hero

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12
15606 visningar
seats

1. Helt nya Mazda3 – i korthet

Skyactiv-teknologi tillsammans med Mazdas designtema ”KODO – Soul of Motion” gör helt nya Mazda3 Hatchback till en mycket stark konkurrent i den kompakta mellanklassen.

- När ”Sustaianable Zoom-Zoom” är som bäst, roligare att köra, mer ekonomisk och ännu säkrare.

- Nya Mazda3 får ännu mera av Jinba Ittai, där ryttaren och hästen blir till en enhet, välkänt från bl.a. Mazdas roadsterikon MX-5.

- Den första Mazda-modell som alltid är online med ny mobil uppkoppling och ett förbättrat multifunktionsvred på mittkonsolen.

- Det kraftigt konkurrensutsatta C-segmentet utgör ungefär en fjärdedel av hela den europeiska bilmarknaden.

- Europeisk och svensk säljstart sent till hösten 2013.

Design

Exteriör design
- Den lägre och bredare karossen och den kraftfulla bakvagnen förmedlar både snabbhet och styrka.

- Den längre hjulbasen och de minskade överhängen både fram och bak ger en vision av utmärkta prestanda samtidigt med säkerhet och stabila vägegenskaper. Men det ger även mera kupéutrymme.

- Hög tillverkningskvalitet med dörrar som öppnas mycket lätt och med minimala mellanrum mellan olika karossdelar.

- Signature wings runt Mazdas femkantiga grill, ett speciellt KODO designelement.

- Slimmade huvudstrålkastare med lysdioder och Mazdas nya LED-signatur.

- Nya Mazda3 kommer att finnas i nio olika exteriörfärger inklusive Soul Red Metallic och de helt nya kulörerna Titanium Flash Mica och Deep Crystal Blue Mica.

- Kommer med 16 eller 18 tums hjul beroende på utrustningsnivå.

Interiör design och komfort
I nya Mazda3 är det premiär för en helt ny interiör.

- Förarplatsen har utvecklats för maximal ergonomi och minimal distraktion och med alla viktiga instrument placerade så att de enkelt kan nås utan att trötta föraren. Här finns bl.a. en ny Active Driving Display av head-up typ som projicerar den viktigaste informationen på en liten skärm rakt framför föraren, mellan ratten och vindrutan. Pedalerna och ratten har fått en något annorlunda placering och förarstolens justeringsmöjligheter har förbättrats.

- Förarens siktfält har förbättrats genom att A-stolparna flyttats bakåt 100 mm jämfört med den tidigare generationen och genom utformningen av karossens bakdel.

- Interiören är större än tidigare enligt de allra flesta måtten. De flesta måtten är även störst i klassen, som t.ex. axelbredden.

- Stolarna har förbättrats med fastare stoppning och mer vibrationsdämpande material i ryggstöden, vilket ger en utmärkt komfort och sittställning även på längre resor.

- Beroende på utrustningsnivå finns svart läderklädsel med röda sömmar, som även kan fås i kombination med off-white läderklädsel med vita, grå och röda sömmar. Tygklädseln är svart med olika mönster.

- Bagageutrymmet är större än på den tidigare modellen, nu 350 liter med baksätet uppfällt. Öppningen är även 100 mm bredare. Dessutom finns ett antal praktiska och lättåtkomliga förvaringsfack.

Uppkoppling och utrustning
Byggd för dagens bilanvändare erbjuder helt nya Mazda3 ett starkt paket med information, underhållning och ständig uppkoppling. Med säkerhet och bekvämlighet som de viktigaste prioriteringarna.

- Nya Mazda3 har två olika områden av funktioner, en för säker körning och en för all infotainment-teknik. Från multifunktionsratten på mittkonsolen, som utvecklats för att bli ännu enklare att använda, kan det mesta skötas.
- Head-up displayen rakt framför föraren, ett system som Mazda kallar Active Driving Display, visar de tre viktigaste informationerna. Andra informationer visas i det helt nydesignade huvudinstrumentet med ett stort runt instrument i mitten och med ett avlångt instrument på vardera sidan.
- Mitt på instrumentbrädan finns även en sju tum stor pekskärm i färg, i en helt ny design, för det avancerade infotainment-systemet. Den 7 tum stora pekskärmen har nu WVGA-kvalitet med högre upplösning och bättre färgåtergivning.
- Vissa funktioner är även röststyrda.

- I nya Mazda3 introducerar Mazda ett helt nytt mobilt uppkopplingssystem.
- Detta fungerar tillsammans med smartphone och bygger på redan existerande funktioner som Bluetooth, email, SMS och navigering.
- Bilen har ett stort antal fria mobila nätverksmöjligheter, inklusive Aha med mer än 30 000 olika uppkopplingar av t.ex. radio, podcast, ljudböcker, facebook och twitter.
- Dessutom Mazdas egen app med information om bl.a. olika varningssignaler, servicetillfällen och Eco-körning.

- Andra infotainment-system är bl.a.:
- Bose audiosystem med nio högtalare utvecklat speciellt för nya Mazda3 med bl.a. Bose Centerpoint 2 surround-teknik.
- SMS, MMS och email display i anslutning till en smartphone
- Nytt navigationssystem som erbjuder ännu exaktare och snabbare vägplanering, bättre sökfunktioner, tre års fri uppdatering och med röstanvisningar på 18 språk och text på 26 olika språk.

- En ännu effektivare klimatanläggning som använder mindre energi.
- Ett system för parkeringshjälp med både varningssignaler fram och bak i kombination med bild på informationsdisplayen.
------------------------------
Utrustningen kan variera för olika länder och för olika utrustningsnivåer.


Drivlinor

Helt nya Mazda3 har all tillgänglig ny Skyactiv-teknologi som Skyactiv-G bensinmotorer och Skyactiv-D dieselmotor, de nykonstruerade växellådorna, både manuella och automatiska, stopp/startsystemet i-stop och på vissa modeller även i-ELOOP, Mazdas system för återvinning av energi genom bl.a. en superkondensator.

Skyactiv-G direktinsprutad bensinmotor har bl.a.:
- Världens högsta kompression för en massproducerad bensinmotor på 14:1.
- Ett speciellt utvecklat 4-2-1 avgassystem, ny utformning av kolvtoppar, nya effektivare multi-insprutare.

Till nya Mazda3 finns tre olika bensinmotorer:

En helt ny Skyactiv-G 1,5 liter med 100 hk vid 6 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 150 Nm vid 4 000 rpm. Miljöklass Euro 5. Genomsnittlig bränsleförbrukning med sexväxlad manuell växellåda, 5,0 l/100 km, 118 g/km CO2.

Standard-och highpower-versioner av Skyactiv-G 2.0 liter med 120 hk vid 6 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 210 Nm vid 4 000 rpm, respektive 165 hk och 210 Nm vid samma varvtal. Miljöklass Euro 5. Genomsnittlig bränsleförbrukning, standard power med sexväxlad manuell växellåda, 5,1 l/100 km, 119 g/km CO2, med sexväxlad automatisk växellåda 5,6 l/100 km, 128 g/km CO2.

Genomsnittlig bränsleförbrukning, high power med sexväxlad manuell växellåda, 5,8 l/100 km, 135 g/km CO2.

Skyactiv-D 2.2 commonrail dieselmotor har bl.a.:
- Världens lägsta kompression för en dieselmotor på 14:1.
- Variabel tvåstegsturbo
- Balansaxlar för att minska vibrationer

Maximal effekt på 150 hk vid 4 500 rpm och med ett maximalt vridmoment på 380 Nm vid 1 800 rpm. Miljöklass Euro 6 utan några tillsatser. Genomsnittlig bränsleförbrukning med sexväxlad manuell växellåda 3,9 l/100 km, 104 g/km CO2, med sexväxlad automatisk växellåda 4,8 l/100 km, 127 g/km CO2.

