hero

Ny generation Mazda3 MPS med 260 turbohästkrafter

2009-09-04
2125 visningar
seats

Introduktion

Helt nya Mazda3 började säljas tidigare i år med ett flertal olika motoralternativ. Den ännu sportigare designen gillades starkt av bl.a. motortidningen AutoBilds läsare. Från hela Europa valdes 200.000 läsare ut, vilka under juni månad bl.a. valde den snyggaste kompaktbilen på marknaden. Mazda3 vann den åtråvärda utmärkelsen. Och nu utökas modellprogrammet ytterligare med Mazda3 MPS, Mazda Performance Series.

Det var på Geneve salongen 2006, som den första generationen Mazda3 MPS visades för allra första gången. Tre år senare, på samma bilsalong, var det världspremiär för ny Mazda3 MPS, som har fått en betydligt sportigare design och en utvecklad version av Mazdas 2.3 liters direktinsprutade DISI-motor på 260 hk.

Mazda3 MPS blev snabbt en populär högprestandabil i kompakt-klassen. På bara två år såldes den första generationen av Mazda3 MPS i 31.100 exemplar runtom i världen, varav en tredjedel i USA. Europa är den näst största marknaden med 20 procent av produktionen, 6.300 exemplar. De största marknaderna i Europa är England och Tyskland, följda av Schweiz och Spanien. Men även i Sverige har det sålts förhållandevis många Mazda3 MPS av den tidigare versionen, närmare bestämt 254 stycken.

Segmentet för sportiga icke premium kompakt-bilar växte stadigt till 2008, då försäljningen sjönk för första gången sedan 2004 på grund av den ekonomiska situationen. Mazda3 MPS lyckades trots detta ta en marknadsandel i segmentet på 4,5 procent under år 2008.


Design

Nya Mazda3 KombiSedan är en av segmentets nyaste och sportigaste modeller, inte minst ur designsynpunkt. Mazdas designers använde nya Mazda3 som utgångspunkt för MPS-modellen, men har lagt till flera sportiga designdetaljer. Detta innebär att nya Mazda3 MPS nu ser betydligt aggressivare ut än den tidigare modellen och dessutom är en av klassens mest aerodynamiska bilar.

Exteriördesign
Redan den vanliga Mazda3 har en större och betydligt sportigare femkantig grill än sin föregångare. Enbart denna stora grill skulle ha givit nya Mazda3 MPS ett mer kraftfullt utseende än sin föregångare, men Mazdas designavdelning bestämde sig för att lägga till ett flertal detaljer som gör att nya Mazda3 MPS skiljer sig väsentligt från sina andra syskon i Mazda3-programmet.

På motorhuven finns nu ett större luftintag för turbomotorns laddluftkylare, som förutom den designmässiga förändringen, även ökar laddluftkylarens kapacitet. Den främre stötfångaren har fått ett kraftfullare utseende och framskärmarna är större än på de andra Mazda3-modellerna. Inuti dessa finns nya 18 tums fälgar med samma tredimensionella design som de som sitter på Mazda RX-8.

Den stora frontgrillen, med en något annorlunda design än standardmodellernas, samt stötfångarens nedre del, har samma svarta lack med metallicutseende. Och högst upp på grillens högra sida sitter ett litet MPS-märke. De cylindriska strålkastarna är betydligt större än på den tidigare modellen och har bi-xenon ljus med svängbart adaptivt kurvljus, AFS, med automatisk strålkastarjustering och strålkastarrengöring.

De redan sportiga karossidorna med sina stora skärmbreddare och den uppåtgående väl markerade sidolinjen har på MPS-modellen även fått sidokjolar. De yttre backspeglarna har blinkersfunktion, exklusivt för MPS-modellen.

Även bak har nya Mazda3 MPS fått en aggressivare design. Takspoilern har blivit betydligt större och bakljusen har LED-belysning.

Aerodynamik för utseende och funktion
De nya designdetaljerna är inte bara till för att ge nya Mazda3 MPS ett så sportigt utseende som möjligt. De hjälper givetvis även till att ge bilen en så bra aerodynamik som möjligt. Redan de vanliga standardmodellerna har ett av klassens lägsta luftmotstånd med ett Cd-värde på 0.30.

