hero

Mazda3 MPS med 260 hk – svensk säljstart i november

2006-10-16
3108 visningar
seats
  1. Över 1 miljon Mazda3 tillverkade
  2. Design
  3. Interiör
  4. Motor och transmission
  5. Chassi och säkerhet
  6. Starkt garantipaket

Mazda3 har nyligen introducerats i en uppdaterad version. Nu kommer den verkliga toppmodellen, Mazda3 MPS. En modell som för första gången visades på Geneve-salongen i mars. Mazda3 MPS är ytterligare en modell i Mazda Performance Series med en direktinsprutad 2.3 liters motor med turbo, som ger hela 260 hk. Modellen kommer att säljas i Sverige enbart fullutrustad för mindre än 1.000 kronor per hästkraft. Det rekommenderade cirkapriset är 257.500 kronor, eller 990 kronor per hästkraft.

1. Över 1 miljon Mazda3 tillverkade

Mazda3 är den japanska bilfabrikens mest framgångsrika bilmodell. Sedan produktionsstarten i augusti 2003 har Mazda3 redan tillverkats i över en miljon exemplar. Mazda3 blev Mazdas mest sålda modell i maj 2005 och har sedan dess fortsatt att öka i försäljning. Under denna tid har Mazda3 erövrat inte mindre än 65 internationella utmärkelser och blev 2004 tvåa i "Årets Bil i Europa". Idag är Mazda3 även den mest sålda Mazda-modellen i Europa, knappt före Mazda6. I fjol såldes ungefär 96.000 Mazda3 i Europa, vilket gav en marknadsandel i segmentet på 2,5 %.

Med Mazda3 MPS kliver Mazda in ett litet men exklusivt segment. Här finns redan tidigare bl.a. VW Golf GTI, Ford Focus ST, Opel Astra OPC, Alfa Romeo 147 GTA och Renault Megane RS. Under år 2005 såldes det på de fem största marknaderna i Europa drygt 33.000 bilar i detta segment av kompaktbilar med högprestanda.

Mazda3 MPS är den andra modellen i Mazda Performance Series efter Mazda6 MPS, som började säljas i vintras. Båda bilarna har samma Mazda-utvecklade direktinsprutade motor, MZR 2.3 DISI Turbo, på 260 hk och med ett vridmoment på 380 Nm. Till skillnad mot storebror Mazda6 MPS, som är fyrhjulsdriven, är Mazda3 MPS enbart framhjulsdriven. Svensk försäljningsstart blir det under november månad.

2. Design

- Större luftintag för maximal kylning av motorn
- Större framskärmar med 18 tums-hjul
- Ny design för bakre stötfångaren med 102 mm stort avgasrör

Precis som när det gällde Mazda6 MPS var uppgiften för utvecklingsteamet även nu att bygga en högprestandabil som var både sportig och elegant utan alltför stora förändringar. Mazda3 MPS ser därför i många avseenden ut som en mer standardbetonad Mazda3, men det finns givetvis ett flertal skillnader.

Den främre störfångaren har optimerats ur aerodynamisk synpunkt och fått ett betydligt större luftintag i den nedre delen för att ge ett bättre luftflöde till kylaren. Turbomotorns laddluftkylare är monterad horisontellt ovanpå motorn och får sin kylluft från Mazdas femkantiga grill. För att få plats med laddluftkylaren har motorhuvens kantveck ökat något i höjd fram mot A-stolpen. De rektangulära främre dimljusen har en annorlunda utformning.

20 mm bredare framskärmar

Sidokjolar understryker sportigheten hos Mazda3 MPS, liksom de 20 mm bredare framskärmarna, vilka behövs för att rymma de 18 tum stora och tioekrade lättmetallfälgarna. Däcken är i dimensionen 215/45 R18. Bakskärmarna är dock desamma som för andra Mazda3-modeller.

Bak har Mazda3 MPS ett mattsvart parti i mitten av bakstötfångaren. Avgasröret har en diameter på 102 mm och bak finns även en takspoiler med ett integrerat bromsljus av LED-typ.

Mazda3 MPS finns i fyra olika exteriörfärger. Förutom svart, röd och silvermetallic finns Mazda3 MPS även i en ny helt unik kulör, Cosmic blue.

3. Interiör

- Aluminiumpedaler
- Röda sömmar och MPS logotyp
- Mätartavlor som syns först när tändningen slås på

Interiören i Mazda3 MPS går nästan helt och hållet i svart. Som kontrast mot det mörka har de båda framstolarna i delläder fått röda sömmar. Även läderratten och växelspaksknoppen har samma röda lädersömmar.

Sportstolar med MPS märke

Andra sportiga inslag i interiören på Mazda3 MPS är pedaler i aluminium, instegslister i aluminium och sportstolar med MPS logotype i övre delen av ryggstöden. Hastighetsmätaren finns mitt på instrumentbrädan och är graderad till 280 km/tim. Liksom varvräknaren syns inte hastighetsmätarens siffror förrän tändningen slås på.