Skyactiv-Drive automatisk sexväxlad växellåda har bl.a.:
- En vidareutvecklad lockup-funktion för alla sex växlarna ger samma direkta känsla som i en vanlig manuell växellåda.
- Snabb och mjuk växlingsrespons tack vare ny Mechatronic elektromagnetisk kontrollenhet, som styr de snabba oljetrycksförändringarna.
- En multidisk-koppling för lock-up funktionen förbättrar funktionen och ökar hållbarheten.

Skyactiv-MT sexväxlad manuell växellåda:
- Optimerad för framhjulsdrivna bilar med korta och direkta växellägen som hos sportbilen MX-5.
- En betydligt mindre och lättare växellåda.
- Bättre bränsleekonomi tack vare mindre mekanisk friktion.

Båda Skyactiv-växellådorna finns i två versioner, en upp till 270 Nm och en kraftigare version som klarar upp till 460 Nm.

 

Chassi och kaross

Mazdas utvecklingsingenjörer har arbetat hårt med att utveckla Skyactiv-tekniken för att nya Mazda3 skall vara bäst i klassen när det gäller såväl styrning, bromsar och aerodynamik som säkerhet och ljudnivå.

Skyactiv-Chassis
Chassiet svarar mer förutsägbart på förarens reaktioner med neutral styrning genom kurvor utan att behöva korrigeringar och har inga tendenser till understyrning, annars typiskt för framhjulsdrivna bilar.

En perfekt balanserad fjädring ger bästa komfort, smidighet och stabilitet i höga hastigheter.

Den lättare, men ändå styvare, fjädringen har en förbättrad geometri och dämpare för att bättre svälja ojämnheter, men utan att kompromissa med själva vägegenskaperna.

Den nya elektriska servostyrningen ger en omedelbar respons till föraren redan från mycket låga hastigheter. Den har en utväxling på 14:1 och är både mindre, lättare och mer energisnål än sin föregångare.

Den förbättrade bromsservon ger en ännu effektivare, mer exakt och säker bromsverkan även i mycket höga hastigheter. Detta är resultatet av ett förbättrat kontrollerbart pedaltryck och en bättre stabilitet genom en mer effektiv kylning av bromsarna. Bromssträckan är bland de kortaste i klassen. Nya däck ger ett bättre grepp på våt asfalt och de har också lägre rullmotstånd, som i sin tur ger lägre bränsleförbrukning.


Skyactiv-Body
Karossen är lättare, men ändå starkare, än i nuvarande Mazda3. Den totala vikten har minskat genom användande av mer höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål, nu 60 % av karossen mot tidigare 50 %, och genom att noga undersöka mer än 300 olika karossdelar. Även nya Skyactiv drivlinor har sparat vikt. Vridstyvheten har ökat med 31 % för Hatchback och med 28 % för Sedan.

Nya Mazda3 Sedan har bland det lägsta luftmotståndet i klassen med ett så lågt Cd-värde som 0,258 och 0,275 för Hatchback, vilket både minskar bränsleförbrukningen och ökar stabiliteten under körning. Detta tack vare bl.a. ett nytt aktivt luftspjäll som stänger det nedre luftintaget när motorn inte behöver mera kylluft, förbättrat underrede för bättre luftflöde under bilen och nya spoilers utvecklade för att minska turbulensen.

Grunden i Mazda3:s säkerhetsprogram ligger i de säkra vägegenskaperna, i nya Skyactiv-Chassis och i krocksäkra och mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body

Nya Mazda3 har även en av de tystaste kupéerna i klassen med nya lätta ljudabsorberande material och vibrations- och ljuddämpande förbättringar på en mängd olika detaljer som drivlinor, dämpare, motorns luftintag och avgassystem.


Säkerhet

Nya Mazda3 har ett stort antal olika säkerhetssystem. Liksom för de tidigare Skyactiv-modellerna räknar Mazda med att även nya Mazda3 skall få maximala poäng i Euro NCAP och andra säkerhetstester.  

Aktiv säkerhet
• Forward Obstruction Warning (FOW) upptäcker framförvarande fordon mellan 15 och 200 km/tim och varnar föraren med en ljudsignal om det finns risk för kollision, så att föraren hinner bromsa eller göra en undanmanöver.
• Smart Brake Support (SBS) bromsar automatiskt om FOW indikerar en varning.
• Smart City Brake Support (SCBS) är ett komplement till Smart Brake Support i tätortstrafik och bromsar automatiskt bilen för att undvika eller minska skadorna av en frontalkollision mellan 4 och 30 km/tim.
• Mazda Radar Cruise Control (MRCC), en adaptiv farthållare som håller ett säkert avstånd till framförvarande bil i farter upp till 200 km/tim och som kontrollerar hastigheten och bromsarna om det behövs.
• Radarbaserat system som kombinerar varning för omkörande fordon och övervakning av döda vinkeln, Rear Vehicle Monitoring (RVM).
• Filbytesvarning, Lane Departure Warning System (LDWS), varnar föraren från 65 km/tim och uppåt.
• Distance Recognition Support System (DRSS) använder radarn och visar avståndet och tiden tills föraren kommer ikapp ett framförvarande fordon eller hinder mellan 30 och 200 km/tim.
• Panikbromssignal (ESS) som blinkar extra snabbt vid en hastig inbromsning i farter över 50 km/tim och varnar bakomvarande trafik.
• Automatisk avbländning av heljus, High Beam Control System (HBCS).
• Adaptiva strålkastare (AFS).
• Starthjälp i backe, Hill Launch Assist, (HLA).
• ABS bromsar med (EBD) elektronisk bromskraftsfördelning, (EBA) bromsassist, stabilitetskontroll (DSC) och antispinn (TCS).


Passiv säkerhet:
• Lätta men mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body med mer ultrahöghållfasthetsstål än tidigare ger en mycket hög säkerhet och är utvecklad för att ge högsta möjliga poäng i krocktester runt om i världen.
• Större krockzoner både fram och bak och flervägsfördelning av krockkrafterna enligt en ny karosstruktur ger en bättre säkerhet vid en eventuell kollision.
• Förstärkta sidotrösklar hjälper till att förhindra att framhjulet tränger in i kupén vid en eventuell kollision.
• Allt inredningsmaterial har utvecklats för att bättre skydda passagerarna vid en eventuell kollision., bl.a. finns mer stötupptagande material.
• 6 krockkuddar, främre säkerhetsbälten med bältesförsträckare och med belastningsbegränsning .
• Motorhuven och andra komponenter har utvecklats för att ge ett bättre skydd för fotgängare i samband med en kollision, särskilt vid huvudskador.
• Främre stötfångaren är utformad för att på bästa möjliga sätt skydda fotgängarnas ben vid en eventuell kollision.
------------------------------
Utrustningen kan variera för olika länder och för olika utrustningsnivåer.

 

2. Introduktion

Det s.k. C-segmentet för kompakta mellanklassbilar på cirka tre miljoner bilar årligen, ungefär 25 % av den totala europeiska bilmarknaden, är ett oerhört viktigt segment för alla biltillverkare. För att nå framgång här krävs någonting alldeles extra. Mazda har därför utvecklat en helt ny bil från de tidigare Mazda3-generationerna, vilka under sina 10 år vunnit en mängd utmärkelser och priser.

