hero

Läs allt om nya Mazda2

2007-10-01
1601 visningar
seats
  1. Inledning

    Helt nya Mazda2, som visades för allra första gången på bilsalongen i Genève i våras, är den första modellen i en helt nya generation Mazda-bilar. Den andra generationen efter Mazdas pånyttfödelse i samband med premiären av nya Mazda6 2002.

    Nya Mazda2 är en helt ny bil utvecklad av Mazda. Den är utvecklad både i Japan och vid Mazdas europeiska center i Oberursel, strax utanför Frankfurt, och den tillverkas vid fabrikerna i Hiroshima. Ny Mazda2 är lättare och mer kompakt än den tidigare modellen samtidigt som säkerhetsutrustningen ökat, körglädjen blivit större och designen betydligt mer modern och uttrycksfull.

    Huvudmålet för utvecklingsteamet av Mazda2 var att ytterligare öka Mazdas varumärkesvärden - den distinkta designen, den höga funktionaliteten och de sportiga köregenskaperna. Men samtidigt var det viktigt för utvecklingsteamet att även öka komforten och göra nya Mazda2 lätt att använda samt att givetvis alltid tänka på säkerheten och miljön. Med dessa egenskaper kommer nya Mazda2 att stärka Mazdas DNA och öka märkets andel i B-segmentet.

    B-segmentet ökar i Europa


    Vid utvecklingen av nya Mazda2 har fokus legat på Europa, där B-segmentet ökat med nästan 10% under de senaste sex åren och nu har drygt 25% av Europas totala bilmarknad. Medan det 1991 fanns 19 modeller att välja på i B-segmentet, fanns det i slutet av 2006 inte mindre än 49 olika modeller i segmentet. Eftersom modellfloran ökar blir det svårare och svårare för kunderna att välja modell. Därför har emotionella faktorer, som design och varumärkesimage, blivit viktigare för att attrahera kunderna. Särskilt som marknadsanalytikerna anser att B-segmentet kommer att fortsätta att öka med cirka fem procent i Europa under de kommande tio åren.

    Därför undersökte Mazda mycket noga kundernas framtida önskemål och behov av en bil i småbilsklassen under utvecklingsarbetets gång. Det visade sig att dagens och morgondagens bilköpare av en småbil önskade sig först och främst låg bränsleförbrukning med tanke på både kostnader och omtanke om miljön genom låga koldioxidutsläpp. Men bilen skall också vara lätt att använda, ha hög funktionalitet, goda prestanda som ger hög komfort och snabb körning och dessutom ha en attraktiv design som märks.

    Nya Mazda2 uppfyller kundernas alla uttalade krav utan att för den skull följa den allmänna trenden i branschen med större och tyngre bilar. Istället är nya Mazda2 kompaktare och betydligt lättare än den föregående modellen. Mazda planerar att sälja 70.000 nya Mazda2 under 2008.

  2. Design

    Målen som sattes upp för nya Mazda2:s designteam tillät inga kompromisser. Inga variationer på den föregående modellen var tillåtna. En helt ny, tuffare och spännande design var ordern till designteamet. Designen skulle ha betydligt mer av Zoom Zoom-känsla, en stark egenart och ett mera tydligt Mazda-DNA. Trots de kompaktare yttermåtten har nya Mazda2 en mera dynamisk design, ett rytmiskt samspel mellan olika ytor och skarpa konturer samt en raffinerad effekt av ljus och skuggor vid olika korsningar av linjer och ytor.

    Men även om designen i första hand är tänkt att passa europeiska kunder, så skall nya Mazda2 även passa kunder i andra delar av världen. Ingen lätt uppgift eftersom bilar i B-segmentet t.ex. är mycket populära bland kvinnliga förare i Japan, vilka dock uppskattar en mjukare design. I Europa däremot, där målgruppen är betydligt mera komplex, föredrar många kunder en betydligt sportigare och modern design.

    En viktig roll i utvecklingen av nya Mazda2 spelade konceptbilen Sassou, som först visades på bilsalongen i Frankfurt hösten 2005. Mazda Sassou väckte även stor uppmärksamhet på Stockholms Bilsalong våren 2006. Nya Mazda2 har lånat många designelement från konceptbilen Sassou. Men utvecklingsteamet har också tagit vara på de många synpunkter från allmänhet och press som Sassou givit upphov till. Mazdas designers har förfinat och utvecklat konceptbilen till en färdig produkt.

