hero

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03
12675 visningar
seats

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3


Introduktion –
nyskapande för obegränsad rörlighet

Med CX-3 sätter Mazda en ny standard i det snabbt växande B-segmentet av crossovers. En bil utvecklad för ”obegränsad rörlighet”.

När Mazda började utveckla sin första mindre suv tittade de inte på andra modeller i segmentet, utan istället på de som skulle komma att använda och åka i produkten. Mazdas utvecklingsingenjörer frågade sig istället hur unga och kreativa användare hela tiden skulle få den rätta känslan tillsammans med sitt fordon.

Viktigt blev att hitta exakt rätt position för head-up displayen och för informationsvredet på mittkonsolen. Ett säkert och lättanvänt kommunikationssystem för smartphones och en hel rad av aktiva säkerhetssystem. Självklart var att använda Mazdas egen unika och allra senaste Skyactiv-teknologi när det gäller drivlinor och kaross. Men även den stora valfriheten när det gäller just drivlinor. Därför kan du få nya Mazda CX-3 både som fram eller fyrhjulsdriven, med bensin- eller dieselmotor, med manuell eller automatisk växellåda.

Inga begränsningar
Helt nya Mazda CX-3 är utvecklad med tanke på både de förare som mest använder bilen i stadstrafik och i närområden och de som vill kunna använda bilen för långfärder och för att kunna ta sig fram på mer svårkörda grus- och snövägar.

Målet för Mazdas designers med nya CX-3 var att försöka ge den en renhet i formen, som dessutom inte direkt hänför bilen till något traditionellt segment. På så sätt är nya CX-3 en äkta crossover. En bil där du sitter litet högre och där du har en kombibils alla flexibla lastmöjligheter.


Exteriör design –
fräsch, ny och levande

Liksom övriga Mazda-modeller i den senaste Skyactiv-generationen har nya CX-3 utformats enligt Mazdas designtema ”KODO – Soul of Motion”. Men KODO-designen har anpassats för CX-3 och speglar på många sätt en aktiv livsstil. Den kraftfulla fronten, de stora hjulen, de svarta sidolisterna och den höga midjelinjen ger bilen en helt egen suv-karaktär.

Fronten har ett kraftfullt utseende med Mazdas karaktäristiska femkantiga grill som nu fått sju horisontella ribbor med kromkant. KODO-designens typiska ”signature wings” har blivit kraftigare och ser nu mer tredimensionella ut. Dessa ”vingar” går från den femkantiga grillen genom huvudstrålkastarna och vidare ut över karossens sidor.

Genom att blinkerserna placerats utanför själva huvudstrålkastarna har dessa fått en smalare och vassare utformning. ”Signature wings” förlängning in i huvudstrålkastarna bildar en integrerad LED ljussignatur.

Spännande design
Utformningen av karossidorna på nya Mazda CX-3 har givit bilen flytande och spännande linjer som förstärks av de svarta D-stolparna. Genom att placera den bakre nummerplåten i överkanten av bakstötfångaren fick bilen ett kortare bakre överhäng med renare och mer kraftfulla linjer. Här sitter även en back-kamera väl dold.

De stora 18 tums-hjulen förstärker effekten ev en kraftfull suv och de delvis blankpolerade ekrarna i de annars mörka fälgarna ger en skarp kontrast. På vissa modeller finns 16 tums-aluminiumfälgar.

KODO: Tradition i utveckling
Cosmo Sport, RX-7, MX-5. Mazda bygger in sin långa tradition av sportbilar i varje ny bil. Designtemat ”KODO – Soul of Motion” fångar själva ögonblicket när t.ex. en idrottsman krupit ner  i startblocket färdig för start, eller när ett vilddjur samlar all kraft för ett språng. Denna uppdämda energi fångar KODO och Mazdas designers omsätter den i de olika modellerna på ett anpassat sätt för stt skapa bilar som rör sig även när de står stilla.

KODO: Vägen till förnyelse
Det var 2010 som Mazda för första gången visade KODO i konceptbilen Shinari, en stor och låg fyra dörrars kupé med läckra svepande linjer. Ett år senare kom Mazda Minagi, ett suv-koncept, som 2012 presenterades som produktionsbilen Mazda CX-5, den första färdiga bilen med Mazdas nya designtema.

Därefter kom Mazda6 baserad på konceptbilen Takeri, som först visades på Tokyo Motor Show 2011. Mazda3 lanserades sent 2013 och i år har tre nya modeller visats, Mazda2, MX-5 och CX-3.

KODO: En prisbelönt formel
KODO handlar egentligen om att kontrollera den visuella energin. Ett sätt är att komprimera och att släppa ut energin utefter karossen sidor. Men denna designfilosofi måste anpassas till olika bilar i olika segment. Ta de nya modellerna MX-5 och CX-3 från vitt skilda segment som exempel.

