hero

Uppdaterad Mazda5 - mera utrustning till lägre pris

2008-01-30
1711 visningar
seats

Läs allt om nya Mazda5!

I två och ett halvt år har praktiska och flexibla familjebilen Mazda5 funnits på marknaden. Nu kommer en uppgraderad version med bl.a. fler alternativa växellådor, snålare motorer och konkurrenskraftigare priser. Nya Mazda5 finns från 195.900 kronor.

Mazda5 har särskilt uppskattats för sin flexibla interiör, de praktiska skjutdörrarna och för de i segmentet ovanligt pigga och trevliga köregenskaperna. Liksom tidigare finns Mazda5 med två olika bensinmotorer och två turbodieslar. Samtliga motorer har blivit mellan tre och fyra procent bränslesnålare. De båda starka dieselmotorerna på 110 respektive 143 hk drar nu bara 6,1 liter/100 km.

Sedan Mazda5 introducerades har den hittills tillverkats i över 275 000 exemplar och blivit Mazdas tredje bäst sålda modell, efter Mazda3 och Mazda6. I Europa har närmare 110.000 Mazda5 sålts på dessa två och ett halvt år, vilket innebär att modellen tagit en marknadsandel i det viktiga och ökande segmentet för flexibla familjebilar, i Europa kallat C-MAV, på 3,4%. Tyskland svarar för cirka 38.000 av dessa bilar, Storbritannien för 14.000, Italien för 10.000, Spanien för 8.000 och i Sverige har hittills registrerats drygt ett tusen Mazda5.

Designförändringar

Utvändigt har Mazda5 fått en del smärre förändringar. Grillen är ny och har ett mer utpräglat Mazda-språk genom sin femkantiga design. Den främre stötfångaren med större luftintag får nya Mazda5 att se lägre och slankare ut. Den nya frontspoilern ger ett större intryck av bilens omvittnade sportiga karaktär i segmentet. Utrymmet för placeringen av de främre dimljusen har också blivit större för att ge hela fronten ett kraftfullare utseende. Även de främre strålkastarna har genomgått en smärre förändring.

Både de 16 och 17 tum stora aluminiumfälgarna har ny design och bland de elva exteriörfärgerna är sju helt nya för Mazda5 - Icy Blue, Stormy Blue, Aurora Blue, Copper Red, Chrystel White Pearl, Gold Sand samt solida lacken True Red.

De kraftfulla baklamporna har också fått ett nytt utseende. Sport-versionens bakljus har LED-teknik, som ger bromsljuset en snabbare reaktion på 0,15 sekunder tidigare.

Interiören har också genomgått vissa förändringar. Mittkonsolen har nytt utseende och är numera titanfärgad i Advance-modellen och svart i Sport-versionen. Centerdisplayen är större och tydligare och har flyttats uppåt och framåt för bättre synlighet. Samtliga nya Mazda5-versioner har fått s.k. AUX-ingång och är MP3-kompatibla. På den mest utrustade Sport-modellen är CD-växlare för sex CD-skivor numera standard.

Huvudinstrumenten har silvergrå belysning och blir helt svarta när motorn stängs av. Två nya svarta klädslar finns till de olika versionerna och nu kan du även få svart läderklädsel till fromma för alla barnföräldrar mot ett pristillägg på 12.000 kronor.

Mazda5 är den enda bilen i segmentet som har två bakre skjutdörrar för att lättare ta sig in och ut ur kupéns två bakersta sätesrader. Med skjutdörren öppen sticker denna ut endast 159 mm, vilket gör Mazda5 mer praktisk t.ex. på trånga parkeringsplatser och i trånga stadsgränder. Skjutdörrarnas öppningsbredd är 700 mm och öppningshöjden 1.083 mm.

Mycket utvecklingsarbete har lagts ner för att så enkelt och lätt som möjligt kunna öppna och stänga skjutdörrarna. Dessa har dessutom gjorts så lätta som möjligt och tyngdpunkten ligger nästan exakt i mitten av skjutdörrarna. Dörrarnas rullmotstånd har dessutom minimerats och tillsammans innebär detta att Mazda5:s skjutdörrar är mycket lätta att hantera.

