hero

Läs allt om helt nya Mazda2

2014-11-10
3229 visningar
seats

1. Helt nya Mazda2 – i korthet

Skyactiv-teknologi tillsammans med Mazdas designtema ”KODO – Soul of Motion” gör helt nya Mazda2 till en mycket stark konkurrent i B-segmentet. KODO-designen har utvecklats för att passa en småbil och rådande marknadstrender. Helt nya Mazda2 har en kombination av utmärkta prestanda, hög säkerhet med många aktiva säkerhetssystem och ännu lägre bränsleförbrukning än tidigare generationer.

Även helt nya Mazda2 har genomgått Mazdas bantningsstrategi och är ett lättbygge som kombinerar form och funktion med avancerad högteknologi, som
-    MZD Connect, Mazdas säkra och användarvänliga system för mobil uppkoppling
-    Ett utvecklat HMI-gränssnitt med högt monterad informationsdisplay för att passa interiören i Mazda2
-    Mazdas bränslebesparande start/stopp-system, i-stop, är standard på alla motorer. Även Mazdas unika system för att ta till vara på bromsenergin, i-ELOOP, finns till vissa versioner.

Mazda2 introduceras i Europa under våren 2015. Det ökande och kraftigt konkurrensutsatta B-segmentet utgör idag 22 procent av den totala europeiska personbilsmarknaden.

Exteriör design
Den anpassade KODO-designen understryker i nya Mazda2 designspråkets karaktäristiska  vitalitet och smidighet.
-    Även Mazda2 har s.k. ”signature wings” som från den femkantiga grillen försvinner upp i huvudstrålkastarna.
-    En längre hjulbas med mindre överhäng ger mer utrymme för passagerare och drivlina och ger även en förbättrad stabilitet och passiv säkerhet.
-    A-stolparna har flyttats 80 mm bakåt samtidigt som höjden i stort sett är den samma.
-    Den första Mazda-modellen med både LED-strålkastare och LED-varselljus och med ett karaktäristiskt utseende som harmonierar med LED-baklampornas U-design.
-    Tio olika exteriörfärger, varav två helt nya, Dynamic Blue och Smoky Rose.
-    Till nya Mazda2 finns 15- och 16 tums aluminiumfälgar.

Interiör design och komfort
När Mazdas designers skapade interiören använde de olika designelement för att göra kupén mer komfortabel och ergonomisk. De höjde även ribban för materialkvaliteten.
- Nya Mazda2 är rymligare:
-  Det främre axelutrymmet är större, liksom bakre knä- och benutrymme. Mittkonsolen är bredare.

-  Justeringen av förarstolen är bättre med möjlighet att justera ratten både horisontellt och i längsled.
-  Enklare att stiga in och ur nya Mazda2, även i trånga utrymmen.
-  Förbättrad placering av pedalerna i likhet med Mazda3, trots det mindre utrymmet i Mazda2.
- A-stolparnas och sidobackspeglarnas ändrade placering ger ett större och bredare siktfält.
- En tydlig utformning av de olika manöverorganen förenklar användandet.
- Stolarna har förbättrats med högre ryggstöd, bättre sidogrepp och mer vibrationsdämpande material i ryggstöden
- Beroende på utrustningsnivå finns fem olika klädslar, inklusive lyxigare halvläderklädsel i off-white, för att kunna anpassa inredningen efter individuell smak.
- Bagageutrymmet är förvånansvärt rymligt tack vare rena ytor och en förbättrad öppning av bakluckan.

Uppkoppling och utrustning
Byggd för dagens bilanvändare erbjuder helt nya Mazda2 ett starkt paket med information, underhållning och ständig uppkoppling. Med säkerhet och bekvämlighet som de viktigaste prioriteringarna.
- Nya Mazda2 har två olika områden av funktioner, en för säker körning och en för all infotainment-teknik. Från multifunktionsratten på mittkonsolen, som utvecklats för att bli ännu enklare att använda, kan det mesta skötas.
-  Ett förbättrat HMI-gränssnitt som är utformat för mycket säker interaktivitet.
- Alla förarrelaterade kontrollfunktioner är utformade för snabbast möjliga reaktioner och för minimala ögon- och armrörelser.
-  Nya Mazda2 har som första bil i klassen en Head-up display rakt framför föraren, ett system som Mazda kallar Active Driving Display, vilket visar de viktigaste informationerna. Andra informationer visas i det helt nydesignade huvudinstrumentet.
-  Mitt på instrumentbrädan finns en sju tum stor pekskärm i färg, i ny design, för det avancerade infotainment-systemet och denna kan styras antingen via vredet på mittkonsolen, från pekskärmen eller via röststyrning.
- I nya Mazda2 är du alltid uppkopplad genom MZD Connect, Mazdas uppkopplingssystem, som fungerar både med iPhone och Android smartphones och som på ett säkert sätt ger dig tillgång till en mängd antal fria mobila nätverkstjänster via Aha, en molnbaserad plattform:
- Aha har tiotusentals olika stationer.
- Via Aha kan du söka upp restauranger och hotell samt via bilens navigation ge vägledning till den valda platsen.
-  Kan styras med hjälp av HMI-commander på mittkonsolen eller genom röststyrning.
-  Stödjer även iPod, MP3 och CD-uppspelning och SMS.
- Vissa versioner har DAB-radio.

- Ett nytt navigationssystem erbjuder ännu exaktare och snabbare vägplanering, bättre sökfunktioner, tre års fri uppdatering och med röstanvisningar på 18 språk och text på 26 olika språk.
- En ännu effektivare klimatanläggning som använder mindre energi.
- Bakre parkeringssensorer.
 (Utrustningen varierar för olika länder och för olika utrustningsnivåer.)

Drivlinor
Helt nya Mazda2 har all tillgänglig ny Skyactiv-teknologi som t.ex. en helt ny Skyactiv-D 1,5 liters dieselmotor, tre olika bensinmotorer och nykonstruerade växellådor anpassade för B-segmentet, både manuella och automatiska. Samtliga motorer har start/stopp-systemet i-stop och på vissa versioner finns även i-ELOOP, Mazdas system för återvinning av bromsenergin genom bl.a. en superkondensator.

Den helt nya och lätta Skyactiv-D 1,5 common-rail diesel har:
-  En mycket låg kompression på 14,8:1
-  En nyutvecklad förbränningskammare och bränsleinsprutningssystem för att motverka kylningsförluster
-  En kompakt högeffektiv turbo med variabel turbingeometri
-  Lågt motorljud

Den nya dieselmotorn har en maximal effekt på 105 hk vid 4 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 220 Nm mellan 1 400 – 3 200 rpm. Den klarar miljöklass Euro 6 utan behov av några tillsatser. Genomsnittlig bränsleförbrukning med sexväxlad manuell växellåda 3,4 l/100 km och 89 g/km CO2.

”Rightsized” Skyactiv-G 1,5 direktinsprutad bensinmotor har bl.a.:
-  Världens högsta kompression för en massproducerad bensinmotor på 14:1.
-  Ett speciellt utvecklat 4-2-1 avgassystem, ny utformning av kolvtoppar, nya effektivare multi-insprutare.
-  Tre olika effektversioner.

