hero

Mazda5 från 199 000 kronor

2005-06-17
1329 visningar
seats

Nya Mazda5 är utvecklad först och främst med tanke på en så praktisk och flexibel interiör som möjligt. Som första modell i segmentet har Mazda5 två stora skjutdörrar, som ger en 70 cm bred dörröppning, och en innovativ sätes- och förvaringslösning genom det unika Karakuri-systemet. Priset i Sverige för Mazda5 börjar på 199 000 kronor. Introduktion sker i början av september, dock kommer turbodieselversionerna först i november.

Mazda Motor Corporation fortsätter samtidigt på den inslagna vägen och utvecklar bilar med litet mera känsla, litet mera körglädje, litet mera lekfullhet i designen och introducerar nu Mazdas Zoom-Zoom-känsla även bland de flexibla familjebilarna i Europa. Samtliga Mazda5 som kommer att säljas på den svenska marknaden har som standard tre sätesrader och är 6+1-sitsiga.

Nya Mazda5 är 4 505 mm lång. Den är 1 755 mm bred och 1 615 mm hög. Den har en hjulbas på 2 750 mm. Mazda-ingenjörerna har lyckats utveckla en mycket rymlig familjebil i C-segmentet på en begränsad totallängd. Inne i kupén är flexibiliteten stor och förändringar mycket lätta att genomföra. De båda bakre sätesraderna är skjutbara. Den bakersta raden är del- och fällbar och kan fällas till ett plant golv med ett enda handgrepp. Totalt finns 45 olika förvaringsmöjligheter.

Två bensinmotorer och två turbodieslar
Nya Mazda5 kommer med fyra olika motorer, två bensin och två turbodieslar med commonrail-teknik och partikelfilter som standard. Bensinmotorerna är välkända och redan uppskattade i Mazda3 och Mazda6. De kommer från Mazdas MZR-serie och är på 1.8 respektive 2.0 liters cylindervolym. De har båda dubbla överliggande kamaxlar och cylinderblock i aluminium. Effekten är 115 respektive 145 hk.
Den genomsnittliga bensinförbrukningen är låg, 7,9 liter/100 km respektive 8,2 liter/100 km och CO2-utsläppen 190 g/km respektive 198. Versionerna med bensinmotorer har femväxlade manuella växellådor.
Topphastigheten för 1.8 liters-motorn är 182 km/tim och med en acceleration från 0-100 km/tim på 11,4 sekunder. Motsvarande siffror för två liters-versionen är 196 km/tim och 10,8 sekunder.

Turbodieslar med partikelfilter
Till Mazda5 kan du även välja på två helt nya två liters turbodieselmotorer med commonrail-system och med partikelfilter som standard. Båda motorerna är utvecklade ur Mazdas MZR-CD motorfamilj. Motorerna ger 110 respektive 143 hk och ett maximalt vridmoment på 360 Nm redan vid låga 2.000 rpm för High Power-versionen, medan den mindre motorn ger 310 Nm vid samma låga motorvarv.
Den genomsnittliga förbrukningen är 6,3 liter/100 km och CO2-utsläppen 173 g/km.

Topphastigheten för High Power-versionen uppger Mazda till 197 km/tim och för den vanliga turbodieselmotorn till 179 km/tim.

Chassi med körglädje
I alla nya modeller som Mazda utvecklat sedan nya Mazda6 introducerades under 2002 har ingenjörerna haft som uppgift att infoga "något av en sportbil". Så också i nya Mazda5, som har utmärka vägegenskaper med för segmentet en stor portion körglädje.

Framvagnen har McPherson-ben med spiralfjädrar och bak finns en multi länkupphängning med vinklade stötdämpare och lågt monterade fjädrar för maximalt utrymme för den tredje sätesradens passagerare. Bensinversionerna av Mazda5 har elektronisk styrservo.

Runtom på nya Mazda5 sitter stora skivbromsar och fram är de dessutom ventilerade för maximal bromseffekt. Samtliga Mazda5 som kommer att säljas i Sverige har ett tre kanals låsningsfritt ABS-bromssystem med elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) och nödbromsassistans (EBA). Standard på samtliga versioner är även dynamisk stabilitetskontroll (DSC) tillsammans med antispinn (TCS). Dessa olika samverkande system gör att nya Mazda5 stannar på endast 39 meter från en fart på 100 km/tim.

