hero

Nya dieselmotorn i Mazda3 är både starkare och snålare

2010-11-26
3066 visningar
seats

Mazda3 får en nyare och starkare - men snålare - 1.6 liters dieselmotor samtidigt som samtliga sju olika Mazda3-motorer nu också är godkända för den nya och strängare miljöklassen Euro 5, både bensin- och dieselmotorerna, allt från 105 till 260 hästkrafter.
 
Den nya 1.6 liters turbodieselmotorn, kallad MZ-CD 1.6, har utvecklats ur den tidigare versionen, som gav 109 hästkrafter. Nu ger motorn 115 hästkrafter redan vid låga 3.600 rpm, mot 4.000 rpm för den tidigare motorn. Dessutom har det maximala vridmomentet ökat med tolv procent från 240 till 270 Nm och är konstant mellan 1.750 och 2.700 rpm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen däremot har minskat med 2,2 procent till 4,4 l/100 km och CO2-värdet med 1,7 procent till 117 g/km, jämfört med den tidigare versionen, som även den klassade in som svensk miljöbil.

För att den nya motorn skulle kunna klassas in i den hårdare miljöklassen Euro 5, har bl.a. kompressionen sänkts från 18,3:1 till 16,0:1, vilket ger en lägre förbränningstemperatur. Motorn har även en ny och effektivare EGR-funktion, som gör att motorn snabbare blir varm vid kallstarter.

Den nya motorn är av SOHC-typ och har en överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder, medan den tidigare motorn var av s.k. DOHC-typ med dubbla kamaxlar och fyra ventiler per cylinder.  Fördelarna är bl.a. lägre vikt och mindre friktionsförluster i den nya motorn. Motorblocket är i aluminium och common-rail insprutningen har utvecklats och blivit mer precis och mer effektiv. Allt för att sänka bränsleförbrukningen och minska bilens miljöpåverkan. Den nya motorn har även avsevärt lägre utsläpp av nitrösa gasar, NOx.

Insprutningssystemet har nya elektroniska insprutare av piezo-typ, som tillåter ett insprutningstryck av 1.600 bar. Detta höga insprutningstryck ger en ännu mer exakt bränslemängd, vilket, förutom lägre bränsleförbrukning, även ger ett högre vridmoment och renare avgaser. Men denna mer avancerade typ av insprutning ger även en effektivare förbränning, som i sin tur ger en tystare och mer vibrationsfri dieselturbomotor.

Den nya dieselmotorn har även fått en ny turbo med variabel geometri, som är mer effektiv än den tidigare dieselmotorns turboaggregat. Turbotrycket har ökat från 1,3 till 1,6 bar.

Underhållsfritt partikelfilter
Ytterligare en nyhet är att den nya dieselmotorn är helt underhållsfri när det gäller motorns dieselpartikelfilter. Den tidigare motorn var tvungen att använda en tillsats för att kunna förbränna partiklarna. Den nya motorn har istället en oxidationskatalysator som höjer avgastemperaturen och ökar partikelförbränningen, vilket innebär att partikelfiltret klarar förbränningen utan att behöva någon extra tillsats. Servicen blir därmed både enklare och billigare för kunden.

Ny sexväxlad växellåda
Den nya dieselmotorn i Mazda3 kommer också tillsammans med en ny kompakt sexväxlad manuell växellåda. Denna nya växellåda är cirka tre kilo lättare än den tidigare femväxlade växellådan. Tillsammans med att den nya motorn är cirka fyra kilo lättare tack vare mindre antal delar, har Mazda-ingenjörerna totalt minskat vikten för drivlinan med cirka sju kilo, jämfört med den tidigare versionen.

Mazda3 är Mazdas mest säljande modell
Mazda3 är Mazdas mest säljande modell i världen. Sedan den första generationen Mazda3 kom för sju år sedan har 560.000 exemplar sålts i Europa. Och redan har 80.000 av generation två, som introducerades förra året, hittat ägare runtom i Europa. Modellen finns både som fem dörrars KombiSedan och som fyra dörrars Sedan.