Elektriska skjutdörrar

Nu kommer Mazda5 även med elektriska skjutdörrar. Dörrar som öppnar sig på mindre än fyra sekunder och som stänger sig på knappt fem sekunder. Dörrarna regleras med knappar på fjärrkontrollen eller med knappar på instrumentpanelen. Pristilläget för de elektriska skjutdörrarna är 7.000 kronor.

Bakluckan är också utvecklad för att vara så lätt att använda som möjligt. Den är tillverkad i extra lätt material. Den har två olika öppningshöjder på 1.812 mm respektive 1.909 mm. För att öppna luckan maximalt behövs endast ett extra, lätt tryck uppåt.

Lägre ljudnivå

En hel del olika åtgärder har gjorts på nya Mazda5 för att minska ljudnivån. Motorljudet har sänkts genom att t.ex. sex olika typer av ljuddämpande detaljer har monterats runt luftintaget. Detta sänker ljudnivån i frekvenserna mellan 80 och 470 Hz. Vägljudet har också minskats bl.a. genom att öka aluminiumfälgarnas styvhet i ytterkanterna. Detta reducerar vibrationerna som fortplantas till karossen och som sänker vägljudet med 1 dB. Det speciella ljudisolerande materialet Thinsulate har använts flitigare på nya Mazda5. Nu har även takkanterna isolerats med detta materiel, vilket innebär att ljudnivån i frekvenser över 250 Hz minskat.

De största förändringarna finns på versionen med två liters bensinmotor, som fått två nya växellådor, en nyutvecklad sexväxlad manuell växellåda och en femväxlad automat. Tidigare fanns bensinmotorn endast med en femväxlad manuell växellåda, vilken finns kvar i versionen med 1.8 liters bensinmotor.

Sänkt bränsleförbrukning - snabbare acceleration

Två liters bensinmotorn har fått variabel kamaxelstyrning, S-VT ochelektroniskt styrt gasspjäll. Den sexväxlade manuella växellådan har en tätare stegning, där den sjätte växeln är mera som en överväxel för att sänka bensinförbrukningen. Denna har minskat från 8,2 liter/100 km till 7,9 liter/100 km, en minskning med fyra procent. Dessutom har accelerationen från 0 till 100 km/tim sänkts från 10,8 sekunder till 10,2 sekunder.

Två litersmotorns effekt har samtidigt ökat med en hk till 146 hk samtidigt som det maximala vridmomentet på 185 Nm nu kommer 500 rpm tidigare än förut, vid 4.000 rpm. En ny syresensor i avgassystemet hjälper tillsammans med den lägre bensinförbrukningen till att minska koldioxidutsläppen med 11 g/km.

Även den mindre 1,8 liters motorn på 115 hk har fått sänkt bensinförbrukning från 7,9 liter/100 km till 7,6 liter/100 km, också detta en minskning med fyra procent. Här har koldioxidutsläppen minskat med 8 gr/km.

Turbodieslar med partikelfilter

De båda turbodieselmotorerna finns givetvis kvar i Mazda5-programmet. Båda motorerna är av commonrail-typ med partikelfilter som standard och utvecklade ur Mazdas MZR-CD motorfamilj. Motorerna ger 110 respektive 143 hk och ett maximalt vridmoment på 360 Nm redan vid låga 2.000 rpm för High Power-versionen, medan den mindre motorn ger 310 Nm vid samma låga motorvarv.

Den genomsnittliga bränsleförbrukningen har sänkts med tre procent från 6,3 liter/100 km till 6,1 liter/100 km och CO2-utsläppen med 11 g/km till 162 g/km.

Bättre väghållning

Även väghållningen har förbättrats på nya Mazda5. Nya främre stötdämpare och en förbättrad fjädring ger en högre stabilitet, framför allt när bilen är tyngre lastad. Bakaxeln har fått ökad toe-in med 30%, vilket ger både bättre styrrespons och kurvstabilitet.

Framvagnen har McPherson-ben med spiralfjädrar och bak finns en multi länkupphängning med vinklade stötdämpare och lågt monterade fjädrar för att ge maximalt utrymme för den tredje sätesradens passagerare.