Hög säkerhet
Nya Mazda5 har både hög aktiv och passiv säkerhet. Den har en självbärande och vridstyv kaross med definierade deformationszoner för fram- och bakparti och en stabil säkerhetscell för passagerarna med sidokrockförstärkning i dörrarna. Mazdas eget säkerhetssystem MAIDAS (Mazda Advanced Impact Distribution and Absorption System) är konstruerat för att skydda själva kupén i händelse av en kollision.

Det finns givetvis nackskydd och trepunkts säkerhetsbälten på samtliga sju sittplatser, alltså även för den sjunde utfällbara sittplatsen i mellanraden. Framstolarna har både bältessträckare, belastningsbegränsare och bältespåminnare. Framstolarna har även skydd mot pisksnärtskador. Fram finns krockkuddar och sidokrockkuddar och de båda krockgardinerna skyddar samtliga tre sätesrader. Klämskydd finns på samtliga fönster och ISOFIX barnstolsfästen på mellanradens båda ytterplatser. Styrstången trycks ihop och även pedalerna skyddar föraren vid en eventuell kollision.

Mazda5 har även utvecklats med tanke de bestämmeöser om fotgängarskydd som EU inför senare i höst. Motorhuven är konstruerad med ett rymligt utrymme, minimum 100,7 mm, för energiupptagning mellan motorhuven och fotgängarens första islagspunkten. Mazda5 har även en konstruktion som skall minska risken för fötgängarens ben att hamna under bilen.

Miljöhänsyn
Mazda5 är utvecklad med tanke på största möjliga miljöhänsyn under tillverkning, brukande och efter själva brukandet. Alla Mazdas utvecklings- och tillverkningsanläggningar i japanska Hiroshima miljöcertifierades enligt ISO 14001-normen mellan 1998 och 2000. Nya Mazda5 är nästan helt fri från både bly, hexavalent krom, kvicksilver och kadmium. Detsamma gäller alla dagens Mazda-modeller, vilket innebär att Mazda helt följer EU:s regler när det gäller användande av dessa fyra ämnen i tillverkningen.

Mazda5 uppfyller även de regler om minst 90 % återvinning som JAMA (Japanese Automobile Manufacturers Association) satt upp. Bensinmotorerna har relativt låg bränsleförbrukning och låga avgasvärden av C02. De båda dieselmotorerna med commonrail-insprutning har som standard partikelfilter, vilket reducerar utsläpp av både partiklar och NOx. Alla motorerna i Mazda5 uppfyller Euro IV när det gäller avgasvärden.

Segmentet växer
Mazda har tidigare sålt sin kompakta och flexibla familjebil Premacy. Mellan åren 1999 och 2004 tillverkades denna i totalt 333 000 exemplar, varav över 138 000 såldes i Europa. Tyskland stod för den klart övervägande delen med 64 078 exemplar följt av Österrike med 12 356 exemplar, Holland, Storbritannien och Frankrike. I Sverige har totalt registrerats 1 151 Premacy med det största antalet, 358, under år 2000.

Nya Mazda5 tar ett kliv uppåt i storleksklass. Den tillhör visserligen fortfarande mellansegmentet bland de flexibla familjebilarna, men nya Mazda5 får 6+1 sittplatser i tre olika sätesrader. Den är den enda modellen hittills med två stora skjutdörrar i C-segmentets MAV-avdelning, där MAV stor för "Multi Activity Vehicle". Två stora skjutdörrar som gör det extra lätt att ta sig in och ur nya Mazda5.

Bilarna i C-MAV-segmentet är mindre än modellerna i den traditionella MPV-klassen. Segmentet ökar kraftigt i Europa och i fjol såldes närmare 1,4 miljoner bilar. Detta innebar en ökning till cirka 8 % av den totala bilförsäljningen. I Sverige var segmentets storlek cirka 4 %, innehållande modeller med både två och tre sätesrader. Exempel på modeller som redan finns på den svenska marknaden och som har tre sätesrader är Toyota Corolla Verso, VW Touran, Renault Grand Scenic och Opel Zafira.

Mazda räknar med att tillverka c:a 100 000 Mazda5 årligen, varav ungefär 40 000 beräknas säljas i Europa.

