hero

Läs allt om nya Mazda5 1.6 DE

2011-01-20
1959 visningar
seats

Den officiella introduktionen av nya Mazda5 sker i slutet av januari hos de svenska Mazda-återförsäljarna. Men då finns ännu inte någon dieselversion. Nya Mazda5 med en nyutvecklad 1.6 liters snål dieselmotor kommer först i slutet av mars. Motorn ger 115 hk, drar bara 5,2 liter per 100 km och släpper ut 138 gram CO2 per kilometer. Pris från 242.000 kronor.

Den nya 1.6 liters turbodieselmotorn, kallad MZ-CD 1.6, finns redan i Mazda3. Motorn har utvecklats ur en tidigare version, som gav 109 hästkrafter, men som aldrig fanns i den förra versionen av Mazda5. Här satt istället en två liters turbodieselmotor, som i olika versioner gav endera 110 eller 143 hästkrafter.

Drivlinan är nu 120 kilo lättare
Nya Mazda5 1.6 DE har också en nyutvecklad, lättare och mer kompakt sexväxlad manuell växellåda. Den tidigare två liters motorn med ett vridmoment på ända upp till 360 Nm krävde en större och kraftigare växellåda. Genom den nya dieselmotorn i aluminium och den nya växellådan har vikten sänkts med hela 120 kilo. Motorn är nu 73 kilo lättare än den äldre två litersmotorn och väger nu bara 102 kilo. Den nya växellådan är 47 kilo lättare och har en vikt av 38 kilo. Tjänstevikten för nya Mazda5 1.6 DE är cirka 1.490 kg, beroende på utrustning.

Den nya 1.6 liters dieselmotorn ger 115 hästkrafter redan vid låga 3.600 rpm, medan det maximala vridmomentet är 270 Nm och är konstant mellan 1.750 och 2.700 rpm. Jämfört med den tidigare två liters dieselmotorn i Mazda5 har den genomsnittliga bränsleförbrukningen minskat med 14,8 procent, från 6,1 l/100 km till 5,2 l/100 km, och CO2-utsläppen med 13,2 procent från 159 g/km till 138 g/km.

Nya Mazda5 1.6 DE har en toppfart på 180 km/tim och en acceleration från 0 till 100 km/tim på 13,7 sekunder.

För att den nya motorn skulle kunna klassas in i den hårdare miljöklassen Euro 5, har bl.a. kompressionen sänkts från 18,3:1 till 16,0:1, vilket ger en lägre förbränningstemperatur. Motorn har även en ny och effektivare EGR-funktion, som gör att motorn snabbare blir varm vid kallstarter.

Den nya motorn är av SOHC-typ och har en överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder, medan den tidigare motorn var av s.k. DOHC-typ med dubbla kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Fördelarna är bl.a. lägre vikt och mindre friktionsförluster i den nya motorn. Motorblocket är i aluminium och common-rail insprutningen har utvecklats och blivit mer precis och mer effektiv. Allt för att sänka bränsleförbrukningen och minska bilens miljöpåverkan. Nya motorn har även avsevärt lägre utsläpp av nitrösa gasar, NOx.

Insprutningssystemet har nya elektroniska insprutare av piezo-typ, som tillåter ett insprutningstryck av 1.600 bar. Detta höga insprutningstryck ger en ännu mer exakt bränslemängd, vilket, förutom lägre bränsleförbrukning, även ger ett högre vridmoment och renare avgaser. Men denna mer avancerade typ av insprutning ger även en effektivare förbränning, som i sin tur ger en tystare och mer vibrationsfri dieselturbomotor.

Den nya dieselmotorn har även fått en ny turbo med variabel geometri, som är mer effektiv än den tidigare dieselmotorns turboaggregat. Turbotrycket har ökat från 1,3 till 1,6 bar.

Underhållsfritt partikelfilter
Ytterligare en nyhet är att den nya dieselmotorn är helt underhållsfri när det gäller motorns dieselpartikelfilter. Den tidigare motorn var tvungen att använda en tillsats för att kunna förbränna partiklarna. Den nya motorn har istället en oxidationskatalysator som höjer avgastemperaturen och ökar partikelförbränningen, vilket innebär att partikelfiltret klarar förbränningen utan att behöva någon extra tillsats. Servicen blir därmed både enklare och billigare för kunden.

I Sverige kommer nya Mazda5 1.6 DE att finnas i tre olika utrustningsnivåer, precis som för bensinversionerna, Advance, AdvancePlus och Sport.