    Linjespel och fartkänsla


    Linjer och ljusets spel över karossytorna var mycket viktigt för Mazda2:s designteam. Extremt korta överhäng ger en stark känsla av en kompakt bil. Mazda2:s kilform och den karaktäristiska linjen som löper från framskärmen och bakåt upp mot bakljusets överkant ger en känsla av fart. Från nedre delen av framskärmen löper en annan linje utefter hela sidan. Även denna linje, som strävar uppåt och slutar mot bakhjulet, ger en känsla av fart. Till och med när nya Mazda2 står stilla finns fartkänslan där. Framskärmarna har drag från Mazdas sportbil RX-8 och ger nya Mazda2 ett sportigt intryck.

    Bättre aerodynamik


    Den rena designen på nya Mazda2 ger också ett lägre luftmotstånd. Aerodynamiken har förbättrats med fyra procent i jämförelse med den tidigare modellen. Cd-värdet har minskat från 0.32 till 0.31 mycket tack vare extra plåtar under motorn, integrerade stötfångare med maximal aerodynamik, minskad turbulens kring den främre dörrstolpen och de yttre backspeglarna. För att öka stabiliteten i högre hastigheter har Mazdas chassidesigners minskat krängningen på både fram- och bakaxeln. Nya Mazda2 har en krängningskoeffecient på framaxeln (CLF) på endast 0.02.

    Uppgiften för interiördesigners var att skapa ett "utrymme som kommunicerar rörelse". Instrumentbrädan är på höjden delad i två delar, så att den inte skall dominera interiören. Den runda och konvexa mittdelen skapar en kontrast till den ganska raka instrumentbrädan. I denna mittdel sitter växelspaken framför några kontrollreglage till luftkonditioneringen och ovanför dessa finns audio-systemet, vars display sitter i en rund silverfärgad enhet.

    Även om nya Mazda2 inte har några starka lysande färger i interiören, skapas ett modernt kontrastrikt färgspel mellan de mörka partierna och de många silverfärgade detaljerna på t.ex. ventilationsmunstycken, ratt, högtalare, växelspaksknopp, burkhållare, stereo, hastighetsmätare och dörrpaneler. Andra detaljer som de runda vita mätartavlorna förstärker den moderna kontrastrika designen.

    Ett flertal detaljer i interiören har samma runda former som blivit ett designmärke för Mazda och som redan använts i både Mazda3, Mazda6 och sportbilen Mazda MX-5. Den treekrade ratten i Mazda2, med audiokontrollerna i den vänstra rattekern, känns igen från världens mest tillverkade öppna sportbil.

    I december 2004, efter 18 månader av intensivt arbete, förkastades samtliga designförslag som utarbetats av Mazdas tre designstudior i Hiroshima, Yokohama och tyska Oberursel, strax utanför Frankfurt.

    Beslut i Milano


    - Vi ville hitta en ännu mer dynamisk design med en skarpare Mazda-identitet, så vi började arbeta med ett blankt papper igen, säger chefdesignern Ikuo Maeda. Vårt mål var att skapa maximal dynamik i en längd av 3,88 meter utan att försaka utrymme och funktionalitet. I början av 2005 hade vi två nya förslag som fick tävla mot varandra. Under en resa till Milano togs det slutliga beslutet. Jag var där i arbetet och fick ett telefonsamtal från en av mina chefer i Japan. Han sa till mig att nu måste du bestämma dig. I en vecka gick jag omkring i Milano och försökte föreställa mig de två olika designförslagen på stadens gator och torg. Efter dessa dagar i Milano visste jag vilket förslag som skulle bli verklighet. Denna bil skulle definitivt komma att bli igenkänd som en äkta medlem i Mazda-familjen. Inte bara i Italien, utan också i Tokyo och i alla andra städer.

    Nya Mazda2 finns också i ett s.k. Sport-utförande, som ytterligare ökar det sportiga intrycket. Paketet innehåller sidokjolar, en lägre frontspoiler och ett större luftintag, som är bredare i nertill. En speciell grill och en bakre takspoiler är andra detaljer i Sport-paketet. I Sverige kommer detta designpaket endast att finnas tillsammans med den större 1.5 liters-motorn, som dessutom enbart finns i denna Sport-version.