Runtom på Mazda5 finns stora skivbromsar och fram är de dessutom ventilerade för maximal bromseffekt. Samtliga Mazda5 har ett tre kanals låsningsfritt ABS-bromssystem med elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) och nödbromsassistans (EBA). Standard på samtliga versioner är även dynamisk stabilitetskontroll (DSC) tillsammans med antispinn (TCS). Dessa olika samverkande system gör att Mazda5 stannar på endast 39 meter från en fart på 100 km/tim.

Hög säkerhet

Mazda5 har både hög aktiv och passiv säkerhet. Den har en självbärande och vridstyv kaross med deformationszoner för fram- och bakparti och en stabil säkerhetscell för passagerarna med sidokrockförstärkning i dörrarna. Mazdas eget säkerhetssystem MAIDAS (Mazda Advanced Impact Distribution and Absorption System) är konstruerat för att skydda själva kupén i händelse av en kollision.

Det finns givetvis nackskydd och trepunkts säkerhetsbälten på samtliga sju sittplatser, alltså även för den sjunde utfällbara sittplatsen i mellanraden. Framstolarna har både bältessträckare, belastningsbegränsare och bältespåminnare. Framstolarna har även skydd mot pisksnärtskador och Mazda5 tillhörde de allra främsta bilmodellerna när Folksam, Vägverket och Thatcham testade bilstolars skydd mot whiplashskador.

Fram finns krockkuddar och sidokrockkuddar och de båda krockgardinerna skyddar samtliga tre sätesrader. Klämskydd finns på samtliga fönster och ISOFIX barnstolsfästen på mellanradens båda ytterplatser. Styrstången trycks ihop och även pedalerna skyddar föraren vid en eventuell kollision.

När Euro NCAP testade Mazda5 fick den maximala fem stjärnor. Mazda5 fick totalt 33 poäng, vilket innebär att Mazdas flexibla familjebil med 6+1 sittplatser är bland de allra säkraste bilarna i klassen. Mazda5 är den enda bilen i den kompakta klassen av flexibla familjebilar som har två stora och bekväma skjutdörrar på sidorna. Euro NCAPs test, som gav nya Mazda5 18 poäng av 18 möjliga för skydd vid sidokollisioner, visar att även skjutdörrar är minst lika säkra som vanliga dörrar.

Mazda5 har även utvecklats med tanke på EU:s nya bestämmelser om fotgängarskydd. Motorhuven är konstruerad med ett utrymme, minimum 100,7 mm, för energiupptagning mellan motorhuven och fotgängarens första islagspunkt. Mazda5 har även en konstruktion som skall minska risken för fotgängarens ben att hamna under bilen. För skydd vid frontalkollisioner fick Mazda5 13 poäng, eller 84% av möjliga poäng. Mazda5 fick även två extra poäng för modellens system för bältespåminnare.

Miljöhänsyn

Mazda5 är utvecklad med tanke på största möjliga miljöhänsyn under tillverkning, brukande och efter själva brukandet. Alla Mazdas utvecklings- och tillverkningsanläggningar i japanska Hiroshima miljöcertifierades enligt ISO 14001-normen mellan 1998 och 2000. Mazda5 är nästan helt fri från både bly, hexavalent krom, kvicksilver och kadmium. Detsamma gäller alla dagens Mazda-modeller, vilket innebär att Mazda helt följer EU:s regler när det gäller användande av dessa fyra ämnen i tillverkningen.

Mazda5 uppfyller även de regler om minst 90 % återvinning som JAMA (Japanese Automobile Manufacturers Association) satt upp. Bensinmotorerna har relativt låg bränsleförbrukning och låga avgasvärden av CO2. De båda dieselmotorerna med commonrail-insprutning har som standard partikelfilter, vilket reducerar utsläpp av både partiklar och NOx.

Flexibel och nytänkande kupé

Kupén i nya Mazda5 är utvecklad för högsta möjliga flexibilitet och kommunikation mellan de resande. Förarstolen kan skjutas 260 mm och höjdjusteras 56 mm. Förarstolen har justerbart svankstöd och kan fällas bakåt. Ratten kan justeras 40 mm i höjdled och 50 mm i längdled. Växelspaken sitter i nedre delen av den centrala instrumentpanelen. Även passagerarstolen kan naturligtvis både skjutas i längdled och fällas.

