hero

Läs allt om nya Mazda6!

2012-10-25
2901 visningar
seats

1. Nya generationens Mazda6 – i sammandrag


Mazdas flaggskepp i den nya generationens bilar, Mazda6, har Mazdas nya designtema ”KODO – Soul of Motion” och all ny Skyactiv-teknologi, som ger en känsla av att vara ett med bilen, Jinba Ittai, en känsla som överförts från sportbilen MX-5.
o Mazda6 har utvecklats med Mazdas lättviktsstrategi och bilen är lättare än den tidigare modellen.
o Den första Mazda-modellen med företagets unika bränslebesparande teknik för att ta vara på rörelseenergin vid inbromsningar, i-ELOOP.
o Väghållning och komfort i toppklass tack vare Mazdas Skyactiv-teknologi.

Mazda6 tillhör det s.k. CD-segmentet, vilket är 6,2 % av den totala europeiska bilmarknaden. Bilen börjar lanseras i Europa redan under december månad 2012 och Sverige är ett av de länder som först börjar sälja Mazda6 Wagon.

Exteriör design
• Både Sedan och Wagon har den renaste formen av Mazdas nya designtema KODO, som inspirerats av rörelsen hos vilda djur och som uttrycker vitalitet och smidighet.
• Den kraftfullt designade fronten har Mazdas nya ’signature wings’ som direkt visar att detta är en Mazda i den nya generationens bilar. Den femkantiga Mazda-grillen fortsätter genom ’signature wings’ in i strålkastarna. Även motorhuvens veck utgår från ’signature wings’ och fortsätter utefter bilens sidor.
• Tre olika linjer dominerar bilens sidor – en elegant linje som sträcker sig framåt från bakhjulet, en linje från bakskärmen och en linje som sträcker sig från den kraftfulla framskärmen. Kombinationen av dessa tre sidolinjer ger enligt Mazdas designers bilden av ett rovdjur som står i startställning för att snabbt ta upp jakten på sitt byte.
• Bakifrån ser nya Mazda6 stabil ut genom sina väl avvägda proportioner och även här finns ett flertal veck som förstärker designen. En blank kromlist mellan baklyktorna ökar bilens exklusiva framtoning.
• För första gången får en produktionsbil från Mazda LED positionsljus i huvudstrålkastarna. 
• Fyra nya exteriörfärger, speciallacken Soul Red Metallic, samt Blue Reflex Mica, Meteor Grey Mica och Jet Black Mica.
• Nya 17- och 19 tums fälgar.

Interiör design
• Kupén erbjuder generösa utrymmen. I huvudinstrumentet framför föraren finns tre runda mätartavlor.
• Mjuka material används på ett flertal ställen där de åkande kommer åt dem som t.ex. i dörrsidor och övre delen av instrumentpanelen.
• Den mörka instrumentpanelen har en avdelande list i ’Bordeaux metal’.
• Mätartavlorna har vita markeringar. Runt mätartavlorna finns blanka metallringar.
• Lätta sportstolar med bra komfort och sittställningar i svart tyg, kan även fås i off-white eller svart läder.

Komfort och funktion
• Sedanens 2 830 mm långa hjulbas är bland de längsta i segmentet och ger goda innerutrymmen och ett rymligt baksäte. Wagon-modellens hjulbas är 80 mm kortare, vilket dock är större än på den tidigare modellen.
• Jämfört med tidigare generation Mazda6 har framaxeln flyttats tio centimeter framåt i förhållande till A-stolpen, vilket ger ett mindre karossöverhäng.
• A-stolpens nedre placering och monteringen av backspeglarna på dörrarna istället för på A-stolparna, ger ett bättre siktfält.
• Axelutrymmet i kupén är 1.450 mm i framsätet, vilket är 20 mm mera än i tidigare modell.
• De bakre sätena har också mera utrymme, knäutrymmet är t.ex. 43 mm längre än tidigare och bland det längsta i segmentet. Benutrymmet är 984 mm, vilket är 37 mm längre än i tidigare modell. Baksätets sittdyna har ökat med 20 mm och ryggstödets höjd med 33 mm. Mittarmstödet i baksätet har förlängts med 60 mm (dessa mått gäller sedan).
• Sedanens bagageutrymme har gjorts mera ergonomiskt riktigt. Bagageluckans övre bredd är nu 32 mm större än på tidigare modell för lättare lastning.
• Smarta och enkla funktioner som ett lätt bagagerumsskydd, vilket automatiskt följer med upp när bakluckan öppnas på Wagon-modellen, liksom små handtag på sidorna i bagageutrymmet, som automatisk fäller baksätet, delat i 60:40.
• Stort bagageutrymme på 489 liter för sedan och på 522 liter för Wagon, som kan ökas till 1 664 liter genom att fälla baksätet.

Utrustning
• Nya Mazda6 har två olika displayer för olika typ av information. I det högra huvudinstrumentet framför föraren finns en 3,5 tums skärm som visar olika färddata.
• På mittkonsolen sitter en större 5,8 tums stor färgskräm för TomToms senaste navigeringssystem. Genom att separera informationen i olika kategorier och visa dem på två olika skärmar ökar både tydlighet och läsbarhet av informationen.
• Genom en HMI multifunktionsratt på mittkonsolen kan föraren kontrollera funktioner som t.ex. audio-system och navigation, vilket även kan skötas från rattens knappar.
• På vissa modeller finns BOSEs surround ljudsystem med elva olika högtalare, utvecklat exklusivt för nya Mazda6. Systemet har även BOSE centerpoint 2 funktion.
• TomToms navigeringssystem har bl.a. den senaste teknologin som TomTom Live Services.
• iPod, USB och Bluetooth inklusive handsfree, liksom AUX uttag, finns.
• Förbättrad brusreducering och röstfunktioner.
• Ny mailfunktion för Bluetooth-anslutna smartphones gör det möjligt att se och läsa SMS, MMS och email på den 5,8 tum stora pekskärmen.
• Klimatanläggningen har utvecklats och är nu både lättare och mindre, utan att för den skull ha minskat i effektivitet. Systemet ger dessutom ett bättre luftflöde i kupén.
• Ett avancerat system för parkeringshjälp kombinerar en bakre kamera med varningssignaler och varningszoner i displayen.

Motorer och växellådor

Till nya Mazda6 finns två nya bensinvarianter av de högteknologiska Skyactiv-motorerna, totalt tre olika bensinmotorer och två olika dieselmotorer, kombinerade med manuella eller automatiska sexväxlade växellådor. Samtliga motorer har Mazdas start/stopp-system i-stop och en del motorer även Mazdas nya, unika system för återvinning av rörelseenergin, i-ELOOP.

Skyactiv-G 2.0 direktinsprutad bensinmotor har bl.a.:
• Världens högsta kompression för en massproducerad bensinmotor på 14:1.
• Ett speciellt utvecklat 4-2-1 avgassystem, ny utformning av kolvtoppar, nya effektivare multi-insprutare.
• En ny version med 145 hk.