Nya Mazda5 - i allmänhet

I slutet av januari introduceras nya Mazda5 hos återförsäljarna runtom i Sverige. Den första versionen blev populär som en flexibel, kompakt och säker familjebil. Sedan introduktionen under 2005 har Mazda5 hittat över en halv miljon ägare runt om i världen, varav cirka 175.000 i Europa. Bilen har erövrat 37 olika utmärkelser och har ständigt valts till en av Europas mest pålitliga och säkra modeller bland de mindre flexibla familjebilarna.

Nya Mazda5 är utvecklad från grunden för att i alla avseenden förbättra den tidigare versionen av Mazda5 när det bl.a. gäller design, säkerhet och funktionalitet. Nya Mazda5 har fått ett nytt utseende med Nagare designelement och en förbättrad körkänsla. Kvar finns de uppskattade positiva fördelarna som de två bakre skjutdörrarna, en mycket stor baklucka, den flexibla inredningen och benutrymmen för både andra och tredje sätesraden som är bland de största i segmentet. Sätena är större och mer bekväma än tidigare och instrumenten lättare att använda. Kupén har dessutom blivit tystare, olika material har högre kvalitetskänsla och en ny direktinsprutad bensinmotor minskar bränsleförbrukningen och utsläppen av CO2 med en bra bit över tio procent. Tillsammans med en lång lista av ny utrustning kommer nya Mazda5 att ännu bättre svara upp emot europeiska familjers önskemål.

Program för återanvändning
För närvarande kan ungefär 80 procent av alla delar i en Mazda5 återanvändas vid en framtida skrotning, särskilt alla metalldelar. Men Mazda arbetar hela tiden med att öka denna siffra och göra det enklare att återanvända även de resterande tjugo procenten som består av bl.a. plast och glas. Plastdelar är märkta enligt ISO-standard, medan stötfångare, instrumentpanel och andra detaljer i inredningen är gjorde av polypropylene (PP), som är enklare att återanvända.

Helt ny exteriör
Nya Mazda5 har ett helt nytt utseende med designelement från Mazdas konceptbilar i Nagare-serien, vilka vunnit ett flertal designpriser. Dessa detaljer tillsammans med Mazdas nya front, de gömda D-stolparna och nya horisontella baklampor ger nya Mazda5 en mycket svepande design. Interiörmässigt har Mazda5 en instrumentpanel med nytt utseende, ny ratt, mittkonsol, säten, inredningsmaterial, färger och klädsel med en ökad kvalitetskänsla.

Mazdas flexibla familjebil har nu samma front som andra nya medlemmar i Mazda-familjen, en stor femkantig grill och med en större Mazda-logotype i frontplåten ovanför själva grillen. Den nya fronten ger inte bara Mazda5 ett kraftfullare och sportigare utseende. Den förbättrar även aerodynamiken och motorns kylning.

Den femkantiga grillen är betydligt större än tidigare, stötfångarens nedre kurvlinje är mera markerad och skulpterad, precis som på de andra nya Mazda-modellerna som Mazda3 och CX-7, och de nya huvudstrålkastarna är spetsigare och mera utmärkande. Under dessa sitter de små runda dimljusen i stora mattsvarta triangelformade element. Framskärmarna tar upp rörelsen i linjerna från dimljusens infästningar och förlänger dessa över karossidan i vågliknande Nagare-linjer som slutar i skjutdörrarnas bakre skena.

Den unika sidodesignen på nya Mazda5 har influenser från naturens eget formspråk, i detta fall de vågrörelser som bildas när vinden blåser på vatten. Tillsammans med våglinjen på den nedre delen av karossidan ger Nagare-designen en känsla av rörelse, även när bilen står stilla. Den gömda bakre D-stolpen, täckt av mörktonat glas, och de horisontella baklyktorna förstärker ytterligare effekten av svepande rörelser från fronten till bakdelen av nya Mazda5.

Även lättmetallfälgarna, både 16- och 17 tums, har ny design med vridna ekrar, som ger dem ett sportigt och tredimensionellt utseende. Nya Mazda5 finns i åtta olika färgkulörer, varav fyra är nya för Mazda5.

