hero

En uppdaterad Mazda3

2006-06-26
1656 visningar
seats

  • bränslesnålare
  • lägre ljudnivå
  • mera säkerhetsutrustning
  • utvecklad aerodynamik och väghållning

Mazda3 väckte uppmärksamhet när den presenterades under 2003. Den följde i spåren på den större Mazda6-modellen. En bil som fortfarande höll en mycket hög kvalitet, men som också fick höga betyg för körglädje och design av både ägare och journalister. I fjol kom en uppdatering av Mazda6. Nu är det även dags för en på många punkter uppdaterad Mazda3.

Utvändigt har kanske inte så stora förändringar skett. Grillen har ett något annorlunda utseende med en större logotype. Stötfångarna har fått ny design och strålkastarna har markerats kraftigare i den totala frontdesignen. Aluminiumfälgarna, både 16 och 17 tum, har nytt utseende. Mazda3 kan dessutom fås i sju nya exteriörfärger. Invändigt har Mazda3 bl.a. nya instrument och nya klädslar.

Nej, det mesta har hänt under skalet på nya Mazda3. Motorerna har blivit bränslesnålare, ljudisoleringen och säkerhetsutrustningen bättre och väghållning och aerodynamik har förbättrats. Bl.a. orsakar luftströmmarna under bilen numera ett mindre motstånd, vilket innebär att luftmotståndskoeffecienten för en fem dörrars KombiSedan sänkts till ett Cd-värde på 0,30.

Sänkt ljudnivå


Mazdas tekniker har arbetet mycket för att kunna sänka ljudnivån i nya Mazda3. Torpedväggen och motorhuven har fått bättre isolering och i taket och på flera andra ställen har materialet Thinsulate använts för att sänka både vägljud och vindbrus. Ett flertal andra detaljer, bl.a. en ny och tystare typ av generator, sänker ljudnivån för nya Mazda3 med cirka 1,5 decibel. På grov asfalt är förbättringen av ljudnivån ännu större, ungefär två decibel enligt Mazdas mätningar.

Mazda3 mest sålda Mazda-modellen


Mazda3 blev Mazdas mest sålda modell i maj 2005 och har sedan dess fortsatt att öka i försäljning. Sedan produktionsstarten i augusti 2003 har redan, t.o.m. april 2006, mer än 920.000 exemplar lämnat Ujina 2-fabriken i Hiroshima. Mazda3 har under denna tid erövrat inte mindre än 65 internationella utmärkelser och blev 2004 tvåa i "Årets Bil i Europa". Den har valts till årets bil i bl.a. Danmark, Tjeckien, Kroatien, Kanada, Hong Kong, Finland och Turkiet.

Idag är Mazda3 även den mest sålda Mazda-modellen i Europa, knappt före Mazda6. I fjol såldes ungefär 96.000 Mazda3 i Europa, vilket gav en marknadsandel i segmentet på 2,5 %.

Det är framförallt KombiSedan-modellen, som säljer mest i stort sett över hela i Europa. Denna modell har också fått ett något större bagageutrymme, en ökning till 346 VDA-liter. I Sverige står KombiSedan för 70 % av Mazda3-försäljningen och Sedan-modellen för återstående 30 %. Motormässigt är det 1.6 liters-motorn, som säljer mest, cirka 80%, av den totala volymen. De resterande 20 procenten avser den kraftfulla två liters-motorn, medan 1.4 liters-motorn hittills sålts i en mindre omfattning på den svenska marknaden.

Lägre bränsleförbrukning


Samtliga tre fyrcylindriga bensinmotorer med dubbla överliggande kamaxlar från Mazdas MZR-familj har nu uppdaterats, bl.a. med ett nytt system med variabla ventiltider, kallat S-VT. Både körbarhet och framförallt bränsleförbrukning har förbättrats, mellan 3,6 % och 5,6 %. Den minsta 1.4 liters-motorn på 84 hk har sänkt förbrukningen vid blandad körning från 7,1 till 6,7 liter/100 km. Detta innebär också en sänkning av koldioxidutsläppen från 169 till 157 g/km.