Effekt:
• 145 hk vid 6.000 varv/min och 210 Nm vid 4.000 varv/min
• 165 hk vid 6.000 varv/min och 210 Nm vid 4.000 varv/min

Genomsnittlig bränsleförbrukning och CO2-ustläpp (siffror gällande sedan):
145 hk:
• Med sexväxlad manuell: 5,5 l/100 km och 129 g/km
• Med sexväxlad automat: 5,9 l/100 km och 136 g/km
• Avgasklass: Euro 5

165 hk:
• Med sexväxlad manuell: 5,9 l/100 km och 135 g/km
• Med sexväxlad automat: 5,9 l/100 km och 135 g/km
• Avgasklass: Euro 5


Skyactiv-G 2.5 direktinsprutad bensinmotor har bl.a.:
• Samma teknologi som 2.0 Skyactiv-G.
• En hög kompression på 13:1
• Balansaxlar som minskar vibrationerna och sänker ljudnivån.

Effekt:
• 192 hk vid 5.700 varv/min och 256 Nm vid 3.250 varv/min

Genomsnittlig bränsleförbrukning och CO2-ustläpp (siffror gällande sedan):
• Med sexväxlad automat: 6,3 l/100 km och 148 g/km
• Avgasklass: Euro 5


Skyactiv-D 2.2 commonrail dieselmotor har bl.a.:
• Världens lägsta kompression för en dieselmotor på 14:1.
• Variabel tvåstegsturbo
• Två varianter på 150 och 175 hk

Effekt:
• 150 hk vid 4.500 varv/min och 380 Nm vid 2.000 varv/min
• 175 hk vid 4.500 varv/min och 420 Nm vid 2.000 varv/min

Genomsnittlig bränsleförbrukning och CO2-ustläpp (siffror gällande sedan):
150 hk:
• Med sexväxlad manuell: 3,9 l/100 km och 104 g/km
• Med sexväxlad automat: 4,8 l/100 km och 127 g/km
• Avgasklass: Euro 6

175 hk:
• Med sexväxlad manuell: 4,5 l/100 km och 119 g/km
• Med sexväxlad automat: 4,8 l/100 km och 127 g/km
• Avgasklass: Euro 6


Både Skyactiv-Drive automatisk växellåda och Skyactiv-MT manuell växellåda finns i två olika kraftiga versioner för att maximalt passa för bensinmotorer respektive dieselmotorer med högre vridmoment.

 Chassi och kaross

När det gäller köregenskaper var målet för utvecklingsingenjörerna att ge föraren en spännande körupplevelse. Känslan att vara ett tillsammans med bilen, inspirerad av sportbilen MX-5 och dess karaktär av ”Jinba Ittai”. Mazdas grundläggande filosofi när det gäller köregenskaper är att en direkt respons till föraren är själva basen för att uppnå maximal körglädje och att denna inte kan uppnås enbart genom fart och hästkrafter.

Skyactiv-Chassis
• Helt nya Mazda6 har ett finjusterat Skyactiv-Chassi med nyutvecklade lättare, men styvare, främre fjäderben och ett multilänk-system bak, som ger bättre grepp än på den tidigare modellen. Systemet ger även bättre köregenskaper i alla hastigheter, både snabbare reaktioner i låga och medelhöga hastigheter samt ökad stabilitet i höga hastigheter.
• Den nya elektriska servostyrningen ger en omedelbar respons till föraren redan från mycket låga hastigheter. En nyutvecklad kontrollenhet ökar den linjära stabiliteten och förhindrar att styrningen ”drar” på ojämna vägbanor.
• Den förbättrade bromsservon ger en ännu effektivare, mer exakt och säker bromsverkan även i mycket höga hastigheter. Detta ät ett resultat av ett förbättrat kontrollerbart pedaltryck och en bättre stabilitet genom en mer effektiv kylning av bromsarna.

Skyactiv-Body
• Användande av mera ultrahöghållfasthetsstål minskar vikten samtidigt som bilens vridstyvhet ökar med omkring 30 %.
• Målet för utvecklingsingenjörerna när det gäller ljudnivån var att nå en klassledande tyst kupé och samtidigt skapa ett sportigt ljud under själva accelerationen. Den förbättrade ljudnivån beror framför allt på nyutvecklade material som bättre stänger ute ljudet från motorn och vägen.
• Bilens underrede har utvecklats för att förbättra luftflödet och därmed minska luftmotståndet, som är det lägsta i klassen med ett Cd-värde på bara 0,26 för sedan och 0,28 för Wagon.

Säkerhet

Grunden i Mazda6:s säkerhetsprogram ligger i de säkra vägegenskaperna, i nya Skyactiv-Chassi och i krocksäkra och mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body. Dessutom har nya Mazda6 massor av ny säkerhetsteknik som i situationer hjälper föraren att bättre kunna ”se och läsa av” den omgivande trafiken. i-ACTIVSENSE kallar Mazda alla dessa nya avancerade säkerhetssystem med ett gemensamt ord:

Aktiv säkerhet
• Mazda Radar Cruise Control (MRCC), en adaptiv farthållare som håller ett säkert avstånd till framförvarande bil i farter upp till 200 km/tim och som kontrollerar hastigheten och bromsarna om det behövs.
• Forward Obstruction Warning (FOW) upptäcker framförvarande fordon och varnar föraren med en ljudsignal om det finns risk för kollision, så att föraren hinner bromsa eller göra en undanmanöver.
• Distance Recognition Support System (DRSS) använder radarn och visar avståndet och tiden tills föraren kommer ikapp ett framförvarande fordon eller hinder.
• Smart Brake Support (SBS) håller koll på framförvarande fordon i hastigheter mellan 15 och 145 km/tim, varnar föraren om nya Mazda6 kommer allt för nära det framförvarande fordonet och bromsar automatiskt om den upptäcker att en olycka är nära förestående.
• Smart City Brake Support (SCBS) är ett komplement till Smart Brake Support i tätortstrafik och bromsar automatiskt bilen för att undvika eller minska skadorna av en frontalkollision mellan 4 och 30 km/tim.
• Filbytesvarning, Lane Departure Warning System (LDWS).
• Radarbaserat system som kombinerar varning för omkörande fordon och övervakning av döda vinkeln, Rear Vehicle Monitoring (RVM).
• Panikbromssignal (ESS) som blinkar extra snabbt vid en hastig inbromsning i farter över 50 km/tim och varnar bakomvarande trafik.
• Automatisk avbländning av heljus, High Beam Control System (HBCS).
• Adaptiva strålkastare (AFS).
• Starthjälp i backe, Hill Launch Assist, (HLA).
• ABS bromsar med EBD, bromsassist, stabilitetskontroll (DSC) och antispinn (TCS).

