hero

Mazda3 i-stop sänker förbrukningen med 14 procent

2009-06-25
2184 visningar
seats

I slutet av sommaren finns nya Mazda3 i-stop ute på marknaden. En ny version av Mazda3, som nyligen introducerats på den svenska marknaden. Tack vare en direktinsprutad två litersmotor och det unika i-stop systemet kan Mazda sänka bränsleförbrukningen med upp till 14 procent i nya Mazda3 i-stop, jämfört med den tidigare modellens två litersmotor. Mazdas unika system för tomgångsavstängning startar upp motorn igen på endast 0,35 sekunder, dubbelt så snabbt som andra system på marknaden!

Nya Mazda3 i-stop premiärvisades på Geneve-salongen i våras. Till Sverige kommer modellen både som Sedan och KombiSedan och i en mycket välutrustad AdvancePlus version. Priset för en ny Mazda3 i-stop Sedan är 199.900 kronor och med ett tillägg på 3.000 kronor för KombiSedan.

Tack vare i-stop systemet blir bränsleförbrukningen så låg som 6,8 l/100 km, vilket innebär ett CO2-utsläpp på endast 159 gr/km. Och då talar vi ändock om en motor på 151 hk och med ett maximalt vridmoment på 191 Nm vid 4.500 rpm. En motor som ger nya Mazda3 i-stop en toppfart på 206 km/tim och en acceleration från 0 till 100 km/tim på 10,4 sekunder. Motorn är även godkänd för senaste Euro Stage V.

Startar upp igen på 0,35 sekunder!
Mazdas i-stop system för att stänga av motorn vid tomgångskörning är helt och hållet utvecklat av Mazda själva. Systemet är det enda hittills i världen som startar upp motorn igen genom att bränsle sprutas in direkt i motorns cylindrar, medan motorn själv är inaktiv. När föraren trampar på kopplingspedalen igen antänds bränslet och skapar en nedåtriktad kraft på kolvarna så att motorn startar. Fördelen att kombinera i-stop systemet med Mazdas direktinsprutade DISI-motor är att systemet startar dubbelt så snabbt, och även tystare, än andra konventionella system för tomgångsavstängning.

Genom att använda DISI-motorn tillsammans med i-stop, samt vissa aerodynamiska förbättringar hos den nya Mazda3-modellen, minskar bränsleförbrukningen med cirka 14 procent jämfört med den tidigare konventionella två litersmotorn, enligt EU-normerna för genomsnittlig bränsleförbrukning.

När föraren stannar sin nya Mazda3 i-stop vid t.ex. rödljus eller i trafikköer och trampar ner kopplingen, stannar motorn helt automatiskt och ställer sig i position redo för att starta. Så fort som föraren trampar ner kopplingspedalen, antänds bränslet i cylindrarna och motorn startar helt omärkligt. När nya Mazda3 i-stop stannar vid ett trafikljus eller i en trafikkö kan själva tomgångsavstängningen minska bensinförbrukningen med cirka fem procent. En grön lampa på instrumentbrädan markerar att motorn stängts av som planerat.

Med en knapp på instrumentpanelen kan föraren om han så önskar helt stänga av
i-stop systemet.

Nackdelen med konventionella system för tomgångsavstängning är att dessa alltid behöver hjälp av en elmotor för att starta bilens motor igen. Därför tar det ganska lång tid innan en kompression och en antändning sker i motorn när den startas om. I verkligenheten betyder detta en tidsfördröjning mellan att pedalen trycks ner och att bilen börjar rulla. Även ljudet och vibrationerna är högre vid konventionella system.

Reglerar kolvarnas position
Mazdas i-stop system kontrollerar och reglerar istället kolvarnas position när motorn stängs av. För att snabbast möjligt starta om motorn behövs förbränningsenergi från cylindrarna redan vid första kolvslaget. Detta kräver att följande tre villkor uppfylls. För det första måste bränslet kunna sprutas direkt in i förbränningsrummet och antändas. För det andra måste en tillräcklig mängd av ren luft finnas i cylinderns förbränningsrum där bränslet skall antändas och för det tredje måste motorns styrsystem kunna avgöra vilken cylinder som först skall antändas i startögonblicket.

