hero

Läs allt om nya Mazda6 MPS

2006-02-10
1919 visningar
seats

På Paris Motor Show år 2002 visades konceptbilen av Mazda6 MPS för första gången. Två år senare på samma bilsalong var det premiärdags för den äkta produktionsmodellen. Nu finns nya Mazda6 MPS snart i Europa och på den svenska marknaden. En modell som är den vassaste produktionsbil som Mazda någonsin byggt. Med en direktinsprutad turbomotor på 260 hk och med avancerad fyrhjulsdrift.

Mazda6 MPS, där MPS står för Mazda Performance Series, blir toppmodellen i försäljningssuccén Mazda6. En bilmodell som introducerades 2002 och som sedan dess fått över hundra olika utmärkelser runtom i världen, varav närmare 50 i Europa. Den blev t.ex. årets familjebil i Sverige 2002 och tvåa i Årets Bil i Europa 2003.

Totalt har hittills över 900.000 Mazda6 tillverkats vid den japanska fabriken Hofu II i Hiroshima och vid AAI-anläggningarna i Michigan, USA. Mazda6 var även bilmodellen som vände försäljningssiffrorna för Mazda i Europa. 2001 var dessa nere i knappt 163.000 exemplar för att ifjol ha ökat med närmare 70 % till totalt drygt 272.000.

Lång sportbilstradition
Mazda har en lång tradition av att bygga sportiga bilar som t.ex. Mazda RX-7, Mazda RX-8 och inte minst Mazda 787B, segerbilen från Le Mans 1991, vilken var den första japanska bil som vann det klassiska 24-timmarsloppet och den första med rotationsmotor.

Samtidigt med att konceptbilen av Mazda6 MPS byggdes färdig till Paris-salongen 2002, började utvecklingen av produktionsmodellen i juli samma år med hjälp från motorsportavdelningen Mazdaspeed, vars ingenjörer framförallt arbetade med chassietrimningen. Mazda har även tävlat i Rally-VM med en fyrhjulsdriven turbobil och bl.a. vann svensken Ingvar Carlsson ett par VM-tävlingar för Mazda Rally Team Europe i slutet av 1980-talet.

Sofistikerad och exklusivt sportig sedan
Men nya Mazda6 MPS är definitivt ingen rallybil. Ingenjörer och designer har inte frestats att bygga en rallybil för landsvägen med en aggressiv rallybilsliknande utsmyckning. Istället har nya Mazda6 MPS ett sofistikerat och exklusivt sportigt utseende.

Redan mer standardbetonade Mazda6 har en modern, lovordad och prisad design. Mazda har omsorgsfullt bearbetat designen av Mazda6 MPS utifrån standardbilen.

Trots detta märks onekligen skillnaderna. Mazda6 MPS har en kraftigare och mera aerodynamisk framspoiler med ett betydligt större luftintag för att leda kylluft till bl.a. turbomotorns laddluftkylare. Denna sitter platt ovanpå motorn, vilket också gjort att motorhuven är 40 mm högre än på en vanlig standard-Mazda6.

På sidorna finns diskreta sidokjolar och hjulhusen fylls upp av 15-ekrade 18 tums-fälgar med däck i dimensionen 215/45R 18. Bak påminner Mazda6 MPS om sportbilen RX-8 i designen. De båda kraftiga avgasrören är integrerade i det nedre bakpartiet. Här finns även en s.k. diffuser och på bakluckan finns en mindre spoiler, som hjälper till att trycka bilen mot marken i höga hastigheter.

Av yppersta Zoom-Zoom klass
Mazda6 MPS´s utvecklingschef Seiichi Ohmoto förklarar: "Med de redan utmärkta vägegenskaperna hos Mazda6 som grund började vi utvecklingsarbetet med att optimera varje del, väghållningen, stabiliteten, accelerationen och bromsegenskaperna. Våra tankar var att nå en helt ny nivå av balans mellan enastående prestanda och körglädje och därigenom bygga in Mazdas Zoom-Zoom känsla i dess yppersta form. Det enda du behöver göra för att förstå modellkonceptet, som både avancerad långfärdsbil och sportig sedan med mycket höga prestanda, är att sätta dig bakom ratten och pressa gaspedalen i botten."