Helt nya Mazda3 är utvecklad för att vara bättre än sina konkurrenter.  Mazdas ingenjörer och designers har utnyttjat all ny Skyactiv-teknik för att kunna erbjuda en bil som allra minst motsvarar kundernas högt ställda förväntningar när det gäller de viktigaste egenskaperna som prestanda, körglädje, utrustning och utrymme, kvalitet och komfort. Helt nya Mazda3 följer i fotspåren på de tidigare Skyactiv-modellerna, den kompakta crossovern CX-5 och stora familjebilen Mazda6.

Tack vare Skyactiv-teknologi har nya Mazda3 även mycket låg bränsleförbrukning och låga utsläpp av CO2. Nya Mazda3 är sportig och rolig att köra, men trots det ekonomisk och miljövänlig. Mazdas nya kompakta mellanklassbil har både stopp/start-systemet i-stop, Mazdas egenutvecklade unika system som är snabbast av samtliga liknande system, och i-ELOOP, som tillsammans med en superkondensator effektivt tar till vara på rörelseenergin. Nya Mazda3 har även en mängd olika säkerhetssystem, i-ACTIVSENSE.

I nya Mazda3 har även interiören fått ett helt nytt utseende enligt Mazdas designtema ”KODO – Soul of Motion”. Utrymmena i kupén är stora och väl tillvaratagna och de är störst, eller nästan störst, i klassen i de flesta avseenden. En ny Active Driving Display av head-up typ gör att föraren får den viktigaste informationen rakt fram i synfältet. På mittkonsolen mellan framstolarna finns en förbättrad multifunktionsratt till infotainment systemet.

Nya Mazda3 markerar även början på en ny epok för Mazda när det gäller kommunikation och mobil uppkoppling.


3. Exteriör design

”KODO – Soul of Motion”, Mazdas nuvarande designtema, är en utveckling av det tidigare konceptet. Fast snabbare, starkare och mer stringent. KODO har inspirerats mera av de vilda djuren i naturen, t.ex. hur en gepard, världens snabbaste djur, spänner sin kropp som en fjäder redo för att sätta fart efter sitt byte. Ett ögonblick av fullfjädrad koncentration och anspänning. Ett ögonblick när uppdämd och koncentrerad energi frigörs. Mazdas designers har försökt skapa en design där de vilda djurens dynamiska rörelser ger ett kraftfullt uttryck. Bara genom att titta på bilen skall dina förväntningar om körupplevelsen öka redan innan du satt dig i förarstolen.

Kvalitet i detaljer
Ett av Mazdas mål vid utvecklingen av helt nya Mazda3 var att uppnå en högre nivå av precision och kvalitet i detaljer och sammansättning. Därför har både designers, utvecklings- och produktionsingenjörer arbetat mycket nära tillsammans under hela utvecklingsperioden.

För att minimera mellanrummen mellan olika karossplåtar studerades t.ex. i detalj allt från dörrarnas infästningar till lackens tjocklek på de olika karossdelarnas kanter. Genom att på ett nytt sätt att studera varje detalj, hittades många förbättringar. Ett synbart resultat är t.ex. mellanrummet mellan framdörrarna och skärmarna, som till och med är mindre än på flera s.k. premiumbilar i segmentet.
KODO – Soul of Motion
Liksom sina tidigare syskon, CX-5 och Mazda6, som redan vunnit ett flertal designpriser, får helt nya Mazda3 också ett utseende enligt KODOs designtema, som den unika femkantiga grillen och signature wings. Dessa sträcker sig från den undre delen av den femkantiga grillen, upp genom huvudstrålkastarna och vidare utöver karossidorna. Även när bilen står stilla skall en känsla av rörelse infinna sig.

Mazda3 har tydliga och markerade huvudstrålkastare. De slanka och skarpa linjerna blev möjliga tack vare att blinkersen placerades nere vid dimljusen, utanför själva huvudstrålkastarna, vilka har lysdioder och en LED-signatur, som genast signalerar att här kommer det en Mazda.

KODO-design handlar mycket om rörelse, som på nya Mazda3 uttrycks genom bl.a. det rytmiska flödet av linjer från grillens signature wings och hur dessa sedan fortsätter genom strålkastarna och ut över karossidorna. De stora skärmbreddarna, så typiska för Mazda, förstärker det kraftfulla i karossen.

Den längre hjulbasen på 60 mm, jämfört med nuvarande Mazda3, tillät designers att minska överhängen både fram och bak och samtidigt öka både utrymmena och krocksäkerheten.

Precis som fronten har fått en unik design så har även aktern på nya Mazda3 en unik design som påminner om fronten på flera sätt. Liksom frontens grill är kraftfull, har även akterns design fått ett kraftfullt utseende. Baklamporna har också fått sitt eget speciella killiknande och slanka utseende

Helt nya Mazda3 kommer med nio olika exteriörfärger, inklusive Soul Red Metallic och de helt nya kulörerna Titanium Flash Mica och Deep Crystal Blue Mica. Nya Mazda3 kommer även att finnas i kulörerna Blue Reflex, Snowflake white Pearl, Aluminium Metallic, Meteor Gray, Jet Black och Arctic white.

 

4. Interiör och komfort

Nya Mazda3 har en helt ny interiör, normgivande för kommande Mazda-modeller. Kupén är indelad i två olika zoner med en förarplats där föraren har allting omkring sig på ett så enkelt och ergonomiskt riktigt sätt som möjligt. Alla knappar, vred, skärmar och instrument har placerats så att föraren minimalt skall behöva ta blicken från vägen och istället kunna köra så säkert och avslappnat som möjligt.

Som en av de första bilarna i C-segmentet har Mazda3 en ny display rakt framför föraren, mellan ratten och vindrutan av head-up typ, som Mazda kallar Active Driving Display. Idén och designen har Mazda lånat från flygvapnets jetplan. Denna skärm visar den viktigaste informationen, som hastighet och varningar från de olika säkerhetssystemen.

En förare reagerar snabbast när han är avslappnad och känner sig bekväm med situationen. Så pedaler, växelspak, olika reglage och knappar är ergonometriskt placerade för att skapa en naturlig förlängning av armar och ben. Ratten är t.ex. lägre placerad än på den tidigare modellen, medan pedalerna sitter symmetriskt till vänster och höger om förarens centrumaxel för den mest optimala placeringen. Växelspaksknoppen passar som hand i handske. Allt bidrar till att minska belastningen på föraren och göra körningen så avslappnad och harmonisk som möjligt.

De främre A-stolparna har flyttats bakåt 100 mm jämfört med dagens Mazda3 och tillsammans med placeringen av de yttre backspeglarna på dörrsidorna ger detta föraren ett förbättrat siktfält, särskilt i korsningar och på krokiga vägar. Mazda har även undersökt optimal form och tjocklek på A-stolparna för att även framsätespassageraren skall kunna se så bra som möjligt.

Komfort
Nya Mazda3 har både en ökad bredd och en längre hjulbas jämfört med sin föregångare. Hjulbasen är den längsta i segmentet, och samma för Sedan och Hatchback, på 2 700 mm. Båda karossversionerna erbjuder klassens största axelbredd, både fram och bak och benutrymmet är också näst störst i klassen. Kupén är större och mer komfortabel i de flesta avseenden jämfört med sin föregångare, från fot- till knäutrymme. Och utvecklingsingenjörerna lyckades även behålla huvudutrymmet genom att sänka sätenas placering, trots att nya Mazda3 är 25 mm lägre än tidigare modell.

Förarstolen kan justeras 260 mm i längd och 56 mm i höjd, medan ryggstödets lutning kan justeras 102 grader. Förarstolen kan även sänkas ytterligare 20 mm för att även passa speciellt långa förare.

