hero

Nya Mazda3 är både renare, tystare och lättare

2009-01-26
1633 visningar
seats

Det var för fem år sedan som den första generationen av Mazda3 premiärvisades. Nu kommer andra generationen av Mazdas mest sålda modell. En ny Mazda3 som fått en modernare design, ännu mera körkänsla med bättre prestanda, högre säkerhet, förbättrade miljöhänsyn och mera standardutrustning.

Sedan säljstarten 2003 har den nuvarande Mazda3-modellen tillverkats i över två miljoner exemplar. Den har sålts i 101 olika länder. Mazda3 har hittills erövrat 94 internationella priser, som t.ex. Årets Bil i Ryssland, Danmark, Kanada, Israel, Australien, Thailand, Hong Kong och Indonesien. Mazda3 blev även tvåa i Årets Bil i Europa.

Yoshiyuki Maeda är utvecklingsansvarig för nya Mazda3:

- Det var egentligen aldrig några större funderingar om hur nya Mazda3 skulle utvecklas. Vi hade inriktningen ganska klar för oss. Vi ville överträffa våra kunders förväntningar runtom i världen ännu en gång, precis som med nuvarande Mazda3. För att uppnå detta kände vi att vi måste utveckla nya Mazda3 med mera känsla för att ge föraren en starkare upplevelse både när han kör bilen, åker som passagerare eller helt enkelt bara tittar på den.

Behålla och utveckla
Designkonceptet för nya Mazda3 blev "att behålla den nuvarande identiteten och samtidigt utveckla designen för att göra nya Mazda3 mer uttrycksfull".

Framgångarna för den nuvarande Mazda3-modellen innebar att uppdraget till chefdesignern Kunihiko Kurisu blev att behålla grunddragen från nuvarande Mazda3, istället för att rita en helt ny bil. Men nya Mazda3 har onekligen fått en betydligt kraftfullare design. En design som mera påminner om andra modeller i Mazda-familjen.

Den typiskt femkantiga grillen har blivit större och Mazda-logotypen med Mazda-vingarna har placerats ovanför grillen. De breda hjulhusen har markerats ytterligare och strålkastarna har fått en ännu spetsigare form. I hörnen sitter dimljusen i stora svarta utrymmen som följer linjerna i grillen och som ger hela fronten ett betydligt modernare och aggressivare utseende.

Även bakdelen på nya Mazda3 har gjorts kraftfullare, liksom de mer markerade sidolinjerna. Däremot känner man igen C-stolpen och den bakre sidorutan med sin speciella karaktäristiska lutning.

Interiören är givetvis också betydligt uppfräschad. Materialen är mjukare och av högre kvalitet. Instrumentbrädan har fått mer svepande linjer ut ifrån mittkonsolen. Framför föraren sitter två stora runda instrument och i mitten på instrumentbrädan finns en upphöjd informationspanel, som visar all nödvändig information, t.ex. färddatorns olika delar, audiosystemets funktioner eller GPS-navigeringen. Allt sköts på ett enkelt sätt med knappar på ratten. Ett välkomnande instegsljus lyser upp kupén när dörren öppnas.

Även stolarna har förbättrats. Stolarnas sittdynor är nu 20 mm högre och ryggstöden har blivit 35 mm högre.

Tystare
Men nya Mazda3 har inte bara blivit större och bekvämare. Inte bara lättare, snålare och mer miljövänlig. Nya Mazda3 har även blivit tystare.

Även ljudnivån var ett högprioriterat utvecklingsområde för Mazda-ingenjörerna. Vägljudet har minskat med sex till elva procent och vindbruset med sex procent. Nya Mazda3 tillhör därför de tystaste bilarna i klassen med en ljudnivå på 59,0 dB vid en hastighet av 100 km/tim och med en vindstyrka på fem meter per sekund.

Temat för utvecklingen av köregenskaperna hos nya Mazda3 var "exhilirating driving", den tillfredställelse en förare känner när bilen uppför sig i perfekt harmoni med förarens egna intentioner. För att uppnå detta förbättrade utvecklingsteamet en mängd detaljer för att helt och hållet ta bort alla negativa aspekter av t.ex. motorljud, vibrationer och vägljud. Men samtidigt behålla, och i vissa fall förstärka, de positiva sidorna hos motorljudet, känslan av acceleration, bromskontroll och väghållning.