Nya Mazda6 har även ett antal system för passiv säkerhet:
• Lätta men mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body med mer ultrahöghållfasthetsstål än tidigare ger en mycket hög säkerhet och är utvecklad för att ge högsta möjliga poäng i krocktester runt om i världen.
• 6 krockkuddar (urkopplingsbar på passagerarsidan), säkerhetsbälten med bältesförsträckare med belastningsbegränsning (fram).
• Isofix-fästen för bilbarnstolar för baksätets yttre platser.
• Flervägsfördelning av krockkrafterna enligt en ny karosstruktur ger också en bättre säkerhet vid en eventuell kollision.
• All inredningsmaterial har utvecklats för att bättre skydda passagerarna vid en eventuell kollision.
• Förbättrat anti-wiplash skydd i framstolarna.
• Motorhuven och andra komponenter har utvecklats för att ge ett bättre skydd för fotgängare i samband med en kollision, särskilt gällande huvudskador.
• Främre stötfångare är utformad för att på bästa möjliga sätt skydda fotgängarnas ben vid en eventuell kollision.

2. Introduktion

Allt handlar om relationer. Detta är själva andemeningen med helt nya Mazda6. En bil byggd för att vara ett med föraren och i harmoni med vägen. Med underlaget. En bil som ber om att bli körd från det allra första ögonblicket som du ser på den.

Mazdas ambitioner vid utvecklandet av nya Mazda6 har varit att bygga en bil för nästa generation och att nå ännu längre när det gäller körglädje. Med unik design, intuitiv funktionalitet och enastående förarrespons. Men också att bygga en bil med mycket inneboende känslor.

Detta har givetvis inneburit en mängd utmaningar för designers och utvecklingsingenjörer när de försökt att balansera motstridiga fakta som form och funktion, prestanda och effektivitet, komfort och praktikalitet, unik design och massproduktion. Och dessutom i det mycket viktiga och hårt konkurrensutsatta CD-segmentet.

Nya Mazda6 har den allra senaste utvecklingen av ”Sustainable Zoom-Zoom”, Mazdas långsiktiga program för att utveckla ny teknik för utomordentligt säkra och miljövänliga fordon, vilka också skall ha maximal körglädje. För att nå den bästa bränsleekonomin i klassen har nya Mazda6 alla nya Skyactiv-teknologier, inklusive Mazdas lättviktsstrategi, men även som första bil Mazdas unika system, i-ELOOP, för återvinning av bromsenergin.

Tack vare nyutvecklade Skyactiv-Body och Skyactiv-Chassi är nya Mazda6 även en mycket säker bil. Och den har mycket godo innerutrymmen.


3. Design

Nya produktionsmodellen Mazda6 har utvecklats från konceptbilen Mazda Takeri, som först visades på Tokyo-salongen i december förra året.

”Nya Mazda6 har en kraftfull design. Den är låg och bred och ger ett intryck av styrka och stabilitet utan att för den skull förringa bilens skönhet, säger chefsdesignern Akira Tamatani. Vi har försökt skapa en design där de vilda djurens dynamiska rörelser ger ett kraftfullt uttryck. Bara genom att titta på bilen skall dina förväntningar om körupplevelsen öka redan innan du satt dig i förarstolen.”

Med en enda blick skall nya Mazda6 förmedla en exteriör av uthållighet, värdighet och flärd. Den färgkoordinerade interiören i svart är både elegant och modern utan att kompromissa och med en tidlös känsla av både lyx och kvalitet.

Exteriör
Detta var en stor utmaning för Mazdas designteam i en så konkurrensutsatt klass som CD-segmentet är i Europa med 6,2 % av personbilsmarknaden. Målet var att skapa en bil som utmärker sig från de övriga i segmentet. Med konceptbilarna Shinari och Takeri som förebilder. Bilar som internationellt uppmärksammats för sin design.

De kraftfulla skärmbreddarna och den slanka karossen ger tillsammans med de nya 19 tums lättmetallfälgarna en sportig design. De femekrade fälgarna understryker känslan av dynamik, ljus och rörelse. Fälgarna har även utvecklats tillsammans med designers för att öka styvheten och motståndskraften mot deformation. Något som ökar körkänslan och samtidigt minskar vägljud och vibrationer.

Den familjära femkantiga Mazda-grillen har gjorts något större och förfinats i sin design. De nya ”signature wings”, som först sågs på den kompakta crossovern Mazda CX-5, finns även på nya Mazda6. Dessa ”vingar” fortsätter ut i huvudstrålkastarna och binder ihop fronten med en linje som sträcker från de yttre kanterna av huvudstrålkastarna och över bilens hela framparti.

Nya Mazda6 är också den första Mazda-modell som fått LED-ljus i huvudstrålkastarna och särskilda ljusringar runt strålkastarna.

Interiör
Öppna dörren till nya Mazda6 och du känner en betydligt högre kvalitet på de olika materialen. Dörrhandtagen har ett handpolerat aluminiumutseende och materialen som de åkande ofta tar på har en mjukare yta, som t.ex. ratt och armstöd. Hårda plastmaterial är nu nästan borta och lägger du handen på instrumentbrädan så känner du en stor skillnad mot tidigare.

Liksom exteriören, har även interiören ett par huvudlinjer som går genom hela kupén. Den översta linjen passerar den övre delen av instrumentpanelen och fortsätter ut i dörrsidorna för att ge en extra rymd i kupén. Den andra, kraftigare, linjen löper halvvägs ner i instrumentpanelen och här finns även en list i en mörkare röd Bordaeux-färgad kulör.

Förarplatsen har utformats för att uppnå bästa möjliga kommunikation . Reglagen är placerade så ergonomiskt exakt som möjligt. Framför föraren sitter tre runda instrumenttavlor, som nu har en renare design än tidigare med vit markeringar. Här finns även bakgrundsbelysning med LED-ljus.

Soul Red Metallic samt Mica-kulörerna Blue Reflex, Meteor Grey och Jet Black är fyra helt nya färger som utvecklats speciellt för nya Mazda6, som även kan fås i Stormy Blue Mica, Aluminium Metallic, Snowflake White Pearl och Solid Arctic White.

Soul Red Metallic – mera lyster, djup och skuggor
Mazda har speciellt för nya Mazda6 utvecklat en helt ny färgkulör, Soul Red Metallic, som visar både djup och skuggor på ett nytt unikt sätt. Processen innehåller två olika lager av färg innan klarlacken sprutas på. Varje skikt tjänar olika syften. Den underliggande färgen med ljusa aluminiumflagor ger en starkt reflekterande effekt, medan det överliggande färglagret har en mycket intensiv röd färgkulör och är delvis genomskinligt. När solljuset lyser igenom det övre lagret reflekteras det starka röda färgpigmentet i det undre lagrets aluminiumflagor. På så sätt skapas både lyster, djup och skuggor i Mazdas nya färgkulör Soul Red Metallic.

Ett heltäckande robot-system, som är specialprogrammerat för just Soul Red Metallic, garanterar att de olika lacklagren sprutas med exakt precision över hela bilen. Liksom för samtliga övriga lacker används Mazdas miljövänliga ”Three Layer Wet Paint System” även för Soul Red Metallic.