Instrumentpanelen har fått en ny, mera svepande design, som också gör att det främre utrymmet verkar större. Framför föraren sitter två stora huvudinstrument. I övre delen av mittkonsolen finns en stor informationsskärm. Mittkonsolen har formen av en öppen triangel utan markerad ram, som bättre integrerar den tillsammans med instrumentbrädan. Här sitter bl.a. en helt ny panel för ljudanläggningen med kromade ringar runt knapparna. Kromdetaljer finns det även på en mängd andra ställen, som t.ex. på växelspaksknoppen, runt luftintagen och på dörrhandtagen. Nya Mazda5 har även ett flertal detaljer i matt silveraktigt utseende, som t.ex. kanterna på huvudinstrumenten, runt läderskyddet till växelspaken och på dörrsidorna.


Åtta centimeter längre
Nya Mazda5 har en hjulbas på 2.750 mm, en total bredd på 1.750 mm, en höjd på 1.615 mm och en längd på 4.585 mm, vilket är åtta centimeter längre än nuvarande modell. Framförallt är det fronten som blivit längre, mestadels beroende på det ökade skyddet för fotgängare.

De två lovordade bakre skjutdörrarna, som ger en av klassens absolut största dörröppningar, 686 mm brett och 1.083 mm högt, gör in- och urstigning mycket enkel i Mazda5, även om du har ett litet barn, eller stora paket, i dina armar. De elektriska skjutdörrarna kan även öppnas och stängas automatiskt med samma fjärrkontroll som bilnyckeln, eller med en knapp på instrumentbrädan, eller manuellt genom att använda dörrhandtagen. Ratten är justerbar både i längs- och höjdled.

Växlingsindikator
Mazda-ingenjörerna har gjort instrumenteringen enklare att använda. Mellan de båda runda huvudinstrumenten sitter nu en ny växelindikator, som visar aktuell växel och samtidigt talar om för föraren att han kan välja en mer passande växel beroende på trafiksituationen för att minimera bränsleförbrukningen och göra körningen så mjuk som möjligt.

Ljudanläggningens knappar på mittkonsolen har grupperats mer logiskt för att de skall bli lättare att både hitta och använda. Knapparna har kromdetaljer och en ny informationsskärm är placerad högt upp på instrumentbrädan så att förarens ögonrörelser minimeras. Att scrolla genom de olika informationerna görs enkelt med en enda rattknapp. Framsätespassageraren har fått ett eget armstöd och mittarmstödet har blivit 15 mm bredare.

Nya Mazda5 har ett av klassens bästa benutrymmen för båda andra och tredje sätesradens passagerare. Andra sätesradens ryggstöd kan regleras upp till 50 graders lutning för bästa möjliga sittposition och sätena kan även justeras 270 mm i längsled.

Mazda-ingenjörerna har arbetat mycket för att sänka ljudnivån i nya Mazda5. Vindbruset har minskat, bl.a. tack vare en ny utformning på den bakre delen av motorhuven så att luftströmmarna inte träffar vindrutetorkarna, vare sig bladen eller torkararmarna. Ny design på A-stolparna minskar också vindbruset.

Lägre ljudnivå
För att också minska vägljudet inne i kupén har fjädringen och dess infästningar förändrats och isoleringen är kraftigare, bl.a. vid dörrarnas gångjärn och i taket. Ljudet från luftintagen har också minskats genom att dessa flyttats. Alla dessa förändringar har minskat vindbruset i kupén med cirka tio procent.

Nya Mazda5 har plats för upp till sju åkande och sätena kan enkelt fällas för en mycket flexibel användning. Den tredje sätesraden är delbar 50/50 och kan enkelt fällas för ett bilda ett helt plant golv. Och lika enkelt tas upp igen genom att bara dra i ett litet handtag.

Den andra sätesraden är i nya Mazda5 extra flexibel. Mazdas innovativa Karakuri-system gör att det med ett par enkla handgrepp kan skapas ett extra säte, eller en praktisk förvaringsbox, mitt emellan de båda stolarna.

Först fälls det stora armstödet ut och bildar stolsryggen på denna extra sjunde sittplats. I armstödet finns även ett integrerat nackskydd, vilket kan höjdjusteras för bästa säkerhet. Den vänstra stolsitsen fälls framåt och under denna hittar vi sittdynan till den extra sjunde platsen. Vill vi hellre ha ett extra förvaringsutrymme mellan stolarna, fäller vi istället upp den högra stolsitsen och hittar här förvaringsboxen som lika enkelt fälls ut emellan de båda stolarna. Och är förvaringsboxen på plats mellan stolarna finns det ett extra förvaringsutrymme på 6,3 liter under den högra stolen. Totalt har nya Mazda5 45 olika förvaringsutrymmen.

