hero

Läs allt om helt nya Mazda3

2009-04-02
2246 visningar
seats

Det var för fem år sedan som den första generationen av Mazda3 premiärvisades. Nu kommer andra generationen av Mazdas mest sålda modell. En ny Mazda3 som fått en modernare design, ännu mera körkänsla med bättre prestanda, högre säkerhet, förbättrade miljöhänsyn och mera standardutrustning.

Sedan säljstarten 2003 har den nuvarande Mazda3-modellen tillverkats i över två miljoner exemplar. Den har sålts i 101 olika länder. Mazda3 har hittills erövrat 94 internationella priser, som t.ex. Årets Bil i Ryssland, Danmark, Kanada, Israel, Australien, Thailand, Hong Kong och Indonesien. Mazda3 blev även tvåa i Årets Bil i Europa. Europa är dessutom en av de viktigaste marknaderna för Mazda3. Av första generationen har omkring 480.000 exemplar sålts här i Europa, därav närmare 6.500 i Sverige.

När det gäller kraftkällan har ungefär två tredjedelar av alla Mazda3 sålda i Europa innehållet 1,6 liters bensinmotorer, följd av 1.6 liters dieselmotor och en två liters bensinmotor.

Av de två olika karosstyperna har femdörrars KombiSedan svarat för ungefär två tredjedelar och Sedan-modellen för en tredjedel om man räknar in hela Europa, inklusive Ryssland. I Västeuropa har KombiSedan svarat för cirka 80 procent av försäljningen. Medan KombiSedan-modellen är populär på nästan alla marknader, är Sedan-modellens starkaste fäste just Ryssland, där 64 procent av försäljningen varit Sedaner.

I Sverige räknar Mazda att fördelningen kommer att vara cirka 80 procent KombiSedan och resterande 20 procent Sedan. När det gäller de olika motorerna tror Mazda Motor Sverige att i inledningsskedet kommer 1.6 liters bensinmotorn att stå för cirka 70 procent av försäljningen och den nya 1.6 liters miljöklassade dieselmotorn för cirka 30 procent.

Officiell introduktion av nya Mazda3 hos de svenska Mazda-återförsäljarna sker troligen i början av juni för 1,6 liters-modellerna. Under hösten räknar Mazda Motor Sverige med att dessutom introducera Mazda3 2.2 DE 185 hk, Mazda3 i-stop och Mazda3 MPS. Inga priser är ännu helt klara.

Design

Yoshiyuki Maeda är utvecklingsansvarig för nya Mazda3:

- Det var egentligen aldrig några större funderingar om hur nya Mazda3 skulle utvecklas. Vi hade inriktningen ganska klar för oss. Vi ville överträffa våra kunders förväntningar runtom i världen ännu en gång, precis som med nuvarande Mazda3. För att uppnå detta kände vi att vi måste utveckla nya Mazda3 med mera känsla för att ge föraren en starkare upplevelse både när han kör bilen, åker som passagerare eller helt enkelt bara tittar på den.

Behålla och utveckla
Designkonceptet för nya Mazda3 blev "att behålla den nuvarande identiteten och samtidigt utveckla designen för att göra nya Mazda3 mer uttrycksfull".

Framgångarna för den nuvarande Mazda3-modellen innebar att uppdraget till chefdesignern Kunihiko Kurisu blev att behålla grunddragen från nuvarande Mazda3, istället för att rita en helt ny bil. Men nya Mazda3 har onekligen fått en betydligt kraftfullare design. En design som mera påminner om andra modeller i Mazda-familjen.

Den typiskt femkantiga grillen har blivit större och Mazda-logotypen med Mazda-vingarna har placerats ovanför grillen. Den tidigare Mazda3-modellen hade både en övre och en undre grill. Tack vare att den nya grillen placerats lägre har Mazdas designers kunnat förlänga motorhuven ner mot den integrerade fronten och grillen. Samtidigt fick hjulhusen en kraftigare markering och påminner nu ännu mera om Mazdas sportbil RX-8 och modellerna CX-7, Mazda2 och Mazda6.