På japanska kallas detta nya Soul Red Metallic lackprogram för ”Takuminuri”, där ”Takumi” betyder skicklig hantverkare och ”Nur” lackering.


4. Komfort, funktionalitet och utrustning

Mazdas designers och utvecklingsingenjörer ställdes inför ett flertal problemlösningar vid utvecklingen av nya Mazda6. En var att kombinera det nya designtemats ”KODO – Soul of Motions” starkt sluttande bakdel på sedanen med en rymlig och bekväm kupé. Detta är en av orsakerna till att sedanen är längre än Wagon-modellen.

Sedan-modellen har en av klassens längsta hjulbas med 2 830 mm och med en total längd på 4 865 mm. Wagon-modellen är mera anpassad till europeiska kunder och har en 80 mm kortare hjulbas och en total längd som är 4 800 mm, 65 mm kortare än sedanmodellen. Men även nya Mazda6 Wagon är klart större än sin föregångare.

Massor av utrymme
Både versionerna av nya Mazda6 har det största benutrymmet i klassen och även benutrymmet i baksätet och det främre axelutrymmet tillhör de största i klassen. Men även mindre detaljer spelar roll för utrymmet och komforten. Ingenjörerna förändrade utseendet på mittkonsolen och tog bort vissa kanter, vilket skapade bättre fotutrymme. Även baksätespassagerarna har fått bättre utrymme genom att framstolarna har konstruerats om och nu har en större undre öppning. Även A-stolpens placering, vilken har flyttats 100 mm bakåt i förhållande till framaxeln, jämfört med tidigare modell, ger bättre utrymme och en luftigare kupé.

Förarstolen är fundamental för en förares körupplevelse. Mazda6 har helt nyutvecklade lättare, styvare stolar med bättre komfort och mera sidostöd. Stolarna är även tunnare, vilket ger bättre utrymme i baksätet. Även baksätet har bättre stöd och sittkomfort med längre sittdynor, 20 mm i sedan och 30 mm i Wagon, och högre ryggstöd, 36 respektive 29 mm, jämfört med tidigare modell. Det bakre mittarmstödet är dessutom 60 mm bredare.

Mazda6 har en ny typ av gaspedal, en fotpedal, som ger föraren bättre kontroll, liksom snabbare förflyttning till bromspedalen. Den manuella växelspaken har flyttats en aning för snabbare och bekvämare växlingar. Slagen är också kortare än tidigare.

Dubbla informationsdisplayer
Hela området kring föraren har gjorts så enkelt och anpassningsbart som möjligt. Föraren når lätt och logiskt alla knappar och reglage. Framför föraren finns tre runda instrumenttavlor, i mitten hastighetsmätaren, till vänster varvräknaren och i det högra finns en 3,5 tums multidisplay som visar färddatorns alla informationer som t.ex. bränsleförbrukning, vägsträcka och temperatur. Andra informationer som audio och navigationssystem visas på en 5,8 tums stor pekskärm i mittkonsolen. Färgskärmen har placerats så högt upp som möjligt för att föraren maximalt skall kunna hålla ögonen på vägen. Genom att separera informationen i olika kategorier och visa dem på två olika skärmar ökar både tydlighet och läsbarhet av informationen.

Nya Mazda6 har även designats med tanke på en ännu högre säkerhet när det gäller förarens synfält. Placeringen av A-stolpen ökar förarens horisontella synfält med 5,4 grader på förarsidan och med 4,2 grader på passagerarsidan. Detta ökar synfältet och är särskilt viktigt i korsningar.

Placeringen av A-stolpen ökar även förarens vertikala synfält, gör det lättare att upptäcka gående eller föremål på så kort avstånd som 70 cm vid korsningar. Jämförbart värde var på den tidigare modellen 78 cm. Förarens synfält ökar ytterligare genom placeringen av de yttre backspeglarna på dörrsidorna, vilket ger ett större synfält mellan backspeglarna och A-stolparna.

Nya Mazda6 har en mängd olika förvaringsutrymmen och i varje dörrsida får det nu plats en 1-liters flaska. För större last har bagagerumsöppningens bredd ökat med 32 mm jämfört med tidigare modell när det gäller sedanen. Bagageutrymmet är nu på 489 liter för sedanen och på 522 liter för Wagon, vilket kan ökas till 1 664 liter genom att fälla baksätet.

Nya Mazda6 har smarta och enkla funktioner som t.ex. ett lätt bagagerumsskydd, vilket automatiskt följer med upp när bakluckan öppnas på Wagon-modellen, liksom små handtag på sidorna i bagageutrymmet, som automatisk fäller baksätet, delat i 60:40.

Avancerade infotainment system
På mittkonsolen bakom växelspaken sitter en HMI multifunktionsratt med vilken föraren kan kontrollera funktioner som t.ex. audio-system och navigation, vilket även kan skötas från rattens knappar. Infotainment systemen har USB iPod anslutning, USB port och AUX uttag. Bluetooth-funktionerna har uppgraderats med bl.a. en ny mailfunktion för Bluetooth-anslutna smartphones, som gör det möjligt att se och läsa SMS, MMS och email på den 5,8 tum stora pekskärmen. Dessutom kan du få dem upplästa av en automatisk röst.

Även brusreduceringen har förbättrats, liksom olika röstfunktioner. Du kan nu ladda ner och spara upp till 1 000 olika poster i mobiltelefonsystemets adressbok och ta fram dem med röstkommando. Även vissa audiofunktioner, som att byta låtar eller radiostationer, kan styras med röstkommandon.

Mindre vikt – bättre kyla
Och för att få en så behaglig interiör som möjligt har Mazdas ingenjörer även utvecklat klimatanläggningen. Trots att vikten har minskat med 13 %, så har kylkapaciteten ökat med 6 % mot Mazdas tidigare system. Det nya systemet har de bästa värdena i klassen och genom att minska kompressorns kapacitet har Mazda-ingenjörerna även lyckats förbättra bränsleekonomin. En ny elektrisk pump fortsätter att värma eller kyla bilen även när i-stop systemet stängt av motorn.

Bose audio system
På den mest utrustade Optimum-modellen finns även Boses allra senaste och mest avancerade audio-system med bl.a. elva högtalare. Ett system som är speciellt utformat för nya Mazda6. Systemet väger nu 20 % mindre och kräver dessutom både mindre ström och kylning för att fungera.

Detta är det första systemet som Bose utvecklat för Mazda med, Bose Centerpoint 2, virtuell surround-teknik, som analyserar ljudkällans frekvens och ger ett ännu bättre ljud, även när du spelar upp komprimerade signaler eller radiosändningar.

Systemet har även Bose AudioPilot2, som automatiskt ljudkompenserar för t.ex. oönskat ljud från vägbanan, öppna fönster eller varierande hastigheter. En mikrofon i kupén övervakar de olika ljuden och det avancerade Bose-systemet analyserar ljuden och justerar uteffekten därefter.