Nya Mazda5 har en lång lista på utrustning, olika för olika versioner. Standard på samtliga nya Mazda5 är t.ex. sex airbags, inklusive krockgardiner hela vägen till och med tredje sätesraden, ABS-bromsar med fyra kanaler, elektronisk bromskraftfördelning (EBD), nödbromsassistans (EBA), nödbrosmvarning (ESS), dynamisk stabilitetskontroll (DSC) och antispinnsystem (TCS).

Bland utrustningen finns bl.a. bakre parkeringssensorer, CD-växlare, FIX-EQ ljudsystem som automatiskt optimerar ljudet i förhållande till kupén, Bluetooth telefonsystem med röststyrning och Xenon strålkastare.

Nytt avtal mellan Mazda och TomTom
Mazda skrev nyligen ett avtal med TomTom angående företagets allra senaste integrerade navigationsutrustning. Det nya systemet har en 14,7 cm stor touchskärm i den övre delen av mittkonsolen. TomToms navigationslösning kombinerar TomToms teknik med Sanyos infotainment-funktioner. Denna helt nya multimediaenhet från TomTom Automotive tar för första gången plats i nya Mazda5.

Systemet sitter som standard i den mest utrustade Sport-versionen av Mazda5 och har en mängd olika avancerade finesser som t.ex. TomTom HD Traffic, som ger den allra senaste trafiksituationen, och TomTom local search with Google, som kan visa dig vägen till företag och affärer.

Systemet kan enkelt uppdateras regelbundet. Allt ifrån kartor och röster till ny mjukvara kan laddas ner via TomTom HOME. Systemet är dessutom en komplett infotainment-lösning och stödjer funktioner som Bluetooth™ hands-free, MP3-uppspelning från USB eller iPod, röststyrning och back-kamera-integration. På vissa marknader kan även fartkamerornas placering uppdateras genom TomTom HOME. Det 4 GB stora minnet innebär att 99 procent av de senaste kartorna på 18 olika språk över Europas viktigaste länder, inklusive Ryssland, ryms i navigatorn.

Ny 2.0 DISI bensinmotor
Mazda5 har en för modellen helt ny motor, Mazdas direktinsprutade bensinmotor MZR 2.0 DISI, som tillsammans med Mazdas eget start/stopp-system, i-stop, ersätter den tidigare två litersmotorn, vilket innebär en minskning av både bensinförbrukningen och utsläppen av koldioxid med en bra bit över tio procent.

Mazdas nya direktinsprutade bensinmotor ger maximalt 150 hästkrafter vid 6.200 rpm och ett maximalt vridmoment på 191 Nm vid 4.500 rpm. Topphastigheten är 194 km/tim och accelerationen från 0-100 km/tim går på 11,0 sekunder.

Mazda i-stop
Mazdas i-stop system för att stänga av motorn vid tomgångskörning är helt och hållet utvecklat av Mazda själva. Systemet är det enda hittills i världen som startar upp motorn igen genom att bränsle sprutas in direkt i motorns cylindrar, medan motorn själv är inaktiv. När föraren trampar på kopplingspedalen igen antänds bränslet och skapar en nedåtriktad kraft på kolvarna så att motorn startar. Fördelen att kombinera i-stop systemet med Mazdas direktinsprutade DISI-motor är att systemet startar dubbelt så snabbt, det tar bara 0,35 sekunder, och är även tystare, än andra konventionella system för tomgångsavstängning.

När föraren stannar sin nya Mazda5 vid t.ex. rödljus eller i trafikköer och trampar ner kopplingen, stannar motorn helt automatiskt och ställer sig i position redo för att starta. Så fort som föraren trampar ner kopplingspedalen, antänds bränslet i cylindrarna och motorn startar helt omärkligt. En grön lampa på instrumentbrädan markerar att motorn stängts av som planerat. Med en knapp på instrumentpanelen kan föraren om han så önskar helt stänga av i-stop systemet.

Nackdelen med konventionella system för tomgångsavstängning är att dessa alltid behöver hjälp av en elmotor för att starta bilens motor igen. Därför tar det ganska lång tid innan en kompression och en antändning sker i motorn när den startas om. I verkligenheten betyder detta en tidsfördröjning mellan att pedalen trycks ner och att bilen börjar rulla. Även ljudet och vibrationerna är högre vid konventionella system.