Det stora luftintaget på motorhuven, de större hjulhusen och sidokjolarna ökar Cd-värdet till 0.32 med en frontyta på 2.217 m² för Mazda3 MPS. För att kompensera för denna ökning av luftmotståndet har Mazdas designers bl.a. använt Mazdas "airflow management technologies" för den främre stötfångaren. En större takspoiler minskar lyftkoeffecienten till 0.03, vilket innebär bättre stabilitet, speciellt i högre hastigheter,

Interiördesign
Även på insidan är nya Mazda3 MPS en kombination av sportighet och praktisk användbarhet. Precis som en vanlig KombiSedan har den plats för fem personer, en stor mittkonsol med ordentliga förvaringsfack och ett baksäte som är fällbart 60/40 för att kunna frakta mer skrymmande bagage.

Men samtidigt påminner interiören i många detaljer om en sann sportbil. De främre djupt skålade sportstolarna är kanske det som märks allra mest. De har bättre stöd både för låren och ryggen än på den tidigare MPS-versionen. De är delvis läderklädda och har dessutom ett mönster med röda inslag och röda sömmar. Växelspaken till den sexväxlade manuella växellådan är nu placerad 60 mm högre och något mer vinklad mot föraren än tidigare, vilket innebär att den sitter närmare ratten och gör körningen ännu sportigare.

Men MPS-versionen har även bl.a. aluminiumpedaler och mellan de två stora runda mätartavlorna finns en ny mindre mätare med LCD-teknik som visar turbotrycket.

Interiören har inte bara utvecklats för att vara sportigare, utan även för att vara mer användarvänlig. Mazdas interiördesigners har använd s.k. "zone layout" med avancerad HMI-teknik, där HMI står för "human-machine interface", vilket innebär att alla knappar och reglage placerats på det mest naturliga och instinktiva sättet för föraren.

Här finns en ny informationsskärm i färg med multifunktion, placerad något närmare föraren för att minska ögonrörelserna. Denna skärm visar all nödvändig information och även bilens navigeringssystem. Den nya multidisplayen sköts med ett enkelt knappsystem på läderrattens högra sida.

Multiinformationssystemet innehåller bl.a. navigering, olika inställningar och servicepåminnelser, som t.ex. volyminställningar för olika varningssignaler, ändring mellan kilometer och miles. Men här kan även hela ljudsystemet ställas in. Färddatorn innehåller aktuell bränsleåtgång, genomsnittlig bränsleåtgång, kvarvarande körsträcka med aktuell bränslenivå samt genomsnittshastighet.

Nya Mazda3 MPS har även ett avancerat nyckellöst låssystem med nyckelkort och startknapp. Reglagen till farthållaren sitter i ratten. Annan standardutrustning är bl.a. vindrutetorkare fram med regnsensor, elektriskt uppvärmd framruta och automatisk klimatanläggning med dubbla zoner.

Standard i nya Mazda3 MPS är även ett avancerat Bose ljudsystem med bl.a. tio högtalare, surroundfunktion, subwoofer samt CD-växlare för sex skivor. Systemet har även Boses senaste AutoPilot, som automatiskt kompenserar ljudnivån beroende på ljud utanför bilen och bilens egen hastighet. Här finns även en kombinerad Bluetooth handsfree telefon och en MP3-spelare med trådlös anslutning till ljudsystemet.

Interiören i nya Mazda3 MPS har även ett nytt ljussystem. När bilen är olåst finns ett kupéljus som underlättar insteget. När dörren öppnas ökar belysningen. När föraren sätter sig lyses instrumentbrädan samt ljud- och klimatanläggningssystemen upp ett efter ett. När temperaturen ökas lyser förändringssymbolen röd och när temperaturen sänks blir den blå.


Motor och växellåda

Mazdas egen direktinsprutade 2.3 liters fyrcylindriga turbomotor, MZR 2.3, har i nya Mazda3 MPS utvecklats ytterligare. Den har ett ännu bättre kontrollsystem för det kraftfulla vridmomentet och klarar även av de hårdare avgasbestämmelserna i Euro V utan att förlora varken effekt eller vridmoment.

MZR 2.3 liters DISI Turbo med ökad körbarhet
En direktinsprutad bensinmotor med högre insprutningstryck har många fördelar över ett konventionellt insprutningssystem. Det maximala vridmomentet i Mazdas 2.3 liters direktinsprutade DISI-motor är ungefär tio procent högre vid 3.000 rpm på grund av kyleffekten som skapas när bensinen sprutas direkt in i cylindern. Det stora luftintaget på motorhuven ger motorn extra kylning, som i sin tur skapar en jämnare och mer linjär ökning av turbotrycket. Resultatet blir högre effekt vid låga motorvarv. Nya Mazda3 MPS har nu två grova avgasrör istället för som tidigare ett enda.