Skyactiv-G 1,5 (115 hk)
Motorn har en maximal effekt på 115 hk vid 6 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 148 Nm vid 4 000 rpm. Miljöklass Euro 6. Genomsnittlig bränsleförbrukning med sexväxlad manuell växellåda och i-ELOOP 4,9 l/100 km, 115 g/km CO2.

Skyactiv-G 1,5 (90 hk)
Maximal effekt på 90 hk vid 6 000 rpm och med ett maximalt vridmoment på 148 Nm vid 4 000 rpm. Miljöklass Euro 6. Genomsnittlig bränsleförbrukning med femväxlad manuell växellåda 4,5 l/100 km, 105 g/km CO2, med sexväxlad automatiska växellåda 4,8 l/100 km, 112 g/km CO2.

Skyactiv-G 1,5 (75 hk)
Maximal effekt på 75 hk vid 6 000 rpm och med ett maximalt vridmoment på 135 Nm vid 3 800 rpm. Miljöklass Euro 6. Genomsnittlig bränsleförbrukning med femväxlad manuell växellåda 4,7 l/100 km, 110 g/km CO2.

Skyactiv-MT - fem- och sexväxlade manuella växellådor:
-  Optimerad för framhjulsdrivna bilar med korta och direkta växellägen som hos sportbilen MX-5.
-  En betydligt mindre och lättare växellåda.

Skyactiv-Drive automatisk sexväxlad växellåda:
-  Nyutvecklad version för bensinmotorer med mindre cylindervolym
-  Är 17 kilo lättare än tidigare Skyactiv-Drive automatiska växellådor
-  En vidareutvecklad lockup-funktion för ännu mjukare starter och Sport-läge för mera vridmoment och förbättrad acceleration.

Chassi och kaross
Helt nya Mazda2 har både Skyactiv-Chassis och Skyactiv-Body, precis som sina tidigare generationssyskon, CX-5, Mazda6 och Mazda3. Tillsammans med Skyactivs drivlina ger detta nya Mazda2 en komfort och en körbarhet utöver vad som tidigare finns i segmentet, både när det gäller manöverbarhet i låg hastighet och stabilitet i högre hastigheter.

Skyactiv-Chassis
Ger föraren en känsla av Jinba Ittai, när föraren och bilen blir ett tillsammans, något som Mazda utvecklade för sportbilen MX-5.
-  Chassiet svarar ärligt och förutsägbart på förarens reaktioner med neutral styrning och med ökad respons.
-  Styrningens lägre utväxling samt styvare infästningar ger ökad stabilitet.
-  En perfekt balans mellan lätta styregenskaper och stabilitet
-  Den lättare, men ändå styvare, fjädringen har en förbättrad geometri och nyutvecklade stötdämpare för att bättre svälja ojämnheter.
-  Förbättrat bromssystem ger en ännu effektivare, mer exakt och säker bromsverkan.
-  En progressiv känsla där bromsarna känns hårdare desto hårdare föraren bromsar.
.
Skyactiv-Body
Karossen är lättare, men ändå starkare, än i nuvarande Mazda2.
-  Höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål utgör nu 65 % av karossen mot tidigare 53 %.
-  Vridstyvheten har ökat med 22 % medan karosens vikt minskat med 7 %.
-  Aerodynamiken har förbättrats och är i toppklass genom bl.a. ny design av underredet för att få ett luftflöde som förhindrar virvelbildning bakom bilen.
-  En design som minimerar luftmotståndet runt bilen, från stötfångare till backspeglar och spoilers.
-  Nya Mazda2 har även en av de tystaste kupéerna i segmentet trots att den är så lätt. Detta tack vare nya lätta ljudabsorberande material som stänger bullervägarna in i kupén.
-  Vibrations- och ljuddämpande förbättringar på en mängd olika detaljer som drivlinor, stötdämpare, motorns luftintag och avgassystem.

Säkerhet
Grunden i Mazda2:s säkerhetsprogram ligger i de säkra vägegenskaperna, i nya Skyactiv-Chassis och i krocksäkra och mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body.

Aktiv säkerhet
Nya Mazda2 har ett stort antal olika säkerhetssystem, som Mazda med ett gemensamt namn kallar för i-Activsense:

-  Blind Sport Monitoring (BSM) upptäcker och varnar föraren för fordon som närmar sig bakifrån i angränsande körfält och i de döda vinklarna vid sidan av bilen.
-  Smart City Brake Support (SCBS) är ett automatiskt nödbromssystem för tätortstrafik och bromsar automatiskt bilen för att undvika eller minska skadorna av en frontalkollision mellan 4 och 30 km/tim. Smart City Brake Support är standard på alla Mazda2 som säljs på den svenska markanden.
-  Filbytesvarning, Lane Departure Warning System (LDWS), varnar föraren när hastigheten är 65 km/tim eller mera.
-  Automatisk avbländning av helljus, High Beam Control System (HBCS).
-  Standard ABS bromsar med (EBD) elektronisk bromskraftsfördelning, (EBA) bromsassist, stabilitetskontroll (DSC), antispinn (TCS) och starthjälp i backe (HLA).
(Utrustningen varierar för olika länder och för olika utrustningsnivåer.)

Passiv säkerhet
Med en nyutvecklad karosstruktur som effektivt tar upp och fördelar krockrafterna bort från själva kupén har helt nya Mazda2 en mycket hög säkerhet för passagerare och fotgängare för att vara en bil i B-segmentet.

- Skyactiv-Body har en högre säkerhet trots sin lätta vikt med kraftigare material, sin nya arkitektur och förstärkta karossfogar:
-  Betydligt mer ultrahöghållfasthetsstål i golvet, i sidobalkarna, A-stolparna, takkanterna och sidotrösklarna.
-  22 % vridstyvare kaross trots att denna är 7 % lättare än tidigare generation.
-  En längre hjulbas med större främre deformationszoner och flervägsfördelning av krockkrafterna enligt en ny karosstruktur ger bättre säkerhet vid en eventuell kollision, inte minst vid sidokrockar.
-  Samtliga krockuddar, både de främre, de på sidorna samt krockgardinerna har anpassats för att lösa ut snabbare.
-  Allt inredningsmaterial har utvecklats för att bättre skydda passagerarna vid en eventuell kollision., bl.a. finns mer stötupptagande material.
-  Motorhuven och andra komponenter har utvecklats för att ge ett bättre skydd för fotgängare i samband med en kollision, särskilt vid huvudskador.
-  Främre stötfångaren är utformad för att på bästa möjliga sätt skydda fotgängarnas ben vid en eventuell kollision.

2. Introduktion – inga begränsningar, bara nya gränser

Superminis, B-segmentet, eller småbilar, är kända för att vara ekonomiska, prisvärda och lätta att köra där de mest används, i stadstrafik. Men bilarna i B-segmentet är också kända för att ha vissa begränsningar när det t.ex. gäller prestanda, utrustning, komfort och säkerhet.