Med CX-3 lanserar Mazda en nyutvecklad exteriörfärg kallad Ceramic Metallic, som ser ut som en hård metallisk yta, men som starkt skiftar beroende på hur ljuset faller på bilens karossytor. Övriga exteriörfärger är Soul Red Metallic, Arctic White, Jet Black, Deep Crystal Blue, Meteor Grey, Titanium Flash, Dynamic Blue och Crystal White Pearl.

 

 

Interiör

Liksom alla nya Mazda-modeller är även nya CX-3 förarorienterad. Förarstolen kan justeras 260 mm i längsled och 40 mm vertikalt, vilket för närvarande är mest i klassen. Även rattens justeringsmöjligheter är stora. Lutningen kan justeras 45 mm och ratten är även utdragbar 50 mm. Tillsammans med de optimalt placerade pedalerna och instrumenten samt klassledande ben- och axelutrymme hjälper detta till att göra resan så avslappnande och behaglig som möjligt.

Förarens höga sittställning i CX-3 innebär ett utmärkt siktfält och möjligheten att upptäcka de översta 20 procenten av t.ex. ett barn med en längd på 100 centimeter, eller liknande föremål, framför bilen. De stora glasytorna ger föraren även en god bakåtsikt.

Ombonad interiör
Mazdas interiördesigners har lagt stor vikt vid att få en så bekväm och komfortabel interiör som möjligt. Samtidigt har de arbetat med att hitta moderna material med hög kvalitet och intressanta färgsammanställningar. Instrumentpanelens överdel är klädd med ett mjukt material. Blanka och polerade material blandas t.ex. med mörkröda detaljer på dörrarnas armstöd och på golvkonsolens knäskydd. Det finns både tygklädslar och säten i t.ex. vitt skinn tillsammans med svart Alcantara. Eller i svart konstskinn med matchande röda sömmar. På vissa versioner finns detaljer i kevlarliknande material och röda inre ringar i de tre ventilationsutsläppen på instrumentbrädan.

Nya Mazda CX-3 har ett bagageutrymme som rymmer 350 liter, men som genom att fälla baksätena kan öka till 1 260 liter. Baksätena kan fällas 60:40.

 

 

Uppkoppling, funktionalitet och utrustning

I takt med tidens krav på kommunikation har även bilförarens krav ökat. I nya Mazda CX-3 kan föraren vara ständigt uppkopplad genom ett antal nya avancerade system.

Mazdas mål med interaktivitet och uppkoppling i bilen är att göra den så avancerad som möjligt, men samtidigt så säker och användbar som möjligt. Mazdas interiördesigners har arbetat mycket med att minimera distraktioner och psykisk stress och därför utvecklades bl.a. HMI-gränssnittet med nya funktioner, displayer och reglage.

Nya Mazda CX-3 har en interiör som är indelad i två olika zoner med en förarplats där föraren har allting omkring sig på ett så enkelt och ergonomiskt riktigt sätt som möjligt. Alla knappar, vred, skärmar och instrument har placerats så att föraren minimalt skall behöva ta blicken från vägen och istället kunna köra så säkert och avslappnat som möjligt.

Passagerarens del är istället utformad for högsta komfort och med en känsla av rymd, där det skall vara enkelt att sköta både det avancerade infotainment-systemet och Mazdas digitala uppkopplingssystem MZD Connect.

Grunden för en förbättrad användning av alla ingående system i kupén är det ständigt utvecklade HMI-gränssnittet. Nya Mazda CX-3 har som en av de första bilarna i klassen Active Driving Display. Information om hastighet, köranvisningar från navigationssystemet och varningar från de olika säkerhetssystemen i i-ACTIVESENSE visas på en head-up display, som sitter mellan ratten och vindrutan. Systemet anpassar sig automatiskt till aktuellt ljusförhållande och projicerar informationen på skärmen cirka 1,5 meter framför förarens ögon. För att inte förvilla föraren visas samtidigt endast tre poster på skärmen. Den viktigaste informationen ligger alltid överst. Men kommer en ny akut säkerhetsinformation, så hamnar denna överst tills faran är över och den aktuella hastigheten åter tar plats överst på skärmen.

All övrig förarrelaterad information finns i den nydesignade instrumentpanelen, som först kom i Mazda3 för ett knappt år sedan. I det stora runda instrumentet i mitten finns en digital hastighetsmätare och en analog varvräknare för bilar med head-up display. I de två avlånga instrumenten på varje sida visas information för t.ex. yttertemperatur, bränslenivå, växelläge och här finns även vägmätare.


Kommunikation och infotainment-relaterad information ser du på den sju tum stora, nya skärmen ovanför mittkonsolen och den kontrolleras dels genom att peka på den, med den nya multifunktionsratten på mittkonsolen eller genom röststyrning.