1.6 litersmotorn ger som tidigare 105 hk. Här har bensinförbrukningen minskat med 4,2 % från 7,2 till 6,9 liter/100 km. Utsläppen av koldioxid har därmed minskat från 172 till 162 g/km. 1.6 liters-motorn kan som förut också fås med en fyrväxlad automatisk växellåda, Activematic, med sekventiella växlingslägen.

Sex växlar i två-litern


Den största förändringen har genomförts på två litersmotorn med 150 hk. Vridmomentet är fortfarande 187 Nm, men detta maximala vridmoment kommer nu redan vid 4.000 rpm och effektkurvan är flackare än tidigare, vilket ger högre vridmoment under längre tid. Mazda3 2.0 har en ny sexväxlad manuell växellåda med en växelspaksknopp som lånat sin design från uppmärksammade Mazda6 MPS. Nytt är även ett elektroniskt styrt gasspjäll.

Ny diesel med partikelfilter


Helt ny i Mazda3-programmet är en stark 1.6 liters dieselmotor med turbo och modern common rail-teknik. Den motor som kommer att finnas på den svenska marknaden har en effekt på 109 hk och ett maximalt vridmoment på 240 Nm redan vid låga 1.750 rpm. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är inte mer än 4,8 liter/100 km och koldioxidutsläppen mycket låga 128 gr/km för en bil i C-segmentet. Givetvis är har denna dieselmotor ett miljövänligt partikelfilter som standard.

Nya Mazda3 turbodiesel i Sedan-version har en toppfart på 185 km/tim, 182 km/tim för KombiSedan. Accelerationen från 0-100 km/tim klaras av på 11,4 sekunder, respektive 11,6 sekunder för en KombiSedan.

Antisladd på samtliga modeller som standard


Även säkerheten i nya Mazda3 har förbättrats. Nu är Mazdas antisladdsystem DSC standard på alla modeller. Automatisk bältesvarnare finns nu också på samtliga platser i bilen, även i baksätet. En liten display i taket ovanför backspegeln visar om baksätespassagerarna använder bilbältet.

Liksom tidigare har Mazda3 sex olika krockkuddar som standard, två i framsätet, två sidokrockkuddar fram och två krockgardiner, som skyddar både fram- och baksätespassagerarna. De låsningsfria ABS-bromsarna har både elektronisk bromskraftsfördelning, EBD, och nödbromsassistans, EBA.

Brett modellprogram


Nya Mazda3 kommer att finnas på den svenska marknaden från augusti och med ett brett modellprogram. 1,4 liters-motorn kommer i en enklare utrustad Comfort-version, men med full säkerhetsutrustning och bl.a. även luftkonditionering, elektriska främre fönsterhissar och radio/CD-spelare som standard.

Den mest sålda 1.6 liters-motorn kommer i två utrustningsversioner, Touring och Exclusive. Förutom Comfort-utrustningen får Touring-versionerna även bl.a. elektriska fönsterhissar i baksätet och läderratt med inställningsknappar för radio/CD. Exclusive får automatisk klimatanläggning istället för luftkonditionering, 16 tums aluminiumfälgar, dimljus fram, färddator och en bakre spoiler.

Modellen med den starka 2.0 liters-motorn på 150 hk finns även i en Sport-version. Då tillkommer bl.a. 17 tums aluminiumfälgar, Xenon-strålkastare, ett par extra högtalare, ett spoilerpaket samt sportklädsel.

Nya Mazda3 lanseras i Sverige den första helgen i september. Den nya dieselmotorn kommer dock något senare under hösten. Priserna är ännu inte fastställda. Men de kommer att bli mer konkurrenskraftiga än tidigare lovar Mazda Motor Sverige.

Starkt garantipaket


Mazda har på den svenska marknaden ett mycket starkt garantipaket;
3 års, eller 10 000 mils, nybilsgaranti
12 års rostskyddsgaranti
3 års lackgaranti
3 års vagnskadegaranti
3 års Mazda Assistansservice

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12645 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...