Mazdas MZR 2.3 liters DISI turbomotor ger maximala 260 hästkrafter vid 5.500 rpm och det maximala vridmomentet är 380 Nm vid låga 3.000 rpm. Nya Mazda3 MPS har en acceleration från 0 till 100 km/tim på 6,1 sekunder och en toppfart på 250 km/tim.

Men sättet på som all den kraft utvecklas har förbättrats för att motverka plötsliga vridmomentstoppar, som kan förekomma i högprestandamotorer. Mazda-ingenjörerna har bl.a. justerat det elektroniska gasreglaget och mängden insugningsluft, som påverkar det avancerade systemet för vridmomentsreglering. Även vänster och höger drivaxel har förändrats för att minimera vibrationer och ryckningar i ratten under kraftig acceleration. Allt för att göra körningen behagligare, utan att offra något av motorns kraftfullhet.

Nya Mazda3 MPS är även lättare, cirka 25 kilo, har en förbättrad aerodynamik med ett Cd-värde på 0.32, förbättrad motorstyrning och styrservon är numera elektrohydraulisk. Detaljer som alla hjälper till att minska bensinförbrukningen något, från 9,7 l/100 km till 9,6 l/100 km, och som ger sju gram lägre CO2-utsläpp, 224 gram/km.

Den direktinsprutade DISI-motorn gör det enklare för Mazda-ingenjörerna att fördröja tändpunkten och öka avgastemperaturen vid kallstarter, vilket innebär att för att Mazdas allra senaste katalysator med fixerande nanoteknologi snabbare värms upp.

Världens första katalysator med fixerande nanoteknologi
Lägre bränsleförbrukning är givetvis ett steg för att minska bilismens påverkan på miljön. Men nu tar Mazda ytterligare ett steg genom sin nya generation av katalysator till bensinmotorer. Denna katalysator är konstruerad med en helt ny teknologi för att spara de dyrbara ädelmetallerna platina och palladium. Mazda kallar tillverkningstekniken "singel nanotechnology", vilket betyder att ytan av ädelmetaller i katalysatorn är tunnare än 5 nanometer.

Den nya tekniken sparar upp till 90 procent av den platina och palladium som behövs för framställningen av en vanlig katalysator, utan att försämra de avgasrenande egenskaperna. Denna nya katalysatorteknik är ytterligare ett exempel på Mazdas långsiktiga "Sustainable Zoom-Zoom" teknologi för att värna om vår miljö och minska användningen av jordens begränsade resurser av, i detta fall, ädelmetaller.

I vanliga katalysatorer har de små katalytiska partiklarna en tendens att klumpa ihop sig. Följden blir att reaktionsytan för de katalytiska partiklarna totalt sett minskar och katalysen blir mindre effektiv. För att motverka detta används ett överskott av de katalyserande ädelmetallerna. Men ädelmetaller är som sagt dyra och därför är det en stor fördel om partiklarna kan fixeras så att de inte rör på sig, så att de inte klumpar ihop sig.

Mazda är först i världen med att använda denna nya fixerande nanoteknolog. Första bil med denna nya teknik var Mazda3 i-stop med en direktinsprutad två liters bensinmotor. Nästa i raden blir nu nya Mazda3 MPS.
.
Sexväxlad växellåda
Den sexväxlade manuella växellådan är mycket kompakt genom sin konstruktion med tre axlar och har ungefär samma storlek som en vanlig femväxlad växellåda i mer standardbetonade Mazda3-modeller. Första, andra och tredje växeln har trippelsynkronisering medan fjärde växeln har dubbelsynkronisering, vilket garanterar smidig och snabb växling. Utväxlingen är nu högre på alla sex växlarna samtidigt som lådan är något tätare stegad. De båda slutväxlarna är dock lägre än tidigare. Fram finns även en differentialbroms liksom vridmomentsreglering.