TomTom navigation
Redan från Vision-versionen finns TomToms allra senaste integrerade navigationssystem som standard i nya Mazda6. TomTom är en av Europas främsta leverantörer av navigationssystem och i nya Mazda6 innehåller systemet bl.a. TomTom Live Services, som ger en mer exakt trafikinformation i realtid, väderprognoser, bränslepriser, hastighetskameror och andra ständigt uppdaterade informationer. Dessutom uppkoppling till Search & Go, världens största databas, där du kan hitta precis vad som helt.

Genom TomTom HOME kan systemet ladda ner allt från kartor till nya röster.

Navigationen kan styras endera från den 5,8 tums stora pekskärmen på instrumentpanelen eller från bilens HMI commander på mittkonsolen.


5. Motorer och växellådor

När Mazda utvecklade sin kompakta crossover CX-5 med all ny Skyactiv-teknik blev modellen en stor succé och försäljningssiffrorna översteg vida den tilltänkta produktionen. Nu är det dags för Mazda att presentera sin nya modell med Skyactiv-tenik i det hårt konkurrensutsatta CD-segmentet. Med lägre vikt, lägre tyngdpunkt och med däck med mindre rullmotstånd blir Skyactiv-tekniken ännu mer effektiv i nya Mazda6.

Nya Mazda6 finns med fem olika Skyactiv-motorer, tre bensinmotorer och två dieslar, vilka kan kombineras med endera en sexväxlad manuell växellåda eller en sexväxlad automatisk växellåda.

Nya bensinmotorer
Två bensinmotorer är helt nya för Mazda6, dels en 2.0 liters motor på 145 hk och dels en 2,5 liters motor på 192 hk. Denna nya stora fyrcylindriga motor ger toppeffekten 192 hk vid 5.700 varv/min och har ett maximalt vridmoment på 256 Nm vid 3.250 varv/min. Tillsammans med den sexväxlade automatlådan, som är standard tillsammans med denna motor, går accelerationen 0-100 km/tim på 7,8 sekunder och toppfarten är 223 km/tim. Bränsleförbrukningen är låga 6,3 l/100 km, vilket innebär ett CO2-utsläpp på 148 g/km.

Mazdas nya 2,5 liters bensinmotor har dubbla balansaxlar för att minska ljud och vibrationer. Tack vare detta är motorn till och med tystare än 2 liters motorn. I princip har denna nya 2,5 liters motor samma teknik som den redan i CX-5 introducerade 2 liters motorn, som t.ex. den höga kompressionen, även om den är något lägre, vilket har sin speciella förklaring.

Mazdas nya Skyactiv-G bensinmotorer har utvecklats med bl.a. världens högsta kompression för en produktionsmotor på 14:1. 2,5 liters motorn har dock en kompression på 13:1, vilket beror på att denna motor kommer till Europa i ett USA-utförande, eftersom efterfrågan i Europa är betydligt mindre. Och i USA, och på andra marknader för större bensinmotorer, som t.ex. Kina och Ryssland, håller inte bensinen den kvalitet som behövs för en högre kompression. Dock skall påpekas att Skyactiv-G bensinmotorer inte kräver högre kvalitet än vanlig 95 oktanig bensin.

Den andra nya bensinmotorn är en variant på den tidigare 165 hk starka 2 liters motorn, som nu även kan fås med 145 hk. Denna motor har ett maximalt vridmoment på 210 Nm vid 4.000  varv/min och med en klassledande bränsleförbrukning på endast 5,5 l/100 km och med ett CO2-värde på 129 g/km. Accelerationen 0-100 km/tim går på 9,5 sekunder och toppfarten är 208 k/tim, alla värden med manuell växellåda och för sedanmodellen.

Versionen med 165 hk har samma vridmoment, en acceleration 0-100 km/tim på 9,1 sekunder och en toppfart på 216 k/tim. Bränsleförbrukningen är 5,9 l/100 km och CO2-värdet 135 g/km.

Genom Skyactiv-teknologierna har motorerna en betydligt förbättrad och mer effektiv förbränning. Dieselmotorerna under huven på nya Mazda6 har världens lägsta kompression. Eftersom en lägre kompression belastar motorns delar mindre har motordelarna kunnat göras lättare. En lägre kompression innebär också att förbränningen blir mer effektiv, vilket förklarar motorns mycket goda prestanda, 150 hk vid 4.500 varv/min och med ett maximalt vridmoment på 380 Nm vid låga 2.000 varv/min, eller 175 hk vid 4.500 varv/min och ett vridmoment på hela 420 Nm vid 2.000 varv/min.

Skyactiv-D dieselmotor med 175 hk gör 0-100 km/tim på 7,8 sekunder och har en toppfart på 223 km/tim. Siffrorna med automatisk växellåda är 8,4 sekunder och 216 km/tim. Motorn med 150 hk behöver något längre tid från 0-100 km/tim, 9,0 respektive 9,8 sekunder, och toppfarten är 211 respektive 204 km/tim.

150 hk – 104 g/km
Samtliga dieselmotorer har både start/stop-systemet i-stop och Mazdas nya system, i-ELOOP, för återvinning av bromsenergin. Bränsleförbrukningen är också bäst i klassen med endast 3,9 l/100 km och med ett CO2-utsläpp på bara 104 g/km för en motor på 150 hk och manuell växellåda i sedanmodellen. Med automat blir siffrorna 4,8 l/100 km och 127 g/km. För den starkare motorn med 175 hk är siffrorna med manuell växellåda 4,5 l/100 km och ett CO2-värde på bara 119 g/km. För en automat, 4,8 l/100 km och 127 g/km.

Samtliga dieselmotorer är dessutom redan klara för de strängare utsläppskraven i nya Euro 6-reglementet och detta utan att behöva några extra fördyrande tillsatser.

Skyactiv-G bensinmotor:

• Extremt högt kompressionsförhållande på 14,0:1 för 2 liter och 13:1 för 2,5 liter.
• Detta höga kompressionsförhållande är möjligt tack vare bl.a. ett 4-2-1 grenrör, kolvtopparnas nya utformning, nya effektivare multi-insprutare med sex munstycken och andra nya tekniska lösningar för att förhindra spikning.
• Motorns inre friktion har minskats med cirka 30 %.
• Kontinuerligt variabla ventiltider (dubbel S-VT) på både insug- och avgassidan minimerar pumpförlusterna.
• 10 % lättare motor.
• Lägre bränsleförbrukning
• Cirka 15 % mera vridmoment vid låga varvtal och i mellanregistret.
• Samtliga motorer har start/sopp-systemet i-stop.