I Mazda6 MPS finns en hel del av Mazdas egen nya avancerade teknik. Kraftkällan är en direktinsprutad 2.3 liters fyrcylindrig turbomotor som ger 260 hk vid 5.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på hela 380 Nm redan vid låga 3.000 rpm. Mazda6 MPS accelererar från 0-100 km/tim på 6,6 sekunder och har en topphastighet på 240 km/tim.

Direktinsprutad turbomotor
Mazdas nya motor har direktinsprutning i förbränningsrummet under högt tryck (upp till 115 bar). Detta ger en kylande effekt när bränslet förångas, vilket i sin tur ger möjlighet till större förbränningstryck. Vid ett varvtal på 3.000 rpm ger den direktinsprutade motorn i Mazda6 MPS 10 % högre vridmoment än en vanlig turbomotor med indirekt insprutning. Dessutom beskriver turbinhjulet i turbokompressorn en linjär varvtalsökning vilket innebär att ett påtagligt övertryck finns tillgängligt redan vid 2.500 varv/min.

Mazda-motorn har beteckningen MZR 2.3 DISI, där DISI står för Direct Injection Spark Ignition. Motorn använder en enkel turbo som inte bara sparar vikt utan också minimerar värmeförlusterna från avgaserna. Direktinsprutning ger också den homogena bränsle-/luftblandningen möjlighet att samlas runt tändstiftet, vilket effektivt förhindrar misständningar. Tändpunkten kan till och med senareläggas för att bibehålla en hög avgastemperatur. Den avgörande fördelen med denna motorteknologi är att katalysatorn värms fortare, vilket hjälper motorn att uppnå kraven för miljöklassen Euro IV.

Kraftfullt vridmoment på 380 Nm
Motorns ökade inre kylning förhindrar också spikning och sänker bränsleförbrukningen utan att responsen vid låga varvtal försämras. Motorns relativt höga kompressionsförhållande för en turbomotor på 9,5:1 medverkar till att hålla ner bränsleförbrukningen vid blandad körning till 10,2 l/100 km.

Alla komponenter i MZR 2.3 DISI-motorn är till sin form och i sitt material valda för att svara upp mot motorns högre belastning och värmeutveckling. Vid tillverkning av motorblocket och cylinderhuvudet används Mazdas avancerade gjutprocess. Korsborrning mellan cylinderfodren och mellan ventilbryggorna i cylinderhuvudet förbättrar de termiska egenskaperna hos motorn. Alla rörliga delar har optimerats för ökad styrka och livslängd. Vevaxeln och vevstakarna är till exempel tillverkade av höghållfast stål och kolvbultarnas diameter har ökats. MZR-motorn har också dubbla balansaxlar och variabla ventiltider.

Ny sexväxlad växellåda
En nyutvecklad sexväxlad manuell växellåda gör Mazda6 MPS ännu mer underhållande att köra. Växellådan är mycket kompakt genom sin konstruktion med tre axlar. Den har dessutom en stor spridning av utväxlingsförhållandena vilket ger goda möjligheter att utnyttja motorns kraft. Första, andra och tredje växeln har trippelsynkronisering medan fjärde växeln har dubbelsynkronisering, vilket garanterar smidig och snabb växling.

Beroende på vägens beskaffenhet och körförhållandena kan transmissionen hos Mazda6 MPS fördela upp till 50 % av motorkraften till bakhjulen. Genom att använda aktuell information om styrvinkel, girvinkel, hjulhastighet, lateral G-kraft och gaspådrag, övervakar systemet kontinuerligt vägens beskaffenhet och körförhållandena. Genom att använda en elektroniskt styrd aktiv koppling mellan främre och bakre differentialen fördelas kraften mellan fram- och bakaxeln. Bilens drivsystem väljer automatiskt mellan följande tre lägen: "Normal" (merparten av kraften fördelas till framhjulen), "Sport" (vid acceleration går upp till 50 % av kraften till bakhjulen, för ännu mer körglädje) och "Stabilitet" (för körning på halt underlag - ger en 50:50-fördelning av kraften mellan axlarna för maximalt grepp).