Men nu har Mazdas ingenjörer och designers försökt förändra superminins regelbok med helt nya Mazda2. Den bygger på efarenheterna av den tidigare modellen, som blev Årets Världsbil 2008, och på de tidigare succémodellerna i nuvarande Skyactiv-generation samt på företagets genom åren i många fall okonventionella sätt att utveckla bilar.

När Mazda introducerade den nuvarande modellen för sju år sedan gick man mot strömmen och byggde en mindre, och betydligt lättare, bil. Den fick även många utmärkelser för sin design, bl.a. silvermedalj i världsjuryns designpris. Nu går Mazda återigen mot strömmen och går sin egen väg när det gäller utvecklingen av nya Mazda2 när det gäller bl.a. den sportiga och spännande designen, den nyskapande utformningen av kupén, den rikhaltiga utrustningen för att vara en bil i B-segmentet och de unika Skyactiv-motorerna.

Med nya Mazda2 höjer Mazda återigen ribban för en bil i B-segmentet med förbättrade köregenskaper och komfort. Nya Mazda2 har också samma standard som bilar i det större C-segmentet när det gäller infotainmentsystem och mobil uppkoppling, olika säkerhetssystem och även ur ergonomisk synvinkel.

Eller som Mazda2:s utvecklingschef Ayumu Doi säger: ”Vårt mål var att krossa alla gamla föreställningar om en bil i B-segmentet.”

3. Exteriör design – ingen vanlig småbil

Helt nya Mazda2 är den fjärde nya modellen som har skapats utifrån Mazdas nya dsesigntema ”KODO – Soul of Motion” och den påminner starkt om konceptbilen Hazumi, som visades på Geneve-salongen i våras.

Mazdas senaste modeller i den nya generationen har erövrat en mängd priser och utmärkelser för sin kraftfulla och sportiga design. För nya Mazda2 har designtemat anpassats för att passa en småbil, men kvar finns fortfarande designelement som ger bilen en egen karaktär fylld med muskler och med en bakåtlutande kaross som visar på den inneboende drivkraften.

Men allting är en utmaning. Mazdas designers synade noga vad konkurrenterna erbjuder. Och gjorde sedan någonting helt annorlunda. Istället för att flytta fram A-stolparna så att kupén verkar rymligare och mer praktisk flyttade de istället A-stolparna bakåt och fick en betydligt sportigare kaross, vilket kan tyckas vara på bekostnad av det praktiska. Men Mazdas designers lyckades även göra helt nya Mazda2 både rymlig och komfortabel.

Jämfört med den nuvarande modellen har framaxeln flyttats 80 mm framåt och A-stolparna 80 mm bakåt. Tillsammans med en högre akter, större däck med bredare spårvidd, minimala tomrum i hjulhusen samt korta överhäng har Mazdas nya supermini fått ett unikt utseende. Ett utseende där kraften ser ut att ha satt sig på bakhjulen, precis som när en sprinter står redo i startblocken eller som när en gepard han samlat all kraft i bakbenen för att kasta sig över sitt byte. Men det ökade utrymmet ger även plats för större hjul och en effektivare deformationszon i händelse av en kollision.

Nya Mazda2 är en global modell. Förutom ett läckert utseende måste den även tillfredställa ett antal olika behov. Så nya Mazda2 har växt 140 mm på längden, jämfört med nuvarande modell, och hjulbasen är 80 mm längre – båda måtten är nu bland de största i klassen. Bilen är också marginellt högre. För bättre manöverbarhet, speciellt i stadstrafik, har vändradien minskats från 4,9 till 4,7 meter.

Nya Mazda2 har ett attraktivt utseende ur alla olika vinklar. Framifrån är det först och främst den femkantiga grillen med sina ”signature wings” som fortsätter in i de lågt placerade strålkastarna som syns. För första gången har Mazda huvudstrålkastare med LED-teknik för både hel- och halvljus..

Kraftfulla, flytande linjer
Den femkantiga grillen har på nya Mazda2 fått ännu mer karaktär och kraftigare kromade ”signature wings” ger den ett tredimensionellt utseende. ”Vingarna” fortsätter genom strålkastarna och ut över karossens sidor, där flera olika linjer skapar en intressant dynamik.

Den övre av dessa linjer slutar i de horisontella bakljusen, som ger en igenkänningsbar ljussignatur i U-form och som dessutom kompletterar designen av de främre strålkastarna.

Många nyanser att välja på
Helt nya Mazda2 kommer i inte mindre än tio olika exteriörfärger, inklusive två helt nya speciellt för Mazda2, Dynamic Blue och Smoky Rose. Andra aktuella kulörer är Soul Red Metallic, Titanium Flash, Deep Crystal Blue, Aluminium Metallic, Metropolitan Grey, Jet Black, Snowflake White Pearl och Arctic White.

4. Interiör

Man skulle kunna tro att designers skulle behöva kompromissa mellan utrymme och en fihet i designen när det gäller en bil i B-segmentet. Men i nya Mazda2 har Mazdas designers lyckats skapa både en rymlig och komfortabel kupé som även är full av intressanta designelement.

Du märker det redan när du kliver in i bilen, något som oftast är ganska svårt, åtminstone i en småbil. Mazdas designers tittade därför extra noga på dörrarnas höjd och utformning för att du så enkelt som möjligt skall kunna kliva in och ur nya Mazda2 trots de lägre A-stolparna och den lägre taklinjen, jämfört med många andra bilar i klassen. Designers undersökte till och med hur du placerar foten när du kliver in och ur en småbil för att få den bästa utformningen av dörrarna, vilket förenklar processen framförallt i trånga utrymmen, där dörrarna inte kan öppnas fullt ut.

När du klivit in i nya Mazda2 finner du att bilen är ovanligt rymlig. För att få så stora innerutrymmen som möjligt har småbilar ofta en ganska rak sittställning. Men detta kräver en högre kupé. Mazdas designers skapade goda utrymmen på flera andra sätt, bl.a. genom en förändrad form av instrumentpanelen och genom tunnare ryggstöd och nackskydd.

Genom bl.a. dessa åtgärder lyckades Mazda öka det främre axelutrymmet med 12 mm, med 6 mm mellan framstolarna och dörrarna, med 20 mm mellan föraren och framsätespassageraren och även mittkonsolens bredd har ökat med 12 mm jämfört med nuvarande Mazda2. Större utrymmen som ger både mer komfort, men även en högre säkerhet vid eventuella sidokollisioner.

Eftersom nya Mazda2 skall säljas i stora delar av världen var den tvungen att anpassas för att kunna köras av förare som är allt mellan 1,50 och 1,90 meter långa. Förarstolen kan justeras 260 mm i längsled, mest i klassen. Ratten kan nu justeras 45 mm i längsled, men även liksom tidigare 50 mm i höjdled.

En mindre kupé innebär vanligvis att designers måste kompromissa med pedalernas placering. Men genom att flytta de främre hjulen 80 mm framåt har nya Mazda2 samma goda placering av pedalerna som i den större Mazda3, vilket tillsammans med de stora justerbara möjligheterna för både förarstol och ratt innebär att även långa förare kan hitta samma bekväma körställning som i betydligt större och dyrare bilar.

