Soul of Motion”.

Mazda CX-3 får dels Mazdas nya 1.5 liters Skyactiv-D dieselmotor på 105 hästkrafter och dels en 2.0 liters Skyactiv-G bensinmotor på 120 eller 150 hästkrafter. Den nya mindre crossovern, som är 4,275 meter lång, finns både som framhjulsdriven och med Mazdas nya generation fyrhjulsdrivna AWD-system. Modellen har MZD Connect, Mazdas infotainmentsystem och en mängd ny säkerhetsteknik, vilket Mazda med ett gemensamt namn kallar för  i-Activsense.

Flexibel användning
Helt nya Mazda CX-3 är utvecklad med tanke på både förare som mest använder bilen i stadstrafik och i närområden och de som vill kunna använda bilen för långfärder och för att kunna ta sig fram på mer svårkörda grus- och snövägar.

Målet för Mazdas designers med nya CX-3 var att försöka ge den en renhet i formen, som dessutom inte direkt hänför bilen till något traditionellt segment. På så sätt är nya CX-3 en äkta crossover. En bil där du sitter litet högre och där du har en kombibils alla flexibla lastmöjligheter.

Fronten har ett kraftfullt utseende med Mazdas karaktäristiska femkantiga grill som nu fått sju horisontella ribbor med kromkant. KODO-designens typiska ”signature wings” har blivit kraftigare och ser nu mer tredimensionella ut. Dessa ”vingar” går från den femkantiga grillen genom huvudstrålkastarna och vidare ut över karossens sidor.

Genom att blinkerserna placerats utanför själva huvudstrålkastarna har dessa fått en smalare och vassare utformning. ”Signature wings” förlängning in i huvudstrålkastarna bildar en integrerad LED ljussignatur.

Spännande design
Utformningen av karossidorna på nya Mazda CX-3 har givit bilen flytande och spännande linjer som förstärks av de svarta D-stolparna. Genom att placera den bakre nummerplåten i överkanten av bakstötfångaren fick bilen ett kortare bakre överhäng med renare och mer kraftfulla linjer.

Med CX-3 lanserar Mazda en nyutvecklad exteriörfärg kallad Ceramic Metallic, som ser ut som en hård metallisk yta, men som starkt skiftar beroende på hur ljuset faller på bilens karossytor. Övriga exteriörfärger är Soul Red Metallic, Arctic White, Jet Black, Deep Crystal Blue, Meteor Grey, Titanium Flash, Dynamic Blue och Crystal White Pearl. Nya Mazda CX-3 kan även fås med 16 eller 18 tums aluminium fälgar.

Mazdas interiördesigners har lagt stor vikt vid att få en så bekväm och komfortabel interiör som möjligt. Samtidigt har de arbetat med att hitta moderna material med hög kvalitet och intressanta färgsammanställningar. Instrumentpanelens överdel är klädd med ett mjukt material. Blanka och polerade material blandas t.ex. med mörkröda detaljer på dörrarnas armstöd och på golvkonsolen.

Kupéns utformning följer samma koncept som de senaste presenterade Skyactiv-modellerna Mazda2 och Mazda3. En kupé som är uppdelad i två zoner, en för föraren där han på ett så enkelt och ergonomiskt riktigt sätt som möjligt når alla reglage, knappar och vred, och en för infotainmentsystem och mobil uppkoppling.

Ombonad interiör
Interiören är ombonad och flera olika klädslar finna att välja på. Bl.a. erbjuder Mazda CX-3 på vit läderklädsel med mattsvarta inlägg i Alcantara.

Helt nya Mazda CX-3 är 4,275 meter lång, den är 1,765 meter bred och 1,550 meter hög, om man undantar den uppstickande hajliknande bakre antennen. Detta gör nya CX-3 lätt att köra i tät stadstrafik och på trånga ytor samtidigt som den med sina säkra och körglada vägegenskaper passar utmärkt ute på landsvägen. Och med fyrhjulsdriften även på besvärligare grus- och halkiga vintervägar.