Svensk miljöbil med 119 g/km
Nya Mazda3 har ett motorprogram speciellt anpassat för Europa. Motorer som blivit bränslesnålare. Turbodieselmotorn på 1.6 liter och 109 hk har t.ex. drygt sex procent lägre bränsleförbrukning än tidigare. Denna har minskat från 4,8 liter/100 km till 4,5 liter/100 km, vilket dessutom innebär att nya Mazda3 1.6 DE nu kvalar in som miljöbil enligt de svenska särbestämmelserna. Nya Mazda3 1.6 DE släpper bara ut 119 g/km CO2.

Den tidigare två liters turbodieselmotorn är i nya Mazda3 ersatt med Mazdas nyutvecklade 2,2 liters turbodieselmotor, som redan i februari finns ute på marknaden i nya Mazda6.

I nya Mazda3 kommer 2.2 liters turbodieselmotorn i två versioner på 150 och 185 hk. Bränsleförbrukningen är så låg som 5,4 liter/100 km, respektive 5,6 liter/100 km, vilket innebär ett avgasvärde för CO2 på 144 respektive 149 g/km. Den nya 2.2 liters turbodieselmotorn har mellan sju och tio procent lägre bränsleförbrukning än den gamla två litersmotorn. Båda de nya 2.2 liters motorerna är godkända enligt nya Euro 5-reglementet och har Mazdas nyutvecklade unika dieselpartikelfilter, nyligen introducerat i Mazda6.

Världsunikt partikelfilter
Detta är ett partikelfilter som på ett betydligt mer effektivt sätt tar bort olika skadliga partiklar från avgaserna än nuvarande partikelfilter. Det keramikbaserade materialet i Mazdas unika katalysator har en molekylstruktur som ökar partikelförbränningen och därmed avsevärt minskar bearbetningstiden i processen. Detta minskar både bränsleåtgången i processen och ger ännu renare avgaser. Mazdas nya partikelfilter minskar antalet nödvändiga regenereringar med hälften och tiden för varje regenerering med en tredjedel. Katalysatorn använder syret i keramikmaterialet, tillsammans med det syre som finns i avgaserna, för att öka sotförbränningen.

Mazda är först i världen med att tillverka denna typ av partikelfilter. En helt ny typ av partikelfilter som innebär en bekymmersfri filterrengöring av Mazdas 2.2 liters turbodieselmotor tillsammans med en minskad bränsleförbrukning.

Mazdas nya 2.2 liters turbodieselmotor på 185 hästkrafter har ett kraftfullt maximalt vridmoment på 400 Nm mellan 1.800 och 3.000 rpm. Versionen med 150 hk har ett maximalt vridmoment på 360 Nm mellan 1.800 och 2.600 rpm.

Även bensinmotorn på1.6 liter och 105 hk har minskat sin bränsleförbrukning med närmare nio procent, från 6,9 liter/100 km till 6,3 liter/100 km, och släpper nu bara ut 149 g/km CO2. På motorprogrammet i övrigt finns Mazdas två liters bensinmotor på 150 hk i kombination med en femstegad automatisk växellåda.

Världens första katalysator med fixerande nanoteknologi
Lägre bränsleförbrukning är givetvis ett steg för att minska bilismens påverkan på miljön. Men nu tar Mazda ytterligare ett steg genom sin nya generation av katalysator till bensinmotorer. Denna katalysator är konstruerad med en helt ny teknologi för att spara på de dyrbara ädelmetallerna platina och palladium. Mazda kallar tillverkningstekniken "singel nanotechnology", vilket betyder att ytan av ädelmetaller i katalysatorn är tunnare än 5 nanometer. Den nya tekniken sparar 70 till 90 procent av den platina och palladium som behövs för framställningen av en vanlig katalysator, utan att försämra de avgasrenande egenskaperna.

I vanliga katalysatorer har de små katalytiska partiklarna en tendens att klumpa ihop sig. Följden blir att reaktionsytan för de katalytiska partiklarna totalt sett minskar och katalysen blir mindre effektiv. För att motverka detta används ett överskott av de katalyserande ädelmetallerna. Men ädelmetaller är som sagt dyra och därför är det en stor fördel om partiklarna kan fixeras så att de inte rör på sig, så att de inte klumpar ihop sig.

Mazda är först i världen med att använda denna nya fixerande nanoteknologi i sin MZR 2.0 liters bensinmotors katalysator, vilket minskar användningen av jordens begränsade resurser av, i detta fall, ädelmetaller. Denna nya katalysatorteknik är ytterligare ett exempel på Mazdas långsiktiga "Sustainable Zoom-Zoom" teknologi för att värna om vår miljö.