Stolarna har förbättrats med fastare stoppning och mer vibrationsdämpande material i ryggstöden, vilket ger en utmärkt komfort och sittställning även på längre resor. Och eftersom framstolarna är ännu tunnare än tidigare, med konkava inbuktningar i ryggstödets bakdel, blir det ännu bättre knäplats för baksätespassagerarna. Det är även mera utrymme för fötterna tack vare att framstolarnas fästen flyttats isär. Smalare nackskydd och större bakre vindrutor ger baksätespassagerarna ett bättre synfält.

När det gäller klädseln finns svart läderklädsel med röda sömmar, som även kan fås i kombination med off-white läder med vita, grå och röda sömmar. Tygklädseln är svart med olika mönster med en metallicliknande lyster.

Funktionell
På passagerarsidan finns en horisontell bred list som gör att passagerarutrymmet ser bredare ut. Instrumentbrädan fortsätter genom de nya ventilationsutsläppen och ut i dörrarna till B-stolparna. Mittkonsolen har en ren och funktionell utformning. Knapparna för klimatanläggningen sitter under luftutsläppen och har en ny design med runda reglage. Överst på instrumentpanelens mitt sitter den nya sju tum stora pekskärmen i färg, som lätt kan nås av både förare och passagerare.

Interiören är emotionell och stilfull, samtidigt som flera olika detaljer gör den både sportig och ungdomlig. Vissa detaljer, som delar av ratten och dörrsidorna, har en karbonfiber-liknande yta, medan andra omges av metall-liknande material. I interiören finns även pianosvarta detaljer.

Bagage- och förvaringsutrymmen
Bagageutrymmet är något större både för Hatchback och Sedan jämfört med tidigare modeller. I en Sedan lastar du nu 419 liter och i en Hatchback 350 liter. Med baksätet nerfällt ökar utrymmet till 1 250 liter. Öppningen har dessutom ökat med 100 mm, vilket gör bagageutrymmet lättare att lasta.

Det finns ett stort förvaringsfack i mittkonsolen, stora flaskhållare både i dörrarna och i mittkonsolen. Det finns fack för solglasögon och baksätespassagerarna har flaskhållare i det bakre mittarmstödet.

 

5. Uppkoppling, funktionalitet och utrustning

I takt med tidens krav på kommunikation har även bilförarens krav ökat. I nya Mazda3 kan föraren vara ständigt uppkopplad genom ett antal nya avancerade system.

Mazdas mål med interaktivitet och uppkoppling i bilen är att göra den så avancerad som möjligt, men samtidigt så säker och användbar som möjligt. Mazdas interiördesigners har arbetat mycket med att minimera distraktioner och psykisk stress och därför utvecklades bl.a. HMI-gränssnittet med nya funktioner, displayer och reglage.

Active Driving Display
Information som hastighet, köranvisningar från navigationssystemet och varningar från de olika säkerhetssystemen i i-ACTIVESENSE visas på head-up skärmen, som sitter rakt framför föraren, mellan ratten och vindrutan. Systemet anpassar sig automatiskt till aktuellt ljusförhållande och projicerar informationen på skärmen cirka 1,5 meter framför förarens ögon. För att inte förvilla föraren visas samtidigt endast tre poster på skärmen. Den viktigaste informationen ligger alltid överst. Men kommer en ny akut säkerhetsinformation, så hamnar denna överst tills faran är över och hastigheten åter tar plats överst på skärmen.

All övrig förarrelaterad information finns i instrumentpanelen, som är helt nydesignad för nya Mazda3. I det stora runda mitteninstrumentet finns hastighetsmätare och varvräknare. I de två avlånga instrumenten på varje sida visas information för t.ex. yttertemperatur, bränslenivå, växelläge och vägmätare.

Kommunikation och entertainment-relaterad information finns på den sju tum stora, nya skärmen ovanför mittkonsolen och kan kontrolleras dels genom att peka på den, med den nya multifunktionsratten på mittkonsolen eller genom röststyrning. Den nya skärmen är snarare placerad på instrumentbrädan, än inuti den som tidigare. Denna placering minskar förarens betraktningsvinkel från 28 grader i den tidigare modellen till 16 grader i nya Mazda3. Här kan föraren, eller framsätespassageraren, ställa in navigationssystemet, söka efter musik, kolla sina email eller de senaste posterna i facebook. Systemet tillåter även genvägar till favoritfunktionerna. Men bara sju poster, plus/minus två, finns på skärmen samtidigt. Detta är nämligen det maximala antalet poster som hjärnan kan hantera enligt psykologernas forskning.

Säkerheten först
Multifunktionsratten på mittkonsolen har fått en bättre utformning och placering. Föraren kan ännu enklare bara flytta handen från ratten och greppa vredet, som nu har fem räfflade grepp, en för varje finger, med olika funktioner som navigations- och audiosystemet, home, back och favoriter. Till höger om multifunktionsratten finns nu också en volymknapp. Alla kontroller kan enkelt nås med armen kvar på mittarmstödet.

Röststyrning är ett annat alternativ för att t.ex. ändra menyer, välja radiostationer, styra uppspelningar eller ändra navigationssystemet. Och med en smartphone inkopplad kan röststyrningen användas för att söka efter musik eller kontaktlistor eller läsa in nya adresser i navigationssystemet.

Alltid uppkopplad
Mobil teknik och smartphones har onekligen ändrat människors livsstil. Sociala medier har också ändrat människors sätt att kommunicera. I helt nya Mazda3 har Mazda för första gången utvecklat nya system för ständig uppkoppling.

De nya systemen är utvecklade från redan befintliga system för Bluetooth, email, SMS och navigation och tillför en helt ny nivå av uppkopplingar. Genom att använda en smartphone kopplad till Bluetooth eller USB får passagerarna i nya Mazda3 enkel tillgång via den sju tum stora färgskärmen till Ahas breda och växande utbud av infotainment-tjänster av sociala medier och tusentals radiostationer, twitter och facebook, nyheter, ljudböcker m.m.

Du kan lyssna till de senaste tweetsen eller facebook-inläggen genom att använda röststyrning. Eller skicka och ta emot SMS-meddelanden med ID-sändaren på skärmen. Du kan redigera dina meddelanden på skärmen och svara. Systemet stödjer även uppspelning från andra mobila system och kan arbeta med 25 olika språk röstmässigt och med 38 olika språk för text.

Anslutningen är enkel genom en extern hubb, som inkluderar ASB- och AUX-portar, liksom ett SD-kort till navigationssystemet. Hubben är placerad i mittkonsolen, eller på modeller med CD-spelare, i förvaringsutrymmet i mittkonsolens bakre del.

Mazdas nya uppkopplingssystem har också en mängd informationer om bilen genom Mazdas egna appar. Här kan du få påminnelser om nästa service, olika varningar och om Eco-körning. Systemet visar även information för i-ELOOP, Mazdas system som tar tillvara på rörelseenergin, stopp/start-systemet i-stop, bränsleförbrukning och CO2.

I samklang med tiden
Nu ansluter Mazda sin nya kompakta mellanklassbil till den interaktiva världen. Aha är en molnbaserad mobil uppkopplingsplattform, som Mazda nu för första gången använder i nya Mazda3. Aha är utvecklad för att med en enda integration ta ner ett brett utbud av webbaserad information direkt in i nya Mazda3.

Genom att använda ett ”radioliknande” ljudformat är Aha lika enkelt att använda som en vanlig bilradio. Aha gör det möjligt för användaren att organisera sina web-favoriter på sin smartphone och föra över dem till bilens system. Aha är tillgängligt i nya Mazda3 genom en gratis app och Aha täcker redan idag i stort sett hela Europa.

I Aha finns redan mer än 30 000 fria enheter, inklusive t.ex. radiostationer, podcasts, sociala media och ljudböcker. Tjänsten utökas dessutom kontinuerligt.