  3. Komfort och utrustning



    Hög funktionalitet och användarvänlighet var de två starkaste ledorden för designgruppen som skulle arbeta med att utnyttja kupéutrymmet maximalt. Även om nya Mazda2 ser liten ut på utsidan, så har den gott om plats inuti. Den relativt långa hjulbasen för en bil i B-segmentet på 2.490 mm, de korta överhängen och en flertal smarta lösningar i kupén gör nya Mazda2 rymligare trots att den faktiskt är mindre än föregående modell, t.ex. är höjden 55 mm lägre . Trots detta är den maximala kupéhöjden, fram 1.004 mm och bak 959 mm, en av de största i klassen, liksom bredden på 1.340 mm fram och 1.300 mm bak. Det främre benutrymmet är 1.068 mm och det bakre 883 mm.

    Om föraren är 1,85 meter lång, eller bara 1,50 meter, så ger nya Mazda2 en utmärkt sittposition. Förarstolen kan justeras 250 mm i längdled, mot 210 mm hos den tidigare Mazda2-modellen, och förarstolens lutning kan nu justeras maximalt 104 grader, 72 grader i den allra bakersta positionen. Förarstolen kan steglöst höjdjusteras totalt 55 mm, vilket är 17 mm mer än i föregående modell.

    Växelspaken är placerad i mittkonsolen som på Mazda5 och sitter nu 38 mm högre än på den tidigare Mazda2-modellen, vilket gör det lättare att nå den. Även handbromsen har placerats mer effektivt och sitter nu 43 mm närmare föraren.

    Gott om förvaringsutrymmen


    Speciellt yngre bilköpare vill idag ha mera praktiska förvaringsutrymmen i kupén. Nya Mazda2 har t.ex. ett handskfack med ett öppet förvaringsfack där du enkelt kan stoppa ner tidningar eller kartor. Det sju liter stora handskfacket rymmer dessutom sex CD-skivor och bilens handlingar.

    I konsolen mellan framsätena finns en burkhållare och ett förvaringsfack, stort nog för att få plats med t.ex. en handväska. Här finns även ett 12 volts eluttag för att ladda olika elektriska prylar. Bredvid detta eluttag finns ett separat AUX-uttag som gör att det går att kan koppla en Mp3-spelare eller en iPod till bilens ordinarie audio-system. I framdörrarna kan du förvara halvliters flaskor och t.ex. en kartbok i A4-storlek. Det finns ytterligare tre mindre förvaringsutrymmen på och under instrumentbrädan.

    Trots att nya Mazda2 är mera kompakt än den föregående modellen har den ett bagagerum som rymmer en maximal volym av 250 VDA-liter. Genom att fälla ner baksätet ökar bagagerummets längd från 674 mm till 1.321 mm och ger en lastvolym på 469 liter, 787 liter om man mäter ända upp till takkanten. För att öka vridstyvheten har lasttröskeln blivit något högre mot föregående modell.

    Lägre ljudnivå


    Mazdas ingenjörer har arbetet hårt för att minska ljudnivån i kupén. Vid en hastighet av 60 km/tim är ljudnivån endast 71,1 dBA, vilket är bland det lägsta i klassen. Ljudnivån har reducerats kraftfullt jämfört med förra Mazda2-modellen, särskilt över 4.000 rpm.

    Även vindbruset är bland det lägsta i klassen. Vid 128 km/tim har Mazdas tekniker mätt upp vindbruset till 68,5 dBA tack vare bl.a. ett dubbelt system av tätningslister, där en helt obruten list fästs runt varje dörröppning. Dörrpanelerna har gjorts styvare, vilket innebär att den yttre dörrplåten vid färd på motorväg deformeras 33% mindre än på föregående modell, något som också sänker ljudnivån. Dessutom har däckljudet minskat med 1.4 dBA i framsätet och med 1.7 dBA i baksätet.