Alltid uppkopplad med MZD Connect
Med MZD Connect får du full kontroll på bilens mediafunktioner. Systemet inkluderar bland annat en högt placerad 7” pekskärm och en multifunktionsratt, HMI Commander, som gör det möjligt att ändra alla inställningar utan att ta ögonen från vägen.

Du kan också ansluta din smartphone via Bluetooth och ringa från telefonboken eller senast slagna nummer som då blir tillgängliga från bilens bildskärm. Använd navigationssystemet med Europakarta för att hitta rätt och välj samtidigt om du vill lyssna på musik från radio, CD, USB-minne eller om du trådlöst vill överföra låtar från din inkopplade telefon.

Möjligheterna är stora med MZD Connect. Appen Aha RadioTM kan integreras med bilen och ger dig tillgång till tusentals radiokanaler via internet och gör det även möjligt att söka upp närliggande restauranger eller hotell och sedan få vägledning till den du väljer. Du kan även ansluta dig till Twitter och Facebook.

Mazdas nya infotainmentsystem har också en mängd informationer om bilen genom Mazdas egna appar. Här kan du få påminnelser om nästa service, olika varningar och om Eco-körning.          

Den allra viktigaste informationen du behöver för din körning projiceras på Active Driving Display, vilket gör att den naturligt hamnar i ditt blickfångs synfält. Du har givetvis även tillgång till handsfree. Optimim-versionerna har även Bose premium ljudsystem med sju högtalare, speciellt utvecklat för den kompakta kupén i CX-3.

Mazda CX-3 navigationssystem
MZD Connect använder Navteqs kartinformation från ett SD-kort för att visa platser och vägar. Användaren kan ställa in destinationer från en kontaktlista eller söka på nätet. Systemet kan även använda en tillkopplad smartphone och via Aha-appen söka upp närliggande restauranger eller hotell, för att sedan enkelt vägledas dit av den inbyggda navigatorn. Du kan sköta MZD Connect endera från vredet på mittkonsolen eller via röststyrning.

■ Systemet är säkert, enkelt och mer avslappnat för föraren att använda eftersom anvisningar visas på nya Active Drive Display direkt framför föraren och även på den stora skärmen, mitt på instrumentbrädan.
■ Systemet fungerar i hela Europa med data från ett SD-kort och innehåller röster på 19 språk och text på 26 språk. Systemet har tre års gratis uppdateringar av kartor och vägbeskrivningar överförda via ett SD-kort.

BOSE förstklassiskt ljud – kvalitet som du hör
BOSEs ljudsystem, som i Sverige finns på Optimum-modellerna, har utvecklats speciellt för att passa kupén i CX-3. Systemet med bl.a. sju högtalare erbjuds nu för första gången i en mindre Mazda. Systemet har bla.:

    En 25 mm diskanthögtalare på varje sida av instrumentpanelen.
    En 165 mm stor högtalare i varje framdörr.
    Under det främre högersätet finns en kompakt sju-kanals förstärkare.
    En 130 mm stor högtalare i varje bakdörr.
    En 130 mm Richbass bashögtalare i en sju liter stor baslåda i reservdäcksbaljan.

Systemet stöder DAB och RDS för marksänd AM/FM radio samt uppspelning från mobila enheter och CD-skivor.

Systemet har automatisk nivåkontroll som justerar ljudet efter bilens hastighet, vilket för övrigt är standard för samtliga nya Mazda CX-3.

 (Utrustningen varierar efter marknad och utrustningsnivå)


Drivlinor

Obegränsad körglädje var ledorden för Mazdas utvecklingsingenjörer när det gällde helt nya Mazda CX-3.

Mazdas egenutvecklade Skyactiv-teknologi har lovordats på många sätt, erövrat priser och utmärkelser runt om i världen. Nya CX-3 har endera en Skyactiv-G bensinmotor på 120 eller 150 hk eller en Skyactiv-D dieselmotor på 1,5 liter och 105 hk. Till både diesel- och bensinmotorerna finns manuella eller automatiska 6-växlade växellådor, som kopplas ihop med fram- eller fyrhjulsdrift. Båda motorerna har för att vara standardmotorer extrema kompressionförhållanden, lätta konstruktioner och Mazdas egenutvecklade start/stopp-system i-stop. Samtliga motorer uppfyller de hårdare miljökraven i Euro 6.

