hero

Nya Mazda3 prissänkt och ännu bättre utrustad

2006-09-06
2280 visningar
seats

Nya Mazda3 finns nu på den svenska marknaden. Mazdas uppdaterade modell i den mindre mellanklassen har blivit betydligt mera prisvärd med både ett lägre pris och mera utrustning. Förutom en del yttre och inre förändringar har nya Mazda3 ökad säkerhet, lägre bränsleförbrukning och sänkt ljudnivå. Nya Mazda3 finns från 149.900 kronor.

Det genomsnittliga mervärdet i nya Mazda3 är närmare 10.000 kronor. Versionen med den minsta 1.4 litersmotorn har ett introduktionspris på 149.900 kronor mot tidigare 151.900, men har dessutom fått Mazdas antisladdsystem DSC som standard. Den mesta sålda 1.6 liters-modellen finns i både Touring- och Exclusive-utförande. Touring-modellen har samma utrustning som tidigare, men kostar nu 159.900 kronor, en prissänkning med 8.700 kronor. Exclusive-versionen är prissatt till 169.900, vilket är 8.600 kronor mindre än tidigare, men har dessutom bakspoiler.

Mervärde på närmare 10 000 kronor


Likadant är det när det gäller den starkare två liters-motorn på 150 hk. Den mest välutrustade Sport-modellen med bl.a. 17 tums lättmetallfälgar, Xenon strålkastare, radio med CD-spelare och exteriört sportpaket kostar nu 189.900, en sänkning med 6.600 kronor plus ny sexväxlad manuell växellåda och farthållare. Priserna är de samma för både Sedan- och KombiSedan-modellerna.

Utvändigt har kanske inte så stora förändringar skett på nya uppdaterade Mazda3. Fronten har ett något annorlunda utseende med en större Mazda-logotype. Stötfångarna har fått ny design och strålkastarna har markerats kraftigare i den totala frontdesignen. Aluminiumfälgarna, både 16 och 17 tum, har nytt utseende. Mazda3 kan dessutom fås i sju nya exteriörfärger. Invändigt har Mazda3 bl.a. nya instrument och nya klädslar.

Nej, det mesta har hänt under skalet på nya Mazda3. Motorerna har blivit bränslesnålare, ljudisoleringen och säkerhetsutrustningen bättre och väghållning och aerodynamik har förbättrats. Bl.a. orsakar luftströmmarna under bilen numera ett mindre motstånd, vilket innebär att luftmotståndskoeffecienten för en fem dörrars KombiSedan sänkts till ett Cd-värde på 0,30.

Sänkt ljudnivå


Mazdas tekniker har arbetet mycket för att kunna sänka ljudnivån i nya Mazda3. Torpedväggen och motorhuven har fått bättre isolering och i taket och på flera andra ställen har isloeringsmaterialet Thinsulate använts för att sänka både vägljud och vindbrus. Ett flertal andra detaljer har förbättrats och konstruerats om för att sänka ljudnivån, bl.a. motorernas upphängningsbalk och däckens invändiga struktur, ett motorfäste har flyttats, fälgarna har gjorts styvare och en ny och tystare typ av generator används. Dessa och ett flertal andra åtgärder sänker ljudnivån för nya Mazda3 med cirka 1,5 decibel. På grov asfalt är förbättringen av ljudnivån ännu större, ungefär två decibel enligt Mazdas mätningar.

Mazda3 mest sålda Mazda-modellen


Mazda3 blev Mazdas mest sålda modell i maj 2005 och har sedan dess fortsatt att öka i försäljning. Sedan produktionsstarten i augusti 2003 har redan närmare en miljon exemplar lämnat Ujina 2-fabriken i Hiroshima. Mazda3 har under denna tid erövrat inte mindre än 65 internationella utmärkelser och blev 2004 tvåa i "Årets Bil i Europa". Den har valts till årets bil i bl.a. Danmark, Tjeckien, Kroatien, Kanada, Hong Kong, Finland och Turkiet. Idag är Mazda3 även den mest sålda Mazda-modellen i Europa, knappt före Mazda6.