Det är därför som Mazdas direktinsprutade DISI-motor, som med högre tryck kan spruta in bränslet i förbränningsrummet, är en idealisk kombination med Mazdas nya i-stop system.

När Mazda3 i-stop stannar stängs inte motorn av genast, utan först när luftmängden i cylindern är lika stor i förbränningsfasen som i kompressionsfasen, stoppas kolven i en bestämd position och en tillräcklig mängd ren luft behålls i cylindern. För att förbereda cylindern för start används generatorn som en elmotor och vrider runt motorn så att kolven ställs i exakt rätt position. Detta övervakas med hjälp av sensorer på vevaxeln som anger när kolven kommer i exakt rätt läge för att kunna utnyttja sin slaglängd i startögonblicket.

Nya vevaxelsensorer
För att cylindern ska få så stor mängd ren luft som möjligt öppnar Mazdas i-stop system insugsventilen tillfälligt när motorn stannar (normalt hålls insugsventilen stängd när motorn stoppas). Vanligtvis kan vevaxelsensorn endast läsa av rotation framåt, vilket skulle göra det omöjligt för i-stop systemet att vrida tillbaka kolven i en exakt position. Därför har nya Mazda3 i-stop utrustats med nyutvecklade vevaxelsensorer, som klarar att läsa av rotation i båda riktningarna, vilket gör det möjligt för generatorn att backa kolven i rätt position före det att motorn startas upp igen.

Innan motorn nått sin maximala arbetstemperatur stänger i-stop systemet inte av motorn. Detta för att motorn skall nå sin maximala temperatur fortast möjligt och därmed minimera avgaserna. i-stop systemet känner även av om bilen skulle stanna i en alltför brant uppförsbacke. Är lutningen mer än 14 procent fortsätter motorn då att gå på tomgång.

Fördelen med Mazda i-stop är delvis den samma som hos mer konventionella system, nämligen bättre bränsleekonomi. Men genom Mazdas unika teknik blir systemet även mindre komplicerat, snabbare och tystare än andra system för tomgångsavstängning.

För att hela tiden försäkra sig om att det finns tillräckligt med batterikapacitet har Mazda3 i-stop två batterier. Det stora huvudbatteriet förser bilen med elektricitet till alla vanliga funktioner, medan det extra batteriet enbart används för att återstarta motorn. När i-stop systemet stänger av motorn fortsätter belysningen, audiosystemet och all annan elektrisk utrustning att fungera som vanligt. Även klimatanläggningen fortsätter att fungera som vanligt, så länge föraren inte kräver maximal kyla. I detta fall känner i-stop systemet av behovet av elektricitet för att återstarta motorn och reglerar klimatanläggningens kapacitet därefter. Samtliga av bilens funktioner fungerar under återstartsögonblicket.
Mazda har utvecklat i-stop framför allt av två skäl. Dels för att systemet sparar bränsle och dels för att systemet därmed även minskar avgasutsläppen. Om motorn skulle stängas av i fall som motverkar dessa syften, kommer i-stop inte att stänga av den, utan motorn fortsätter att gå för att minimera både bensinförbrukning och avgasutsläpp. Det finns även fall där motorn inte stannar på grund av säkerhet eller komfort, t.ex. vid kraftig imma på rutorna eller när luftkonditioneringssystemet behöver maximal effekt.

Introduktion

Det var för fem år sedan som den första generationen av Mazda3 premiärvisades. Nu kommer andra generationen av Mazdas mest sålda modell. En ny Mazda3 som fått en modernare design, ännu mera körkänsla med bättre prestanda, högre säkerhet, förbättrade miljöhänsyn och mera standardutrustning.