Den direktinsprutade bensinmotorn Skyactiv-G 2.0 har 120 hk i de framhjulsdrivna versionerna och 150 hk i AWD-modellerna, båda vid 6 000 rpm. Det maximala vridmomentet är för båda motorerna 204 Nm vid 2 800 rpm. Mazdas Skyactiv-G 2.0 har ett mycket högt kompressionsförhållande på 14:1, det högsta för en produktionsmotor. Istället för de idag så populära downsizade turbomotorerna kallar Mazda sin motor för ”rightsized”. En cylindervolym som ger bra effekt och vridmoment, men som framförallt är mycket bränslesnål vid körning i vanlig trafik. Motorn med 150 hk har även Mazdas system för återvinning av retardationsenergin, i-ELOOP, som bl.a. använder en superkondensator för att bli ännu mer effektiv.

Även dieselmotorn Skyactiv-D 1.5 har ett extremt kompressionsförhållande, i detta fall mycket lågt för att vara en dieselmotor på 14,8:1. Motorn introducerades först nyligen i Mazda2 och har en turbo med variabel turbingeometri som har utvecklats speciellt för att ge tillräckligt med turbotryck i stadstrafik, men samtidigt maximal effekt på landsväg. Skyactiv-D 1.5 ger 105 hk och 270 Nm i maximalt vridmoment, en ökning från 220 Nm i Mazda2.

Till nya Mazda CX-3 har Mazdas ingenjörer utvecklat nya Skyactiv-MT manuella växellådor med samma känsla som i legendariska sportbilen MX-5, med snabba växlingar och med exakta växlingslägen. På bensinversionerna finns även ett Sport-läge, som du kan växla till med en liten knapp på mittkonsolen bredvid växelväljaren. Även en ny version av den 6-växlade automatiska växellådan Skyactiv-Drive finns till CX-3 och ger direkta och snabba växlingar, mjuk linjär acceleration och en utmärkt bränsleeffektivitet.
 
Skyactiv-G 2.0 bensinmotor
Tvärt emot trenden med s.k. ”downsizade” mindre turboladdade motorer fortsätter Mazda istället att utveckla sina Skyactiv-G bensinmotorer med hög kompression och utan turbo. Till helt nya Mazda CX-3 finns två versioner av 2.0 litersmotorn på 120 eller 150 hk, båda med ett maximalt vridmoment på 204 Nm och godkände för Euro 6.

    Motorn har världens högsta kompressionsförhållande för att vara en volymtillverkad bensinmotor på 14:1.
    Går emot trenden med downsizade turbomotorer och har utmärkt bränsleeffektivitet med låg bränsleförbruklning i verklig körning.
    Nya effektivare multi-insprutare ger en perfekt blandning av luft och bränsle och kyler samtidigt bättre, vilket också bidrar till att förhindra spikning.
    Ny utformning av kolvtopparna minskar kylförlusterna.
    Det extremt höga kompressionsförhållandet på 14:1 är möjligt tack vare bl.a. ett
4-2-1 grenrör, och andra nya tekniska lösningar för att förhindra spikning, ge en effektivare förbränning och leverera ett högre vridmoment, särskilt vid låga varv.
    Kontinuerligt variabla ventiltider (dubbel S-VT) på både insug- och avgassidan minimerar pumpförlusterna och förhindrar spikning vid hög belastning genom att öka luftflödet.
    Samtliga motorer till nya Mazda CX-3 har start/stopp-systemet i-stop.
    AWD-versionen med 150 hk har i-ELOOP, Mazdas system för att ta till vara på retardationsenergin genom en superkondensator.

Skyactiv-D 1.5 dieselmotor
Mazdas motoringenjörer utgick från den större 2,2 liters dieselmotorn när de utvecklade den mindre 1,5 litersmotorn. De tog bort allt onödigt material för att spara vikt. De minimerade kylförlusterna och minskade motorns inre friktion.  Allt för att få en motor med så låg bränsleförbrukning som möjligt.

    Ger 105 hk och ett maximalt vridmoment på 270 Nm.
    Ett mycket lågt kompressionsförhållande på 14,8:1.
    Ett anpassat kylsystem med flödeskontroll minskar kylförlusterna ytterligare och påskyndar uppvärmningen vid kallstarter.
    En mycket kompakt och lättare turbo ger mera kraft redan från låga varv, vilket också förbättrar kallstarterna. Denna turbo använder en varvtalssensor för att behålla kraften även under högre varvtal. Turbon har en högtrycks EGR-ventil, som ser till att turbotrycket hålls uppe även under tung belastning. Turbon har också en vattenkyld laddluftkylare, istället för en luftkyld, som är integrerad i det 1,4 kilo lättare insugsgrenröret. Detta för att öka turbotrycket och motorns effektivitet och samtidigt förbättra turboresponsen genom att öka hastigheten av EGR-gaserna till grenröret..
    Ett nyutvecklat styrsystem för förbränningskontroll gör motorn tystare genom en alltid exakt bränsleinjektion, vilket även minskar motorns spikningstendenser. Tillsammans med nya system för att minska motorns vibrationer gör detta att nya Skyactiv-D 1.5 är bland de tystaste dieselmotorerna i klassen.
    Avgassystemet är utformat för att passa det kompakta motorrummet och minimera motorpaketets både höjd och längd.
    Motorn har Mazdas eget start/stopp-system, i-stop, som standard.