Strålkastarna har fått en ännu spetsigare utformning. De är längre och mer tredimensionella i formen. I hörnen sitter dimljusen i stora svarta utrymmen som följer linjerna i grillen och som ger hela fronten ett betydligt modernare och aggressivare utseende.

Även bakdelen på nya Mazda3 har gjorts kraftfullare, liksom de mer markerade sidolinjerna. Däremot känner man igen C-stolpen och den bakre sidorutan med sin speciella karaktäristiska lutning.

Bakljusen är olika för de båda karossvarianterna och även för de olika utrustningsalternativen.

Nya Mazda3 har också fått fem nya exteriörfärger av totalt nio att välja bland. De helt nya är Mica-lackerna Celestial blå, Indigo light blå och grafit samt metallic-kulörerna Olympic Gold och aluminium.

Sport-versionen av nya Mazda3 har mer utrustning och en ännu sportigare design. Frontpartiet har ett något annorlunda utseende med en mörk metallicfärgad grill, lägre stötfångare, kraftigare dimljus och Bi-Xenon huvudstrålkastare med adaptiva kurvljus. Sport-versionen har bakljus av LED-typ, 17 tums aluminiumfälgar och ett mera neddraget bakparti. Även interiörmässigt har Sport-versionen annan utrustning som skålade sportstolar och extra aluminiumdetaljer.

Lågt Cd-värde på 0.28
Mazda-ingenjörerna har arbetat med en ny metod, kallad "airflow management", för att optimera luftflödet runt nya Mazda3. Ett exempel är utformningen av grillens övre och undre öppningar, som koncentrerar lufttrycket så att det totala intaget av luft minskar och som på effektivast möjliga sätt kyler motorn. Andra aerodynamiska förbättringar är en förändrad
utformning av framskärmarnas överdel med tanke på ett maximalt luftflöde samt en unik hästskoformad deflektor framför framhjulen. Dessa minimerar luftmotståndet längs bilens sidor, men ökar även stabiliteten i högre hastigheter och förbättrar kylningen till bromsarna.

Alla små detaljförbättringar av aerodynamiken innebär att det s.k. Cd-värdet nu är 0.28 för nya Mazda3 Sedan och 0.30 för en KombiSedan, siffror som är bland de lägsta i klassen. Förbättringar som också gör nya Mazda3 till en av klassens tystaste bilar, ökar högfartsstabiliteten och ger en bättre bränsleekonomi.

Även interiören är betydligt uppfräschad. Materialen är mjukare och av högre kvalitet. På ett flertal ställen i kupén finns silverfärgade detaljer. Instrumentbrädan har fått mer svepande linjer ut ifrån mittkonsolen. Golvkonsolens förlängning från mellan framsätena och upp mot mittkonsolen buktar konvext utåt. Tillsammans bildar dessa interiörelement en form av ett svepande S, "sweeping S", som Mazdas designers kallar sitt verk.

Komfort, funktionalitet och utrustning

Mazda3 har alltid varit både komfortabel, praktisk och haft gott om utrymme. Den nya modellen har samma kärnvärden, som dock utvecklats på olika sätt. Stolarna är nya för att ge bättre komfort på längre resor. Det finns ännu fler mindre förvaringsutrymmen, enklare och mer logisk uppbyggnad av olika funktioner, en av klassens mest generösa siktytor och ett flertal nya utrustningsdetaljer. Dessutom är nya Mazda3 tystare en sin föregångare.

Efter att utförligt ha studerat hur en förare beter sig och hur hans ögon rör sig i olika situationer skapade Mazdas designteam en ny och mer användarvänlig interiör. De olika instrumenten och reglagen placerades så att föraren enklast hittar dem samtidigt som han så litet som möjligt behöver släppa kontakten med vägen framför. Alla instrument och reglage sitter nu i ett område från rattens ytterring till växelspaken.