Skyactiv-D 2.2 liters dieselmotor:

• Motorn har världens lägsta kompressionsförhållande på 14:1 och större expansionsfas efter kompressionen.
• Variabla ventiltider för avgasventilerna möjliggör återcirkulation av avgaser, som omedelbart stabiliserar förbränningen efter en kallstart.
• En tvåstegs avgasturbo ger en kraftig och kontinuerlig gasrespons genom hela varvtalsregistret, bättre vridmoment, särskilt på låga varv, och även lägre bränsleförbrukning.
• En lägre kompression minskar även belastningen på motordelar, vilket innebär en lättare motor än nuvarande 2.2 liters MZR-CD dieselmotor. Motorblocket är i aluminium, tunnare topplock och cylinderväggar kan användas och en vevaxel med mindre diameter.
• Cirka 20 % minskning av motorns inre friktion.
• Högeffektivt keramiskt partikelfilter.
• Motorn uppfyller Euro 6, Tier II BIN 5 i USA, Japans nya långsiktiga avgasregler utan att behöva fördyrande extra reningsprocesser för att minska de nitrösa gaserna NOx. Euro 6 införs i Europa först i september 2014. Motorn avger även mindre antal sotpartiklar.

SKYACTIV-Drive i sammanfattning:

• Unik teknik kombinerar fördelarna med en konventionell automatisk växellåda, en steglöst variabel växellåda (CVT) och en dubbelkopplingslåda.
• En vidareutvecklad lockup-funktion för alla sex växlarna ger samma direkta känsla som i en vanlig manuell växellåda och minskar bränsleförbrukningen med cirka 7 % jämfört med dagens automatiska växellåda. Kvoten för lockup-funktionen har under normala körförhållanden ökat från 64 procent för dagens 5-växlade växellåda till 89 procent i nya 6-växlade SKYACTIV-Drive.
• Snabb och mjuk växlingsrespons tack vare ny Mechatronic elektromagnetisk kontrollenhet, som styr de snabba oljetrycksförändringarna.
• Jämn och kraftig acceleration redan från stillastående.
• En multidisk-koppling för lock-up funktionen förbättrar funktionen och ökar hållbarheten.
• SKYACTIV-Drive finns i två versioner, med maximalt vridmoment på 270 respektive 460 Nm, vilket gör att den kan användas till båda motorerna SKYACTIV-G och SKYACTIV-D.
• Mazdas eget unika start/stopp-system i-stop finns nu även till den automatiska växellådan.

SKYACTIV-MT i sammanfattning

• Optimerad för framhjulsdrivna bilar och med korta och direkta växellägen som hos sportbilen MX-5 med endast 45 millimeters slag från neutralläge till växelläge.
• Gemensam axel för ettans växel och backväxelns.
• 20 % kortare mellanaxel
• En betydligt mindre och lättare växellåda än den nuvarande. Växellådshuset är cirka 30 % lättare.
• Den kompakta växellådan tillåter ett mer effektivt utnyttjande av motorrummet.
• Bättre bränsleekonomi tack vare mindre mekanisk friktion.
• Liksom SKYACTIV-Drive finns denna nya manuella växellåda i två versioner för att klara olika höga vridmoment, maximalt 270 respektive 460 Nm.
• SKYACTIV-MT är totalt sett 7 eller 16 % lättare beroende på version.

i-ELOOP – Mazdas unika system för återvinning av rörelseenergin
Mazdas system för återvinning av rörelseenergin med användande av en superkondensator är unikt. I samma ögonblick som föraren lyfter foten från gaspedalen alstrar en generator med variabel spänning elektricitet och skickar den sedan vidare till en avancerad superkondensator. Den återvunna energin används sedan till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter i bilen, vilket i sin tur innebär att bilens generator inte behöver arbeta lika mycket och därmed sparas bränsle.

Mazdas ingenjörer upptäckte att en typisk inbromsningsfas bara varade i omkring tio sekunder. Vanliga regenerativa bromssystem använder en elmotor eller en generator för att generera elektricitet när bilen bromsas och därmed kunna återvinna en del av bilens rörelseenergi. Men dessa system har klara nackdelar när det gäller effektivitet.

Mazdas system använder istället en superkondensator. Till skillnad mot vanliga batterier, kan en superkondensator både laddas och urladdas mycket snabbare. Den är dessutom resistent mot försämrad kapacitet genom långvarig användning. i-ELOOP omvandlar effektivt bilens rörelseenergi till elektricitet när den bromsas och använder denna elektricitet till att driva klimatanläggning, ljudsystem och ett antal andra elektriska komponenter.

i-ELOOP har en ny typ av generator med en variabel spänning på 12-25 volt, en lågresistent superkondensator samt en spänningsstabilisator. Generatorn med variabel spänning alstrar elektriciteten upp till 25 volt för maximal effektivitet innan den skickar elektriciteten vidare till superkondensatorn, som utvecklats speciellt för att användas i en bil och kan laddas fullt ut på bara några sekunder. Spänningsstabilisatorn omvandlar elektriciteten från 25 till 12 volt innan den sedan används av bilens elektriska komponenter. Systemet laddar även bilens batteri vid behov.

i-ELOOP fungerar även tillsammans med Mazdas unika start/stopp-system i-stop genom att förlänga tiden som motorn stängs av.

i-stop i alla nya Mazda
Samtliga nya Mazda6 har Mazdas unika och eget utvecklade start/stopp-system, i-stop.
Systemet är det enda hittills i världen som startar upp motorn igen genom att bränsle sprutas in direkt i motorns cylindrar, medan motorn själv är inaktiv. När föraren trampar på kopplingspedalen antänds bränslet och skapar en nedåtriktad kraft på kolvarna så att motorn startar. Processen tar endast 0,35 sekunder för en bensinmotor och 0,40 sekunder för en diesel.

Nackdelen med konventionella system för tomgångsavstängning är att dessa alltid behöver hjälp av en elmotor för att starta bilens motor igen. Därför tar det ganska lång tid innan en kompression och en antändning sker i motorn när den startas om. I verkligenheten betyder detta en tidsfördröjning mellan att pedalen trycks ner och att bilen börjar rulla. Även ljudet och vibrationerna är högre vid konventionella system.

För några år sedan antog Mazda sin ”Building Block Strategy” för att utveckla en mer miljövänlig teknologi redan i konventionella förbränningsmotorer. Nästa fas i denna strategi var att steg för steg införa nya elektriska system till Mazdas Skyactiv-motorer. Redan 2009 introducerades i Mazda3 start/stopp-systemet i-stop, som nu i den nya generationens Mazda-modeller finns till samtliga motorer, både bensin och diesel, med manuell eller automatisk växellåda.


6. Chassi och kaross


Mazda-ingenjörerna som utvecklade Skyactiv-Chassis och Skyactiv-Body för nya Mazda6 hade som mål att göra olika körsituationer så spännande och avslappnande som möjligt. Deras resultat har blivit en bil med sportiga och stabila köregenskaper och den lätta, men vridstyva, karossen har klassledande krocksäkerhet.

Mazda-ingenjörerna har under de senaste åren arbetat hårt för att hitta rätt balans mellan föraren och bilen. Ända sedan sportbilen MX-5 föddes har uttrycket ”Jinba Ittai” använts, japanska ord som uttrycker när häst och ryttare blir till en enda enhet. Precis som i en MX-5, och nu även i den nya generationens personbilar, som Mazda6.