Skyactiv-Drive automatisk 6-växlad växellåda
    Skyactiv-Drive kombinerar fördelarna hos den konventionella automatlådan med de som erbjuds vid kontinuerligt variabelt utväxlingsförhållande (CVT) och den s.k. dubbelkopplingslådan. 
    En vidareutvecklad lockup-funktion för alla sex växlarna ger samma direkta känsla som i en vanlig manuell växellåda.
    En multidisk-koppling för lock-up funktionen förbättrar funktionen och ökar hållbarheten.
    Snabb och mjuk växlingsrespons tack vare ny Mechatronic elektromagnetisk kontrollenhet, som styr de snabba oljetrycksförändringarna.
    Jämn och kraftig acceleration redan från stillastående.
    Har ett läge för manuell växling.
    Har även ett sport-läge

Skyactiv-MT manuell 6-växlad växellåda
    En kompakt växellåda med samma känsla som i legendariska sportbilen MX-5.
    Tillåter ett mer effektivt utnyttjande av motorrummet.
    Kortare växlingsslag och mindre växelspak för mer precisa växlingar.
    En betydligt mindre och lättare växellåda, vilket minskar bränsleförbrukningen genom lägre inre mekanisk friktion.

i-ELOOP tar vara på retardationsenergin
Mazdas system för återvinning av retardationsenergin med användande av en superkondensator är unikt. I samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen alstrar en generator med variabel spänning elektricitet och skickar den sedan vidare till en avancerad superkondensator. Den återvunna energin används sedan till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter i bilen, vilket i sin tur innebär att bilens generator inte behöver arbeta lika mycket och därmed sparas bränsle.

Mazdas ingenjörer upptäckte att en typisk inbromsningsfas bara varade i omkring tio sekunder. Vanliga regenerativa bromssystem använder en elmotor eller en generator för att generera elektricitet när bilen bromsas och därmed kunna återvinna en del av bilens rörelseenergi. Men dessa system har klara nackdelar när det gäller effektivitet.

Mazdas system använder istället en superkondensator. Till skillnad mot vanliga batterier, kan en superkondensator både laddas och urladdas mycket snabbare. Den är dessutom resistent mot försämrad kapacitet genom långvarig användning.

i-ELOOP har en ny typ av generator med en variabel spänning på 12-25 volt, en lågresistent superkondensator samt en spänningsstabilisator och laddar superkondensatorn fullt ut på mindre än sju sekunder. Generatorn med variabel spänning alstrar elektriciteten upp till 25 volt för att snabbt kunna ladda superkondensatorn. Spänningsstabilisatorn omvandlar elektriciteten från 25 till 12 volt innan den sedan används av bilens elektriska komponenter. Systemet laddar även bilens batteri vid behov.

i-ELOOP fungerar även tillsammans med Mazdas unika start/stopp-system i-stop genom att förlänga tiden som motorn stängs av. Tillsammans sparar dessa båda system upp till 10 procent bränsle i vanlig stadstrafik.

Förbättrad laddning
i-ELOOP, som är en förkortning av ”Intelligent Energy Loop”, är nu ännu mer effektiv än tidigare. Genom att utveckla superkondensatorns laddningseffektivitet kan Mazda använda ett mindre batteri, som gör att själva spänningsomvandlaren nu placerats i motorutrymmet, vilket i sin tur innebär att kablaget blivit lättare. Tillsammans med det mindre batteriet har fem kilo sparats. Allt för att minska bränsleförbrukningen.  

i-stop
Samtliga nya Mazda CX-3 har Mazdas unika och eget utvecklade start/stopp-system, i-stop.
Systemet är det enda hittills i världen som startar upp motorn igen genom att bränsle sprutas in direkt i motorns cylindrar, medan motorn själv är inaktiv. När föraren trampar på kopplingspedalen antänds bränslet och skapar en nedåtriktad kraft på kolvarna så att motorn startar. Processen tar endast 0,35 sekunder för en bensinmotor och 0,40 sekunder för en diesel.

Nackdelen med konventionella system för tomgångsavstängning är att dessa alltid behöver hjälp av en elmotor för att starta bilens motor igen. Därför tar det ganska lång tid innan en kompression och en antändning sker i motorn när den startas om. I verkligenheten betyder detta en tidsfördröjning mellan att pedalen trycks ner och att bilen börjar rulla. Även ljudet och vibrationerna är högre vid konventionella system.

 

 

Chassi och kaross

Helt nya Mazda CX-3 kombinerar den högre makfrigången hos en suv med kurvtagning och stabilitet hos en kompakt personbil. CX-3 kan fås med både framhjulsdrift och Mazdas fyrhjulsdrivna AWD-system.