Sedan säljstarten 2003 har den nuvarande Mazda3-modellen tillverkats i över två miljoner exemplar. Den har sålts i 101 olika länder. Mazda3 har hittills erövrat 94 internationella priser, som t.ex. Årets Bil i Ryssland, Danmark, Kanada, Israel, Australien, Thailand, Hong Kong och Indonesien. Mazda3 blev även tvåa i Årets Bil i Europa. Europa är dessutom en av de viktigaste marknaderna för Mazda3. Av första generationen har omkring 480.000 exemplar sålts här i Europa, därav närmare 6.500 i Sverige.

När det gäller kraftkällan har ungefär två tredjedelar av alla Mazda3 sålda i Europa innehållet 1,6 liters bensinmotorer, följd av 1.6 liters dieselmotor och en två liters bensinmotor.

Av de två olika karosstyperna har femdörrars KombiSedan svarat för ungefär två tredjedelar och Sedan-modellen för en tredjedel om man räknar in hela Europa, inklusive Ryssland. I Västeuropa har KombiSedan svarat för cirka 80 procent av försäljningen. Medan KombiSedan-modellen är populär på nästan alla marknader, är Sedan-modellens starkaste fäste just Ryssland, där 64 procent av försäljningen varit Sedaner.

Design

Behålla och utveckla
Designkonceptet för nya Mazda3 blev "att behålla den nuvarande identiteten och samtidigt utveckla designen för att göra nya Mazda3 mer uttrycksfull".

Framgångarna för den nuvarande Mazda3-modellen innebar att uppdraget till chefdesignern Kunihiko Kurisu blev att behålla grunddragen från nuvarande Mazda3, istället för att rita en helt ny bil. Men nya Mazda3 har onekligen fått en betydligt kraftfullare design. En design som mera påminner om andra modeller i Mazda-familjen.

Den typiskt femkantiga grillen har blivit större och Mazda-logotypen med Mazda-vingarna har placerats ovanför grillen. Den tidigare Mazda3-modellen hade både en övre och en undre grill. Tack vare att den nya grillen placerats lägre har Mazdas designers kunnat förlänga motorhuven ner mot den integrerade fronten och grillen. Samtidigt fick hjulhusen en kraftigare markering och påminner nu ännu mera om Mazdas sportbil RX-8 och modellerna CX-7, Mazda2 och Mazda6.

Strålkastarna har fått en ännu spetsigare utformning. De är längre och mer tredimensionella i formen. I hörnen sitter dimljusen i stora svarta utrymmen som följer linjerna i grillen och som ger hela fronten ett betydligt modernare och aggressivare utseende.

Även bakdelen på nya Mazda3 har gjorts kraftfullare, liksom de mer markerade sidolinjerna. Däremot känner man igen C-stolpen och den bakre sidorutan med sin speciella karaktäristiska lutning.

Bakljusen är olika för de båda karossvarianterna och även för de olika utrustningsalternativen.

Nya Mazda3 har också fått fyra nya exteriörfärger av totalt nio att välja bland. De helt nya är Mica-lackerna Celestial blå, Indigo light blå och grafit samt metallic aluminium.

Lågt Cd-värde på 0.28
Mazda-ingenjörerna har arbetat med en ny metod, kallad "airflow management", för att optimera luftflödet runt nya Mazda3. Ett exempel är utformningen av grillens övre och undre öppningar, som koncentrerar lufttrycket så att det totala intaget av luft minskar och som på effektivast möjliga sätt kyler motorn. Andra aerodynamiska förbättringar är en förändrad
utformning av framskärmarnas överdel med tanke på ett maximalt luftflöde samt en unik hästskoformad deflektor framför framhjulen. Dessa minimerar luftmotståndet längs bilens sidor, men ökar även stabiliteten i högre hastigheter och förbättrar kylningen till bromsarna.

Alla små detaljförbättringar av aerodynamiken innebär att det s.k. Cd-värdet nu är 0.28 för nya Mazda3 Sedan och 0.30 för en KombiSedan, siffror som är bland de lägsta i klassen. Förbättringar som också gör nya Mazda3 till en av klassens tystaste bilar, ökar högfartsstabiliteten och ger en bättre bränsleekonomi.