Det främre överhänget är 910 mm och det bakre 795 mm. Hjulbasen 2,570 meter.

När Mazdas designer skapade kupén ville de att samtliga åkande skulle kunna kommunicera så bra som möjligt med varandra. Därför är de bakre sittplatserna placerade något närmare mittkonsolen än de båda främre stolarna.

Föraren har en en bred siktyta från sin något högre sittställning än i en vanlig personbil. Ytterbackspeglarnas placering på dörrarna ger ett bättre siktfält i området nära bilens hörn. För att även bakåtsikten skall vara så bra som möjligt har förarpositionen noggrant analyserats tillsammans med bilens sidolinjer och de bakre sidofönstren ökar sikytorna ytterligare.

Goda justeringsmöjligheter
Förarstolen kan justeras 260 mm i längsled och 40 mm vertikalt, vilket för närvarande är mest i klassen. Och rattens lutning kan justeras 45 mm och ratten är utdragbar 50 mm. Bagagerummet är flexibelt och lastvolymen på 350 liter kan lätt öka till 1 260 liter om baksätet fälls ner.

Från sin plats når föraren samtliga reglage, vred och rattar på ett så enkelt och ergonomiskt riktigt sätt som möjligt. Reglagen är placerade så att föraren minimalt skall behöva ta blicken från vägen och istället kunna köra så säkert och avslappnat som möjligt. Den korta växelspaken ovanpå mittkonsolen sitter exakt placerad. Föraren behöver bara enkelt flytta handen mellan ratt och växelspak. Och som på alla Mazda-bilar har även denna växelspak korta och distinkta lägen. Multifunktionsratten på mittkonsolen är enkel att sköta och har fått ett extra bekvämt handledsstöd.

Framstolarna har ny vibrationsdämpande stoppning och baksätet har högre ryggstöd som ger sätena en känsla av mera rymd. 

Grunden för en förbättrad användning av alla ingående system i kupén är det ständigt utvecklade HMI-gränssnittet. Nya CX-3 har på vissa versioner Mazdas Active Driving Display. Information om hastighet, köranvisningar från navigationssystemet och varningar från de olika säkerhetssystemen i i-ACTIVESENSE visas på en head-up skärm, som sitter mellan ratten och vindrutan. Systemet anpassar sig automatiskt till aktuellt ljusförhållande och projicerar informationen på skärmen cirka 1,5 meter framför förarens ögon. För att inte förvilla föraren visas samtidigt endast tre poster på skärmen. Den viktigaste informationen ligger alltid överst. Men kommer en ny akut säkerhetsinformation, så hamnar denna överst tills faran är över och den aktuella hastigheten åter tar plats överst på skärmen.

All övrig förarrelaterad information finns i den nydesignade instrumentpanelen, som först kom i Mazda3 för ett knappt år sedan. I det stora runda instrumentet i mitten finns hastighetsmätare och varvräknare. I de två avlånga instrumenten på varje sida visas information för t.ex. yttertemperatur, bränslenivå, växelläge och här finns även vägmätare.

Kommunikation och infotainment-relaterad information ser du på den fristående sju tum stora färgskärmen ovanför mittkonsolen, som kan kontrolleras dels genom att peka på den, med den nya multifunktionsratten på mittkonsolen eller genom röststyrning.

Alltid uppkopplad med MZD Connect
Med MZD Connect får du full kontroll på bilens mediafunktioner. Systemet inkluderar bland annat en högt placerad 7” pekskärm och en multifunktionsratt, HMI Commander, som gör det möjligt att ändra alla inställningar utan att ta ögonen från vägen.