Som alltid strävar Mazdas utvecklingsingenjörer att uppnå en så förutsägbar och lyhörd väghållning som möjligt. Nya CX-3 är inget undantag utan har samma Jinba Ittai-känsla som sportbilen MX-5 när föraren och dennes fordon blir till en enda enhet. Mazdas tekniker har därför lagt extra stor vikt vid att göra både fjädring, styrning och bromsar så lätta som möjligt för att kompensera för olika drivlinekomponenter och den högre tyngdpunkten.

Skyactiv-Chassis har anpassats speciellt för CX-3 med kraftigare infästningar både till de främre MacPherson- benen och till den bakre torsionsfjädringen. Även fjädrar och stötdämpare har anpassats till denna nya kompakta crossover. Den elektriska servostyrningen har en högre utväxling, vilket ger en bättre balans och känsla i själva styrningen. Nackdelen är dock att vändradien ökar något, men en radio på 5,3 meter är ändock bland de minsta i segmentet. Fram finns ventilerade skivbromsar och bak solida skivbromsar.

Mazdas nyutvecklade i-ACTIV AWD-system ger en helt annan och snabbare flexibilitet mellan fram- och fyrhjulsdrift. Målet för Mazdas ingenjörer var att skapa ett så snabbt system som möjligt och som dessutom skulle vara bränslesnålt.

Nyckeln var att minska energiförlusterna i systemet. På hala vägar, t.ex., förloras energi när alltför mycket vridmoment får hjulen att glida och spinna. Ytterligare förluster kommer när kraften skickas till de bakre hjulen via drivaxeln och den bakre differentialen. Att minimera dessa förluster innebär att hitta det exakt rätta förhållandet mellan fram- och bakhjulen. Ingen lätt uppgift eftersom förhållandena på halkigt underlag hela tiden ändras liksom systemets respons på förarens olika rörelser.

Det är här som Mazda i-ACTIV AWD blir intuitivt och övervakar körningen på två olika sätt. För det första bedömar systemet konstant vägens beskaffenhet liksom förarens intentioner vid instabila situationer och reagerar därefter. För det andra övervakar systemet hela tiden framhjulen och vid minsta tecken på att de skulle kunna spinna överför kraft till bakhjulen. Detta motverkar oförutsedda situationer som plötsligt skulle kunna uppkomma på vägbanan.

För att avgöra hur mycket grepp som varje hjul behöver utvärderar systemet situationen ungefär 200 gånger per sekund baserat på signaler från en rad olika sensorer. Dessa sensorer övervakar en mängd olika variabler, som de mer självklara som de fyra olika hjulen och motorns varvtal, till g-krafter, växelläge, servostyrning och även t.ex. vindrutetorkarna fram och bak. Baserat på alla insamlade data distribueras exakt rätt mängd kraft till varje hjulpar vid varje given tidpunkt. Genom att förhindra att något hjul spinner sparas bränsle samtidigt som körbarheten och stabiliteten blir maximal.

Genom att bl.a. använda mindre växellådskransar har Mazdas växellådsingenjörer kunnat minska bl.a. den bakre differentialen så att hela AWD-systemet väger ungefär 20 procent mindre i en CX-3 än i Mazdas större fyrhjulsdrivna modeller som CX-5 och Mazda6.

Även nya Mazda CX-3 har utvecklats enligt Mazdas gramstrategi, givetvis utan att kompromissa med varken styrka, komfort eller passiv säkerhet. CX-3 har en stor andel höghållfasthetsstål. Nästan två tredjedelar, 63 %, av karosen är höghållfasthetsstål med en sträckgräns på 440 MPa eller mera. För elva olika komponenter, inklusive A-stolparna och  tvärbalkarna som förbinder B-stolparna, används ultrahöghållfasthetsstål med en sträckgräns på 1 180 MPa. Den främre stötfångarbalken har till och med ultrahöghållfasthetsstål  med en sträckgräns på 1 800 MPa.

Tyst komfort
Mazdas ljudingenjörer har arbetat hårt för att på många sätt minska olägenheterna med missljud och vibrationer.

Här är några exempel: Blockera ljudkällor in i kupén och istället styra ljudet till speciella ställen med ljudabsorberande material. Ökad ljudisolering vid golvpanelerna. Separera vibrationerna från ljuddämparna från vibrationerna i själva karossen för att på så sätt få en så tyst kupé som möjligt i olika hastigheter, på olika väglag m.m. Minskat dieselljud från nya Skyactiv-D 1.5 genom utvecklad kalibrering av förbänningen och mera ljudisolerat material.

De fyrhjulsdrivna modellerna har fått ytterligare ljudisolerande material mot vibrationer från drivlinan. Bl.a. har tvärbalken extra förstärkningar och ett flertal bussningar är kraftigare.