Lägre bränsleförbrukning


Samtliga tre fyrcylindriga bensinmotorer med dubbla överliggande kamaxlar från Mazdas MZR-familj har uppdaterats, bl.a. med ett nytt system med variabla ventiltider, kallat S-VT. Både körbarhet och framförallt bränsleförbrukning har förbättrats med mellan 3,6 % och 5,6 %. Den minsta 1.4 liters-motorn på 84 hk har sänkt förbrukningen vid blandad körning från 7,1 till 6,7 liter/100 km. Detta innebär också en sänkning av koldioxidutsläppen från 169 till 157 g/km.

1.6 litersmotorn ger som tidigare 105 hk. Här har bensinförbrukningen minskat med 4,2 % från 7,2 till 6,9 liter/100 km. Utsläppen av koldioxid har därmed minskat från 172 till 162 g/km. 1.6 liters-motorn kan som förut också fås med en fyrväxlad automatisk växellåda, Activematic, med sekventiella växlingslägen.

Sex växlar i två-litern

Den största förändringen har genomförts på två litersmotorn med 150 hk. Vridmomentet är fortfarande 187 Nm, men detta maximala vridmoment kommer nu redan vid 4.000 rpm och effektkurvan är flackare än tidigare, vilket ger högre vridmoment under längre tid. Mazda3 2.0 har en ny sexväxlad manuell växellåda. Nytt är även ett elektroniskt styrt gasspjäll.

Ny diesel med partikelfilter


Helt ny i Mazda3-programmet är en stark 1.6 liters dieselmotor med turbo och modern common rail-teknik. Den motor som finns på den svenska marknaden har en effekt på 109 hk och ett maximalt vridmoment på 240 Nm redan vid låga 1.750 rpm. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är inte mer än 4,8 liter/100 km och koldioxidutsläppen mycket låga 128 gr/km för en bil i C-segmentet. Givetvis har denna dieselmotor miljövänligt partikelfilter som standard.

Antisladd på samtliga modeller som standard


Även säkerheten i nya Mazda3 har förbättrats. Nu är Mazdas antisladdsystem DSC standard på alla modeller. Automatisk bältesvarnare finns nu också på samtliga platser i bilen, även i baksätet. En liten display i taket ovanför backspegeln visar om baksätespassagerarna använder bilbältet.

Liksom tidigare har Mazda3 sex olika krockkuddar som standard, två i framsätet, två sidokrockkuddar fram och två krockgardiner, som skyddar både fram- och baksätespassagerarna. De låsningsfria ABS-bromsarna har både elektronisk bromskraftsfördelning, EBD, och nödbromsassistans, EBA.

Brett modellprogram


Nya Mazda3 finns på den svenska marknaden med ett brett modellprogram. 1,4 liters-motorn finns i en enklare utrustad Comfort-version, men med full säkerhetsutrustning och bl.a. även luftkonditionering, elektriska främre fönsterhissar och radio/CD-spelare som standard.

Den mest sålda 1.6 liters-motorn kommer i två utrustningsversioner, Touring och Exclusive. Förutom Comfort-utrustningen har Touring-versionerna även bl.a. elektriska fönsterhissar i baksätet och läderratt med inställningsknappar för radio/CD. Exclusive har automatisk klimatanläggning istället för luftkonditionering, 16 tums aluminiumfälgar, dimljus fram, färddator och en bakre spoiler.

Modellen med den starka 2.0 liters-motorn på 150 hk finns även i en Sport-version. Då tillkommer bl.a. 17 tums aluminiumfälgar, Xenon-strålkastare, två extra högtalare, spoilerpaket samt sportklädsel.

Starkt garantipaket


Mazda har på den svenska marknaden ett mycket starkt garantipaket;
3 års, eller 10 000 mils, nybilsgaranti
12 års rostskyddsgaranti
3 års lackgaranti
3 års vagnskadegaranti
3 års Mazda Assistansservice

Introduktionspriser nya Mazda3 (gäller september-oktober 2006):

Mazda3 1.4 Comfort 149.900
Mazda3 1.6 Touring 159.900
Mazda3 1.6 Exclusive 169.900
Mazda3 2.0 Exclusive 179.900
Mazda3 2.0 Sport 189.900
Mazda3 1.6 MZ-CD Touring 189.500
Mazda3 1.6 MZ-CD Exclusive 199.500

Samma pris gäller för både Sedan och KombiSedan


Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19235 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15655 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13364 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12675 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...