Fyra och en halv meter lång
Nya Mazda5 är 4 505 mm lång. Den är 1 755 mm bred och 1 615 mm hög, med takbågar 1 665 mm. Den har en hjulbas på 2 750 mm, en främre spårvidd på 1 530 mm och en bakre spårvidd på 1 520 mm. Fälgarna är på olika modeller 15 tums stålfälgar, eller 16 respektive 17 tums aluminiumfälgar.

Mazda5 är den enda bilen i segmentet som har två bakre skjutdörrar för att lättare ta sig in och ut ur kupéns två bakersta sätesrader. Med skjutdörren öppen sticker denna ut endast 159 mm, vilket gör nya Mazda5 mer praktisk t.ex. på trånga parkeringsplatser och i trånga stadsgränder. Skjutdörrarnas öppningsbredd är 700 mm och höjden 1 083 mm.

Mycket utvecklingsarbete har lagts ner för att så enkelt och lätt som möjligt kunna öppna och stänga skjutdörrarna. Dessa har dessutom gjorts så lätta som möjligt och tyngdpunkten ligger nästan exakt i mitten av skjutdörrarna. Dörrarnas rullmotstånd har dessutom minimerats och tillsammans innebär detta att Mazda5:s skjutdörrar är mycket lätta att hantera.

Bakluckan är också utvecklad för att vara så lätt att använda som möjligt. Den är tillverkad i extra lätt material. Den har två olika öppningshöjder på 1 812 mm respektive 1 909 mm. För att öppna luckan maximalt behövs endast ett extra, lätt tryck uppåt.

Flexibel och nytänkande kupé
Kupén i nya Mazda5 är utvecklad för högsta möjliga flexibilitet och kommunikation mellan de resande. Förarstolen kan skjutas 260 mm och höjdjusteras 56 mm. Förarstolen har justerbart svankstöd och kan fällas bakåt. Ratten kan justeras 40 mm i höjdled och 50 mm i längdled. Växelspaken sitter i nedre delen av den centrala instrumentpanelen. Även passagerarstolen kan naturligtvis både skjutas i längdled och fällas.

Den andra sätesraden i nya Mazda5 kan skjutas 270 mm och kan även fällas ihop framåt. De båda stolarna i andra raden kan med ett enda handgrepp förändras så att det blir enkelt och lätt att ta sig in till den tredje sätesraden. Med detta enkla handgrepp blir insteget till tredje sätesraden maximalt 628 mm stort upptill och 240 mm nedtill. Den andra sätesraden kan även fällas framåt med ett enkelt handgrepp utan att nackskydden behöver demonteras eller att säkerhetsbältena behöver förändras på något sätt.

Den andra sätesraden är i nya Mazda5 extra flexibel. Mazdas innovativa Karakuri-system gör att det med ett par enkla handgrepp kan skapas ett extra säte, eller en praktisk förvaringsbox, mitt emellan de båda stolarna.

Först fälls det stora armstödet ut och bildar stolsryggen på denna extra sjunde sittplats. I armstödet finns även ett integrerat nackskydd, vilket kan höjdjusteras för bästa säkerhet. Den vänstra stolsitsen fälls framåt och under denna hittar vi sittdynan till den extra sjunde platsen. Vill vi hellre ha ett extra förvaringsutrymme mellan stolarna, fäller vi istället upp den högra stolsitsen och hittar här förvaringsboxen som lika enkelt fälls ut emellan de båda stolarna.

Den tredje sätesraden av bänktyp har två passagerarplatser. Båda stolsryggarna kan fällas framåt, individuellt eller tillsammans, genom att enkelt dra i en rem på baksidan av stolsryggarna. Med stolsryggarna nere bildas ett plant extra stort bagageutrymme, som är 1 100 mm långt och 1 040 mm brett och som rymmer 426 liter enligt VDA-normen. Med den andra sätesraden fälld framåt blir golvytan 1 700 mm lång, vilket ger en bagagevolym på 857 liter. I bagagerummet finns fyra säkerhetsöglor att fästa bagaget i och under bagagerumsgolvet finns ett extra fack som rymmer 15 liter.

Gott om förvaringsutrymmen
Nya Mazda5 har totalt 45 olika förvaringsplatser och 10 flaskhållare runtom i kupén. På framstolarnas ryggstöd finns dessutom praktiska uppfällbara små bord.