 

Säkerhet

Helt nya Mazda CX-3 utvecklades för att vara komfortabel, rolig att köra och med hög säkerhet. Mazdas säkerhetssystem Proactive Safety är omfattande, både när det gäller passiv och aktiv säkerhet.

Tanken bakom Mazda Proactive Safety är att hela tiden hjälpa föraren att vid varje tillfälle upptäcka och minimera riskerna för en kollision – och om detta nu ändock skulle inträffa – minimera skadorna på de åkande och eventuella fotgängare.

Grunden i Mazda CX-3:s säkerhetsprogram ligger i de säkra vägegenskaperna, i Skyactiv-Chassis och i krocksäkra och mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body. Dessutom har CX-3 en hel rad olika säkerhetssystem från i-ACTIVSENSE.

CX-3 är t.ex. den första bil i segmentet som har Mazda Radar Cruise Control (MRCC), som använder en radar på 76GHz för att övervaka hastigheten och distansen till framförvarande fordon och som justerar gaspådrag och automatiskt bromsar för en säker körning i hastigheter mellan 30 och 200 km/tim. Systemet fungerar även under dåliga väderleksförhållanden som regn och i mörker.

Distance Recognition Support System (DRSS) visar avståndet till framförvarande fordon baserat på radarmätning och varnar föraren genom en blinkande symbol om denna kommer alltför nära, medan Forword Obstruction Warning (FOW) varnar föraren genom en signal och uppmanar denna att göra en undanmanöver.

Mazda kallar sitt automatiska bromssystem för Smart Brake Support (SBS), vilket använder en radar med millimetervågor och en ny typ av kamera och bygger upp ett bromstryck om varningssignalen från FOW ljuder. Systemet bromsar först lätt och sedan hårdare om faran kvarstår. Detta automatiska bromssystem fungerar i hastigheter mellan 15 och 145 km/tim. I lägre hastigheter fungerar Smart City Brake Support (SCBS), som använder en infraröd kamera  och är ett automatiskt nödbromssystem för tätortstrafik. Det bromsar automatiskt bilen för att undvika, eller minska skadorna av, en frontalkollision mellan 4 och 30 km/tim upp till 6 meter framför bilen. Smart City Brake Support är standard på alla Mazda CX-3 som säljs på den svenska marknaden, liksom på alla övriga nya Mazda-modeller.


Blind Spot Monitoring (BSM) abvänder en 24 GHz radar för att hålla koll åt sidorna och även bakåt och varnar föraren med en blinkande signal eller en varningssignal om något är i vägen när föraren blinkar för att göra en kursändring. BSM utökar funktionerna från det tidigare prisbelönade döda vinkeln-systemet Rear Vehicle Monitoring (RVM) och får som tillägg nu även Rear Cross Traffic Alert (RCTA), vilket varnar föraren även när denna backar om ett annalkande fordon dyker upp.

Lane Departure Warning System (LDWS) använder en kamera och varnar föraren vid filbyten när hastigheten är 65 km/tim eller mera.

Ett annat kamerabaserat säkerhetssystem är High Beam Control (HBC) som övervakar mötande fordons belysning och baklysene på framförvarande fordon och automatiskt använder helljuset så länge som möjligt utan att blända andra fordon.

Passiv säkerhet
Om en olycka trots allt skulle vara framme tar den lätta men starka karossen, Skyactiv-Body, effektivt upp krockkrafterna och fördelar dem enligt flervägsprincipen, precis som på de större syskonen CX-5, Mazda3 och Mazda6.

Vid en frontalkollision fördelas krockrafterna till flera delar av karosstrukturen och leder dessa bort från själva kupén. De främre ramelementen bildar tillsammans med förstärkta sidotrösklar och B-ramen en arkitektur som hindrar själva kupén att deformeras. En extra enerigiupptagande zon framför den främre tvärbalken tar initialt upp krockrafterna innan dessa leds vidare till deformationszonen i själva motorutrymmet. Och för att förenkla och förbilliga reparationer är delar som t.ex. stötfångarna lätta att byta ut eftersom de är skruvade i karossen.

Säkerheten i kupén har förstärkts genom att delar av taket, B-stolparna och delar av bottenplattan sammanfogats som en ringstruktur med ultrahöghållfasthetsstål med en sträckgräns på 1 180 MPa för särskilt utsatta delar. Och baktill har nya CX-3 fått en säkrare X-formad stötfångarinfästning i likhet med andra nya Mazda-modeller.