Nya Mazda3 har också ett utvecklat HMI-system som gör det lättare för föraren att använda bilens olika system utan att ta ögonen från vägen. Framför föraren sitter två stora runda instrument och på instrumentbrädan precis till höger om ratten finns en informationspanel, som är placerad 100 mm högre än tidigare, för att ge en bättre synlighet. Denna visar all nödvändig information, t.ex. färddatorns olika delar, audiosystemets funktioner eller GPS-navigeringen. Allt sköts på ett enkelt sätt med knappar på ratten eller från ett nytt vridbart reglage på mittkonsolen.

Även så viktiga reglage som växelspak och pedaler har utvecklats för att göra körningen enklare för föraren. Växelspaken sitter närmare föraren, vilket bl.a. innebär att avståndet mellan ratten och växelspaken nu är mindre. Växelspakens placering är 60 mm högre och något vinklad mot föraren. Även pedalernas placering är ändrad för att göra körningen enklare. Gaspedalen har nu t.ex. 15 mm större yta och pedalernas placering har förbättrat förflyttningen för både små och stora fötter mellan gas- och bromspedalen.

Även stolarna har förbättrats. Stolarnas sittdynor är nu 20 mm högre och ryggstöden har blivit 35 mm högre. Läderstolarna i Sport-versionen har nu minnesfunktioner för tre förare plus ytterligare två i det nyckellösa låssystemet med startknapp.

Advance, AdvancePlus och Sport
Nya Mazda3 erbjuds i tre olika utrustningsversioner på den svenska marknaden, Advance, AdvancePlus och Sport. Modellerna med 1,6 liters bensinmotor och 1,6 liters dieselmotor, som för övrigt klassas in som svensk miljöbil, finns i versionerna Advance och AdvancePlus. Modellen med den stora dieselmotorn på 2,2 liter och 185 hk kommer endast att finnas i fullutrustad Sport-version.

Redan en Mazda3 Advance är välutrustad. Den har givetvis all nödvändig säkerhetsutrustning som t.ex. sex krockkuddar, dynamisk stabilitetskontroll (DSC) med antispinnsystem (TCS), nödbromsvarning, aktiva nackskydd mot wiplashskador, låsningsfria bromsar med elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistans, bältesförsträckare med belastningsbegränsare fram och ISOFIX barnstolsfästen till de yttre baksätesplatserna.

I den övriga utrustningen ingår bl.a. färddator, radio med CD-spelare, MP3-, Aux-ingång och fyra högtalare, multi-info display, elektriskt infällbara yttre backspeglar, manuell luftkonditionering med pollenfilter, elektriska fönsterhissar fram, 15 tums stålfälgar med däck i dimensionen 196/65 R15 samt låssystem med fjärrkontroll.

AdvancePlus har dessutom bl.a. 17 tums lättmetallfälgar med däck i dimensionen 205/50 R17, klimatanläggning med dubbla temperaturzoner, elektriska fönsterhissar bak, läderratt med rattmonterade ljudkontroller, sex högtalare, elektriskt uppvärmd framruta, farthållare, parkeringssensorer bak, främre dimljus, regnsensor, automatiskt avbländbar inre backspegel och bluetooth handsfree. Sidospeglar och dörrhandtag är lackerade i bilens färg.

När det gäller Sport-versionen får denna dessutom bl.a. andra karossdetaljer, sportstolar, nyckellöst låssystem och startknapp, däcktrycksövervakning, radarbaserat varningssystem för fordon i döda vinkeln som kompletteras med ett övervakningssystem av bakomvarande fordon, Bi-Xenon strålkastare med kurvljus, Bose ljudsystem med CD-växlare och tio högtalare.

Speciellt i Sedan-versionen har bagageutrymmet blivit större. Det har ökat med 17 liter, drygt fyra procent, och är nu 430 liter stort. En KombiSedan har exakt lika stort bagageutrymme som tidigare, 340 liter.

Men nya Mazda3 har inte bara blivit större och bekvämare. Inte bara lättare, snålare och mer miljövänlig. Nya Mazda3 har även blivit tystare.

Tystare
Även ljudnivån var ett högprioriterat utvecklingsområde för Mazda-ingenjörerna. Vägljudet har minskat med sex till elva procent och vindbruset med sex procent. Nya Mazda3 tillhör därför de tystaste bilarna i klassen med en ljudnivå på 59,0 dB vid en hastighet av 100 km/tim och med en vindstyrka på fem meter per sekund.