Genom att använda DISI-motorn tillsammans med i-stop minskar bränsleförbrukningen med cirka 13 procent jämfört med den tidigare konventionella två litersmotorn, enligt EU-normerna för genomsnittlig bränsleförbrukning. Förbrukningen är låga 6,9 l/100 km och CO2-utsläppen 159 g/km, vilket är 13 procent lägre än för den tidigare två litersmotorn, som gav 146 hästkrafter.

Uppdaterad 1.8 liters motor
Kvar i motorprogrammet finns även en uppdaterad 1,8 liters bensinmotor, som bl.a. fått ett elektroniskt gasspjäll. Motorn har även ett cylinderblock i aluminium och lättare kolvar. Motorn ger 115 hästkrafter vid 5.300 rpm och ett maximalt vridmoment på 165 Nm vid 4.000 rpm. Växellådan är numera sexväxlad, vilket hjälper till att sänka bensinförbrukningen med fyra procent och CO2-utsläppen med sex procent till 7,2 l/100 km respektive 168 g/km.

Motorns insugskanaler har ändrats för att få en bättre effektivitet och kylaren är nu 25 mm bredare, vilket gör att fläktarnas hastighet kunnat sänkas.

Båda bensinmotorerna är godkända för senaste miljöklassningen Euro 5.

Harmonisk körkänsla
Vid utvecklingen av nya Mazda5 har Mazda-ingenjörerna bl.a. fokuserat på att uppnå en så harmonisk körkänsla som möjligt. I nya Mazda5 används mer ultrahöghållfasthetsstål och höghållfasthetsstål för att bilen skall bli både lättare, mer vridstyv och krocksäkrare än den tidigare versionen. Ingenjörerna har även förändrat fjädringen och styrningen och förbättrat aerodynamiken, vilket ger en stabilare och behagligare körning. Mazda5 är dessutom den första modellen utanför Japan som har Mazdas nya säkerhetssystem för bromsprioritering.

Mazda5 har en framvagn med individuell hjulupphängning, McPherson-ben och skruvfjädrar och bak finns individuell hjulupphängning av multilänk-typ med vinklade stötdämpare och lågt monterade fjädrar för att ge tredje sätesradens passagerare maximalt utrymme, eller extra stort lastutrymme. För att öka stabiliteten och körkänslan jämfört med den tidigare versionen har nya Mazda5 bl.a. fått nya gummibussningar till styrstången och modifierade fjädersättningar.

Den nya designen på Mazda5 ger inte bara bilen ett eget unikt utseende utan den hjälper även till att minska luftmotståndet. En ny undre frontspoiler, en helt slät skyddskåpa under motorn och större vindavvisare framför framhjulen hjälper till att på ett effektivare sätt förpassa luften under bilen, vilket minskar bränsleförbrukningen. Designen är också anpassad för att på ett så bra sätt som möjligt balansera lyftkrafterna fram och bak. Tillsammans innebär detta att nya Mazda5 har ett av klassens lägsta luftmotstånd med ett CD-värde på 0.30.

Förstärkt passiv säkerhet
De åkande i nya Mazda5 kan nu känna sig ännu säkrare. Redan den förra versionen var en av de allra säkraste flexibla familjebilarna. Nu har Mazda-ingenjörerna utvecklat säkerhetssystemet Mazda Geometric Motion Absorpation (MAGMA) ytterligare med trippel H-strukturer i både golv, sidor och tak.

Kupén har också blivit starkare med extra förstärkningar i taket, med ultrahöghållfasthetsstål i mittstolpen och med höghållfasthetsstål i sidotrösklarna. Framdörrarna är kraftigare och tar upp en eventuell sidokollision bättre. En förbättrad låsmekanism håller skjutdörrarna ännu säkrare på plats och de dubbla skyddsbalkarna i sidodörrarna har en förbättrad design samtidigt som de nu är tillverkade i ultrahöghållfasthetsstål.

I dörrarna på nya Mazda5 finns mera stötupptagande material än tidigare och armstöden i dörrsidorna är numera också mindre farliga vid en eventuell kollision. Andra sätesradens ryggstöd har förstärkts för att hindra last från att skjutas framåt vid en eventuell frontkollision och framstolarna har fått ett ännu bättre skydd mot wiplashskador.

Nya Mazda5 är också säkrare vid en eventuell påkörning bakifrån tack vare mer stötupptagande material och ett bättre skydd av bränsletanken. Ramen runt denna är numera tillverkad i höghållfasthetsstål.