Mazda3 navigationssystem
Nya Mazda3 har ett nytt, förbättrat navigationssystem som bl.a. är:
■ Säkrare, enklare och mer avslappnat för föraren eftersom anvisningar visas på den nya Active Drive Display direkt framför föraren och även på den stora skärmen, mitt på instrumentbrädan.
■ Realtidsinformationen använder RDS-TMC tillsammans med ackumulerad trafikstatistik och den allra senaste trafikinformationen för att ge en så exakt väginformation som möjligt.
■ Du kan söka efter destinationer lika väl som bensinstationer, sevärdheter och väderleksförhållanden:
- Här finns aktuella bränslepriser, vilket innebär att föraren kan välja den billigaste macken.
- Visar aktuellt väder och väderutsikter längs den planerade vägen.
- Destinationen kan också sökas på internet via en smartphone, eller från en mobil kontaktlista.
■ Systemet fungerar i hela Europa med data från ett SD-kort och innehåller:
- röster på 18 olika språk och text på 26 olika språk
- tre års gratis uppdateringar av kartor och vägbeskrivningar överförda via ett SD-kort.

Surroundljud med kvalitet från Bose
Tillsammans med Bose har Mazda utvecklat en ny ljudanläggning speciellt för nya Mazda3. Det nya Bose-systemet har bl.a. nio högtalare och den allra senaste uppspelningstekniken. Liksom Skyactiv-tekniken i nya Mazda3 har gjort själva bilen lättare, är även Boses nya ljudsystem 20 % lättare, trots att det har mer funktioner. Det är dessutom mindre energikrävande.

Ljudanläggningen har bl.a. Bose Centerpoint 2 digitala signalbehandling, som analyserar ljudkällans frekvens, även från MP3 och andra komprimerade filer, eller radio och andra  ljudfiler som är tillgängliga  genom det nya mobila uppkopplingssystemet. I nya Mazda3 gör Bose Centerpoint 2 debut i C-segmentet. Här finns även AudioPilot 2 ljudkompensation, som justerar ljudet efter omgivningen, som t.ex. öppna fönster, vägbuller och förändrad hastighet. Systemet använder en mikrofon i kupén och justerar automatiskt ljudnivån och låter därmed föraren koncentrera sig på själv körningen.

------------------------
Utrustningen varierar efter marknad och utrustningsnivå

 

6. Drivlinor

Skyactiv motorer
Nya Mazda3 kommer med tre olika bensinmotorer och en stark turbodiesel, samtliga med ny Skyactiv-teknik. Bensinmotorn på 1,5 liter är en helt ny Skyactiv-G motor med en genomsnittlig bränsleförbrukning på endast 5,0 liter/100 km i kombination med en sexväxlad Skyactiv-MT manuell växellåda. CO2-värdet är 118 g/km, en minskning med 18 % jämfört med den tidigare 1.6 liters MZR-motorn. Samtliga motorer i nya Mazda3 har Mazdas egenutvecklade och snabba stopp/start-system i-stop.

Trots att den är både snålare och mer miljövänlig ger den nya 1.5 Skyactiv-G ett högre maximalt vridmoment än den tidigare motorn på 150 Nm vid 4 000 rpm. Effekten är 100 hk vid 6 000 rpm, vilket innebär att nya Mazda3 gör 0-100 km/tim på 10,7 sekunder och har en topphastighet av 185 km/tim.

Nya Mazda3 kommer även med Skyactiv-G 2.0 i två olika versioner. High-power motorn ger 165 hk vid 6 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 210 Nm vid 4 000 rpm. För Hatchback finns motorn med manuell växellåda och i-ELOOP, Mazdas system för att ta tillvara på rörelseenergin och som bl.a. använder en superkondensator. Med denna motor tar nya Mazda3 8,2 sekunder från 0–100 km/tim och har en topphastighet på 210 km/tim. Den drar 5,8 l/100 km och har ett CO2-värde på 135 g/km. Låga siffror för en så pass stark bensinmotor och 14 % lägre än för den tidigare 2.0 MZR DISI i-stop, trots att den nya Skyactiv-G 2.0 ger 10 % mera effekt och vridmoment.

Ny är även Skyactiv-G 2.0 standard power på 120 hk vid 6 000 rpm och med ett maximalt vridmoment på 210 Nm vid 4 000 rpm. Motorn finns till båda karossvarianterna med både manuell eller automatisk växellåda. Bränsleförbrukningen är med manuell växellåda bara 5,1 l/100 km och med ett CO2-värde på 119 g/km och med automatisk växellåda 5,6 l/100 km och med ett CO2-värde på 128 g/km. Accelerationen 0-100 km/tim går på 8,8 respektive 10,3 sekunder och toppfarten är 198 km/tim.

Skyactiv-D 2.2 dieselmotor är extremt ren och redan klar för Euro 6 utan att behöva några extra  tillsatser. Motorn har världens lägsta kompression på 14:1, en variabel tvåstegsturbo och dubbla balansaxlar. Motorn ger 150 hk vid 4 500 rpm och ett maximalt vridmoment på 380 Nm redan vid 1 800 rpm. Motorn är mycket tyst för att vara en diesel och kan varvas ända upp till 5 500 rpm.

Med denna dieselmotor under huven tar det 8,0 sekunder från 0-100 km/tim med manuell växellåda och 9,7 sekunder med automatlåda. Topphastigheten är 213 respektive 201 km/tim. Bränsleförbrukningen är låga 3,9 l/100 km med ett CO2-värde på 104 g/km med manuell växellåda och 4,8 l/100 km och 127 g/km med automatlåda.

Skyactiv-G 2.0 – rätt volym i verkliga livet
De flesta billtillverkare har anammat en strategi av s.k. downsizing, särskilt för bensinmotorer. Detta innebär att motorns cylindervolym minskas och ibland även antalet cylindrar, men samtidigt monteras en turbo för att öka effekten. Teorin är att en lättare motor ger en effektivare bränsleförbrukning.

Men Mazda har ofta gått sina egna vägar och istället utvecklat ett antal nya fyrcylindriga Skyactiv-G bensinmotorer. Motorer med rekordhög kompression, utan turbo, men extra lätta motorer för den bästa balansen mellan effekt och bränsleförbrukning. Man skulle kunna kalla denna teori för ”rightsizing”.

Ett exempel är den nyutvecklade Skyactiv-G med 120 hk som finns till nya Mazda3. Motorn är utvecklad för att vara likvärdig med turbomotorer med downsizing, när det gäller effektsiffror och bränsleförbrukning enligt de europeiska testnormerna. Men när det kommer till verkliga körförhållanden, som t.ex. på Europas motorvägar, har Mazdas motor lägre förbrukning än sina konkurrenter med turbomotorer och downsizing. Detta gäller i stort sett vid alla förhållanden, utom möjligen vid lägre effektuttag.

Mazdas nya Skyactiv-G bensinmotor ger också en mer linjär acceleration och extra kraft, särskilt vid högre varv. Mazda har valt att utveckla förbränningsmotorn, istället för downsizing, också för att ge bilen mera körglädje, ett av Mazdas kärnvärden.

De tre främsta fördelarna med Mazdas ”rightsizing” är:
■ En neutral, linjär acceleration och respons genom hela motorns arbetsområde och med högre toppeffekt.
■ En bättre bränsleförbrukning och lägre utsläpp av CO2 vid verkliga körförhållanden än jämförbara turbomotorer med downsizing, särskilt vid mellanhöga och höga varvtal.
■ Tar till vara på fördelarna med extremt hög kompression, så som utmärkt termisk verkningsgrad och högre vridmoment för maximalt förhållande mellan effekt och bränsleförbrukning.