Som tillbehör till Mazda5 finns både ett DVD navigationssystem och ett underhållningssystem med DVD-spelare. Navigationssystemet har en skärm som när den inte används är gömd i instrumentbrädans överdel. Navigationssystemet kompletteras med en videokamera som visar området bakom bilen och som också förändrar kameravinkeln i förhållande till rattutslaget. Parkeringskamerasystemet startar när växelspaken läggs i backläge. Navigationssystemet med parkeringskamera kostar på den svenska marknaden 21 200 kronor.

Multimediaenheten med DVD-spelare har en sju tums stor LCD-skärm monterad i taket framför den andra sätesraden. När enheten sätts på fälls TV-skärmen ned från taket. Priset är 12 000 kronor.

Mazda5 kommer att säljas i Sverige med fyra olika motorer, två bensinmotorer och två turbodieslar, samt i tre olika utrustningsnivåer, Comfort, Touring och Sport.

Tre utrustningsnivåer
En Mazda5 med 1.8 liters-motorn i Comfort-version kommer att kosta cirka 199 000 kronor. Samtliga Mazda5 som tas in till Sverige har som standardutrustning bl.a. låsningsfria ABS-bromsar med bromskraftsfördelning (EBD) och nödbromsassistans (EBA), stabilitetskontroll (DSC) med antispinn (TCS), krockkuddar fram för förare och passagerare, sidokrockkuddar fram samt krockgardiner för samtliga tre sätesrader. Givetvis finns trepunkts säkerhetsbälten och nackskydd på samtliga sju platser liksom bältespåminnare för förare och framsätespassagerare.

Bland standardutrustningen hittar vi vidare tre sätesrader, rattknappar till ljudsystemet, strålkastarspolare och i Comfort-versionen radio med CD-spelare och fyra högtalare, manuell luftkonditionering, elektriska fönsterhissar fram, manuell nivåreglering av strålkastarna och 15 tums stålfälgar.

Mazda5 med 1.8 liters-motorn och den minsta turbodieselmotorn finns även i Touring-version. För 5 000 kronor får du elektriska fönsterhissar bak, läderklädd ratt och växelspaksknopp, Karakuri förvaringsbox, svarta takbågar, komfortlåsning där alla fönster också stängs med nyckeln, automatisk klimatanläggning istället för manuell samt farthållare (endast på dieselversionerna).

Prisvärt utrustningspaket
Till Touring-modellerna, som finns med samtliga fyra motoralternativ, finns även ett utrustningspaket innehållande 16" aluminiumfälgar, dimljus fram, regnsensor, två extra högtalare, tonade bakrutor och färddator till ett pris av 10 000 kronor.

De allra mest utrustade Sport-versionerna finns endast med två liters bensinmotor och med turbodieselmotorn i High Power-utförande. Pristillägget är 15 000 kronor och för detta får du dels Touring-modellens utrustningspaket, men även 17 tums aluminiumfälgar istället för 16", Xenon-strålkastare, automatisk nivåreglering av strålkastare och centrallås med spärrfunktion.

Pristillägget från 1.8 liters till 2.0 liters bensinmotor är 10 000 kronor. Samma pristillägg gäller även mellan de båda turbodieselmotorerna.

Elva färger
Nya Mazda5 finns i inte mindre än elva olika färger, de solida lackerna Arctic White, Brilliant Black och Classic Red samt mica- eller metallic-lackerna Carbon Grey, Cardinal Red, Phantom Blue, Platinium Silver, Snowflake White, Stellar Silver, Strato Blue och Sunlight Silver.

Mazda5 Comfort finns med beige klädsel, Touring med både beige eller svart klädsel och Sport med endast svart klädsel.

Starkt garantipaket
Mazda har på den svenska marknaden ett mycket starkt garantipaket;
3 års, eller 10 000 mils, nybilsgaranti
12 års rostskyddsgaranti
3 års lackgaranti
3 års vagnskadegaranti
3 års Mazda Assistansservice

Rekommenderade cirkapriser och modellprogram Mazda5
1.8 Comfort, 115 hk, 5 MT, 199 000
1.8 Touring, 115 hk, 5 MT, 204 000
2.0 Touring, 145 hk, 5 MT, 214 000
2.0 Sport, 145 hk, 5 MT, 229 000
2.0 DE Comfort, 110 hk, 6 MT, 219 000
2.0 DE Touring, 110 hk, 6 MT, 224 000
2.0 DE HP Touring, 143 hk, 6 MT, 234 000
2.0 DE HP Sport, 143 hk, 6 MT, 249 000

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19235 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15655 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13364 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12674 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...