    Bättre sikt


    Förarens siktytor har blivit betydligt större i jämförelse med den tidigare modellen. Nya Mazda2 har en midjelinje som sänker sig ner mot framdelen av bilen och som är 40 mm lägre än på gamla Mazda2. Även de lågt placerade yttre backspeglarna ger föraren ett bättre siktfält. Tillsammans ökar detta säkerheten på smala vägar, i korsningar och i stadstrafik. Och att parkera blir enklare speciellt som vändradien endast är 4,9 meter.

    Tre utrustningsversioner


    Nya Mazda2 finns i tre olika utrustningsversioner, i Sverige kallade Go, Advance och Sport. Redan Go-versionen, som i Sverige endast finns med 1.3 liters-motorn på 75 hk, är välutrustad. Instegsmodellen Go kostar 119 900 kronor och har bl.a. ABS-bromsar med elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) och nödbromsassistans (EBA) dynamisk stabilitetskontroll (DSC) med antispinnsystemet (TCS), ISOFIX-fästen i baksätet, bältespåminnare och bältesspännare, elektrisk servostyrning samt 6 krockkuddar, inklusive krockgardiner. Den har fjärrstyrt centrallås, elektriska fönsterhissar fram, elmanövrerade yttre backspeglar, radio med CD och AUX-ingång för Mp3 samt 14 tums stålfälgar.

    Den mer utrustade Mazda2-modellen heter Advance. Denna har dessutom bl.a. luftkonditionering, radioknappar i ratten, färgmatchande exteriör, fyra högtalare istället för två, 15 tums stålfälgar, fällbart baksäte som även är delbart 60/40 samt yttre backspeglar som också är elektriskt infällbara. Advance finns på den svenska marknaden med 1.3 liters-motorn, både med 75 och 86 hk. Priset för Advance-modellen är 129 900 kronor och med ett tillägg på 5 500 kronor för de elva extra hästkrafterna.

    Till Advance-modellerna finns även ett plus-paket för 7 900 kronor. I detta ingår bl.a. 16 tums lättmetallfälgar, läderklädd ratt, regnsensor och främre dimljus.

    Den vassaste 1,5 liters motorn på 103 hk finns bara i en s.k. Sport-version. Då får du även bl.a. klimatanläggning, färddator med hastighetslarm och yttertemperaturmätare, farthållare, elektriska fönsterhissar runtom, ett spoilerpaket samt totalt sex högtalare. En Mazda2 1,5 Sport kostar 159 000 kronor.

    Som originaltillbehör finns dessutom bl.a. parkeringssensor både fram och bak, handsfreesats med röststyrning och Bluetooth, navigeringssystem och stöldlarm.

  4. Motorer

    Nya Mazda2 har två olika MZR-motorer utvecklade av Mazda, en 1,3 liters-motor på endera 75 eller 86 hk och en 1,5 liters-motor på 103 hk. Båda dessa bensinmotorer är tillverkade helt och hållet i aluminium och har variabel ventilstyrning. Insugsröret är tillverkat av ett plastmaterial och motorerna har elektroniskt styrt gasspjäll. Den nya 1,5 liters-motorn har dessutom ett variabelt insugssystem, vilket ökar vridmomentet över hela varvregistret.

    Aluminium-motorer


    Dessa båda fyrcylindriga motorer har dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. 1,3 liters-motorerna ger vid 3.500 rpm ett maximalt vridmoment på 121 Nm, respektive 122 Nm för versionen med 86 hk. Toppfarten är 168 respektive 172 km/tim och accelerationen från 0-100 km/tim går på 14,0 respektive 12,9 sekunder.

    Den starkare 1,5 liters-motorn har ett maximalt vridmoment på 137 Nm vid 4.000 rpm. Toppfarten är 188 km/tim och accelerationen från 0-100 km/tim går på 10,4 sekunder.

    Mazdas motoringenjörer har satsat kraftfullt på att minska friktionen i Mazda2:s bensinmotorer. Bl.a. har kolvringar, vevstakslager och kolvbultar optimerats, liksom oljekanalerna.

    15% lägre bensinförbrukning


    Genom att motorerna har lägre friktion och lägre tomgångshastighet är växellådornas utväxlingar mellan tre och tio procent högre. Tillsammans med den utmärkta aerodynamiken är nya Mazda2 en av de bensinsnålaste bilarna i klassen. 1,3 liters-motorn behöver endast en genomsnittlig bensinförbrukning på 5,4 liter/100 km, vilket innebär ett mycket lågt CO2-värde på 129 g/km. Den större 1,5 liters-motorn är bara något törstigare, 5,9 liter/100 km och har ett CO2-värde på 140 g/km. Bensinförbrukningen är ungefär 15% lägre i nya Mazda2 än i den tidigare modellen.