I Sverige säljs Mazda3 nästan uteslutande i fem dörrars version. I år har försäljningen av Mazda3 ökat med nästan tjugo procent till närmare ett tusen exemplar till och med oktober månad. Den allra största volymen ligger på 1.6 liters bensinmotorn, men även dieselmotorn i Mazda3 blir alltmer populär och står idag för uppåt 15 procent av den totala försäljningen.

Utrustningsversioner i Sverige
Mazda3 1.6 DE finns i Sverige i två olika utrustningsversioner, Advance och AdvancePlus. Redan en Mazda3 Advance är välutrustad. Den har givetvis all nödvändig säkerhetsutrustning som t.ex. sex krockkuddar, dynamisk stabilitetskontroll (DSC) med antispinnsystem (TCS), nödbromsvarning, aktiva nackskydd mot wiplashskador, låsningsfria bromsar med elektronisk bromskraftfördelning och nödbromsassistans, bältesförsträckare med belastningsbegränsare fram och ISOFIX barnstolsfästen till de yttre baksätesplatserna.

I den övriga utrustningen ingår bl.a. färddator, radio med CD-spelare, MP3-, Aux-ingång och sex högtalare, multi-info display, farthållare, elektriskt infällbara yttre backspeglar, manuell luftkonditionering med pollenfilter, elektriska fönsterhissar fram, 16 tums lättmetallfälgar läderratt med kontrollknappar för ljudsystemet, läderklädd växelspaksknopp och färgmatchade detaljer som yttre backspeglar och dörrhandtag samt låssystem med fjärrkontroll.

AdvancePlus har dessutom bl.a. 17 tums lättmetallfälgar med däck i dimensionen 205/50 R17, klimatanläggning med dubbla temperaturzoner, elektriska fönsterhissar bak, elektriskt uppvärmd framruta, bakre parkeringssensorer, främre dimljus, regnsensor, automatiskt avbländbar inre backspegel, sportstolar med svart klädsel och bluetooth handsfree.

Till Mazda3 1.6 DE AdvancePlus finns även ett Teknikpaket, som innehåller bi-xenon strålkastare, adaptiva kurvljus, radarbaserade varningssystemet för omkörande fordon (RVM) samt däcktrycksövervakning för 12.900 kronor. Du kan även köpa en integrerad navigation för 7.500 kronor.

Helt nya Mazda3 introducerades i Sverige och i övriga Europa under våren 2009. Bilen fick toppbetyg, maximala fem stjärnor, i det nya och ännu hårdare Euro NCAP-testet. Den har blivit årets bil i ett flertal länder som Australien, Nya Zeeland, USA och Skottland samt hedrats med tyska ”2009 AutoBild Design Award” som den mest tilltalande och attraktiva personbilen i mellanklassen. Mazda3 utsågs dessutom i somras av de tyska bilägarna till den bästa bilen i den mindre mellanklassen i J.D. Powers stora undersökning.


Samma pris - från 196.900 kronor
De första exemplaren av nya Mazda3 1.6 DE kommer till Sverige under december månad och introduktion hos Mazda-återförsäljarna blir det tillsammans med nya Mazda5 i början av januari 2011. Trots den nya motorn och den nya sexväxlade manuella växellådan har Mazda3 1.6 DE samma pris som tidigare, vilket börjar på 196.900 kronor för en Mazda3 Sedan 1.6 DE Advance. Tillägget för KombiSedan är 3.000 kronor och tillägget för en mer utrustad AdvancePlus 13.000 kronor.


Aktuella priser Mazda3 1.6 DE: 
Mazda3 Sedan 1.6 DE Advance                   196.900 kr
Mazda3 Sedan 1.6 DE AdvancePlus             209.900 kr
Mazda3 KombiSedan 1.6 DE Advance          199.900 kr
Mazda3 KombiSedan 1.6 DE AdvancePlus   212.900 kr

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19206 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15621 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13339 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12594 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...