Även baksätespassagerarna har fått mera utrymme. Så t.ex. har tack vare de tunnare och något konkava ryggstöden på framstolarna knäutrymmet blivit 19 mm större.

Utformningen av framstolarna har inspirerats av stolarna i andra nya Mazda-modeller, som Mazda3 och Mazda6. De nya stolarna i Mazda2 har högre ryggstöd och 30 procent större kontaktyta mellan kroppen och stolen, än den nuvarande modellen. De har även en ny typ av skumkärna för att minimera oönskade vibrationer och för att ge ett extra sidostöd vid hårdare kurvtagning.

Inredningen har gjorts så luftig som möjligt. Klimatanläggningens kontroller består nu av tre runda vred på övre delen av mittkonsolen och med ett öppet utrymme under.

Speciellt småbilar behöver vara enkla att köra eftersom de ofta är det första valet för unga förare. Och nya Mazda2 är lätt att köra och har dessutom mycket bra sikt åt alla håll. A-stolparnas placering längre bak, i jämförelse med nuvarande modell, ger ett bredare siktfält. Och sidobackspeglarnas placering på dörrarna ger föraren bättre möjligheter att se barn och olika hinder i närheten av bilen betydligt bättre än tidigare. Även bakåtsikten vid backning har blivit betydligt bättre.

Liksom på Mazda3 har även Mazda2 en kupé som är uppdelad i två olika zoner, en för föraren där han på ett så enkelt och ergonomiskt riktigt sätt som möjligt når alla reglage, knappar och vred, och en för infotainment och mobil uppkoppling.

Det finns ett flertal olika interiörer till nya Mazda2. På den svenska marknaden kan köparen välja mellan tygklädsel i svart ochmörkblått, silverfärgade detaljer samt pianosvart paneldekor. Eller en lyxigare variant med halvläderklädsel i Off-white och svart med röda delar och sömmar, detaljer i mattkrom och vit paneldekor.

Bagageutrymmet på nya Mazda2 har förbättrats i flera avseenden. Det rymmer nu 280 liter och med baksätet nerfällt kan du lasta hela 950 liter. Detta räcker bl.a. för att du skall kunna ta med dig en stor 72 centimeters resväska eller en barnvagn i standardstorlek. Baksätet är fällbart 60/40 och fäller du ena halvan får du även med dig en golfbag. Bagageöppningens underkant har ökat med 52 mm och är dessutom lägre, jämfört med nuvarande modell. 

5. Uppkoppling, funktionalitet och utrustning

I takt med tidens krav på kommunikation har även bilförarens krav ökat. I nya Mazda2 kan föraren vara ständigt uppkopplad genom ett antal nya avancerade system.

Mazdas mål med interaktivitet och uppkoppling i bilen är att göra den så avancerad som möjligt, men samtidigt så säker och användbar som möjligt. Mazdas interiördesigners har arbetat mycket med att minimera distraktioner och psykisk stress och därför utvecklades bl.a. HMI-gränssnittet med nya funktioner, displayer och reglage.

Nya Mazda2 har en helt ny interiör. Kupén är indelad i två olika zoner med en förarplats där föraren har allting omkring sig på ett så enkelt och ergonomiskt riktigt sätt som möjligt. Alla knappar, vred, skärmar och instrument har placerats så att föraren minimalt skall behöva ta blicken från vägen och istället kunna köra så säkert och avslappnat som möjligt.

Passagerarens del är istället utformad for högsta komfort och med en känsla av rymd, där det skall vara enkelt att sköta både det avancerade infotainment-systemet och Mazdas mobila uppkoppling, MZD Connect.

Grunden för en förbättrad användning av alla ingående system i kupén är det ständigt utvecklade HMI-gränssnittet. Nya Mazda2 har som första bil i klassen Active Driving Display. Information om hastighet, köranvisningar från navigationssystemet och varningar från de olika säkerhetssystemen i i-ACTIVESENSE visas på en head-up skärm, som sitter mellan ratten och vindrutan. Systemet anpassar sig automatiskt till aktuellt ljusförhållande och projicerar informationen på skärmen cirka 1,5 meter framför förarens ögon. För att inte förvilla föraren visas samtidigt endast tre poster på skärmen. Den viktigaste informationen ligger alltid överst. Men kommer en ny akut säkerhetsinformation, så hamnar denna överst tills faran är över och den aktuella hastigheten åter tar plats överst på skärmen.

All övrig förarrelaterad information finns i den nydesignade instrumentpanelen, som först kom i Mazda3 för ett knappt år sedan. I det stora runda instrumentet i mitten finns hastighetsmätare och varvräknare. I de två avlånga instrumenten på varje sida visas information för t.ex. yttertemperatur, bränslenivå, växelläge och här finns även vägmätare.

Kommunikation och infotainment-relaterad information ser du på den sju tum stora, nya skärmen ovanför mittkonsolen och den kontrolleras dels genom att peka på den, med den nya multifunktionsratten på mittkonsolen eller genom röststyrning.

Säkerheten först
Multifunktionsratten har fått en ny utformning för att passa den smalare mittkonsolen i nya Mazda2. Föraren kan nu ännu enklare bara flytta handen från ratten och greppa vredet, som har fem räfflade grepp, ett för varje finger, med olika funktioner för navigations- och audiosystem, home, back och favoriter. Ett nytt stöd i mjukt gummi ger bättre stöd för handloven.

Röststyrning är ett annat alternativ för att t.ex. ändra menyer, välja radiostationer, styra uppspelningar eller ändra navigationssystemet. Och med en smartphone inkopplad kan röststyrningen användas för att söka efter musik eller kontaktlistor eller läsa in nya adresser i navigationssystemet.

Mazda2 navigationssystem
Nya Mazda2 har ett nytt, förbättrat navigationssystem som bl.a. är:
■ Säkrare, enklare och mer avslappnat för föraren att använda eftersom anvisningar visas på nya Active Drive Display direkt framför föraren och även på den stora skärmen, mitt på instrumentbrädan.
■ Systemet fungerar i hela Europa med data från ett SD-kort och innehåller röster på 18 olika språk och text på 26 olika språk. Systemet har tre års gratis uppdateringar av kartor och vägbeskrivningar överförda via ett SD-kort.

Alltid uppkopplad med MZD Connect
MZD Connect  utvecklades först för Mazda3, men tar nu även plats i B-segmentet i nya Mazda2. Mobil teknik och smartphones har onekligen ändrat människors livsstil. Sociala medier har också ändrat människors sätt att kommunicera.

De nya systemen är utvecklade från redan befintliga system för Bluetooth, email, SMS och navigation och tillför en helt ny nivå av uppkopplingar. Genom att använda en iPhone eller Android smartphone kopplad till Bluetooth eller USB får passagerarna i nya Mazda2 enkel tillgång via den sju tum stora färgskärmen till Ahas breda och växande utbud av infotainment-tjänster, sociala medier och tusentals radiostationer.

MZD Connect använder Navteqs kartinformation från ett SD-kort för att visa platser och vägar. Användaren kan ställa in destinationer från en kontaktlista eller söka på nätet. Systemet kan även använda en tillkopplad smartphone och via Aha-appen söka upp närliggande restauranger eller hotell, för att sedan enkelt vägledas dit av den inbyggda navigatorn.