Fullutrustad på svenska marknaden för 257.500 kronor

Som den toppmodell Mazda3 MPS är har den en mycket omfångsrik standardutrustning. På den svenska marknaden kommer enbart en fullutrustad version att säljas, som bl.a. har klimatanläggning, sportstolar med delläder, Xenon-strålkastare, farthållare, Bose ljudanläggning med sju högtalare och CD-växlare för sex CD-skivor, läderratt med inbyggda audio-kontroller, Isofix barnstolsfästen och strålkastarerengörare.

Det enda som går att köpa till är navigering för 21.000 kronor. iPod-anslutning kan eftermonteras för c:a 2.700 kronor.

4. Motor och transmission

- 260 hk och 380 Nm
- En av de snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilarna
- Sophisticated Torque Management

Den direktinsprutade turbomotorn i nya Mazda3 MPS finns redan i storebror Mazda6 MPS och i en något förändrad version även i Mazdas sportiga crossover CX-7 och i en ny MPV, som enbart säljs i Japan. Motorn i Mazda3 MPS ger maximalt 260 hk vid 5.500 rpm och når sitt maximala vridmoment på 380 Nm vid låga 3.000 rpm. Vridmomentkurvan är nära nog horisontell mellan 2.000 och 5.000 rpm. Ett elektroniskt gasreglage och en elektroniskt styrd wastgate-ventil som reglerar motorns turbotryck ger en acceleration utan turbofördröjning.

Mazda3 MPS har en tjänstevikt på 1.485 kg, 180 kg mindre än storebror Mazda6 MPS. Mazda3 MPS accelererar från 0-100 km/tim på 6,1 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim. Mazda3 MPS är 4.435 mm lång och har en hjulbas på 2.640 mm.

Mazdas DISI-motor nu i fyra modeller

Mazdas motor MZR 2.3 DISI Turbo, där DISI står för Direct Injection Spark Ignition, sprutar bensinen direkt in i förbränningsrummet under högt tryck (upp till 115 bar). Direktinsprutningen ger en kylande effekt när bränslet förångas, vilket i sin tur ger möjlighet till större förbränningstryck. Vid ett varvtal på 3.000 rpm ger den direktinsprutade motorn i Mazda3 MPS 10 % högre vridmoment än en vanlig turbomotor med indirekt insprutning. Dessutom beskriver turbinhjulet i turbokompressorn en linjär varvtalsökning vilket innebär att ett tillräckligt turbotryck finns tillgängligt redan vid 2.000 rpm.

Kraftfull acceleration

DISI-motorn ger Mazda3 MPS en kraftfull acceleration. Mazda3 MPS accelererar från 50 till 100 km/tim på 4,2 sekunder på treans växel och från 80 till 120 km/tim på 5,0 sekunder på femmans växel. MZR-motorn har också dubbla balansaxlar och variabla ventiltider (S-VT).

Mazda-motorn har en enkel turbo som inte bara sparar vikt utan också minimerar värmeförlusterna från avgaserna. Direktinsprutning ger också den homogena bränsle-/luftblandningen möjlighet att samlas runt tändstiftet, vilket effektivt förhindrar misständningar. Tändpunkten kan till och med senareläggas för att bibehålla en hög avgastemperatur. Den avgörande fördelen med denna motorteknologi är att katalysatorn värms fortare, vilket hjälper motorn att uppnå kraven för miljöklassen Euro IV.

Bensinförbrukning på 9,7 l/100 km

Motorns ökade inre kylning förhindrar också spikning och sänker bränsleförbrukningen utan att responsen vid låga varvtal försämras. Motorns relativt höga kompressionsförhållande för en turbomotor på 9,5:1 medverkar till att hålla ner bränsleförbrukningen vid blandad körning till 9,7 l/100 km.

Alla komponenter i MZR 2.3 DISI-motorn är till sin form och i sitt material valda för att svara upp mot motorns högre belastning och värmeutveckling. Vid tillverkning av motorblocket och cylinderhuvudet används Mazdas avancerade gjutprocess, Advanced Precision Mazda Casting Process. Korsborrning mellan cylinderfodren och mellan ventilbryggorna i cylinderhuvudet förbättrar de termiska egenskaperna hos motorn. Alla rörliga delar har optimerats för ökad styrka och livslängd. Vevaxeln och vevstakarna är till exempel tillverkade av höghållfast stål och kolvbultarnas diameter har ökats. Kylsystemet har också optimerats, liksom fläktbladens utformning och kylluftens vägar. Dessutom har motorns elfläkt fått större kapacitet.

Sound check

Mazda har även gjort en "sound check" för att förhöja sportigheten ytterligare hos Mazda3 MPS. Mazdas ljudingenjörer har "trimmat" motorljudet för att uppnå ett visst ljud under själva accelerationen och en annan ljudnivå över 4.000 rpm.

