hero

Läs allt om nya Mazda6

2007-11-26
3509 visningar
seats

1. Inledning
2. Design
3. Kvalitet & utrustning
4. Motorer & växellådor
5. Chassi & säkerhet
6. Mazda6 i Sverige
7. Tekniska specifikationer



1. Inledning

Det var 2002 som Mazda Motor Corporation introducerade sin första modell i den nya genrationen av bilar, Mazda6. En bilmodell som på ett närmast dramatiskt sätt ändrade på Mazdas varumärke och som startade en helt ny era med stadiga försäljningsökningar.

En miljon tillverkade på drygt fyra år

Nuvarande Mazda6 är en av Mazdas bäst säljande modeller genom tiderna. Redan efter drygt fyra år, under våren 2006, hade en miljon Mazda6 tillverkats. Det var också denna modell som blev vändpunkten rent ekonomiskt för den japanska bilfabriken, som visat stigande vinster under de senaste sex åren. I Europa har det till dags dato sålts över 450 000 Mazda6. En fjärdedel av dessa finns i Tyskland, närmare 75 000 i Storbritannien och över 30 000 i Ryssland. I Sverige har hittills sålts närmare 12 000 nya Mazda6.

Kombi säljer mest

I Europa är det idag Mazda6 Kombi med en två liters turbodiesel under huven som säljer mest. Av de tre karossvarsionerna stod under 2006 Kombi för 40% , KombiSedan för 34%, medan Sedan står för resterande 26%. I Sverige är Kombi-andelen ännu större på bekostnad av Sedan-modellen. Till och med oktober månad 2007 var Kombi-andelen i Sverige 68%, KombiSedan 25% och Sedan enbart 7%. Men det är fler länder i Europa som säljer övervägande delen Kombi-bilar. I Tyskland stod Kombi-försäljningen under fjolåret för 86% och i Italien var Kombi-andelen 69%. Fransmännen valde KombiSedan till 82%, medan Irland är Sedan-landet nummer ett i Europa med 83% följt av Grekland med 79% och Ryssland med 75% Sedan av sin totala Mazda6-försäljning. Totalt sett i Europa valde under 2006 39% den kraftfulla två liters turbodieselmotorn i Mazda6 och 30% bensinmotorn på två liter. I Sverige är dieselandelen betydligt lägre, men har ökat avsevärt under det senaste året. 2007 valde 20% av de svenska Mazda6-köparna diesel, medan siffran för 2006 var 12%.

130 utmärkelser

Under de fem åren sedan introduktionen av Mazda6 har modellen tilldelats 130 olika utmärkelser från motororganisationer och media världen över, inklusive "RJC Car of the Year Japan 2002", Årets Bil i Nya Zealand 2003, Årets Bil i Kina 2004. I USA vann Mazda6 totalt sju betydelsefulla utmärkelser under åren 2003 och 2004. I Europa har Mazda6 vunnit totalt 59 utmärkelser i 28 olika länder och var mycket nära att utses till Årets Bil i Europa 2003.

Vårt koncept för utvecklingen av andra generationens Mazda6 var att utveckla även vårt Zoom Zoom-begrepp, säger Ryuichi Umeshita, utvecklingschef för nya Mazda6. Detta innebar ett varje medlem i utvecklingsteamet förpliktade sig att i varje liten detalj utveckla den nuvarande Mazda6-modellen. För att förverkliga detta koncept ställde vi upp tre viktiga kärnvärden. För de första skall nya Mazda6 vara "emotionell och sportig" för att ge både en visuell upplevelse och en körupplevelse, vilka tillsammans skall ge ägaren en mycket stark känsla av samhörighet med sin bil.

Tre kärnvärden

För det andra skall nya Mazda6 vara en "exklusiv upplevelse" av kvalitet som skall få föraren att känna en unik och starkt känslomässig samhörighet med sin bil. Och för det tredje skall nya Mazda6 ha en "smart funktionalitet", som gör bilen lätt och kul att använda.

Helt nya, andra generationens Mazda6, en bil i CD-segmentet, finns liksom tidigare i tre olika karossversioner, Sedan, KombiSedan och Kombi. Under de senaste fem åren har segmentets storlek i Europa minskat från 1,8 miljoner bilar år 2002 till 1,6 miljoner under förra året. Mest beroende på att ett ökat antal kunder föredrar en bil i det mindre C-segmentet och att flera och nya SUV- och MAV-modeller har tillkommit i storleksklassen. Mazda6 var dock en av vinnarna i segmentet under perioden. Mazda6 nådde under sitt första hela försäljningsår 2003 en marknadsandel i segmentet på 5,7%, vilket är nästan dubbelt så mycket som föregångaren Mazda 626 hade under sina bästa år på den europeiska marknaden.