Du kan också ansluta din mobiltelefon via Bluetooth och ringa från telefonboken eller senast slagna nummer som då blir tillgängliga från bilens bildskärm. Använd navigationssystemet med europakarta för att hitta rätt och välj samtidigt om du vill lyssna på musik från radio, CD, USB-minne eller om du trådlöst vill överföra låtar från din inkopplade telefon.

Möjligheterna är stora med MZD Connect. Appen Aha RadioTM kan integreras med bilen och ger dig tillgång till tusentals radiokanaler via Internet och gör det även möjligt att söka upp närliggande restauranger eller hotell och sedan få vägledning till den du väljer. Den allra viktigaste informationen du behöver för din körning projiceras på Active Driving Display, vilket gör att den naturligt hamnar i ditt blickfångs synfält. Du har givetvis även tillgång till handsfree. Vissa utrustningsversioner har även Bose premium ljudsystem med sju högtalare, speciellt utvecklat för den kompakta kupén i CX-3.

Mazdas utvecklingsingenjörer har arbetat hårt med att utveckla Skyactiv-tekniken för att nya Mazda CX-3 skall vara bland de allra bästa i klassen när det gäller såväl köregenskaper som säkerhet i likhet med sina tidigare presenterade syskon i Mazdas nya Skyactiv-generation.

Resultatet har blivit att CX-3 har utmärkt komfort och en väghållning som slår det mesta i klassen. Samtidigt är nya Mazda CX-3 trevlig och kul att köra med mycket av den ”Jinba Ittai-känsla” som finns hos sportvagnen MX-5. Nya CX-3 är lika enkel att hantera i tät stadstrafik som ute på kurviga landsvägar och på motorvägen med sina säkra och förtroendegivande vägegenskaper.

Lätt men ändock säker
Nya Mazda CX-3 har all tillgänglig ny och modern Skyactiv-teknologi, vilket innebär både Skyactiv-Chassis och Skyactiv-Body. Ett lätt chassi och en nyutvecklad säkerhetskaross. För att få karossen så lätt som möjligt, men ändock så säker och vridstyv som möjligt, har Mazda använt en stor andel höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål. Hela 63 procent av karossen är i dessa lättare, men starkare material. 29 procent är i ultrahöghållfasthetsstål, vilket innebär en sträckgräns på mer än 780 MPa, och 4 procent är ultrahöghållfasthetsstål med mer än 1 180 MPa.

Nya Mazda CX-3 har en utmärkt komfort med låg ljudnivå. Mazdas ljudingenjörer har arbetat hårt för att på många sätt minska olägenheterna med missljud och vibrationer. De har försökt blockera olika ljudkällor in i kupén och istället styrt ljudet till speciella ställen med mer ljudabsorberande material.

Den fyrhjulsdrivna versionen har fått ytterligare ljudisolerande material mot vibrationer från drivlinan. Bl.a. har tvärbalken fått extra förstärkningar.

Tre Skyactiv-motorer
Nya Mazda CX-3 kommer med tre olika motorer, en 1,5 liters dieselmotor på 105 hästkrafter och en 2.0 liters bensinmotor på 120 eller 150 hästkrafter. Samtliga motorer har givetvis bränslebesparande Skyactiv-teknologi och Mazdas egenutvecklade start/stopp-system i-Stop, marknadens snabbaste. Bensinmotorn har världens högsta kompressionsförhållande för att vara en serietillverkad standardmotor på 14,0:1 och versionen med 150 hästkrafter har även Mazdas eget system för återanvändning av retardationsenergin med användande av bl.a. en superkondensator, kallat i-ELOOP.

Både sexväxlade manuella och automatiska växellådor finns, liksom en ny och uppdaterad version av Mazdas fyrhjulsdrivna AWD-system, som bygger på det nuvarande systemet i den större SUV-modellen CX-5. Detta system är mer tekniskt avancerat och använder sensorer för att så exakt som möjligt övervaka förarens intentioner och de ständigt förändrade vägförhållandena. CX-3 har dessutom en elektronisk koppling och en nyutvecklad bakre differential som är lätt och kompakt.