Du kan sköta MZD Connect endera från vredet på mittkonsolen eller via röststyrning

Mazdas nya infotainmentsystem har också en mängd informationer om bilen genom Mazdas egna appar. Här kan du få påminnelser om nästa service, olika varningar och om Eco-körning.
 (Utrustningen varierar efter marknad och utrustningsnivå)

 

6. Drivlinor

Mazdas egenutvecklade Skyactiv-teknologi har lovordats på många sätt, erövrat priser och utmärkelser runt om i världen. Men även om tekniken är lätt och effektiv var det ändock en utmaning för Mazdas utvecklingsingenjörer att anpassa tekniken till B-segmentet. En storleksklass som trots allt har vissa begränsningar.

Ny Skyactiv-D 1.5 dieselmotor
Både motorer och växellådor behövde utvecklas för att passa i den mindre Mazda2, men fortfarande ge både tillräcklig kraft och låg bränsleförbrukning, vilket har blivit synonymt med Mazdas Skyactiv-teknologi. En lagom stor dieselmotor var dessutom ett måste, åtminstone i Europa. Mazdas motoringenjörer utvecklade därför en ny 1,5 liters Skyactiv-D dieselmotor, som första gången visades i konceptbilen Hazumi på Geneve-salongen i våras. Nya Mazda2 är baserad på Hazumi och den nya 1.5 liters dieselmotorn kommer nu tillsammans med en nyutvecklad sexväxlad manuell växellåda.

Nya Skyactiv-D 1.5 har liksom den större 2.2 liters dieselmotorn låg kompression och tyst gång. Men eftersom en mindre motor inte har samma kylförluster som en motor med större cylindervolym utvecklade Mazdas motoringenjörer nya förbränningsrum och ett nytt system för bränsleinsprutningen. 1.5 liters-motorn fick också en något högre kompression på 14,8:1, men fortfarande mycket lågt för att vara en dieselmotor.

Istället för den variabla tvåstegsturbon som sitter i 2,2 litersmotorn fick den mindre 1,5 liters-motorn en lätt, mycket kompakt enkel turbo med variabel geometri, vilket ger tillräcklig kraft för dagligt bruk i en supermini. Men motorn har även en speciell sensor som gör att motorn inte tappar kraft vid högre varvtal i-Stop, Mazdas eget unika start/stopp-system är standard på samtliga motorer.

Dessa och andra åtgärder gör Mazdas nya 1,5 liters dieselmotor till en riktig lättviktare med en maximal effekt på 105 hästkrafter vid 4 000 rpm och med ett maximalt vridmoment på 220 Nm mellan 1 400 och 3 200 rpm. Tillsammans med en nyutvecklad och lättare sexväxlad manuell växellåda, Skyactiv-MT, ger detta bilen en acceleration på 0-100 km/tim på 10,1 sekunder och med en topphastighet på 178 km/tim. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är bara 3,4 l/100 km och CO2-värdet endast 89 g/km. Och liksom alla andra Skyactiv-D dieselmotorer behövs inga fördyrande tillsatser för att klara NOx-kraven och utsläppskraven för Euro6.

Skyactiv-G 1.5 bensinmotor i tre versioner
Givetvis har Mazdas nya supermini även en Skyactiv-G 1.5-bensinmotor i tre olika effektversioner, samtliga klassade för Euro6. Liksom motorn i tidigare introducerade Mazda3 har två av dessa motorversioner världens högsta kompressionsförhållande, för att vara en standardmotor, på 14:1 och ett 4-2-1 avgassystem. Effekten är 115 eller 90 hästkrafter vid 6 000 rpm. Båda motorversionerna har även ett maximalt vridmoment på 148 Nm vid 4 000 rpm. Den tredje motorversionen ger 75 hästkrafter vid 6 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 135 Nm vid 3 800 rpm. Denna motor har ett något lägre kompressionsförhållande på 12:1 och ett 4-1 avgassystem istället.

När dessa motorer utvecklades tittade Mazdas motoringenjörer speciellt på en kombination av effekt, kraft och bränsleeffektivitet. Något som påverkas av både väder, temperatur, luftfuktighet, väg- och trafiksituationer och den påverkan som motorns olika system har. Ett flertal förbättringar gjordes jämfört med den tidigare motorn som t.ex. en snabbare uppvärmning vid kallstart och genom i-ELOOP, Mazdas avancerade system för att ta till vara på bromsenergin. Detta system finns på den kraftfullaste motorversionen på 115 hästkrafter. Samtliga motorer har i-Stop, Mazdas eget start/stopp-system, som är det snabbaste systemet på marknaden.

Nya Skyactiv-G 1.5 med 115 hästkrafter har en sexväxlad manuell växellåda och en acceleration från 0-100 km/tim på 8,7 sekunder och en topphastighet på 200 km/tim. Men med både i-Stop och i-ELOOP har motorn en så låg bensinförbrukning som 4,9 l/100 km och ett CO2-värde på 115 g/km.

Tillsammans med Skyactiv-G 1.5 med 90 hästkrafter kan du få endera en femväxlad manuell växellåda eller en nyutvecklad liten och lätt sexväxlad automatisk växellåda, Skyactiv-Drive. Siffrorna för motorn med 90 hästkrafter är 12,0 sekunder och 177 km/tim med automatisk växellåda och 9,4 sekunder och 183 km/tim med manuell växellåda. Bensinförbrukningen är 4,8 l/100 km respektive 4,5 l/100 km och CO2-värdena 112 g/km respektive 105 g/km.

Motorversionen med 75 hästkrafter kombineras med en femväxlad manuell växellåda, har en acceleration på 12,1 sekunder, en topphastighet på 171 km/tim, en genomsnittlig bensinförbrukning på 4,7 l/100 km och ett CO2-värde på 110 g/km.

Skyactiv-D 1.5 – ren dieselkraft med mindre cylindervolym
Mazdas motoringenjörer utgick från den större 2,2 liters dieselmotorn när de utvecklade den mindre 1,5 litersmotorn. De tog bort allt onödigt material för att spara vikt. De minimerade kylförlusterna och minskade motorns inre friktion.  Allt för att få en motor med så låg bränsleförbrukning som möjligt.

Nyheter på 1,5 liters Skyactiv-D
-    Ett kompressionsförhållande på 14,8:1, istället för 14:1 som på den större 2,2 litersmotorn, för att få samma förbränningsegenskaper trots den mindre cylindervolymen.
-    Ett anpassat kylsystem med flödeskontroll minskar kylförlusterna ytterligare och påskyndar uppvärmningen vid kallstarter.
-    En mycket kompakt och lättare enkel turbo ger mera kraft redan från låga varv, vilket också förbättrar kallstarterna. Denna turbo använder en varvtalssensor för att behålla kraften även under högre varvtal. Turbon har en högtrycks EGR-ventil, som ser till att turbotrycket hålls uppe även under tung belastning. Turbon har också en vattenkyld laddluftkylare, istället för en luftkyld, som är integrerad i det 1,4 kilo lättare insugsgrenröret. Detta för att öka turbotrycket och motorns effektivitet och samtidigt förbättra turboresponsen genom att öka hastigheten av EGR-gaserna till grenröret..
-    Ett nyutvecklat styrsystem för förbränningskontroll gör motorn tystare genom en alltid exakt bränsleinjektion, vilket även minskar motorns spikningstendenser. Tillsammans med nya system för att minska motorns vibrationer gör detta att nya Skyactiv-D 1.5 är den tystaste dieselmotorn i klassen.
-    Avgassystemet är utformat för att passa det kompakta motorrummet och minimera motorpaketets både höjd och längd.
-    Motorn har Mazdas eget start/stopp-system, i-Stop, som standard.