Temat för utvecklingen av köregenskaperna hos nya Mazda3 var "exhilirating driving", den tillfredställelse en förare känner när bilen uppför sig i perfekt harmoni med förarens egna intentioner. För att uppnå detta förbättrade utvecklingsteamet en mängd detaljer för att helt och hållet ta bort alla negativa aspekter av t.ex. motorljud, vibrationer och vägljud. Men samtidigt behålla, och i vissa fall förstärka, de positiva sidorna hos motorljudet, känslan av acceleration, bromskontroll och väghållning.

Mazdas utvecklingsingenjörer har på alla sätt försökt att göra nya Mazda3 tystare än sin föregångare. Bl.a. har luftkonditioneringen utvecklats för att bli en av klassens tystaste och mest effektiva. Värmeväxlaren har ökat 20 procent i storlek, kompressorns kapacitet ökat från 120 till 180 cc och luftströmmen ökat till 500 kubikmeter i timmen.

Motorer och växellådor

Nya Mazda3 har ett motorprogram speciellt anpassat för Europa. Motorer som blivit bränslesnålare. Turbodieselmotorn på 1.6 liter och 109 hk har t.ex. drygt sex procent lägre bränsleförbrukning än tidigare. Denna har minskat från 4,8 liter/100 km till 4,5 liter/100 km, vilket dessutom innebär att nya Mazda3 1.6 DE nu kvalar in som miljöbil enligt de svenska särbestämmelserna. Nya Mazda3 1.6 DE släpper bara ut 119 g/km CO2. Det maximala vridmomentet är 240 Nm vid låga 1.750 rpm.

Svensk miljöbil med 119 gram CO2
Den tidigare två liters turbodieselmotorn är i nya Mazda3 ersatt med Mazdas nyutvecklade 2,2 liters turbodieselmotor, som från i mars finns på den svenska marknaden i Mazda6.

I nya Mazda3 kommer 2.2 liters turbodieselmotorn i två versioner på 150 och 185 hk. Bränsleförbrukningen är så låg som 5,4 liter/100 km, respektive 5,6 liter/100 km, vilket innebär ett avgasvärde för CO2 på 144 respektive 149 g/km. Den nya 2.2 liters turbodieselmotorn har mellan sju och tio procent lägre bränsleförbrukning än den gamla två litersmotorn. Båda de nya 2.2 liters motorerna är godkända enligt nya Euro 5-reglementet och har Mazdas nyutvecklade unika dieselpartikelfilter, nyligen introducerat i Mazda6. I Sverige kommer enbart den starkare motorversionen på 185 hk att säljas som komplement till dieselmotorn på 1,6 liter.

Ny typ av turbo
Mazdas nya MZR-CD 2.2 dieselmotor har en ny typ av turbo med variabel geometri (VGT) och med vingar på avgassidan av turbinen som är svängda och något längre än de tidigare helt raka turbovingarna. På insugssidan sitter nu en speciell tätning som minskar avståndet mellan vingarna och turbinhuset. Denna nya konstruktion gör lågvolymsturbon mycket effektiv. Den ökar maximala vridmomentet både vid låga och högre hastigheter. Redan vid låga 1.800 rpm finns det maximala vridmomentet på 400 Nm, som fortsätter i en rak horisontell kurva till 3.000 rpm. Denna höga och flacka vridmomentkurva ger Mazda3 en mycket bra acceleration. 0-100 km/tim går på 8,2 sekunder och toppfarten uppges till 213 km/tim.

Mazdas nya turbodieselmotor har också dubbla överliggande kamaxlar, kamkedja och ett helt nytt commonrail insprutningssystem med fyra extra hål per insprutare, tio stycken istället för som på den tidigare motorn enbart sex. Dessa är dessutom mindre, nu bara 0,119 mm stora mot tidigare 0,130 mm. Denna konstruktion ger motorn en förbättrad förbränning. Genom att utveckla olika komponenter som t.ex. bränslepumpen kunde Mazda-ingenjörerna öka bränslets maximala insprutningstryck till 2 000 bar, ett av de högsta som förekommer i dagens turbodieselmotorer. Som jämförelse kan nämnas att den tidigare två liters turbodieselmotorn hade ett maximalt insprutningstryck på 1 800 bar.

