hero

Mazda3 i-stop drar 14 procent mindre bensin

2009-09-11
1659 visningar
seats

Nu finns nya Mazda3 i-stop på den svenska marknaden. En ytterligare version av nyligen introducerade Mazda3, som har Mazdas unika start- och stoppsystem i kombination med en direktinsprutad två liters-motor på 151 hk. Jämfört med två liters-motorn i den tidigare Mazda3-generationen är bensinförbrukningen 14 procent lägre.

Startar upp igen på 0,35 sekunder!
Mazdas direktinsprutade DISI-motor har i Europa tidigare bara funnits i en MPS-version med turbo, 2,3 liters cylindervolym och 260 starka hästkrafter. Nu används Mazdas direktinsprutade motor för första gången i en standardmodell. En motor som är idealisk att kombinera med Mazdas egenutvecklade system för tomgångsavstängning, vilket startar upp motorn igen på endast 0,35 sekunder, dubbelt så snabbt som andra system på marknaden!

Tack vare i-stop systemet blir bränsleförbrukningen så låg som 6,8 l/100 km, vilket innebär ett CO2-utsläpp på endast 159 gr/km. Och då talar vi ändock om en motor på 151 hk och med ett maximalt vridmoment på 191 Nm vid 4.500 rpm. En motor som ger nya Mazda3 i-stop en toppfart på 206 km/tim och en acceleration från 0 till 100 km/tim på 10,4 sekunder.

Nya katalysator sparar ädelmetaller
Motorn är även godkänd för de hårdare avgasbestämmelserna i Euro V och har en nykonstruerad katalysator med en helt ny teknologi som minskar användandet av de dyrbara ädelmetallerna platina och palladium med 70 till 90 procent. Mazda kallar tekniken för fixerande nanoteknologi och ytan av ädelmetaller i katalysatorn är tunnare än 5 nanometer.

När Mazda3 i-stop nu introduceras i Sverige blir det i en mycket välutrustad AdvancePlus version. Priset för en ny Mazda3 i-stop Sedan är 199.900 kronor och med ett tillägg på 3.000 kronor för KombiSedan.

Mazdas i-stop är det enda system hittills i världen som startar upp motorn igen genom att bränsle sprutas in direkt i motorns cylindrar, medan motorn själv är inaktiv. När föraren trampar på kopplingspedalen igen antänds bränslet och skapar en nedåtriktad kraft på kolvarna så att motorn startar. Fördelen att kombinera i-stop systemet med Mazdas direktinsprutade DISI-motor är att systemet startar dubbelt så snabbt, och även tystare, än andra konventionella system för tomgångsavstängning.

Själva i-stop systemet sparar cirka fem procent bränsle. Den direktinsprutade motorn sparar ytterligare fem procent, jämfört med den tidigare mer konventionella 2.0 liters motorn, och dessutom sparas cirka fyra procent tack vare andra förändringar som lägre vikt och bättre aerodynamik.

Nya vevaxelsensorer
Mazdas i-stop system kontrollerar och reglerar kolvarnas position när motorn stängs av. För att kunna klara detta har motorn nyutvecklade vevaxelsensorer som kan läsa av rotationen i båda riktningarna, vilket gör det möjligt för generatorn att backa kolven i rätt position före det att motorn startas upp igen.

Mazda har utvecklat i-stop framför allt av två skäl. Dels för att systemet sparar bränsle och dels för att systemet därmed även minskar avgasutsläppen. Om det uppkommer situationer som motverkar dessa syften, stänger i-stop inte av motorn, utan denna fortsätter att gå för att alltid minimera både bensinförbrukning och avgasutsläpp. Det finns även fall där motorn inte stannar på grund av säkerhet eller komfort, t.ex. vid kraftig imma på rutorna eller när luftkonditioneringssystemet behöver maximal effekt.

Systemet är också mycket väl anpassat för svenska förhållandet eftersom det fungerar ända ner till minus 10 grader, i motsats till flera andra system som inte fungerar under nollpunkten.

Samtliga Mazda3 som säljs i Sverige har givetvis all nödvändig säkerhetsutrustning som t.ex. dynamisk stabilitetskontroll (DSC) med antispinnsystem (TCS), nödbromsvarning, aktiva nackskydd mot wiplashskador och ISOFIX barnstolsfästen till de yttre baksätesplatserna.

En Mazda3 i-stop AdvancePlus har dessutom bl.a. 17 tums lättmetallfälgar, klimatanläggning med dubbla temperaturzoner, elektriska fönsterhissar runtom, läderratt med rattmonterade ljudkontroller, färddator, radio med CD-spelare, MP3-, Aux-ingång och sex högtalare, multi-info display, farthållare, parkeringssensorer bak, regnsensor, samt bluetooth handsfree.

Men nya Mazda3 har inte bara blivit större och bekvämare. Inte bara lättare, snålare och mer miljövänlig. Nya Mazda3 har även blivit tystare. Vägljudet har minskat med sex till elva procent och vindbruset med sex procent. Nya Mazda3 tillhör därför de tystaste bilarna i klassen med en ljudnivå på 59,0 dB vid en hastighet av 100 km/tim och med en vindstyrka på fem meter per sekund.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...