Skyactiv-G teknologi:
■ Det extremt höga kompressionsförhållandet på 14:1 är möjligt tack vare bl.a. ett bränslebesparande 4-2-1 grenrör, och andra nya tekniska lösningar för att förhindra spikning, ge en effektivare förbränning och leverera ett bättre vridmoment, särskilt vid låga varv.
■ Nya effektivare multi-insprutare med sex munstycken ger en perfekt blandning av luft och bränsle och kyler samtidigt bättre, vilket också bidrar till att förhindra spikning.
■ Ny utformning av kolvtopparna minskar kylförlusterna.
■ Förändrat system för oljesmörjningen minskar förlusten av oljetrycket och som i sin tur innebär en mindre och mer flexibel oljepump som kan anpassa sig efter motorns varvtal och belastning.
■ Kontinuerligt variabla ventiltider (dubbel S-VT) på både insug- och avgassidan minimerar pumpförlusterna.
■ En totalt sett lättare motor med lättare kolvar, vevstakar och vevaxel, vilket också minskar den mekaniska inre friktionen med cirka 30 %. Motorn är 10 % lättare än den tidigare MZR-motorn, har 15 % högre vridmoment vid låga varvtal och i mellanregistret och upp till 20 % lägre bränsleförbrukning och utsläpp av CO2.
■ Samtliga motorer har stopp/start-systemet i-stop.

Skyactiv-D teknologi:
■ Motorn har världens lägsta kompressionsförhållande på 14:1 och större expansionsfas efter kompressionen, vilket ger en effektivare förbränning och lägre bränsleförbrukning.
Äggformade kolvtoppar sprider bränslet snabbare och mer effektivt under förbränningen.
Multi-insprutare ger nio insprutningar per förbränningsfas med upp till 2 000 bars tryck.
Keramiska glödstift och variabla ventiltider för avgasventilerna möjliggör återcirkulation av avgaser, som omedelbart stabiliserar förbränningen efter en kallstart.
■ Lägre kompression minskar även belastningen på motordelar, vilket innebär en lättare motor. Motorblocket är i aluminium, tunnare topplock och cylinderväggar kan användas och en vevaxel med mindre diameter.
■ Skyactiv-D har en turbo med två-stegs teknik. Den har både en liten och en stor turbo, som används selektivt efter körförhållandena. Den lilla turbon, med snabb respons, ger laddtryck vid låga varvtal för att ge vridmoment och eliminera "turbo lag". Tillsammans ger de två turbinhjulen både högt vridmoment och respons vid låga varvtal och hög effekt även vid ovanligt höga varvtal.
■ Betydligt renare än dagens konventionella dieselmotorer med betydligt lägre utsläpp av NOx och sotpartiklar. Redan klar för miljöklass Euro 6 utan några fördyrande tillsatser. Euro 6 blir ett krav först i september 2014.
■ Samtliga motorer har stopp/start-systemet i-stop.

 

Skyactiv växellådor

Skyactiv-Drive automatisk sexväxlad växellåda
■ Skyactiv-Drive kombinerar fördelarna hos den konventionella automatlådan med de som erbjuds vid kontinuerligt variabelt utväxlingsförhållande (CVT) och den s.k. dubbelkopplingslådan. 
En vidareutvecklad lockup-funktion för alla sex växlarna ger samma direkta känsla som i en vanlig manuell växellåda.
En multidisk-koppling för lock-up funktionen förbättrar funktionen och ökar hållbarheten.
Snabb och mjuk växlingsrespons tack vare ny Mechatronic elektromagnetisk kontrollenhet, som styr de snabba oljetrycksförändringarna.
Jämn och kraftig acceleration redan från stillastående.
Skyactiv-Drive finns i två versioner, med maximalt vridmoment på 270 respektive 460 Nm, vilket gör att den kan användas både till motorerna Skyactiv-G och Skyactiv-D.

Skyactiv-MT sexväxlad manuell växellåda
■ Optimerad för framhjulsdrivna bilar och med korta och direkta växellägen som hos sportbilen MX-5. Växelspaken är 70 mm kortare och har en ökad lutningsvinkel för lättare och mer exakta växlingar än på den tidigare modellen.
10 % kortare växelslag.
En betydligt mindre och lättare växellåda än den nuvarande. Växellådshuset är cirka 30 % lättare. Mindre inre mekanisk friktion.
Gemensam axel för ettans växel och backväxeln.
Bättre bränsleekonomi än den tidigare sexväxlade växellådan.
7 - 16 % lättare beroende på version.
Den kompakta växellådan tillåter ett mer effektivt utnyttjande av motorrummet.
Liksom Skyactiv-Drive finns denna nya manuella växellåda i två versioner för att klara olika höga vridmoment, maximalt 270 respektive 460 Nm.

 
i-ELOOP – Mazdas unika system för återvinning av rörelseenergin
Mazdas system för återvinning av rörelseenergin med användande av en superkondensator är unikt. I samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen alstrar en generator med variabel spänning elektricitet och skickar den sedan vidare till en avancerad superkondensator. Den återvunna energin används sedan till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter i bilen, vilket i sin tur innebär att bilens generator inte behöver arbeta lika mycket och därmed sparas bränsle.

Mazdas ingenjörer upptäckte att en typisk inbromsningsfas bara varade i omkring tio sekunder. Vanliga regenerativa bromssystem använder en elmotor eller en generator för att generera elektricitet när bilen bromsas och därmed kunna återvinna en del av bilens rörelseenergi. Men dessa system har klara nackdelar när det gäller effektivitet.

Mazdas system använder istället en superkondensator. Till skillnad mot vanliga batterier, kan en superkondensator både laddas och urladdas mycket snabbare. Den är dessutom resistent mot försämrad kapacitet genom långvarig användning. i-ELOOP omvandlar effektivt bilens rörelseenergi till elektricitet när föraren lyfter foten från gaspedalen och använder denna elektricitet till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter.

i-ELOOP har en ny typ av generator med en variabel spänning på 12-25 volt, en lågresistent superkondensator samt en spänningsstabilisator. Generatorn med variabel spänning alstrar elektriciteten upp till 25 volt för maximal effektivitet innan den skickar elektriciteten vidare till superkondensatorn, som utvecklats speciellt för att användas i en bil och kan laddas fullt ut på så litet som sju sekunder. Spänningsstabilisatorn omvandlar elektriciteten från 25 till 12 volt innan den sedan används av bilens elektriska komponenter. Systemet laddar även bilens batteri vid behov.

i-ELOOP fungerar även tillsammans med Mazdas unika stopp/start-system i-stop genom att förlänga tiden som motorn stängs av.


i-stop i alla nya Mazda
Samtliga nya Mazda3 har Mazdas unika och eget utvecklade stopp/start-system, i-stop.
Systemet är det enda hittills i världen som startar upp motorn igen genom att bränsle sprutas in direkt i motorns cylindrar, medan motorn själv är inaktiv. När föraren trampar på kopplingspedalen antänds bränslet och skapar en nedåtriktad kraft på kolvarna så att motorn startar. Processen tar endast 0,35 sekunder för en bensinmotor och 0,40 sekunder för en diesel.

Nackdelen med konventionella system för tomgångsavstängning är att dessa alltid behöver hjälp av en elmotor för att starta bilens motor igen. Därför tar det ganska lång tid innan en kompression och en antändning sker i motorn när den startas om. I verkligenheten betyder detta en tidsfördröjning mellan att pedalen trycks ner och att bilen börjar rulla. Även ljudet och vibrationerna är högre vid konventionella system.

 

7. Chassi och kaross

Mazdas utvecklingsingenjörer har arbetat hårt med att utveckla Skyactiv-tekniken för att nya Mazda3 skall vara bäst i klassen när det gäller såväl styrning, bromsar och aerodynamik som säkerhet och ljudnivå.