Sammanfattning
Den nya dieselmotorn har en mycket linjär acceleration från stillastående till maximalt varvtal. Jämfört med nuvarande Mazda2-motor ger denna nya motor 10 procent mer effekt, 7 procent mer vridmoment samt 19 procent lägre bränsleförbrukning och CO2-värde, samtidigt med kraftigt minskade utsläpp av sotpartiklar och NOx. Detta utan att behöva några extra fördyrande tillsatser för att klara utsläppskraven i Euro6.

Mazda Skyactiv-D 1.5 ger en maximal effekt av 105 hk vid 4 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 220 Nm mellan 1 400 –3 200 rpm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 3,4 l/100 km och CO2-värdet 89 g/km.

Skyactiv-G 1.5 – ”rightsized” bensinmotor
Tvärt emot trenden med s.k. ”downsizade” mindre turboladdade motorer fortsätter Mazda istället att utveckla sina Skyactiv-G bensinmotorer med hög kompression och utan turbo. Till helt nya Mazda2 finns tre versioner av den nya lätta 1,5 litersmotorn.
-    Motorn har världens högsta kompressionsförhållande för att vara en volymtillverkad bensinmotor på 14:1.
-    Det extremt höga kompressionsförhållandet på 14:1 är möjligt tack vare bl.a. ett
4-2-1 grenrör, och andra nya tekniska lösningar för att förhindra spikning, ge en effektivare förbränning och leverera ett högre vridmoment, särskilt vid låga varv.
-    Ny utformning av kolvtopparna minskar kylförlusterna.
-    Nya effektivare multi-insprutare ger en perfekt blandning av luft och bränsle och kyler samtidigt bättre, vilket också bidrar till att förhindra spikning.
-    Kontinuerligt variabla ventiltider (dubbel S-VT) på både insug- och avgassidan minimerar pumpförlusterna och förhindrar spikning vid hög belastning genom att öka luftflödet.
-    Samtliga motorer till nya Mazda2 har start/stopp-systemet i-Stop.
-    Versionen med 115 hk av Skyactiv-G 1.5 har också en lättare och ännu mer effektiv version av i-ELOOP, Mazdas system för att ta till vara på bromsenergin genom en superkondensator, ett system som först introducerades i nya Mazda6.

Motorn har 11 procent högre vridmoment samtidigt som bensinförbrukningen och CO2-värdet sjunkit med cirka 20 procent.

Helt nya Mazda2 finns också med en motorversion av Skyactiv-G på 75 hästkrafter. Denna motor har ett lägre kompressionsförhållande på 12:1 och ett enklare 4-1 avgasssystem. Motorn väger ännu mindre än de andra versionerna bl.a. tack vare det mindre avgassystemet, en något lättare motorkåpa och oljepump. Även denna motor har dock ett bättre vridmoment än den föregående MZR 1.5-motorn och en mycket låg bensinförbrukning på 4,7 l/100 km och ett CO2-värde på 110 g/km.

Skyactiv växellådor
Till nya Mazda2 har Mazdas ingenjörer utvecklat nya Skyactiv-MT manuella växellådor med samma känsla som i legendariska sportbilen MX-5, med snabba växlingar och med exakta växlingslägen. Både den femväxlade och den sexväxlade växellådan är lika trevliga att använda. De är lättare och mer kompakta än tidigare tack vare tunnare material i växellådshuset och ett förbättrat växelreglage. Vikten har minskat med 5-7 procent jämfört med den tidigare femväxlade växellådan. De nya växellådorna behöver 45 procent mindre transmissionsolja bl.a. tack vare mindre inre friktion.

Även en ny version av den sexväxlade automatiska växellådan Skyactiv-Drive finns till nya Mazda2 i kombination med den 90 hästkrafter starka bensinmotorn. Denna växellåda är speciellt utvecklad för mindre bensinmotorer och ger samma direkta och snabba växlingar, mjuk linjär acceleration och en utmärkt bränsleeffektivitet liksom de större och kraftigare automatiska Skyactiv-Drive växellådorna.

Nu ännu lättare
Genom att använda en mindre pinjong och momentomvandlare och vissa andra förändringar är denna nya automatiska växellåda 17 kilo lättare än de som redan sitter i Mazda3 och Mazda6. Denna nya automatiska växellåda i Mazda2 har också en ännu bättre lockup-funktion på 93 procent, mot tidigare 89 procent. Den har även ett Sport-mode, som sköts med en knapp framför växelväljaren, och som alltid väljer den bästa växeln för att ge ett ökat vridmoment och en förbättrad acceleration.

i-ELOOP – Mazdas unika system för återvinning av rörelseenergin
Mazdas system för återvinning av rörelseenergin med användande av en superkondensator är unikt. I samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen alstrar en generator med variabel spänning elektricitet och skickar den sedan vidare till en avancerad superkondensator. Den återvunna energin används sedan till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter i bilen, vilket i sin tur innebär att bilens generator inte behöver arbeta lika mycket och därmed sparas bränsle.

Mazdas ingenjörer upptäckte att en typisk inbromsningsfas bara varade i omkring tio sekunder. Vanliga regenerativa bromssystem använder en elmotor eller en generator för att generera elektricitet när bilen bromsas och därmed kunna återvinna en del av bilens rörelseenergi. Men dessa system har klara nackdelar när det gäller effektivitet.

Mazdas system använder istället en superkondensator. Till skillnad mot vanliga batterier, kan en superkondensator både laddas och urladdas mycket snabbare. Den är dessutom resistent mot försämrad kapacitet genom långvarig användning.

i-ELOOP har en ny typ av generator med en variabel spänning på 12-25 volt, en lågresistent superkondensator samt en spänningsstabilisator och laddar superkondensatornfullt ut på mindre än sju sekunder. Generatorn med variabel spänning alstrar elektriciteten upp till 25 volt för att snabbt kunna ladda superkondensatorn. Spänningsstabilisatorn omvandlar elektriciteten från 25 till 12 volt innan den sedan används av bilens elektriska komponenter. Systemet laddar även bilens batteri vid behov.

i-ELOOP fungerar även tillsammans med Mazdas unika start/stopp-system i-Stop genom att förlänga tiden som motorn stängs av. Tillsammans sparar dessa båda system upp till 10 procent bränsle i vanlig stadstrafik.