Chassi och säkerhet

Nya Mazda3 MPS - styvare, lättare och starkare
Mazda3 MPS är i grunden en KombiSedan-version av mer standardbetonade Mazda3, men förändrad på många sätt. Den har 17 procent mer höghållfasthetsstål och ett flertal extra förstärkningar, som bl.a. en extra tvärbalk inuti torpedväggen, förstärkningar som styvar upp de bakre fjäderbenstornen mot golvet och en kraftigare tvärbalk i bakre hjulupphängningen.

Vridstyvheten, jämfört med den tidigare Mazda3 MPS-versionen har ökat med 15 procent tack vare dessa förbättringar.

Förbättrad fjädring och styrning - ökad stabilitet
Nya Mazda3 MPS har i grunden samma chassi som den vanliga Mazda3, MacPherson ben fram och en bakvagn med multilänk-system. Men ett flertal förändringar har gjorts på MPS-modellen. Spiralfjädrarna är t. ex. betydligt hårdare och stötdämparna har en kraftigare sättning. Tillsammans innebär detta minskad krängning vid kurvtagning. MPS-modellen har även kraftigare krängningshämmare.

Liksom den vanliga Mazda3 har även MPS-versionen tre infästningar till styrservon, istället för två som på den tidigare modellen, vilket ger en ännu bättre känsla och precision i styrningen. Dunlop har tagit fram speciella däck i dimensionen 225/40R18 till nya Mazda3 MPS. De är bredare, på föregångaren var de 215 mm breda, har kraftigare sidor och bättre dämpning än tidigare. Servostyrningen är elektyrohydraulisk och finjusterad för att ge en mer exakt känsla. Tillsammans ger dessa förbättringar en ökad stabiltet rakt fram och en bättre vägkänsla vid sportigare körning.

Testkörning på Nürburgring
Under de omfattande testerna av nya Mazda3 MPS har Mazda Motor Europes ingenjörsteam, som är baserad i Oberursel strax utanför Frankfurt, tillbringat många veckor på en mängd olika typer av vägar runtom i Europa. Det är framförallt fyra typer av vägar där nya Mazda3 MPS teastats huvudsakligen, motorvägar med fri fart, vanliga landsvägar, vägar av sämre kvaitet och vägar under dåliga väderförhållanden med starka vindar och ihållande regn.
Men de riktiga högfartstesterna har mestadels körts på den klassiska racerbanan Nürburgring. Här sätts bilarna verkligen på hårda prov. Denna långa bana har allt vad en testförare behöver av olika typer av kurvor, krön, höjdskillnader och raksträckor.

Mer komfort - lägre ljudnivå
Nya Mazda3 MPS har inte bara bättre vägkänsla och mera körglädje än den tidigare versionen. Den har också bättre komfort. Avgassystemet med de dubbla avgasrören är nykonstruerat och 10dB tystare över 5.000 rpm. Ljudnivån i kupén har också förbättrats. Nya Mazda3 MPS har 1,2 dB mindre vägljud och sex procent lägre vindbrus än den förra modellen.

Säkerhetsutrustning
Nya Mazda3 MPS har en lång lista på säkerhetshöjande utrustning. Här finns bl.a. låsningsfria ABS-bromsar med elektronisk bromskraftsfördelning, EBD, och nödbromsassistans, EBA, dynamisk stabiltetskontroll, DSC, differentialbroms och vridmomentsreglering. Standard är dessutom bi-xenon strålkastare med automatisk höjdjustering och med svängbart adaptivt kurvljus, AFS. Nya Mazda3 MPS har även däcktrycksövervakning, TPMS, ett avancerat radarbaserat övervakningssystem som kombinerar varning för omkörande fordon och övervakning av döda vinkeln, RVM, panikbromsvarningssystemet ESS, ett system som aktiverar både bilens varningsblinkers och dessutom ger bromsljuset en pulserande effekt, aktiva nackstöd som motverkar wiplashskador samt parkeringssensorer bak.

På svenska vägar i oktober för 279.900 kronor
Nya Mazda3 MPS introduceras på den svenska marknaden under oktober månad. Den finns bara i en fullutrustad version för 279.900 kronor och kommer i fyra olika färger, velocity red, aluminium, chrystal white pearl och svart, samtliga metallic- eller micalacker.

Mazda3 MPS har samma starka garantipaket som Mazdas övriga personbilar med
3 års fabriksgaranti, eller 10 000 mil
3 års vagnskada
3 års lackgaranti
3 års Mazda Assistansservice
12 års rostskyddsgaranti

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19189 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15605 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13319 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12533 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...