Skyactiv-Chassis och Skyactiv-Body introducerades först på den kompakta crossovern CX-5 och senare på den stora familjebilen Mazda6, båda omvittnade som mycket körglada modeller, mycket tack vare sina lätta chassin och karosser. Dessa egenskaper kommer ännu mer till sin rätt på den mindre och lättare, helt nya Mazda3.

Skyactiv-Chassis
Mazda utvecklade Skyactiv-Chassis till att svara ännu mer förutsägbart på förarens reaktioner. Ta kurvtagning till exempel. Här upplever föraren en fullständig kontroll utan att behöva göra några korrigeringar med ratten. Och nya Mazda3 har dessutom inga tendenser till understyrning, vilket annars är typiskt för framhjulsdrivna bilar.

Mazda-ingenjörerna har under de senaste åren arbetat hårt för att hitta rätt balans mellan föraren och bilen. Ända sedan sportbilen MX-5 föddes har uttrycket ”Jinba Ittai” använts, japanska ord som uttrycker när häst och ryttare blir till en enda enhet. Precis som i en MX-5, och nu även i den nya generationens personbilar, som Mazda3.

En perfekt balanserad fjädring och styrning ger bästa komfort, smidighet och stabilitet i höga hastigheter. Den lättare, men ändå styvare, fjädringen har en förbättrad geometri och dämpare för att bättre svälja ojämnheter, men utan att kompromissa med själva vägegenskaperna. Höghållfasthetsstål, 780 MPa, används till de nedre fjäderbensinfästningarna på de främre McPherson-benen och till det bakre multi-länk systemets länkarmar. Detta gör inte bara fjädringen lättare, utan även mera följsam

Mazda har anpassat länkarmarnas placeringar och bussningarnas hårdhet för att ge ett bättre väggrepp. Stötdämparna har monterats något högre för att minska de bakre fjädringsrörelserna. Detta förhindrar också bakvagnen att resa sig vid kraftiga inbromsningar. De bakre stötdämparna är också avstämda för att minska vibrationer. Samtidigt har Mazdas ingenjörer arbetat med sin viktminskningsstrategi och Skyactiv-Chassis på nya Mazda3 är lättare än på den tidigare modellen.

Den nya elektriska servostyrningen ger en omedelbar respons till föraren redan från mycket låga hastigheter. Den har en utväxling på 14:1, mot 16,2:1 på den tidigare modellen, och är både mindre, lättare och mer energisnål än sin föregångare.

Den förbättrade bromsservon ger en ännu effektivare, mer exakt och säker bromsverkan även i mycket höga hastigheter. Detta är ett resultat av ett förbättrat kontrollerbart pedaltryck och en bättre stabilitet genom en mer effektiv kylning av bromsarna. Bromssträckan är bland de kortaste i klassen. Nya däck ger ett bättre grepp på våt asfalt och de har också lägre rullmotstånd, som i sin tur ger lägre bränsleförbrukning.

 

Skyactiv-Body
Liksom Skyactiv-Chassis är även Skyactiv-Body på nya Mazda3 mer vridstyvt, men ändå lättare. Detta förbättrar både bränsleekonomin och säkerheten, liksom komforten och körglädjen. Gemensamt för alla Skyactiv-modeller är den nyutvecklade säkerhetskarossen.
För att effektivt överföra krafter i en lätt, men ändå stark, karosstruktur krävs så många raka sektioner som möjligt. Layouten måste också optimeras så att krafterna sprids över hela strukturen och inte koncentreras till enskilda sektioner. Mazdas ingenjörer tog fram en design med kontinuerligt raka linjer från främre till bakre partiet av bilen, vilka är skilda från chassiet i så hög utsträckning som möjligt. Den unika strukturen med flervägsfördelning av krockkrafterna fångar effektivt upp kraften vid en krock genom att sprida den i flera riktningar.

Nya Mazda3 har betydligt mer höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål än tidigare modell. Detta gör nya Mazda3 både mer vridstyv och lättare. Vridstyvheten har t.ex. ökat med 31 % på en Hatchback och 28 % på Sedan-modellen

Nya Mazda3 Sedan har bland det lägsta luftmotståndet i klassen med ett så lågt Cd-värde som 0,258. Siffran för en Hatchback är 0,275. Detta både minskar bränsleförbrukningen och ökar stabiliteten under körning. Det låga luftmotståndet har uppnåtts bl.a. tack vare ett nytt aktivt luftspjäll, som stänger det nedre luftintaget när motorn inte behöver mera kylluft. Även underredet har förbättrats, spoilers har optimerats och deflektorer har monterats framför framhjulen, allt för att ge ett bättre luftflöde.

Tyst komfort
Lättare bilar har en tendens att vibrera och att ta in mera oönskat ljud i kupén.  Mazdas ljudingenjörer har därför på alla sätt försökt minska ljudnivån. Nya lätta ljudabsorberande material har därför används flitigt på ställen som bakom instrumentbrädan, under golvet, under baksätet och i bagageutrymmet. Detta nya lätta isoleringsmaterial är speciellt effektivt när det gäller att ta bort högfrekventa missljud. Den 2.2 liter stora dieselmotorn har också balansaxlar för att minska vibrationen. Andra komponenter som drivlina, stötdämpare, luftintag och avgassystem har också utvecklats för att minska ljudnivån i kupén.

Mazdas gramstrategi
Mazda har alltid ända sedan utvecklingen av roadstern MX-5 för över 20 år sedan arbetat med att försöka sänka vikten. En lättare bil är roligare att köra och en lättare bil är också bättre för miljön. Den drar mindre bränsle och släpper ut mindre avgaser.

Nya Mazda3 är inget undantag. Trots mera utrustning, som normalt sett ökar vikten, är nya Mazda3 Hatchback betydligt lättare än den tidigare modellen. Tomvikten för en Sedan börjar på 1 196 kg och för en Hatchback på 1 200 kg.

Här är några sätt på hur Mazda-ingenjörerna lyckades minska vikten:
■ Nya lättare Skyactiv-teknologier för motorer och växellådor.
■ En noga genomgång av mer än 300 karossdelar och en ökning av höghållfasthetsstål från 50 till 60 % jämfört med den tidigare modellen.
780MPa höghållfasthetsstål utgör nu 9 % mot tidigare 4 %
980MPa ultrahöghållfasthetsstål har nu för första gången används på Mazda3 till de förstärkta sidotrösklarna.
1 800MPa ultrahöghållfasthetsstål används till infästningarna för främre och bakre stötfångarna, vilket minskat vikten med 4 kilo.
Mindre antal delar har använts till den främre ramdelen, vilket här minskat vikten med 38 %.
Förändring av vissa karossdelar, vilket ökat styrkan och vridstyvheten, men ändå sänkt vikten med 1 kg.
■ Fjädringssystemet har förbättrats.
780MPa höghållfasthetsstål används till de undre fjäderbensinfästningarna och de bakre länkarmarna.
Genom att använda en ny svetsmetod, som är både starkare och lättare, har svetsflänsar eliminerats.
■ Den nya elektroniska servostyrningen är 2 kilo lättare än den gamla modellens elektrohydrauliska styrning.
■ Framstolarna är förstärkta med höghållfasthetsstål i den inre strukturen och även baksätena har förändrats, vilket sparar 7 kilos vikt.
■ Färre kabelhärvor och kortare total kabellängd har sparat 3 kilo i det elektriska systemet.
■ Nya däck och bromsar har tillsammans med tunnare stänkskydd sparat ytterligare 4,4 kilo.

