hero

Läs allt om helt nya Mazda6!

2007-09-11
1711 visningar
seats

Helt nya Mazda6 är en av höjdpunkterna på den 62:a bilsalongen i Frankfurt. Här visas samtliga tre nya karossvarianter, både Sedan, KombiSedan och Kombi. Säljstart i Europa och Sverige blir det dock först till våren 2008.

Helt nya Mazda6 har ärvt, och utvecklat, den nuvarande modellens lovordade goda köregenskaper och prestanda liksom sportiga design och stora funktionalitet, men dessutom tagit ytterligare ett steg när det bl.a. gäller kvalitet och säkerhetstänkande.

Nya Mazda6 är den andra modellen i den andra generationen av nya Mazda-produkter från den japanska bilfabrikens omstart 2002. Då visades Mazda6 för första gången och det var då som Mazda införde begreppet Zoom-Zoom, bilar med mera känsla och design och med mera körglädje än tidigare.

Nya Mazda2, som hade världspremiär på Geneve-salongen i våras, var den första av de nya Zoom Zoom-produkterna i generation två. En generation bilar som Mazda kallar för Kizuna - ett japanskt ord som innebär ett känslomässigt fördjupat samband mellan människan och bilen.

1 miljon tillverkade på drygt fyra år


Nuvarande Mazda6 är en av Mazdas bäst säljande modeller genom tiderna. Redan efter drygt fyra år, under våren 2006, hade en miljon Mazda6 tillverkats. Det var också denna modell som blev vändpunkten rent ekonomiskt för den japanska bilfabriken, som visat stigande vinster under de senaste sex åren.

I Europa har det till dags dato sålts över 450 000 Mazda6. En fjärdedel av dessa finns i Tyskland, närmare 75 000 i Storbritannien och över 30 000 i Ryssland. I Sverige har hittills sålts närmare 11 000 nya Mazda6.

I Europa är det framförallt Mazda6 KombiSedan och Kombi som säljer mest med 38% var, medan Sedan står för resterande 24%. I Sverige är Kombi-delen ännu större på bekostnad av Sedan-modellen. Totalt sett i Europa har 38% valt den kraftfulla två liters dieselmotorn i Mazda6. I Sverige är dieselandelen betydligt lägre, men har ökat avsevärt under det senaste året.

Under de fem åren sedan introduktionen av Mazda6 har modellen fått över 100 olika utmärkelser från motororganisationer och media världen över, inklusive Årets Bil i Japan 2003. Samma år blev Mazda6 även tvåa i Årets Bil i Europa.

Helt nya Mazda6 har blivit något större än föregångaren. Den har utvecklats på en mängd olika områden. Nya Mazda6 har en skarpare design med en mera utpräglad Mazda-karaktär, ännu bättre köregenskaper, en förbättrad interiör med mera ny teknik och bättre detaljarbeten.

Egen arkitektur med nuvarande Mazda6 som grundrecept


Nya Mazda6 har utvecklats med den tidigare modellen som grundrecept. Arkitekturen och bottenplattan är helt och hållet Mazdas egen. Helt nya Mazda6 är 65 mm längre, 15 mm bredare, 5 mm högre och har 50 mm längre hjulbas än nuvarande Mazda6, vilket bl.a. ger klassens bredaste bagageutrymme.

Nya Mazda6 Sedan och KombiSedan är 4 735 meter lång och 1 440 mm hög, medan Kombin är tre centimeter längre och fem centimeter högre. Samtliga tre kaross-versioner är 1 795 mm breda och har en hjulbas på 2725 mm. Samtliga modeller och motoralternativ kan fås med upp till 18 tum stora lättmetallfälgar.

Den bredare kupén ger bättre utrymme bl.a. för axlarna. Knäutrymmet för baksätespassagerarna har dessutom ökat med 13 mm.

Redan på nuvarande Mazda6 finns ett mycket enkelt s.k. Karakuri-system för att fälla baksätet. Med endast ett enkelt drag i ett litet handtag i bagageutrymmet faller baksätet ner och ger ett helt platt lastgolv. På nya Mazda6 har systemet utvecklats ytterligare. På Kombin finns nu ett helt nytt insynsskydd som automatiskt fälls upp när bagageluckan öppnas.

Chassiet på nya Mazda6 har utvecklats ytterligare. De främre dubbla länkarmarna har nu sex infästningar istället för fyra, vilket minskar vägljudet och ökar komforten. Servostyrningen är numera elektrisk. Liksom på sportbilen Mazda RX-8 är styrservomotorn monterad på styrväxeln och av elektromagnetisk typ utan kol. Detta system minskar bränsleförbrukningen med cirka 2% jämförd med en hydraulisk servostyrning.