Den andra sätesraden i Mazda5 kan skjutas 270 mm och kan även fällas ihop framåt. De båda stolarna i andra raden kan med ett enda handgrepp förändras så att det blir enkelt och lätt att ta sig in till den tredje sätesraden. Med detta enkla handgrepp blir insteget till tredje sätesraden maximalt 628 mm stort upptill och 240 mm nedtill. Den andra sätesraden kan även fällas framåt med ett enkelt handgrepp utan att nackskydden behöver demonteras eller att säkerhetsbältena behöver förändras på något sätt.

Den andra sätesraden är i Mazda5 extra flexibel. Mazdas innovativa Karakuri-system gör att det med ett par enkla handgrepp kan skapas ett extra säte, eller en praktisk förvaringsbox, mitt emellan de båda stolarna.

Den tredje sätesraden av bänktyp har två passagerarplatser. Båda stolsryggarna kan fällas framåt, individuellt eller tillsammans, genom att enkelt dra i en rem på baksidan av stolsryggarna. Med stolsryggarna nere bildas ett plant extra stort bagageutrymme, som är 1.100 mm långt och 1.040 mm brett och som rymmer 426 liter enligt VDA-normen. Med den andra sätesraden fälld framåt blir golvytan 1.700 mm lång, vilket ger en bagagevolym på 857 liter upp till stolsryggarna och 1.566 liter upp till taket. I bagagerummet finns fyra säkerhetsöglor att fästa bagaget i och under bagagerumsgolvet finns ett extra fack som rymmer 15 liter.

Nya Mazda5 har totalt 45 olika förvaringsplatser och 10 flaskhållare runtom i kupén. På framstolarnas ryggstöd finns dessutom praktiska uppfällbara små bord.

Konkurrenskraftigare priser

Nya Mazda5 har fått mer konkurrenskraftiga priser. Dessa har sänkts i genomsnitt med cirka 10.000 kronor. En tidigare Mazda5 Touring med paketutrustning och två liters bensinmotor motsvaras av nya Mazda5 AdvancePlus. Förutom farthållare och ny sexväxlad manuell växellåda har priset dessutom sänkts med 10.100 kronor. En ny Mazda5 2.0 Advance Plus kostar nu 213.900 kronor. Ännu större prisskillnad är det på en nya Mazda5 AdvancePlus med den stora dieselmotorn på 143 hk. Här har ingen utrustning tillkommit, men istället är priset nu 13.100 kronor lägre, eller 230.900 kronor.

Starkt garantipaket

Mazda har på den svenska marknaden ett mycket starkt garantipaket;
3 års, eller 10 000 mils, nybilsgaranti
12 års rostskyddsgaranti
3 års lackgaranti
3 års vagnskadegaranti
3 års Mazda Assistansservice

Priser och modeller nya Mazda5:

Mazda5 1.8 Advance 195.900 kronor
Mazda5 1.8 AdvancePlus 205.900 kronor
Mazda5 2.0 Advance 203.900 kronor
Mazda5 2.0 AdvancePlus 213.900 kronor
Mazda5 2.0 Sport 225.900 kronor
Mazda5 2.0 DE (110) Advance 215.900 kronor
Mazda5 2.0 DE (110) AdvancePlus 225.900 kronor
Mazda5 2.0 DE (143) Advance 220.900 kronor
Mazda5 2.0 DE (143) AdvancePlus 230.900 kronor
Mazda5 2.0 DE (143) Sport 242.900 kronor

Standardutrustning:

Advance: bl.a. antisladd och antispinn, 6 krockkuddar, 15 tums stålfälg, svart takreling, farthållare (ej 1.8), elhissar fram och bak, klimatanläggning, Karakurifällning av baksätena, läderklädd ratt och växelspak, radio/CD med AUX-ingång och MP3, fyra högtalare.

AdvancePlus: som Advance plus - 16 tums aluminiumfälgar, regnsensor, autolight, dimljus fram, sex högtalare, färddator.

Sport: som AdvancePlus plus - 17 tums aluminiumfälgar, exteriört sportpaket, Xenon strålkastare, LED baklampor, spärrlås, CD-växlare för sex CD.



Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19214 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15631 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13344 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12611 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...