Sophisticated Torque Management

För Mazda-ingenjörerna var en av de största utmaningarna att få ner DISI-motorns alla hästkrafter i marken på den enbart framhjulsdrivna Mazda3 MPS. Ingenjörerna utvecklade därför olika system under benämningen "Sophisticated Torque Management". Att hela tiden optimera vridmomentet blev huvuduppgiften.

Mazda3 MPS har en differentialbroms fram, men denna kompletteras med ett avancerat system för vridmomentsreglering. Systemet styr insugsvolymen och turbotrycket för att motverka oönskade vridmomenttoppar och istället hela tiden ge ett linjärt kontrollerat vridmoment. Systemet stryper och optimerar vridmomentet på ettans och tvåans växlar och när rattvinkeln är alltför stor, så att alltid maximal acceleration uppnås.

Mazda-ingenjörerna har även lagt ner ett stort arbete för att minimera vibrationer och ryckningar i ratten under kraftig acceleration. Mazda3 MPS har därför lika styva drivaxlar, trots att dessa är olika långa. Mazdas "Sophisticated Torque Management", som optimerar vridmomentet baserat på aktuell växel och rattvinkel, kompletteras även med antisladd-systemet DSC, som känner av skillnaden i fart mellan fram- och bakhjulen.

Sexväxlad växellåda

En sexväxlad manuell växellåda gör Mazda3 MPS ännu mer underhållande att köra. Växellådan är mycket kompakt genom sin konstruktion med tre axlar och har ungefär samma storlek som en vanlig femväxlad växellåda i mer standardbetonade Mazda3-modeller. Första, andra och tredje växeln har trippelsynkronisering medan fjärde växeln har dubbelsynkronisering, vilket garanterar smidig och snabb växling.

5. Chassi och säkerhet

- Förstärkt kaross
- Krängningsreducering med 60%
- Cd-värde på 0.31 och topphastighet på minst 250 km/tim

Mazda3 MPS är i grunden en KombiSedan-version av mer standardbetonade Mazda3. Men vridstyvheten har ökats markant genom ett flertal förstärkningar. Bl.a. har Mazda3 MPS en förstärkt tvärsektion i området vid den främre stötfångaren, förstärkta infästningar för främre hjulupphängningen, en ny större tvärgående balk vid kardantunneln, kraftigare tvärsektioner i golvet och förstärkt bakre hjulupphängning för att motstå de högre krafterna från de nya stötdämparna.

Förutom att öka vridstyvheten har Mazda-ingenjörerna även givit Mazda3 MPS en sportigare fjädring, utan att för den skulla minska komforten. Både MacPherson framvagnen och det bakre multilänk-systemet har kraftigare fjädrar, krängningshämmare och stötdämpare. Dessa åtgärder innebär att Mazda3 MPS kränger 60% mindre än en vanlig Mazda3.

Jämförelse av specifikationer:

Mazda3 MPS Mazda3
Fjädringskonstant (fram/bak): 33/30 N/mm 23/23 N/mm
Krängningshämmare diameter (fram/bak): 26/25 mm 21/20 mm
Krängningsgrad: 2,18 grader/G 3,47 grader/G

Nya Mazda3 MPS har utvecklats även aerodynamiskt för att uppnå en topphastighet av minst 250 km/tim. Bottenplattan har utvecklats och fått ett par extra plåtar för att luften skall passera mer effektivt och den främre spoilern har sänkts. Vid tester i vindtunnel kunde även turbulensen vid fram- och bakhjul minimeras, vilket ökar stabiliteten i högre hastigheter.

Även bromsarna har utvecklats för att motsvara den kraftigare turbomotorn. De ventilerade frambromsarna på Mazda3 MPS har en diameter på 320 mm, medan bakbromsarna har en diameter på 280 mm. Ett fyra kanals ABS-system, elektronisk bromskraftsdistribution (EBD), nödbromsassistans och ett antislirsystem (TCS) samverkar alla för att göra bromsningen så effektiv som möjligt. Dynamisk stablitetskontroll (DSC) är standard på Mazda3 MPS, liksom bl.a. regnsensor.

Mazda3 MPS har givetvis airbag för förare och framsätespassagerare, sidoairbags samt krockgardiner för samtliga åkande. Till den passiva säkerheten hör även en krockeftergivlig bromspedal och en modifierad styrstång som minskar skador vid en eventuell kollision. Liksom övriga Mazda3-modeller har även MPS bältesvarnare på samtliga fem sittplatser.

6. Starkt garantipaket

Mazda har på den svenska marknaden ett mycket starkt garantipaket;
3 års, eller 10 000 mils, nybilsgaranti
12 års rostskyddsgaranti
3 års lackgaranti
3 års vagnskadegaranti
3 års Mazda Assistansservice

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...