Det nya chassiet som först användes i den kompakta crossovern CX-5 har nu anpassats för Mazda6 med sin längre hjulbas, i två olika versioner för sedan och Wagon, sin lägre tyngdpunkt och däck med lägre rullmotstånd.

Skyactiv-Chassis ger Mazda6 mycket stabila vägegenskaper och omedelbar respons på förarens intentioner genom den nyutvecklade elektriska styrningen, som har en utväxling som innebär att föraren i de allra flesta situationer inte behöver flytta händerna på ratten. Ett antal olika sensorer matar in uppgifter som gör rattrörelserna lättare vid lägre hastigheter och ger nya Mazda6 en mycket stabil styrning i högre hastigheter. En större kastervinkel på framhjulen gör också bilen stabilare i högre hastigheter.

Mazda6 har en bakvagn med multi-länk system, vilket ger en säker väghållning och en utmärkt komfort. Mazda har anpassat länkarmarnas placeringar och bussningarnas hårdhet för att ge ett bättre väggrepp. Stötdämparna har monterats något högre för att minska de bakre fjädringsrörelserna. Detta förhindrar också bakvagnen att resa sig vid kraftiga inbromsningar. De bakre stötdämparna är också avstämda för att minska vibrationer. Samtidigt har Mazdas ingenjörer arbetat med sin viktminskningsstrategi och Skyactiv-Chassis på nya Mazda6 är lättare än på den tidigare modellen.

Det lättare chassiet, den förändrade bromspedalen och bättre kylning av bromsskivorna ger en av klassens kortaste bromssträckor.

Även för karossen, Skyactiv-Body, gäller samma principer, nämligen att hitta bästa möjliga kombination mellan styrka och vridstyvhet tillsammans med en så låg vikt som möjligt. Därför har Mazda ökat användningen av höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål med cirka 20 viktprocent, jämfört med den tidigare modellen. Andra förbättringar är mera skumfyllningar i dörrarna, vilket sänkt dörrarnas vikt med 15 %. Även vindrutor och bakluckan har bantats.

Nya Mazda6 är därför lättare än tidigare modell, men trots detta betydligt mer vridstyv. Sedanens vridstyvhet har förbättrats med cirka 30 % och Wagons med 45 %.

De nya Skyactiv-teknologierna ger också en klart tystare bil. Redan i CX-5 kunde märkas en betydligt tystare och mer komfortabel kupé än på tidigare modeller. I nya Mazda6 har utvecklingen fortsatt och denna modell är ännu tystare.

Motorljud:
• Den nya 2,5 liters bensinmotorn har dubbla balansaxlar för tystare gång.
• Samtliga motorfästen har omarbetats för att minska vibrationer, även i själva startögonblicket.
• Nya lätta isoleringsmaterial bakom instrumentbrädan och under golvet tar bort oönskade motorljud, sänker ljudnivån ytterligare på högfrekventa accelerationsrelaterade ljud, jämfört med CX-5, men behåller en del lågfrekventa ljud under själva accelerationen.

Vägbuller:
• En kontrollerad resonans mellan chassi- och karosskomponenter tar bort vägbullret och gör kupén tyst och komfortabel utan särskilda bullertoppar.
• Däcken är valda för att ge bästa komfort och lägsta bullernivå i kombination med grepp, stabilitet och bromsegenskaper.
• Ett lättare, men mera effektivt, ljuddämpande material har använts, vilket även minskat vikten med 9 %.

Andra  störande ljud:
• Vindrutan har fått en extra ljudisolering i infästningarna, liksom dörrsidorna.
• Datoranalys har gjort bromsarna tystare.
• Baksätet har isolerats extra för att minska ljudet som kommer in i kupén från sedanens bagageutrymme.

Aerodynamik
Det viktigaste för Mazdas designers när det gäller aerodynamiken på nya Mazda6 var att minimera luftflödet under bilen för att få en så bra balans som möjligt mellan luftflödena under bilen och över den slanka karossen. Nya Mazda6 har t.ex. täckskivor under motorn och på vissa andra delar av bottenplattan. De tidigare deflektorerna framför framhjulen har blivit större och fått en annan utformning för att ge ett bättre luftflöde under bilen. Utformningen av ljuddämparen hjälper till att styra luftströmmarna så maximalt som möjligt. Även den bakre takvinkeln på sedanen och D-stolpen på Wagon-modellen har bearbetats med tanke på luftflödet, liksom spoilers.

Och nya Mazda6 är faktiskt så aerodynamisk som den ser ut. Sedanen har ett mycket lågt Cd-värde på 0,26 och Wagon-modellen 0,28.

Sustainable Zoom-Zoom
Idag måste även prestandabilar och körglada bilar vara miljövänliga. Det är därför som Mazda för ett antal år sedan formade sin miljöstrategi och gav den namnet ”Sustainable Zoom-Zoom”, Det handlar helt enkelt om att bygga så miljövänliga fordon som möjligt. Grunden är de nya, snåla och kraftfulla Skyactiv-motorerna.

Därefter är det dags att steg för steg, ”Building Block Strategy”, lägga till olika elektriska system, som start/stopp-systemet i-stop och i-ELOOP, ett system för återvinning av bromsenergin. Och fler elektriska system är under utveckling.

Som alltid är Mazdas ingenjörer mycket noga med att analysera varje liten detalj i bilen för att kunna spara vikt, Mazdas välkända viktbesparingsstrategi, som började med sportbilen MX-5 och fortsatte med Mazda2 och övriga modeller.


Miljöhänsyn
Återvinning är också en viktig miljöfråga. Idag är redan cirka 80 % av en bils vikt av återvinningsbart material. Detta är mestadels metaller som järn och aluminium. Men även en del plastmaterial och glas är återvinningsbart och Mazda utvecklar hela tiden sina metoder för att återvinna en ännu högre andel av fordonet.

Till exempel så använder Mazda återvinningsbar polypropen, en termoplast, till fronten och bakre stötfångaren, liksom till instrumentpanel och vissa andra inredningsdetaljer på nya Mazda6. Och sedan flera år används inte skadliga material som bly, kadmium och krom.

Mazdas livscykelanalys visar att nya Mazda6 minskat utsläpp av både koldioxid, CO2, liksom kväve- och svaveloxider, NOx och SOx. Mazda arbetar även för att minska mängden flyktiga organiska föreningar, VOC, i interiören och var den första biltillverkare som använde lågflyktiga organiska föreningar i tätningsmedel, färger och olika lim.