För att ta vara på all denna kraft har Mazdas nya MZR-CD 2.2 turbodieselmotor specialdesignade legerade aluminiumkolvar som tillåter högre motortemperatur.

De låga förbrukningssiffrorna har delvis uppnåtts genom ett nyutvecklat EGR-system som på ett mer effektivt sätt använder motorns kyleffekt tack vare en lägre kompression på 16.3:1. Insprutningssystemet av commonrail-typ har en ny typ av elektroniska spridare med ett minsta insprutningsintervall på endast 200 mikrosekunder, mot 300 mikrosekunder för Mazdas nuvarande två liters turbodieselmotor. Detta ökar mängden insprutningar med omkring 30 procent vilket också minskar bränsleförbrukningen och ger motorn en ännu bättre körbarhet.

Världsunikt partikelfilter
Till denna nya motor har Mazda-ingenjörerna även utvecklat ett helt nytt partikelfilter som på ett betydligt mer effektivt sätt tar bort olika skadliga partiklar från avgaserna. Det keramikbaserade materialet i Mazdas unika katalysator har en molekylstruktur som ökar partikelförbränningen och därmed avsevärt minskar bearbetningstiden i processen. Detta minskar både bränsleåtgången i processen och ger ännu renare avgaser. Mazdas nya partikelfilter minskar antalet nödvändiga regenereringar med hälften och tiden för varje regenerering med en tredjedel. Katalysatorn använder syret i keramikmaterialet tillsammans med det syre som finns i avgaserna, för att öka sotförbränningen.

Denna typ av katalysator är Mazda först i världen med att sätta i produktion. En ny typ av katalysator som innebär en bekymmersfri filterrengöring av Mazdas 2.2 liters turbodieselmotor tillsammans med en minskad bränsleförbrukning.

Lägre ljudnivå
Vid utvecklandet av den nya turbodieselmotorn har Mazda-ingenjörerna även tagit stor hänsyn till ljudnivån, som är en av de lägsta i segmentet. För att åstadkomma detta, trots motorns höga effekt och vridmoment, har motorn ett lägre motorblock med en mycket styv aluminiumstruktur. Konstruktionen ger både lägre ljudnivå och en bättre respons i gaspedalen. Dessutom kunde Mazda-ingenjörerna skapa ett sportigare motorljud under acceleration. Även balansaxlarna av kassettyp, placerade under vevaxeln, bidrar till att minska motorns ljudnivå och vibrationer.

Viktbesparing
Mazdas motoringenjörer har lagt ner stora ansträngningar för att den nya 2,2 liters turbodieselmotorn skall vara så liten och så lätt som möjligt. En del av de nya tekniska lösningarna, som t.ex. balansaxlarna och de dubbla överliggande kamaxlarna, ger ofrånkomligen högre vikt. Men genom ett antal viktbesparande åtgärder väger den nya 2.2 liters-motorn endast 6 kilo mer än den gamla två liters-motorn.

Den nya 2.2 liters-motorns större cylindervolym innebar att slaglängden ökade med 8 mm, jämfört med två litersmotorn, till 94 mm. Samtidigt kunde vevstakarna kortas något, vilket innebär att deras vikt är den samma som i den gamla motorn. Den nya lösningen med balansaxlar innebär inte bara att motorns vibrationer minskar, utan även att motorblocket kunde göras något tunnare och med färre förstärkningsribbor. Utan balansaxlarna skulle den nya 2.2 litersmotorns cylinderblock ha ökat med 1,9 kilo, jämfört med den gamla motorn, och vevaxeln med 1,3 kilo.