    Båda bensinmotorerna har en femväxlad manuell växellåda, lätt att använda och med precisa växlingslägen. Både ettan och tvåan har dubbla synkroniseringar.

    Om ett knappt år kommer även en ny dieselmotor, som blir miljöklassad enligt de speciella svenska reglerna med ett maximalt CO2-utsläpp på 120 g/km.
  5. Chassi, säkerhet och miljö



    Den andra generationens Mazda2 har en helt nyutvecklad plattform. I motsats till den Mazda2 som presenterades år 2002, vilken i stort sett enbart prioriterade utrymme, har innerutrymmena i nya Mazda2 istället prioriterats tillsammans med modern design, vilket ger samma Zoom Zoom-känsla och körglädje som personifierar andra medlemmar av dagens Mazda-familj.

    Att minska vikten med omkring 10%, jämfört med den tidigare Mazda2-modellen, var det mest effektiva sättet att sänka bränsleförbrukningen och därmed även utsläppen av CO2. Redan i början av utvecklingsarbetet arbetade ett speciellt ingenjörsteam med ett viktminskningsprogram genom att använda avancerade dataprogram och CAD teknologier. Idéerna testades i körbara prototyper, till en början i den gamla Mazda2-modellen.

    100 kg lättare


    Mazdas "gram strategy" visade sig fungera även på nya Mazda2, precis som det tidigare gjort på sportbilen Mazda MX-5. Den i branschen rådande trenden mot allt större och tyngre bilar kunde brytas, även för en småbil. Ett ökat användande av höghållfasthetsstål innebär en viktminskning med närmare 100 kg. Resultatet blev att nya Mazda2 med 1.3 liters-motorn har en tomvikt på endast 955 kg.

    Den nya mindre karossen skulle enbart ha sänkt vikten med 4 kilo, till 233 kg. Men ökad krocksäkerhet och högre vridstyvhet skulle egentligen ha ökat vikten till 244 kg. Tack vare förändrade karosstrukturer och nya material lyckades utvecklingsteamet under ledning av modellens utvecklingschef Shigeo Mizuno istället sänka karossvikten till 215 kg, 22 kg mindre än den tidigare Mazda2-modellen.

    Höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål har först och främst använts för viktminskningens skull, men även säkerheten har förbättrats. Så är t.ex. B-stolparna gjorda av ultrahöghållfasthetsstål med en hållfasthet av 980 MPa (mega-Pascal). Dessa fungerar som en del av skyddsburen och fortsätter upp över taket. Trots kraftigare förstärkningar vid dörröppningarna och vid bagageluckan sparades 6 kilo genom att använda höghållfasthetsstål. Samtidigt ökade vridstyvheten med 20%.

    Mazdas viktspecialister sparade 13 kilo genom olika förändringar i fjädringssystemet. De bakre länkarmarna är kortare, och lättare, och även de främre har kunnat göras lättare. Denna minskning av den ofjädrade vikten innebär dessutom bättre väghållning och åkkomfort samt naturligtvis lägre bränsleförbrukning. Men Mazda-ingenjörerna har även tagit bort den undre katalysatorn och på 1.3 liters-motorn även den främre ljuddämparen. Den kvarvarande katalysatorn sitter nu i direkt anknytning till grenröret, vilket ger snabbare uppvärmning av katalysatorn och därmed även mindre avgasar. Genom en ny konstruktion av kylarens luftintag har även resonans-dämparen kunnat plockas bort och både kylaren och fläkten är mindre, och lättare.

    Gramjakt


    Andra viktbesparande åtgärder på nya Mazda2 är bl.a.: Tunnare material i motorhuven spar 690 gram jämfört med tidigare modell. Kortare kabelhärvor genom att placera olika enheter mer optimalt sparar 2,86 kilo. Genom att ändra materialet i magneterna i dörrarnas högtalare från ferrit till neodymium sparas 980 gram.