 

7. Säkerhet

Mazda anser att den integrerade säkerheten är en del av själva körglädjen. Grunden i Mazda6:s säkerhetsprogram ligger i de säkra vägegenskaperna, i nya Skyactiv-Chassi och i den krocksäkra och mycket vridstyva karossen Skyactiv-Body. Dessutom har nya Mazda6 massor av ny säkerhetsteknik som i situationer hjälper föraren att bättre kunna ”se och läsa av” den omgivande trafiken. i-ACTIVSENSE kallar Mazda alla dessa nya avancerade säkerhetssystem med ett gemensamt ord.

i-ACTIVSENSE – nya säkerhetssystem
Nya Mazda6 kommer med för Mazda två helt nya säkerhetssystem, adaptiva farthållaren Mazda Rader Cruise Control (MRCC) och Smart Brake Support (SBS), som inkluderar Distance Recognition Support System (DRSS) och Forward Obstruction Warning (FOW). Den adaptiva farthållaren håller ett säkert avstånd till framförvarande bil upp till 200 km/tim och SBS-systemet varnar föraren i hastigheter mellan 15 och 145 km/tim om nya Mazda6 ligger för nära framförvarande bil och bromsar automatiskt om en olycka verkar vara överhängande. Dessa system finns endast till bilar med automatisk växellåda.

Adaptiv farthållare och bromshjälp
Mazda Rader Cruise Control kan upptäcka bilar på så långt som 140 meters håll och eftersom det är radarbaserat så kan systemet även ”se” genom både regn, mörker, dimma och bländande solsken. Radarn är snyggt placerad i den stora Mazda-logotypen i fronten.

SBS-systemet både kompletterar och är ett supplement till Smart City Brake Support (SCBS) som var standard redan på Mazda CX-5 och som också är standard på samtliga nya Mazda6.

Andra moderna säkerhetssystem som redan finns på CX-5 och som givetvis också är tillgängliga på nya Mazda6 beroende på utrustningsnivå är High Beam Control (HBC), som automatiskt bländar av helljuset vid möte eller när föraren kommer ikapp ett annat fordon, och de adaptiva strålkastarnas automatiska kurvljus, som styrs av rattens rörelser.

Systemet för filbytesvarning (LDWS) och det radarbaserade systemet som kombinerar varning för omkörande fordon och övervakning av döda vinkeln (RVM) är andra säkerhetssystem som funnits i tidigare Mazda-modeller och som givetvis även finns på nya Mazda6. RVM-systemet är nu uppgraderat och verkar redan från 30 km/tim.

Lane Departure Warning (LDW) varnar föraren om han omedvetet korsar de vita linjerna och minskar risken för olyckor. En kamera i vindrutan läser av de vita linjerna på vägbanan i en hastighet över 65 km/tim. Om systemet märker av en onaturlig korsning av de vita linjerna varnas föraren av ett ljud som låter ungefär som det speciella ljudet som finns på vissa ställen när du kör över de vita linjerna. Detta ljud kommer dessutom från högtalarna på den sida där bilen har korsat linjen, vilket minskar förarens reaktionstid. Systemet är även intuitivt och anpassar sig därför efter föraren för att minska antalet felangivelser. Föraren kan även ställa in systemet efter egna önskemål. Om föraren korsar linjerna efter att ha använt blinkersen eller accelererar kommer ingen varningssignal.

Nya Mazda6 har som standard på samtliga modeller även Emergancy Stop Signal och starthjälp i backe.

Grunden är säkert chassi och kaross
Även om alla säkerhetssystem är viktiga för den totala säkerheten i nya Mazda6, så är själva grunden ett säkert chassi och en säker kaross, som Skyactiv-Body. Denna är lätt, men mycket vridstyv, tack vare en hög procent höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål.

SKYACTIV-Body har en unik struktur med flervägsfördelning av krockkrafterna. Denna struktur fångar effektivt upp kraften vid en krock genom att sprida den i flera riktningar. Vid t.ex. en frontalkrock sprids krockkrafterna framifrån, och absorberas därigenom, längs tre vägar, uppåt till A-stolpen, nedåt genom chassiet och via en mellanväg längs bilens sidor. Den övre hjälpramen spelar en multifunktionell roll. Den för inte bara energin till A-stolpen, utan fungerar även för att motverka eventuella uppåtgående rörelser hos den främre ramdelen, eftersom detta annars skulle inverka negativt på den önskade energifördelningen.

Fördelning av krockkrafterna för maximal säkerhet
För att få en ännu större deformationszon är de främre hjulupphängningarna konstruerade för att lossna från sina infästningar. Mindre frontalkollisioner, upp till 15 km/tim, absorberas av fronten, vars delar är lätta att byta ut.

Sidokollisioner tas om hand av en nykonstruerad krockstruktur, som Mazda kallar ”triple-H”, vilken har förstärkts genom att koppla samman taket, B-stolparna och bottenplattan. Fördelningen av krockkrafterna fungerar även vid sidokollisioner, vilket i hög grad förbättrar säkerheten för förare och passagerare. De främre dörrarna har dubbla skyddsbalkar. Den övre balken är rund, medan den undre har en dubbel plattare konstruktion. Även krockbalken i bakdörrarna har samma dubbla konstruktion för att förbättra karossens styrka. Både B-stolpar och dörrarnas krockbalkar är gjorde i ultrahöghållfasthetsstål.

Nya tillverkningsmetoder
”Weld bonding” består av en kombination av limning och punktsvetsning. Denna process används för taksektionen för att skapa en cirkulär förstärkningsstruktur. Tidigare monteringsprocesser innebar att denna struktur var skild från C-stolparna. Nu, tack vare weld bonding, sammanfogas delarna i förväg och skickas till löpande bandet som en enhet. Denna metod används också för hjulhusen. Dessutom har antalet punktsvetsar ökats. Detta bidrar väsentligt till karossens utmärkta vridstyvhet.

Även interiören har genomgått en säkerhetsutveckling. Varje del och material hur noga testats ur säkerhetssynpunkt. Både de främre och bakre armstöden i dörrarna delas i händelse av en sidokollision. Höghållfasthetsstål används i det bakre ryggstödet och till dess infästningar för att förstärka säkerheten och förhindra att bagage hamnar in i kupén vid en eventuell kollision.

Framstolarnas anti-wiplash skydd har förbättrats genom att stolarnas nackstöd, ryggstöd och sitsar förstärkts för att begränsa rörelsen och rotationen av huvud, bröst och höfter vid en eventuell olycka. Trots denna förstärkning av skyddet i de nya framstolarna väger dessa mindre än tidigare.

Nya Mazda6 har sex krockkuddar och säkerhetsbälten med både bältessträckare och kraftbegränsare. Bak finns ISOFIX-fästen för barnstolar med säkra snabbfästen.

Bättre fotgängarskydd
Även fotgängarskyddet har förbättrats på nya Mazda6. Motorhuvens gångjärn har en placering och funktion som minskar risken för huvudskador. Med den låga motorhuven blev det en utmaning för Mazdas ingenjörer att nå en tillräckligt hög säkerhet för gående. Men med ett speciellt material och en ny struktur är fotgängarnas säkerhet tillgodosedd.

Motorhuven i sig själv är också utvecklad för att minimera skadorna samtidigt som den även förbättrar ljudnivån inne i kupén. Det energiupptagande skummaterialet som används i den främre stötfångaren förbättrar också skyddet för fotgängarnas ben och här finns även en konstruktion som skall förhindra benen att komma under bilen vid en eventuell kollision.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19180 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15599 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13313 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12511 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...