Elektrohydraulisk styrning
För att nå den perfekta balansen mellan bränsleekonomi, lätthanterlig styrning och stabila vägegenskaper, har samtliga nya Mazda3 en elektrohydraulisk servostyrning. Fjädringen har förbättrats för att ge en ännu snabbare reaktion på kursförändringar och för att minska bilens krängningar.

Karossens vridstyvhet har ökat. Särskilt området runt de främre och bakre stötdämparinfästningarna har förstärkts och extra punktsvetsar har gjort dörröppningarnas fogar starkare. Resultatet har blivit en avsevärd förbättring av vridstyvheten.

Lågt Cd-värde på 0.28
Mazda-ingenjörerna har arbetat med en ny metod, kallad "airflow management", för att optimera luftflödet runt nya Mazda3. Ett exempel är utformningen av grillens övre och undre öppningar, som koncentrerar lufttrycket så att det totala intaget av luft minskar och som på effektivast möjliga sätt kyler motorn. Andra aerodynamiska förbättringar är en förändrad
utformning av framskärmarnas överdel med tanke på ett så bra luftflöde som möjligt samt en unik hästskoformad deflektor framför framhjulen. Dessa minimerar luftmotståndet längs bilen sidor, men ökar även stabiliteten i högre hastigheter och förbättrar kylningen till bromsarna.

Alla små detaljförbättringar av aerodynamiken innebär att det s.k. Cd-värdet nu är 0.28 för nya Mazda3 Sedan och 0.30 för en KombiSedan, siffror som är bland de lägsta i klassen. Förbättringar som också gör nya Mazda3 till en av klassens tystaste bilar, ökar högfartsstabiliteten och ger en bättre bränsleekonomi.

Även Mazda3 bantar
Mazda har blivit känt som det bilföretag som arbetat hårdast med att spara vikt och därmed även bränsle. Det började med nya generationen av sportbilen MX-5 och fortsatte med Mazda2 och Mazda6. Nu har turen kommit även till Mazda3 att genomgå sin bantningskur. Trots att nya Mazda3 blivit något större och fått mer utrustning, har Mazda-ingenjörerna ändock lyckats minska vikten med upp till 15 kilo, beroende på modell.

För nya Mazda3 har växt. Sedan-modellen var tidigare 7,5 cm längre än en KombiSedan. Nu har Sedanen växt till en riktig liten limousine med sina 4,58 meter och nu är den 12 centimeter längre än en KombiSedan. Nya Mazda3 KombiSedan är 4,5 cm längre än den tidigare generationen och mäter nu 4,46 meter. Sport-versionerna får något större front- och bakstötfångare, som gör dem ytterligare tre centimeter längre.

Högre säkerhet
Säkerheten var god redan i den tidigare versionen av Mazda3. Nu höjs den ytterligare. Förutom bl.a. ABS-bromsar med EBD, dynamisk stabiliseringskontroll DSC med slirskydd TCL, vidareutvecklad säkerhetskaross och sex airbags, får nu nya Mazda3 även aktiva nackskydd mot wiplashskador samt panikbromsvarningssystemet ESS, ett system som aktiverar både bilens varningsblinkers och dessutom ger bromsljuset en pulserande effekt. Allt för att minska en eventuell påkörning bakifrån.

I olika utrustningsnivåer har nya Mazda3 även Bi-Xenon huvudstrålkastare med adaptiva kurvljus, radarövervakningssystemet RVM, automatisk kontroll av däcktrycket och bakre parkeringssensorer.

Nya Mazda3 kan återanvändas till över 90 procent. Mazda har fullständigt slutat att använda både bly, krom, kadmium och kvicksilver. Mazda har också utvecklat en metod som minskar utsläppen av toulene från tätningar med hela 90 procent. Samtliga Mazdas inhemska fabriker är sedan länge ISO 14001-certifierade.

Svenska modeller
Mazda Motor Sverige räknar med att på den svenska marknaden sälja samtliga motoralternativ, både i Sedan- och KombiSedan-version. Mazda beräknar att fördelningen i Sverige kommer att vara cirka 85 % KombiSedan och resterande 15 % Sedan. När det gäller de olika motorerna tror Mazda Motor Sverige idag att 1.6 liters bensinmotorn kommer att stå för cirka två tredjedelar av försäljningen, den nya 1.6 liters miljöklassade dieselmotorn för cirka 20 %, de betydligt starkare 2.2 liters dieselmotorerna för cirka 10 % och två liters bensinmotorn med automatisk växellåda för cirka fem procent.

I maj blir det officiell introduktion av nya Mazda3 hos de svenska Mazda-återförsäljarna. Inga priser är ännu klara.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19166 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15588 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13298 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12448 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...