Förbättrad laddning
i-ELOOP, som är en förkortning av ”Intelligent Energy Loop”, är nu ännu mer effektiv än tidigare. Genom att utveckla superkondensatorns laddningseffektivitet kan Mazda använda ett mindre batteri, som gör att själva spänningsomvandlaren nu placerats i motorutrymmet, vilket i sin tur innebär att kablaget blivit lättare. Tillsammans med det mindre batteriet har fem kilo sparats. Allt för att minska bränsleförbrukningen.  

7. Chassi och kaross

Mazdas utvecklingsingenjörer har arbetat hårt med att utveckla Skyactiv-tekniken för att nya Mazda2 skall vara bland de allra bästa i klassen när det gäller såväl köregenskaper som säkerhet i likhet med sina tidigare presenterade större syskon i Mazdas nya Skyactiv-generation.

Resultatet blev utmärkt komfort och en förtroendegivande säker väghållning, som slår det mesta i klassen. Samtidigt är nya Mazda2 trevlig och kul att köra med mycket av den ”Jinba Ittai-känsla” som finns hos sportvagnen MX-5. Speciellt i stadstrafik där en supermini måste vara enkel att hantera. Men även ute på landsvägen och på motorvägen med sina säkra vägegenskaper.

Det främsta målet för Mazdas utvecklingsingenjörer var att öka krocksäkerheten, inte minst vid påkörningar bakifrån, och att utveckla styregenskaperna för att hitta en perfekt balans mellan stabilitet och lättkördhet. Vilket innebar mycker mer än att bara skala ner arkitekturen för de mindre hjulen och den kortare hjulbasen hos Mazda2.

Så Mazda utvecklade Skyactiv-Chassis fjädring för att passa nya Mazda2 genom att bl.a. öka framhjulens castervinkel, från 3,3 till 5 grader jämfört med nuvarande modell, för att öka styresponsen. De främre MacPherson-benen har justerats för bättre komfort. Ingenjörerna har även anpassat länkarmarnas placeringar och bussningarnas hårdhet för att ge ett bättre väggrepp. Stötdämparna har monterats något högre för att minska de bakre fjädringsrörelserna. Detta förhindrar också bakvagnen att resa sig vid kraftiga inbromsningar.

På tal om styrningen, så är Skyactiv-Chassis förbättrat även på den här punkten, för att ge en ännu mer förutsägbar styrkänsla och stabilitet även i höga hastigheter. Därför har styrväxelns utväxling minskats från 15:1 till 14,7:1.

Även nya Mazda2 har ventilerade bromskivor fram och trumbromsar bak, men med bättre linjär bromseffektivitet.  Även bromsservon har förbättrats för att ge snabbare bromsverkan, speciellt i trånga utrymmen som t.ex. parkeringsplatser eller i tät stadstrafik med många inbomsningar. Ingenjörernas mål var att utveckla en bromspedal med progressiv känsla , lätt när pedalen först trycks ner och hårdare när en kraftigare bromsverkan behövs.

Helt nya Mazda2 har i stort sett samma Skyactiv-Body som övriga nya Mazda-modeller. Det enda som skiljer är en något enklare ramkonstruktion. Men jämfört med den nuvarande modellen är karossen på nya Mazda2 22 procent mer vridstyv och detta trots att karossen är 7 procent lättare, även om den dessutom har växt till sig.

Även nya Mazda2 har utvecklats enligt Mazdas gramstrategi, givetvis utan att kompromissa med varken styrka, komfort eller passiv säkerhet. Utformningen av vissa rambalkar har förändrats och förstärkts, medan andra delar tagits bort och istället har en del andra sektioner och karossdelar blivit en viktigare del av hela säkerhetskonstruktionen.

Ökad andel höghållfasthetsstål
Liksom i andra nya modeller har även nya Mazda2 fått en ökad andel höghållfasthetsstål, från 53 till 65 procent, jämfört med nuvarande modell. Lättare, men ändock starkare, gör detta att ingenjörerna kunde ta bort bort vissa delar och därmed sänka vikten ytterligare. Skyactiv-Body har t.ex. på tidigare nya modeller tre olika sektioner som vid en frontalkollision fördelar krafterna genom karossen. På nya Mazda2 behövs endast två.

Ultrahöghållfasthetsstål, vilket innebär en sträckgräns på 780 MPa eller mera, utgör nu 30 procent av hela karossen. Och även ultrahöghållfasthetsstål med en styrka av 1180 MPa används nu för första gången i en Mazda-modell till A-stolparna, takinfästningar, vissa tvärbalkar och sidotrösklar. Även dörrarna är lättare med färre delar, men har trots detta ett förbättrat sidoskydd.

Tyst komfort
Lättare bilar har en tendens att vibrera och att ta in mera oönskat ljud i kupén. Särskilt en supermini med dess mindre kupé där de åkande sitter närmare motorn. Mazdas ljudingenjörer har arbetat hårt för att på många sätt minska olägenheterna med missljud och vibrationer. Här är några exempel:
-    Blockera ljudkällor in i kupén och istället styra ljudet till speciella ställen med ljudabsorberande material.
-    Ökad ljudisolering vid golvpanelerna gav 5 dB lägre ljudnivå i kupén
-    Separera vibrationerna från ljuddämparna från vibrationerna i själva karossen för att på så sätt få en så tyst kupé som möjligt i olika hastigheter, på olika väglag m.m. Detta gav 15 procent lägre ljudnivå på ojämna vägar och möjliggör en bättre samtalston mellan fram- och baksätespassagerarna.
-    Minskat dieselljud från nya Skyactiv-D 1.5 genom utvecklad kalibrering av förbänningen och mera ljudisolerat material
-    Minskat vindbrus tack vare minskade virvelströmmar runt A-stolparna och sidobackspeglarna, placeringen av vindrutetorkarna och stelare dörrsidor.

8. Säkerhet

Helt nya Mazda2 utvecklades för att vara komfortabel, rolig att köra och med hög säkerhet. Mazdas säkerhetssystem Proactive Safety är omfattande, både när det gäller passiv och aktiv säkerhet.

Tanken bakom Mazda Proactive Safety är att hela tiden hjälpa föraren att vid varje tillfälle upptäcka och minimera riskerna för en kollision – och om detta nu ändock skulle inträffa – minimera skadorna på de åkande och eventuella fotgängare.

Grunden i Mazda2:s säkerhetsprogram ligger i de säkra vägegenskaperna, i Skyactiv-Chassis och i krocksäkra och mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body.

Helt nya Mazda2 är den första Mazda-modell som i Europa har Blind Spot Monitoring (BSM). En utveckling av det tidigare systemet Rear Vehicle Monitoring System (RVM) som under flera år funnits på olika Mazda-modeller och som erövrat ett flertal säkerhetsutmärkelser. Systemet fick bl.a. Euro NCAP Advanced Award 2011. Blind Spot Monitoring fungerar redan från 30 km/tim och upptäcker bilar som närmar sig bakifrån, varnar för omkörande fordon och övervakar döda vinkeln. BSM upptäcker fordon så långt som 45 meter bakom bilen, men även bilar som är sju meter bort på varje sida. Om föraren signalerar för att ändra körfält blinkar LED-lampor i den aktuella backspegeln och en summerton hörs. Systemet använder en mikrorader på 24 GHz och har även Rear Cross Traffic Alert (RCTA), vilket varnar föraren för korsande trafik när man t.ex. backar ut från en parkeringsplats.