Även interiören är betydligt uppfräschad. Materialen är mjukare och av högre kvalitet. På ett flertal ställen i kupén finns silverfärgade detaljer. Instrumentbrädan har fått mer svepande linjer ut ifrån mittkonsolen. Golvkonsolens förlängning från mellan framsätena och upp mot mittkonsolen buktar konvext utåt. Tillsammans bildar dessa interiörelement en form av ett svepande S, "sweeping S", som Mazdas designers kallar sitt verk.

Komfort, funktionalitet och utrustning

Mazda3 har alltid varit både komfortabel, praktisk och haft gott om utrymme. Den nya modellen har samma kärnvärden, som dock utvecklats på olika sätt. Stolarna är nya för att ge bättre komfort på längre resor. Det finns ännu fler mindre förvaringsutrymmen, enklare och mer logisk uppbyggnad av olika funktioner, en av klassens mest generösa siktytor och ett flertal nya utrustningsdetaljer. Dessutom är nya Mazda3 tystare en sin föregångare.

Efter att utförligt ha studerat hur en förare beter sig och hur hans ögon rör sig i olika situationer skapade Mazdas designteam en ny och mer användarvänlig interiör. De olika instrumenten och reglagen placerades så att föraren enklast hittar dem samtidigt som han så litet som möjligt behöver släppa kontakten med vägen framför. Alla instrument och reglage sitter nu i ett område från rattens ytterring till växelspaken.

Nya Mazda3 har också ett utvecklat HMI-system som gör det lättare för föraren att använda bilens olika system utan att ta ögonen från vägen. Framför föraren sitter två stora runda instrument och på instrumentbrädan precis till höger om ratten finns en informationspanel, som är placerad 100 mm högre än tidigare, för att ge en bättre synlighet. Denna visar all nödvändig information, t.ex. färddatorns olika delar, audiosystemets funktioner eller GPS-navigeringen. Allt sköts på ett enkelt sätt med knappar på ratten eller från ett nytt vridbart reglage på mittkonsolen.

Även så viktiga reglage som växelspak och pedaler har utvecklats för att göra körningen enklare för föraren. Växelspaken sitter närmare föraren, vilket bl.a. innebär att avståndet mellan ratten och växelspaken nu är mindre. Växelspakens placering är 60 mm högre och något vinklad mot föraren. Även pedalernas placering är ändrade för att göra körningen enklare. Gaspedalen har nu t.ex. 15 mm större yta och pedalernas placering har förbättrat förflyttningen för både små och stora fötter mellan gas- och bromspedalen.

Även stolarna har förbättrats. Stolarnas sittdynor är nu 20 mm högre och ryggstöden har blivit 35 mm högre.

Välutrustad AdvancePlus
Nya Mazda3 i-stop finns på den svenska marknaden enbart i utrustningsnivån AdvancePlus.

Samtliga Mazda3 som säljs i Sverige har givetvis all nödvändig säkerhetsutrustning som t.ex. sex krockkuddar, dynamisk stabilitetskontroll (DSC) med antispinnsystem (TCS), nödbromsvarning, aktiva nackskydd mot wiplashskador, låsningsfria bromsar med elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistans, bältesförsträckare med belastningsbegränsare fram och ISOFIX barnstolsfästen till de yttre baksätesplatserna.

En Mazda3 i-stop AdvancePlus har dessutom bl.a. 17 tums lättmetallfälgar med däck i dimensionen 205/50 R17, klimatanläggning med dubbla temperaturzoner, elektriska fönsterhissar runtom, läderratt med rattmonterade ljudkontroller, färddator, radio med CD-spelare, MP3-, Aux-ingång och sex högtalare, multi-info display, elektriskt infällbara yttre backspeglar, elektriskt uppvärmd framruta, farthållare, parkeringssensorer bak, främre dimljus, regnsensor, automatiskt avbländbar inre backspegel, bluetooth handsfree samt låssystem med fjärrkontroll.. Sidospeglar och dörrhandtag är lackerade i bilens färg.