Mazdas idag välkända viktreduceringskunskaper har även använts för att minska vikten på balansaxelhuset, oljepumphuset och för motoroljans sugsil. För att minska vikten ytterligare, samtidigt som oljekylarens kapacitet ökat, är denna numera av aluminium, vilket minskat vikten med 0,6 kilo. Även ventilkåpans vikt har minskat med ett kilo, tack vare att denna numera är tillverkad av ett lättare kompositmaterial.

Även bensinmotorn på1,6 liter och 105 hk har minskat sin bränsleförbrukning med närmare nio procent, från 6,9 liter/100 km till 6,3 liter/100 km, och släpper nu bara ut 149 g/km CO2.

Chassi, säkerhet och miljö

Chassit på nya Mazda3 har utvecklats på en mängd olika punkter. Karossens vridstyvhet har ökat. Särskilt området runt de främre och bakre stötdämparinfästningarna har förstärkts och extra punktsvetsar har gjort dörröppningarnas fogar starkare. Resultatet har blivit en avsevärd förbättring av vridstyvheten.

Liksom tidigare har även nya Mazda3 en framvagn med MacPherson ben och en avancerad multilänk bakvagn. Även dessa har utvecklats för att ge bättre väghållning, roligare köregenskaper och en säkrare förarkontroll. Fjädringen har förbättrats för att ge en ännu snabbare reaktion på kursförändringar och för att minska bilens krängningar.

För att nå den perfekta balansen mellan bränsleekonomi, lätthanterlig styrning och stabila vägegenskaper, har samtliga nya Mazda3 en elektrohydraulisk servostyrning.

Även Mazda3 bantar
Mazda har blivit känt som det bilföretag som arbetat hårdast med att spara vikt och därmed även bränsle. Det började med nya generationen av sportbilen MX-5 och fortsatte med Mazda2 och Mazda6. Nu har turen kommit även till Mazda3 att genomgå sin bantningskur. Trots att nya Mazda3 blivit något större och fått mer utrustning, har Mazda-ingenjörerna ändock lyckats minska vikten med upp till 15 kilo, beroende på modell. En ökad användning av höghållfasthetsstål av olika grader har minskat vikten med elva kg. En ny konstruktion av instrumentpanelen har sparat två kilo. På bakfjädringen har Mazda-ingenjörerna lyckats spara 0,7 kilo och genom att i övrigt granska varenda detalj ur viktsynpunkt har ytterligare 1,3 kilo kunnat sparas.

För nya Mazda3 har växt. Sedanmodellen var tidigare 7,5 cm längre än en KombiSedan. Nu har Sedanen växt till en riktig liten limousine med sina 4,58 meter och nu är den tolv centimeter längre än en KombiSedan. Nya Mazda3 KombiSedan är 4,5 cm längre än den tidigare generationen och mäter nu 4,46 meter. Sport-versionerna får något större front- och bakstötfångare, som gör dem ytterligare tre centimeter längre.

Högre säkerhet
Säkerheten var god redan i den tidigare versionen av Mazda3. Nu höjs den ytterligare. Förutom bl.a. ABS-bromsar med EBD, dynamisk stabiliseringskontroll DSC med slirskydd TCL, vidareutvecklad säkerhetskaross och sex airbags, får nu nya Mazda3 även aktiva nackskydd mot wiplashskador samt panikbromsvarningssystemet ESS, ett system som aktiverar både bilens varningsblinkers och dessutom ger bromsljuset en pulserande effekt. Allt för att minska en eventuell påkörning bakifrån.

I olika utrustningsnivåer har nya Mazda3 även Bi-Xenon huvudstrålkastare med adaptiva kurvljus, radarövervakningssystemet RVM, automatisk kontroll av däcktrycket och bakre parkeringssensorer.

Redan den tidigare Mazda3.modellen kan återanvändas till ungefär 95 procent. Mazda har fullständigt slutat att använda både bly, krom, kadmium och kvicksilver. Mazda har också utvecklat en metod som minskar utsläppen av toulene från tätningar med hela 90 procent. Samtliga Mazdas inhemska fabriker är sedan länge ISO 14001-certifierade.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19180 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15599 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13313 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12511 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...