Helt nya Mazda2 har även nödbromssystemet Smart City Brake Support (SCBS) som automatiskt bromsar bilen för att undvika eller minska skadorna av en frontalkollision i en hastighet på mellan 4 och 30 km/tim. Systemet använder en infraröd sensor och upptäcker faran ungefär 6 meter framför bilen. Systemet är standard på samtliga bilar i den nya Mazda-generationen, CX-5, Mazda3. Mazda6 och nya Mazda2.

Lane Departure Warning (LDW)  är ett annat säkerhetsystem som nu gör debut i B-segmentet genom helt nya Mazda2. Systemet varnar föraren om han omedvetet korsar de vita linjerna och minskar risken för olyckor. En kamera i vindrutan läser av de vita linjerna på vägbanan i en hastighet över 65 km/tim. Om systemet märker av en onaturlig korsning av de vita linjerna varnas föraren av ett ljud som låter ungefär som det speciella ljudet som finns på vissa ställen när du kör över de vita linjerna. Detta ljud kommer dessutom från högtalarna på den sida där bilen har korsat linjen, vilket minskar förarens reaktionstid.

High Beam Control (HBC) använder en kamera för att upptäcka mötande fordon och bländar automatiskt av helljuset vid möte eller när föraren kommer ikapp ett annat fordon. Systemet har uppdaterats och har nu även en speciell ljussensor som ökar användningen av helljuset och minskar risken för att systemet skall blända ner i onödan.

Andra säkerhetssystem som är standard på nya Mazda2 är låsningsfria ABS-bromsar med elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) och bromsassistans (EBA), liksom stabilitetskontroll (DSC), antispinnsystem (TCS) och starthjälp i backe (HLA). Med ett gemensamt namn kallar Mazda alla sina olika säkerhetssystem för i-Activsense

Passiv säkerhet
Om en olycka trots allt skulle vara framme tar den lätta men starka karossen, Skyactiv-Body, effektivt upp krockkrafterna och fördelar dem enligt flervägsprincipen, precis som på de större syskonen CX-5, Mazda3 och Mazda6. Karosskonstruktionen på nya Mazda2 kompenserar småbilens storlek genom kraftigare karosstrukturer och material. Så trots att den är sju procent lättare än nuvarande modell, är den 22 procent mera vridstyv tack vare t.ex. en högre andel höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål på strategiska områden som A-stolpar, takinfästningar, vissa tvärbalkar och sidotrösklar.

Vid en frontalkollision fördelas krockrafterna till flera delar av karosstrukturen och leder dessa bort från själva kupén. De främre ramelementen bildar tillsammans med förstärkta sidotrösklar och B-ramen en arkitektur som hindrar själva kupén att deformeras. En extra enerigiupptagande zon framför den främre tvärbalken tar initialt upp krockrafterna innan dessa leds vidare till deformationszonen i själva motorutrymmet. Och för att förenkla och förbilliga reparationer är delar som t.ex. stötfångarna lätta att byta eftersom de är skruvade i karossen.

Säkerheten i kupén har förstärkts genom att delar av taket, B-stolparna och delar av bottenplattan sammanfogats som en ringstruktur med ultrahöghållfasthetsstål för särskilt utsatta delar. Bottenplattan och karossidorna är därför 15 procent starkare än i nuvarande Mazda2-modell, trots att dessa delar är lättare. Och baktill har nya Mazda2 fått en säkrare X-formad stötfångarinfästning i likhet med de andra nya Mazda-modellerna.

Samtliga airbags, de två främre, sidoairbags och krockgardiner, har anpassats för den mindre kupén i nya Mazda2 och för att utlösas snabbare. Nya Mazda2 har också trycksensorer på framdörrarna för att göra airbagsfunktionen ännu snabbare och mera exakt. Stolarna har också utvecklats för att förbättra säkerheten vid en eventuell kollision och bättre skydda bröstkorgen, höfter och minska risken för wiplash-skador. I likhet med andra Mazda-modeller har all inredning utvecklats och fått mer stötupptagande material som bättre tar upp stötar och bättre skyddar t.ex. huvud, bröstkorg och revben.

När det gäller skyddet för fotgängare vid en eventuell kollision så har detta förbättrats på flera sätt. Bl.a. har vinkeln på den främre delen av motorhuven justerats och huvens underdel har fått en annan utformning med hål och utskärningar för att ge med sig vid en kontakt med en fotgängares huvud. Torpedvägen har fått en S-formad sektion och den främre stötfångaren har ett energiabsorberande skummaterial för att skydda benen. Stötfångaren har också en utformning så att fotgängarens ben inte skall hamna under bilen.

9. Mazda2 i Sverige

Nya Mazda2 kommer att finnas på den svenska marknaden i tre olika utrustningsversioner, Core, Vision och Optimum. Redan Core är välutrustad och inte någon basversion som bara finns som inropare. Sådana versioner finns inte längre i Mazdas modellprogram. Samtliga har bromshjälpssystemet Smart City Brake Support (SCBS) och starthjälp i backe (HLA)..

Priserna för nya Mazda2 är ännu inte fastställda, Svensk introduktion blir det i mars 2015.

Mazda2 Core
Nya Mazda2 Core har endera en bensinmotor på 1, 5 liter, 75 eller 90 hk, eller en 1,5 liters diesel på 105 hk.  Bensinmotorerna har  5-växlad manuell växellåda. 90 hk-versionen kan även fås med 6-växlad automatisk växellåda. Dieselmotorn har en 6-växlad manuell växellåda

Core har bl.a. bromshjälpssystemet Smart City Brake Support (SCBS), farthållare,15 tums lättmetallfälgar, manuell klimatanläggning, Bluetooth handsfree med trådlös ljudöverföring, ingångar för USB och AUX, startknapp, elhissar fram och bak samt start/stopp-systemet i-Stop.

Mazda2 Vision
Mazda2 Vision har endera 1,5 liters bensinmotor på 90 hk eller en 1,5 liters diesel på 105 hk. Bensinmotorn kan fås med endera en 5-växlad manuell växellåda eller en 6-växlad automatisk växellåda.

Utöver Core-utrustningen har Vision bl.a. även parkeringssensorer bak, regnsensor, mörktonade sidorutor, MZD Connect, DAB-radio, 7” pekskärm med integrerad navigation och europakarta, HMI-commander, filbytesvarning (LDWS) och CD-spelare.

Mazda2 Optimum
Mazda2 Optimum finns med endera en 1,5 liters bensinmotor på 115 hk eller en 1,5 liters diesel på 105 hk. Båda motorerna har en 6-växlad manuell växellåda.
 
Utöver Vision-utrustningen har Optimum bl.a. även 16 tums lättfälgar, LED-strålkastare, elektriskt infällbara sidobackspeglar, automatisk klimatanläggning, smart key, döda vinkeln övervakning (BSM), automatisk helljuskontroll (HBC), halvläderklädsel i Off-white och svart samt Active Driving Display.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19214 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15631 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13344 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12611 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...