En differentialbroms - av samma slag som den som används i Mazda RX-8 - fördelar kraften mellan vänster och höger bakhjul. För att öka stabiliteten i kraftöverföringen, i synnerhet under acceleration, har kardanaxeln gjorts kraftigare liksom de bakre fästpunkterna för differentialen.

50 % vridstyvare chassi
Karossen och chassikomponenterna hos Mazda6 MPS har optimerats för att matcha motorns högre effekt och vridmoment. Karossens vridstyvhet har ökat med 50 % och ett flertal karossförstärkningar har gjorts där bland annat höghållfasthetsstål använts. Bland de förbättringar som gjorts kan nämnas:

  • Förstärkt tvärsektion i området för den främre stötfångaren
  • Förstärkta infästningar för främre hjulupphängningen
  • Fästpunkterna mellan karossen och instrumentbrädan har ökats från tre till fyra
  • Ett diagonalt stag har monterats bakom baksätet
  • Kraftigare tvärsektioner i golvet
  • Förstärkt bakre hjulupphängning för att motstå de högre krafterna från de nya stötdämparna

Samtidigt som Mazdas ingenjörer byggt en starkare kaross har de även fintrimmat chassiet på ett sätt som gör att bilen blivit sportigare att köra utan att komforten för den skull blivit sämre. Framvagnen med dubbla tvärlänkar använder stötdämpare med ökad dämpkraft och 25 % hårdare skruvfjädrar. Utöver detta används kraftigare krängningshämmare, som ökats från 22 till 24 mm i diameter, och starkare bussningar i främre hjulupphängningen.

Bak har stötdämparvärdena anpassats till multilänkbakaxeln. Fjädringshårdheten har ökat med 26 % och kraftigare krängningshämmare, som ökat i diameter från 19 till 23 mm jämfört med en Mazda6 Sedan i standardutförande, har monterats.

Mazda6 MPS skyddar de åkande genom en stark kaross och en ytterligare förstärkt hjälpram. Det passiva säkerhetsprogrammet omfattar främre krockkuddar, sidokrockkuddar och skyddsgardiner både fram och bak som standard, bältesförsträckare och belastningsbegränsare fram. Krockkudden på passagerarplatsen fram är urkopplingsbar. Vidare har Mazda6 MPS ISOFIX-fästen för barnstolar, pisksnärtskydd på framstolarna, bältespåminnare för samtliga säten, liksom krockeftergivlig bromspedal.

Nya Mazda6 MPS har naturligtvis bl.a. dynamisk stabilitetskontroll (DSC) och antispinn (TCS), liksom låsningsfria ABS-bromsar med elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) och nödbromsassistans (EBA).

Fullutrustad för 319.000 kr
Mazda6 MPS finns bara i en fullutrustad version på den svenska marknaden. Det enda som går att köpa till är navigationsutrustning. Allt annat är standard. Och listan på standardutrustning är lång. Här finns bl.a. klimatanläggning, Xenon-strålkastare med spolarrengöring, svart läderklädsel med elektriskt justerbar förarstol med minnesfunktion och en Bose ljudanläggning med CD-växlare för sex skivor, sju högtalare och förstärkare med fem kanaler för equalizer.

I standardutrustningen på Mazda6 MPS finns bl.a. även stöldskyddslarm, integrerade dimljus i framstötfångaren, elektriskt justerbara och eluppvärmda ytterbackspeglar, centrallås med fjärrkontroll, elektriska fönsterhissar fram och bak, farthållare, färddator, läderratt med knappar för ljudanläggningen, pedaler i aluminium och även metallic- eller micalack ingår i priset som är 319.000 kronor.

Nya Mazda6 MPS finns i fyra olika färger, svart, velocity röd, titanium grå eller moist silver, en lack som tagits fram speciellt för Mazda6 MPS och som skimrar i olika kulörer allt eftersom ljuset faller på bilen.

Kraftfullt garantipaket
Mazda6 MPS har liksom övriga Mazda-modeller ett kraftfullt garantipaket innehållande en nybilsgaranti på 3 år eller 10.000 mil, 3 års vagnskada, 3 års Mazda Assistansservice, 3 års lackgaranti och 12 års rostskyddsgaranti.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19176 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15598 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13311 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12496 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...