Skyactiv-G 2.0 bensinmotor har för båda versionerna ett maximalt vridmoment på 204 Nm vid 2 800 varv/min. Den mindre motorn på 120 hästkrafter finns i kombination med framhjulsdrift medan den starkare motorn på 150 hästkrafter kommer tillsammans med fyrhjulsdrift.

Bensinförbrukningen är för motorn med 120 hästkrafter, framhjulsdrift och manuell växellåda 5,9 l/100 km och ett CO2-värde på 137 g/km och med automatisk växellåda 5,8 l/100 km och ett CO2-värde på 136 g/km. Med 150 hästkrafter och AWD är siffrorna 6,4 l/100 km och 150 g/km respektive 6,3 l/100 km och 146 g/km med automatisk växellåda.

Skyactiv-D 1,5 dieselmotor har istället ett mycket lågt kompressionsförhållande för att vara en dieselmotor på 14,8:1. Vridmomentet är 270 Nm mellan 1 600 och 2 500 varv/min. Bränsleförbrukningen är mycket låg med 4,0 l/100 km och ett CO2-värde på 105 g/km för en version med framhjulsdrift och manuell växellåda. Med AWD blir siffrorna 4,7 l/100 km och 123 g/km med manuell växellåda och 5,2 l/100 km och 136 g/km med automatisk växellåda.

Mazdas säkerhetssystem Proactive Safety, är omfattande, både när det gäller passiv och aktiv säkerhet.

Tanken bakom Mazda Proactive Safety är att hela tiden hjälpa föraren att vid varje tillfälle upptäcka och minimera riskerna för en kollision – och om detta nu ändock skulle inträffa – minimera skadorna på de åkande och på eventuella fotgängare.

Grunden i Mazda CX-3:s säkerhetsprogram ligger i de säkra vägegenskaperna, i Skyactiv-Chassis och i krocksäkra och mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body.

Omfattande säkerhetsutrustning
Nya CX-3 har en hel mängd olika aktiva säkerhetssystem, som Mazda med ett gemensamt namn kallar för i-Activsense. Här finns, beroende på utrustningsversion, Mazda Radar Cruise Control (MRCC) och Smart Brake Support (SBS). Den adaptiva farthållaren håller ett säkert avstånd till framförvarande bil och bromsar när det behövs. SBS-systemet varnar föraren om hans Mazda CX-3 ligger för nära framförvarande bil och bromsar automatiskt om en olycka verkar vara överhängande. Båda systemen använder en radar på 76 GHz.

Distance Recognition Support System (DRSS) mäter avståndet till framförvarande fordon och en varningslampa blinkar om bilen kommer alltför nära.

Forward Obstruction Warning (FOW) avger en ljudsignal och varnar föraren att denna måste agera om DRSS-systemet upptäcker en ökad risk för kollision.

Smart City Brake Support (SCBS), automatbroms i stadstrafik, är redan standard på samtliga nya modeller i Skyactiv-generationen. Systemet fungerar mellan 4 och 30 km/tim.

Mazda Rear Vehicle Monitoring System (RVM), ett säkerhetssystem som upptäcker bilar i döda vinkeln från 30 km/tim och uppåt, har utvecklats ytterligare och heter numera Mazda Blind Spot Monitoring (BSM). Detta övervakningssystem ”ser” ännu mer åt sidorna och det innehåller också Rear Cross Traffic Alert (RCTA), vilket varnar föraren även när han backar om ett annalkande fordon dyker upp. Systemet använder en radar på 24 GHz.

Lane Departure Warning System (LDWS), ett system för filbytesvarning, använder en kamera och varnar föraren om denna på ett onaturligt sätt korsar filmarkeringslinjerna.

High Beam Control (HBC) använder också en kamera och bländar automatiskt av helljuset.

(utrustningen varierar på olika versioner)

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...