Samtliga airbags, de två främre, sidoairbags och krockgardiner, har anpassats för kupén i nya CX-3 och för att utlösas snabbare. CX-3 har också trycksensorer på framdörrarna för att göra airbagsfunktionen ännu snabbare och mera exakt. Stolarna har också utvecklats för att förbättra säkerheten vid en eventuell kollision och bättre skydda bröstkorgen, höfter och minska risken för wiplash-skador. I likhet med andra Mazda-modeller har all inredning utvecklats och fått mer stötupptagande material som bättre tar upp stötar och bättre skyddar t.ex. huvud, bröstkorg och revben.

När det gäller skyddet för fotgängare vid en eventuell kollision så har detta förbättrats på flera sätt. Bl.a. har vinkeln på den främre delen av motorhuven justerats och huvens underdel har fått en annan utformning med hål och utskärningar för att ge med sig vid en kontakt med en fotgängares huvud. Torpedvägen har fått en S-formad sektion och den främre stötfångaren har ett energiabsorberande skummaterial för att skydda benen på fotgängare. Stötfångaren har också en utformning så att fotgängarens ben inte skall hamna under bilen.


Mazda CX-3 i Sverige

Nya Mazda CX-3 kommer att finnas på den svenska marknaden i tre olika utrustningsversioner, Core, Vision och Optimum. Redan Core är välutrustad och inte någon basversion som bara finns som inropare. Sådana versioner finns inte längre i Mazdas modellprogram. Samtliga har t.ex. bromshjälpssystemet Smart City Brake Support (SCBS) och starthjälp i backe (HLA).

Svensk introduktion blir det i månadsskiftet augusti-september, men redan under juni månad kom ett mindre antal nya CX-3 till de svenska Mazda-återförsäljarna.

Mazda CX-3 Core
Nya Mazda CX-3 Core finns endast framhjulsdriven och endast med en bensinmotor på 2,0 liter och 120 hk. Till denna version finns både en 6-växlad manuell eller en 6-växlad automatisk växellåda.

Core har bl.a. bromshjälpssystemet Smart City Brake Support (SCBS), starthjälp i backe (HLA), start/stopp-systemet i-stop, farthållare, fjärrstyrt centrallås,16 tums lättmetallfälgar, automatisk klimatanläggning, MZD Connect med 7” pekskärm, HMI Commander. Bluetooth handsfree med trådlös ljudöverföring, ingångar för USB och AUX och FM/DAB radio med CD-spelare, färddator, startknapp, elhissar fram och bak, dimljus

Mazda CX-3 Vision
Mazda CX-3 Vision har samma bensinmotor och växellådor som Core. 

Utöver Core-utrustningen har Vision bl.a. även parkeringssensorer bak, LED-strålkastare, LED varselljus och LED dimljus, regnsensor, mörktonade bakre sidorutor, navigation med Europakarta, filbytesvarning (LDWS) och sport-läge på automatlådan.

Mazda CX-3 Optimum
Mazda CX-3 Optimum finns både framhjulsdriven och som fyrhjulsdriven AWD. De framhjulsdrivna versionerna har bensinmotorn på 2,0 liter och 120 hk . Till bensinmotorn finns endera en 6-växlad manuell eller en 6-växlad automatisk växellåda.  AWD-versionerna har en 2,0 liters bensinmotor på 150 hk eller en 1,5 liters dieselmotor på 105 hk. Optimum AWD finns endast med 6-växlad automatisk växellåda.

Utöver Vision-utrustningen har Optimum bl.a. även 18 tums lättmetallfälgar, växlingspaddlar till automatlådorna, smart key, Bose ljudanläggning med sju högtalare, Active Driving Display, back-kamera, döda vinkeln övervakning (BSM) med övervakning av korsande trafik vid backning (RCTA), adaptivt kurvljus (AFS), automatisk helljuskontroll (HBC), adaptiv farthållare (MRCC), Smart Brake Support (SBS), svart klädsel i textil och konstskinn.

Priser:
Mazda CX-3 Core 2.0 120 hk, 169 900 kr
Mazda CX-3 Vision 2.0 120 hk, 182 900 kr
Mazda CX-3 Optimum 2.0 120 hk, 199 900 kr
Mazda CX-3 Optimum 2.0 150 hk AWD A/T, 231 900 kr
Mazda CX-3 Optimum 1,5 105 hk AWD A/T, 243 900 kr

Tillägg för 6 A/T, 14 000 kr
Metallic, 5 000 kr
Soul Red Metallic, 6 600 kr
Off-white skinn/svart Alcantara till Optimum, 5 000 kr

Garantier:
10 år/15 000 mil garanti (3 år nybilsgaranti + 7 år förlängd komponentgaranti)
3 år vagnskadegaranti
12 år garanti mot genomrostning
3 år lackgaranti
Upp till 10 år Mazda Assistans med årlig service hos auktoriserad Mazda-verkstad

(Utrustningen varierar för olika länder och för olika utrustningsnivåer.)

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19235 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15655 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13364 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12675 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...