 

8. Säkerhet

Grunden i Mazda3:s säkerhetsprogram ligger i de säkra vägegenskaperna, i nya Skyactiv-Chassis och i krocksäkra och mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body. Hela krocksäkerhetsfilosofin bakom nya Mazda3 kan sammanfattas i ”Mazda Proactive Safety”. Fokus ligger hela tiden på att hjälpa föraren att vid varje tillfälle upptäcka och minimera riskerna för en kollision – och om detta skulle inträffa – minimera skadorna på de åkande och eventuella fotgängare.

Mazda Proactive Safety kan delas in i tre olika delar, aktiv säkerhet, pre-crash säkerhet och passiv säkerhet.

i-ACTIVSENSE är Mazdas samlingsnamn på alla de nya avancerade säkerhetssystemen, som använder radar och olika sensorer. Tre olika system hjälper föraren att ha koll på den omgivande trafiken. Det radarbaserade Rear Vehicle Monitoring (RVM) talar om för föraren när någon närmar sig bakifrån, varnar för omkörande fordon och övervakar döda vinkeln. Om föraren signalerar för att ändra körfält blinkar LED-lampor i den aktuella backspegeln och en summerton hörs. RVM-systemet, som fick Euro NCAP Advanced Award 2011, fungerar nu redan från 30 km/tim.

Lane Departure Warning (LDW) varnar föraren om han omedvetet korsar de vita linjerna och minskar risken för olyckor. En kamera i vindrutan läser av de vita linjerna på vägbanan i en hastighet över 65 km/tim. Om systemet märker av en onaturlig korsning av de vita linjerna varnas föraren av ett ljud som låter ungefär som det speciella ljudet som finns på vissa ställen när du kör över de vita linjerna. Detta ljud kommer dessutom från högtalarna på den sida där bilen har korsat linjen, vilket minskar förarens reaktionstid.

Distance Recognition Support System (DRSS) använder radarn och visar avståndet och tiden tills föraren kommer ikapp ett framförvarande fordon eller hinder mellan 30 och 200 km/tim.

Aktiv säkerhet för Mazda innebär också att bistå andra fordon i olika situationer. Ett sådant system är panikbromssignalen (ESS) och High Beam Control (HBC), som använder en kamera för att upptäcka mötande fordon och som automatiskt bländar av helljuset vid möte eller när föraren kommer ikapp ett annat fordon. Systemet bländar även automatiskt ner till halvljus på väl upplysta vägar och vid hastigheter under 30 km/tim.

De adaptiva strålkastarna (AFS) styrs av rattens rörelser. Hill Launch Assist, (HLA), starthjälp i backe, är ett annat system som hjälper föraren.

Men vad händer om olyckan ändå närmar sig trots alla dessa säkerhetssystem?

i-ACTIVSENSE har även olika system som då träder i kraft, som Smart City Brake Support (SCBS), Mazda Radar Cruise Control (MRCC) och Smart Brake Support (SBS). Naturligtvis har nya Mazda3 även låsningsfria ABS-bromsar runt om med bromshjälp (EBA), elektronisk bromskraftsfördelning (EBD), stabilitetskontroll (DSC) och antispinn (TCS).

Forward Obstruction Warning (FOW) upptäcker framförvarande fordon mellan 15 och 200 km/tim och varnar föraren med en ljudsignal om det finns risk för kollision, så att föraren hinner bromsa eller göra en undanmanöver.

Smart Brake Support (SBS) bromsar automatiskt om FOW indikerar en varning. Systemet uppfattar fordon upp till 140 meter framför den egna bilen. Om FOW indikerar en varning, förbereder systemet bromsarna, så att dessa snabbare kan bromsa med den kraft som behövs beroende på den annalkande faran. Smart Brake Support fungerar liksom FOW mellan 15 och 200 km/tim.

Smart City Brake Support (SCBS) är ett komplement till Smart Brake Support i tätortstrafik och bromsar automatiskt bilen för att undvika eller minska skadorna av en frontalkollision mellan 4 och 30 km/tim. Systemet är standard på samtliga nya Mazda3, liksom även på både CX-5 och Mazda6.

Bilar med nödbromssystem har upp till 27 % lägre olycksfallsfrekvens än bilar utan dessa säkerhetssystem, enligt Euro NCAP. 2014 kommer Euro NCAP att räkna in nödbromssystemen vid sin bedömning av bilars krocksäkerhet. Hittills är det endast 21 % av de europeiska bilmodellerna som har dessa system, därav samtliga nya Mazda CX-5, Mazda3 och Mazda6.

Ett annat säkerhetssystem är Mazda Rader Cruise Control (MRCC), som kan upptäcka bilar på så långt som 140 meters håll och eftersom det är radarbaserat så kan systemet även ”se” genom både regn, mörker, dimma och bländande solsken. Denna adaptiva farthållare håller ett säkert avstånd till framförvarande bil i farter mellan 30 och 200 km/tim och kontrollerar hastigheten och bromsarna om det behövs.

Passiv säkerhet:
Den lätta, men mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body med mer ultrahöghållfasthetsstål än tidigare, ger en mycket hög säkerhet och är utvecklad för att ge högsta möjliga poäng i krocktester runt om i världen.

Nya Mazda3 har större krockzoner både fram och bak och flervägsfördelning av krockkrafterna enligt en ny karosstruktur, som ger en bättre säkerhet vid en eventuell kollision. Bilen har även förstärkta sidotrösklar, som hjälper till att förhindra att framhjulet tränger in i kupén vid en eventuell kollision.

Allt inredningsmaterial har utvecklats för att bättre skydda passagerarna vid en eventuell kollision, bl.a. finns mer stötupptagande material.

Nya Mazda3 har sex krockkuddar, främre säkerhetsbälten med bältesförsträckare och med belastningsbegränsning . ISOFIX-fästen för barnstolar är standard i baksätet.

Motorhuven och andra komponenter har utvecklats för att ge ett bättre skydd för fotgängare i samband med en kollision, särskilt när det gäller huvudskador. Den främre stötfångaren är utformad för att på bästa möjliga sätt skydda fotgängarnas ben vid en eventuell kollision.


9.  Helt nya Mazda3 i Sverige

Helt nya Mazda3 kommer på den svenska marknaden att finnas i tre olika utrustningsversioner, precis som Mazda6, Core, Vision och Optimum. Redan Core har generös utrustning som t.ex. 16 tums lättmetallfälgar, automatisk klimatanläggning med två zoner, farthållare, 7 tums färgskärm, farthållare, olika uppkopplingar och HMI commander.

I Vision-modellen finns bl.a. även Rear Vehicle Monitoring System (RVM), bakre parkeringssensorer, navigation och Bi-Xenon strålkastare med adaptiva kurvljus.

Nya Mazda3 Optimum är fullutrustad med bl.a. flera säkerhetssystem, Bose ljudanläggning, skinnklädsel, head-up display och parkeringssensorer runt om.

Samtliga bilar som säljs på den svenska marknaden har autobroms, Smart City Brake Support (SCBS).

Motormässigt kommer samtliga tre bensinmotorer och en dieselmotor att finnas på den svenska marknaden. Eftersom den nya 2.0 liters motorn med 120 hk är nästan lika snål som den nya 1.5 liters motorn och dessutom bara kommer att kosta några tusen kronor mera, tror Mazda Motor Sverige att detta kommer att bli volymmodellen.

En ny Mazda3 Hatchback med 2.0 bensinmotor på 120 hk och i Core-utförande kommer troligen att hamna under 170 000 kronor. Den totala prisbilden för nya Mazda3 är trots mera utrustning lägre än för nuvarande modell.

Svensk introduktion planeras till i början av november 2013.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19189 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15606 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13319 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12533 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...