    Vidareutvecklat koncept


    Nya Mazda2 har MacPherson-ben fram och torsionsaxel med spiralfjädrar bak. Det är samma koncept som på den tidigare modellen, men många detaljförändringar har genomförts. Även här har höghållfasthetsstål använts för att öka styvheten och ge nya Mazda2 en optimal geometri. Så är t.ex. fjädringsinfästningarna 15% hårdare än tidigare. I framvagnen har även en ny typ av bussningar använts på de undre A-länkarmarna.

    Nya Mazda2 har elektrisk servostyrning, vilket bl.a. innebär att bilen är mycket lättstyrd i låga hastigheter i stadskörning och vid t.ex. parkeringar. Styrningen är mycket direkt med bara 2,7 rattvarv vid fulla rattutslag. Även vändradien är liten, endast 4,9 meter.

    Bromssystemet i nya Mazda2 har låsningsfria ABS-bromsar som standard med elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) och med nödbromsassistans (EBA) och ventilerade främre skivbromsar. För att öka pedalkänslan har pedaltrycket sänkts från 3,79 till 2,85, vilket innebär mindre spel i pedalen och en mer direkt respons. Samtidigt har huvudbromscylinderns diameter minskat från 23,8 mm till 20,6 mm. Nya Mazda2 har även dynamisk stabilitetskontroll (DSC) med antispinnsystem (TCS), vilket är standard på alla versioner i Sverige.

    Hög passiv säkerhet


    Den passiva säkerheten i Mazda2 är baserat på ett säkerhetssystem som Mazda kallar MAIDAS, vilket står för Mazda Advanced Impact Distribution and Absorption System. Framdörrarna har två extra krockbalkar och i bakdörrarna sitter en extra kraftig skyddsbalk.

    I händelse av en kollision bakifrån har skyddet också förstärkts mot den tidigare modellen. Här används på många ställen höghållfasthetsstål med en hållfasthet på 590 MPa.

    Nya Mazda2 har som standard i Sverige även sex airbags, inklusive sidoairbags i de främre stolarna samt krockgardiner. De främre säkerhetsbältena har både bältesförstärkare och belastningsbegränsare. Skyddet för gående vid en eventuell kollision har också optimerats genom en speciell utformning av motorhuven, framskärmarna och vindrutetorkarna.

    Användandet av höghållfasthetsstål ger en lösning på problemet att samtidigt både öka säkerheten och att minska vikten. Till karossen i nya Mazda2 används både höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål med en hållfasthet av både 440, 590, 780 och 980 MPa. Speciellt kraftfullt stål har använts i A- och B-stolparna och runt framdörrarna. Ett ökat antal svetspunkter, särskilt vid dörröppningarna och i undersidorna av karossen, ger en ännu säkrare kaross.

    Förutom att minska bränsleförbrukningen har Mazda vid utvecklingen av nya Mazda2 även så mycket som möjligt tänkt på miljökonsekvenserna. I interiören används minimalt med flyktiga och instabila organiska ämnen. För första gången använder Mazda ett nytt ämne för tätningarna mellan olika paneler, vilket bara ger än tiondel så mycket utsläpp som tidigare material. Genom att använda detta nya ämne har t.ex. koncentrationen av toluen minskat med omkring 60% jämfört med den tidigare modellen. Dessutom har ämnen som formaldehyd, acetoaldehyd, PVC och xylene kraftigt minskat. Bly, kadmium, kvicksilver och krom förekommer överhuvudtaget inte i nya Mazda2.

    Återvinningsbar till 95%


    Mazda2 klarar ISO 22628 normen och är återvinningsbar till 95%.

    Garantier


    3 års fabriksgaranti, eller 10 000 mil
    3 års vagnskada
    3 års lackgaranti
    3 års Mazda Assistansservice
    12 års rostskyddsgaranti


    Serviceintervallen är 2 000 mil eller en gång per år.
    Mazda2 1,3 Go 75 hk 119 900 kronor
    Mazda2 1,3 Advance 75 hk 129 900 kronor
    Mazda2 1,3 Advance Plus 75 hk 137 800 kronor
    Mazda2 1,3 Advance 86 hk 135 400 kronor
    Mazda2 1,3 Advance Plus 86 hk 143 300 kronor
    Mazda2 1,5 Sport 103 hk 159 000 kronor
Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...