Även inuti nya Mazda5 är den passiva säkerheten mycket hög med sex airbags, inklusive krockgardiner för samtliga tre sätesrader, tre punkts säkerhetsbälten med bältesförsträckare och belastningsbegränsare för framsätena, en krockeftergivlig bromspedal och en kollapsibel rattstång, stolar som minskar risken av wiplashskada i händelse av en krock bakifrån, ISOFIX barnstolsfästen i andra sätesraden och ett mjukt krockupptagande material i interiören.

Aktiv säkerhet - säkrare skjutdörrar
De två bakre elektriska skjutdörrarna på Mazda5 är nu ännu säkrare att använda eftersom de nu fått en ännu känsligare sensor som löper längs hela dörrens längd. Så fort som denna känner av ett föremål, stannar dörren automatiskt och återvänder till fullt öppet läge. En ny låsmekanism håller skjutdörrarna ännu säkrare på plats vid en eventuell sidokollision och som standard på vissa versioner finns även bakre parkeringssensorer.

Även bromssystemet på nya Mazda5 har utvecklats, liksom styrningen som nu är mer exakt.
Fram finns på nya Mazda5 300 mm stora ventilerade skivbromsar, 278 mm för bilar med 15 tums hjul, och 302 mm bak, 280 mm för 15 tum. Nya Mazda5 har fyra kanals ABS-bromsar, med elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) och nödbromsassistans (EBA), nödstoppssignal (ESS), dynamisk stabilitetskontroll (DSC) med antispinnsystem (TCS) och sex airbags.

Bromsprioritering
Nya Mazda5 blir den första bilen som företaget introducerar globalt sett med Mazdas nya säkerhetssystem för bromsprioritering, Mazda Brake Override System. Detta säkerhetssystem prioriterar alltid bromspedalen före gaspedalen.

Ökad säkerhet för gående
Säkerheten för gångtrafikanter har ökat genom en ny konstruktion av motorhuv och främre stötfångare. Dessutom är utrymmet mellan motorhuven och motorn större, vilket ökar energiupptagningen vid en eventuell kollision mellan bil och gångtrafikanter.

Nya Mazda5 i Sverige


Nya Mazda5 kommer att finnas i tre olika utrustningsversioner på den svenska marknaden, Advance, AdvancePlus och Sport. Samtliga bilar som säljs i Sverige har all tillgänglig säkerhetsutrustning.

Till en början finns två olika bensinmotorer att välja på, en 1.8 liters motor på 115 hk och nya direktinsprutade 2.0 liters DISI-motorn med i-stop och 150 hk. I slutet av mars kommer även en 1.6 liters dieselmotor på 115 hk.

1.8 liters bensinmotorn finns enbart i Advance-utförande. Men redan versionen Advance är välutrustad med t.ex. 16 tums lättmetallfälgar, automatisk klimatanläggning, farthållare, läderklädd ratt med audiokontroller, främre dimljus, radio med CD-spelare, MP3, AUX-ingång och sex högtalare samt elektriska fönsterhissar runt om.

Tre utrustningsalternativ
Den nya 2.0 liters DISI-motorn kan du få i både Advance-, AdvancePlus- och Sport-utförande. Motoruppgraderingen från 1.8 till 2.0 DISI kostar bara 8.000 kronor, medan AdvancePlus-paketet kostar 11.000 kronor. Men då får kunden även bl.a. Xenon-strålkastare, regnsensor, mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt, Bluetooth handsfree och bakre parkeringssensorer. Tygklädseln är svart med blå sömmar.

För ytterligare 22.000 kronor kan du köpa nya Mazda5 i Sport-version. Då får du dessutom bl.a. 17 tums lättmetallfälgar, en bakre takspoiler, sidokjolar, svart skinnklädsel med röda sömmar och elektriskt inställbar förarstol med minne, elektriska skjutdörrar, Sanyo TomToms nya infotainment navigationspaket, däcktrycksövervakning och CD-växlare för sex skivor.

Det kommer även att finnas en version med en femväxlad automatisk växellåda i kombination med två litersmotorn utan DISI och i-stop. Även denna motor ger 150 hk.

Nya Mazda5 erbjuds i åtta olika exteriörfärger, de för modellen nya metallic- eller mica-kulörerna aluminium, metropolitan grey, sparkling black och clear water blue, tidigare copper red, chrystal white pearl och stormy blue, samt även solida lacken brilliant black.

Svensk introduktion av nya Mazda5 blir det i slutet av januari. Sport-versionen dröjer till

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19235 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15655 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13364 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12675 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...