Nya Mazda6 har en kaross med betydligt lägre luftmotstånd. Cd-värdet för Sedan- och KombiSedan-modellerna har minskat från 0.30 till 0.27 och för Kombi-modellen från 0.32 till 0.28.

Lägre luftmotstånd och högre vridstyvhet


Förutom att uppnå en hög vridstyvhet har Mazda-ingenjörerna, liksom med andra nya Mazda-modeller, arbetet framgångsrikt för att minska vikten. Genom att använda större andel höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål har vridstyvheten ökat med 30% för en KombiSedan, 25% för en Kombi och med 14% för en Sedan. Trots att nya Mazda6 är större än tidigare och innehåller mer utrustning är den upp till 35 kilo lättare än föregångaren beroende på utrustning och modell. Andelen höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål är i nya Mazda6 49% mot 42% i nuvarande modell.

Helt nya Mazda6 får också en ny motor. Den tidigare 2,3 liters motorn har utvecklats och cylindervolymen har ökat till 2,5 liter. Motorns vridmoment i låg- och mellanregistret har förbättrats med 10% jämfört med 2,3 liters motorn. Den nya 2,5 liters-motorns maximala vridmoment är 226 Nm vid 4000 rpm. Effekten har ökat till 170 hk. Toppfarten uppges till 220 km/tim. Den genomsnittliga bensinförbrukningen är preliminärt 8,1 liter/100 km och CO2-värdet 192 gr/km. Trots den större motorvolymen och fler hästkrafter har bensinförbrukningen och CO2-utsläppen minskat med över 6%.

Ny 2,5 liters motor

Kvar i motorutbudet finns de båda bensinmotorerna på 1,8 och 2,0 liter. Tack vare viktbesparingen, lägre luftmotstånd och en vidareutveckling av motorerna har bensinförbrukningen och CO2-utsläppen minskat med över 11%. 1,8 litersmotorn på 120 hk har nu en bensinförbrukning från 6,8 liter/100 km och 2,0 litersmotorn på 147 hk från 7,0 liter/100 km.

Även dieselmotorn har i Europa-version genomgått förbättringar. Ljudnivån har minskat genom olika åtgärder liksom bränsleförbrukning och utsläpp av partiklar. Utsläppen av NOx är nu minimala. Mazdas kraftfulla två liters turbodiesel-motor har nu en genomsnittlig bränsleförbrukning på 5,6 liter/100 km och CO2-utsläppen låga 149 gr/km.

Flera nya säkerhetssystem Även på säkerhetssidan har nya Mazda6 förbättrats. Karossen har utökade deformationszoner, adaptiva kurvljus, parkeringssensor, däcktrycksövervakning, Mazdas första aktiva wiplashskydd och ett förbättrat fotgängarskydd. Samtliga Mazda6 som kommer till Europa har bl.a. dessutom ABS-bromsar, antisladd- och antislir-system, sex krockkuddar samt krockeftergivliga pedaler. Nya Mazda6 har dessutom ett förbättrat bromssystem med bl.a. nödbromsassistans. De främre bromsskivorna har fått större diameter och nya Mazda6 stannar vid en hastighet på 100 km/tim på 39 meter vid torr vägbana. Den sexväxlade manuella växellådan har också utvecklats och förfinats i sin precision. Synkroniseringen mellan femman och sexans växlar är förbättrad för att minska den nödvändiga handkraften med upp till 15%. Multiknapp på ratten Genom en multiknapp på ratten har föraren fullständig kontroll över klimatanläggningen, audio-funktionerna, navigering och bilens övriga information. Mazdas nya CF-nät, Cross functional network, har alla dessa funktioner i en enda knapp placerad på ratten. Klimatanläggningen har nu två zoner. Det allra senaste Bose Premium Sound System med åtta högtalare och ett Bluetooth handsfree system för mobiltelefonen finns i utrustningslistan. Stor vikt har lagts för att få nya Mazda6 tystare. Mazdas ljudingenjörer har både minskat ljudnivån från motorn, men även skapat ett sportigare ljud vid vissa frekvenser. Den nyutvecklade 2,5 liters motorn har ett svänghjul av dubbelmassa-typ och både vevstakar och lager har gjorts lättare.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19180 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15599 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13313 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12511 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...