hero

Ny Mazda3 MPS med 260 turbohästkrafter

2009-03-03
2370 visningar
seats

Det var på Geneve-salongen 2006, som Mazda3 MPS visades för allra första gången. Nu, tre år senare, är det världspremiär för en ny Mazda3 MPS, som utvecklats ur nya Mazda3 KombiSedan, vilken visades för första gången i början av december i fjol på bilsalongen i Bologna. Mazda3 MPS har en 2.3 liters direktinsprutad motor på 260 hk.

Mazda3 MPS är en av de starkaste framhjulsdrivna bilarna i klassen. Mazdas direktinsprutade DISI-motor på 2.3 liter ger Mazda3 MPS en reglerad toppfart på 250 km/tim och en acceleration från 0 till 100 km/tim på 6,1 sekunder. Det maximala vridmomentet i turbomotorn är mäktiga 380 Nm vid 3.000 rpm.

5 % lägre bränsleförbrukning
Motorn har genomgått vissa förändringar sedan den tidigare versionen. Bränsleförbrukningen har minskat med drygt fem procent från 9,7 l/100 km till 9,2 l/100 km. Men det är inte bara själva motorns utveckling som hjälpt till att förbättra förbrukningssiffrorna. Aerodynamiken, med ett CD-värde på 0.32, gör sitt till och utväxlingsförhållandena i växellådan har förändrats.

Den sexväxlade manuella växellådan är mycket kompakt genom sin konstruktion med tre axlar och har ungefär samma storlek som en vanlig femväxlad växellåda i mer standardbetonade Mazda3-modeller. Första, andra och tredje växeln har trippelsynkronisering medan fjärde växeln har dubbelsynkronisering, vilket garanterar smidig och snabb växling.

Utväxlingen är nu högre på alla sex växlarna samtidigt som lådan är något tätare stegad. De båda slutväxlarna är dock lägre än tidigare. Tillsammans ger dessa förbättringar och förändringar fem procents lägre bränsleförbrukning samtidigt som accelerationen 0 till 100 km/tim fortfarande är 6,1 sekunder.

Motorn har även Mazdas allra senaste katalysator med "singel nanotechnology", vilket betyder att ytan av ädelmetaller i katalysatorn är tunnare än 5 nanometer. Den nya tekniken sparar 70 till 90 procent av de dyrbara ädelmetallerna platina och palladium, utan att försämra de avgasrenande egenskaperna.

Motorn i nya Mazda3 MPS klarar därmed även de nya gränsvärdena för Euro 5.

Liksom tidigare har Mazda3 MPS en differentialbroms fram, som kompletteras med ett avancerat system för vridmomentsreglering. Systemet styr insugsvolymen och turbotrycket för att motverka oönskade vridmomenttoppar och ger istället hela tiden ett linjärt kontrollerat vridmoment. Systemet stryper och optimerar vridmomentet på ettans och tvåans växlar samt när rattvinkeln är alltför stor, så att alltid maximal acceleration uppnås.

Sophisticated Torque Management
Mazda-ingenjörerna har även lagt ner ett stort arbete för att minimera vibrationer och ryckningar i ratten under kraftig acceleration. Mazda3 MPS har därför lika styva drivaxlar, trots att dessa är olika långa. Mazdas "Sophisticated Torque Management", som optimerar vridmomentet baserat på aktuell växel och rattvinkel, kompletteras även med antisladd-systemet DSC, som känner av skillnaden i fart mellan fram- och bakhjulen.

Liksom övriga nya Mazda3-modeller har även MPS-versionen elektrohydraulisk servostyrning och bromsarna har blivit ännu effektivare.

Större exteriörskillnader
Utseendemässigt har nya Mazda3 MPS större skillnader mot standardbilarna än den förra generationen. På motorhuven finns nu ett större luftintag för turbomotorns laddluftkylare. Framskärmarna och stötfångaren har ett kraftfullare utseende och den stora grillen med annorlunda design än standardmodellernas har enhetlig svart lack och ett litet MPS-märke på höger ovansida. De cylindriska strålkastarna har givetvis bi-xenon ljus.

De redan sportiga sidorna med sina stora skärmbreddare och den uppåtgående väl markerade sidolinjen har på MPS-modellen även fått sidokjolar. De nya 18 tum stora lättmetallsfälgarna med fem dubbla ekrar har tagits fram speciellt för Mazda3 MPS. Däcken är också nyutvecklade av Dunlop. De har nu dimensionen 225/40R18 mot den tidigare generationens 215/45R18.

Även bak har nya Mazda3 MPS fått en aggressivare design. Takspoilern har blivit betydligt större och längst ner sitter de två grova avgasrören i ett grått nederstycke.

Interiören är givetvis också ny på Mazda3 MPS. Den har anpassats utifrån standardmodellerna för att passa de krav som ställs på en bil med en turbomotor på 260 hk. De djupt skålade sportstolarna är kanske det som märks mest. De är delvis läderklädda och har dessutom ett mönster med röda inslag och röda sömmar. Men MPS-versionen har även bl.a. aluminiumpedaler och en mindre mätare mellan de två stora runda mätartavlorna som visar turbotrycket.

Nya Mazda3 MPS finns på den svenska marknaden till hösten. Något pris är ännu inte fastställt.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19176 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15598 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13311 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12496 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...