Speciellt i Sedan-versionen har bagageutrymmet blivit större. Det har ökat med 17 liter, drygt fyra procent, och är nu 430 liter stort. En KombiSedan har exakt lika stort bagageutrymme som tidigare, 340 liter.

Men nya Mazda3 har inte bara blivit större och bekvämare. Inte bara lättare, snålare och mer miljövänlig. Nya Mazda3 har även blivit tystare.

Tystare
Även ljudnivån var ett högprioriterat utvecklingsområde för Mazda-ingenjörerna. Vägljudet har minskat med sex till elva procent och vindbruset med sex procent. Nya Mazda3 tillhör därför de tystaste bilarna i klassen med en ljudnivå på 59,0 dB vid en hastighet av 100 km/tim och med en vindstyrka på fem meter per sekund.

Temat för utvecklingen av köregenskaperna hos nya Mazda3 var "exhilirating driving", den tillfredställelse en förare känner när bilen uppför sig i perfekt harmoni med förarens egna intentioner. För att uppnå detta förbättrade utvecklingsteamet en mängd detaljer för att helt och hållet ta bort alla negativa aspekter av t.ex. motorljud, vibrationer och vägljud. Men samtidigt behålla, och i vissa fall förstärka, de positiva sidorna hos motorljudet, känslan av acceleration, bromskontroll och väghållning.

Mazdas utvecklingsingenjörer har på alla sätt försökt att göra nya Mazda3 tystare än sin föregångare. Bl.a. har luftkonditioneringen utvecklats för att bli en av klassens tystaste och mest effektiva. Värmeväxlaren har ökat 20 procent i storlek, kompressorns kapacitet ökat från 120 till 180 cc och luftströmmen ökat till 500 kubikmeter i timmen.

Chassi, säkerhet och miljö

Chassit på nya Mazda3 har utvecklats på en mängd olika punkter. Karossens vridstyvhet har ökat. Särskilt området runt de främre och bakre stötdämparinfästningarna har förstärkts och extra punktsvetsar har gjort dörröppningarnas fogar starkare. Resultatet har blivit en avsevärd förbättring av vridstyvheten.

Liksom tidigare har även nya Mazda3 en framvagn med MacPherson ben och en avancerad multilänk bakvagn. Även dessa har utvecklats för att ge bättre väghållning, roligare köregenskaper och en säkrare förarkontroll. Fjädringen har förbättrats för att ge en ännu snabbare reaktion på kursförändringar och för att minska bilens krängningar.

För att nå den perfekta balansen mellan bränsleekonomi, lätthanterlig styrning och stabila vägegenskaper, har samtliga nya Mazda3 en elektrohydraulisk servostyrning.

Även Mazda3 bantar
Mazda har blivit känt som det bilföretag som arbetat hårdast med att spara vikt och därmed även bränsle. Det började med nya generationen av sportbilen MX-5 och fortsatte med Mazda2 och Mazda6. Nu har turen kommit även till Mazda3 att genomgå sin bantningskur. Trots att nya Mazda3 blivit något större och fått mer utrustning, har Mazda-ingenjörerna ändock lyckats minska vikten med upp till 15 kilo, beroende på modell. En ökad användning av höghållfasthetsstål av olika grader har minskat vikten med elva kg. En ny konstruktion av instrumentpanelen har sparat två kilo. På bakfjädringen har Mazda-ingenjörerna lyckats spara 0,7 kilo och genom att i övrigt granska varenda detalj ur viktsynpunkt har ytterligare 1,3 kilo kunnat sparas.

För nya Mazda3 har växt. Sedanmodellen var tidigare 7,5 cm längre än en KombiSedan. Nu har Sedanen växt till en riktig liten limousine med sina 4,58 meter och nu är den tolv centimeter längre än en KombiSedan. Nya Mazda3 KombiSedan är 4,5 cm längre än den tidigare generationen och mäter nu 4,46 meter. Sport-versionerna får något större front- och bakstötfångare, som gör dem ytterligare tre centimeter längre.

Högre säkerhet
Säkerheten var god redan i den tidigare versionen av Mazda3. Nu höjs den ytterligare. Förutom bl.a. ABS-bromsar med EBD, dynamisk stabiliseringskontroll DSC med slirskydd TCL, vidareutvecklad säkerhetskaross och sex airbags, får nu nya Mazda3 även aktiva nackskydd mot wiplashskador samt panikbromsvarningssystemet ESS, ett system som aktiverar både bilens varningsblinkers och dessutom ger bromsljuset en pulserande effekt. Allt för att minska en eventuell påkörning bakifrån.

I olika utrustningsnivåer har nya Mazda3 även Bi-Xenon huvudstrålkastare med adaptiva kurvljus, radarövervakningssystemet RVM, automatisk kontroll av däcktrycket och bakre parkeringssensorer.

Redan den tidigare Mazda3.modellen kan återanvändas till ungefär 95 procent. Mazda har fullständigt slutat att använda både bly, krom, kadmium och kvicksilver. Mazda har också utvecklat en metod som minskar utsläppen av toulene från tätningar med hela 90 procent. Samtliga Mazdas inhemska fabriker är sedan länge ISO 14001-certifierade.

Motor
Redan för cirka två år sedan fanns Mazdas direktinsprutade fyrcylindriga motor i två litersversion och utan turbo på den japanska marknaden. Nu kommer den till Europa i kombination med i-stop systemet och en sexväxlad manuell växellåda.

Mazdas egenutvecklade 2.0 MZR DISI-motor, där DISI står för Direct Injection Spark Ignition, sprutar bensinen direkt in i förbränningsrummet under högt tryck, ända upp till 115 bar. Blandningen av luft och bensin blir optimal, vilket möjliggör en högre kompression på 11.2. Fördelarna med Mazdas direktinsprutade motor är flera. Bensinförbrukningen minskar, avgaserna blir renare och motorn får dessutom fler hästkrafter, ett ökat vridmoment och en bättre körbarhet.

Motorn har redan funnits i Europa i Mazdas högprestandamodeller Mazda3 MPS och Mazda6 MPS samt i crossovern Mazda CX-7, fast då i turboversion på 2,3 liter och 260 hästkrafter. Samma motor finns även i den stora flersitsiga familjebilen Mazda MPV på hemmamarknaden i Japan.

Världens första katalysator med fixerande nanoteknologi
Lägre bränsleförbrukning är givetvis ett steg för att minska bilismens påverkan på miljön. Men nu tar Mazda ytterligare ett steg genom sin nya generation av katalysator till bensinmotorer. Denna katalysator är konstruerad med en helt ny teknologi för att spara på de dyrbara ädelmetallerna platina och palladium. Mazda kallar tillverkningstekniken "singel nanotechnology", vilket betyder att ytan av ädelmetaller i katalysatorn är tunnare än 5 nanometer. Den nya tekniken sparar 70 till 90 procent av den platina och palladium som behövs för framställningen av en vanlig katalysator, utan att försämra de avgasrenande egenskaperna. Mazda är först i världen med att använda denna nya fixerande nanoteknologi i katalysatorn till sin MZR 2.0 DISI-motor.

I vanliga katalysatorer har de små katalytiska partiklarna en tendens att klumpa ihop sig. Följden blir att reaktionsytan för de katalytiska partiklarna totalt sett minskar och katalysen blir mindre effektiv. För att motverka detta används ett överskott av de katalyserande ädelmetallerna. Men ädelmetaller är som sagt dyra och därför är det en stor fördel om partiklarna kan fixeras så att de inte rör på sig, så att de inte klumpar ihop sig.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19176 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15598 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13311 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12496 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...