Nya Mazda6 har inte bara ärvt den första generationens lovordade goda egenskaper, utan dessutom utvecklats högst avsevärt när det gäller design, funktionalitet, köregenskaper och prestanda - de tre grundläggande elementen i Mazdas DNA, säger, Seita Kanai, ansvarig för forskning och utveckling hos Mazda Motor Corporation.

2. Design

När chefdesignern Youichi Sato ritade nya Mazda6 hämtade han inspiration från den japanska vardagen och kulturen för att ge bilen en design som omedelbart skall kännas igen som något typiskt Mazda. Något som också skall skilja Mazda6 från andra japanska eller europeiska bilar.

Sato använde tre speciella designelement för att förverkliga sina idéer. För det första, "Yugen", som påminner människan om den behagfulla japanska naturen och landskapet. För det andra "RIN", eller värdighet, av former som kommunicerar en stilla beslutsamhet och styrka, som t.ex. i ett japanskt svärd. För det tredje, "SEICHI", som är ett uttryck för stor yrkesskicklighet och mycket hög kvalitet.

Helt nya Mazda6 har blivit något större än föregångaren. Den har utvecklats på en mängd olika områden. Nya Mazda6 har en skarpare design med en mera utpräglad Mazda-karaktär, ännu bättre köregenskaper, en förbättrad interiör med mera ny teknik och bättre detaljarbeten.

Nya Mazda6 Sedan och KombiSedan är 4 735 meter lång och 1 440 mm hög. Längden har ökat med 65 mm, bredden med 15 mm, höjden med 5 mm och hjulbasen med 50 mm.

Nya Mazda6 Kombi är tre centimeter längre och fem centimeter högre än Sedan och KombiSedan, alltså 4 765 mm lång respektive 1 490 mm hög. Längden har för Kombi-versionen ökat med 75 mm och höjden med 10 mm. Samtliga tre kaross-varianter är 1 795 mm breda och har en hjulbas på 2725 mm

Nya Mazda6 kommer även att finnas i en speciell Sport-version med ett SAP-paket (Sport Appearance Package). Versionen har en unik grill med ett par Mazda-vingar, större frontparti med speciella dimljus, sidokjolar och en större bakre stötfångare, vilka samtliga är mer integrerade i karossen än på den tidigare modellen. Bak på Sedan-modellen finns även en liten spoiler på bagageluckan. Modellen har även nya 18 tums aluminiumfälgar och bakljus med ett speciellt metallic-utseende.

Både 16, 17 och 18 tums aluminiumfälgar finns till de olika modellerna, samtliga med ny design. Totalt finns nya Mazda6 i tolv olika exteriörfärger, varav en är helt ny och kallad Lilac Silver Metallic.

3. Kvalitet & utrustning

Helt nya Mazda6 har en kvalitet, både exteriört och interiört, som ingen Mazda tidigare kunnat uppvisa. Mellanrummet mellan karossens olika delar har aldrig tidigare varit mindre på någon Mazda-modell, t.ex. mellan motorhuven och framskärmarna.

Ökat benutrymme

Den längre hjulbasen och den ökade totallängden på nya Mazda6 ger ett ökat benutrymme med 20 mm, från 927 mm till 947 mm. Den ökade bredden innebär en ökning med nio mm i axelutrymme, en ökning från 1 421 mm till 1 430 mm. Dessutom har bagageutrymmets öppning blivit en av klassens bredaste. Knäutrymmet för baksätespassagerarna har dessutom ökat med 13 mm.

Förarens siktyta har förbättrats på nya Mazda6. Mazda-ingenjörerna har lyckats skapa en siktyta framåt-uppåt som är en av de bästa i klassen genom att flytta främre takstolpen bakåt. Detta ger dels en känsla av mera rymd, men ger även föraren en möjlighet att bättre se t.ex. trafikljus, utan att behöva luta sig framåt. Nya dörrbackspeglar och bakre nackstöd med nya utformning ger bättre bakåtsikt. På vissa modeller finns även ett system med parkeringssensorer.

Rattens lutning har minskats från 23 till 21 grader, vilket gör ratten något mer vertikal och därmed kommer rattens överdel närmare föraren. Detta gör styrningen lättare och mer effektiv. Ratten ä r treekrad och påminner i designen om den ratt som redan sitter i sportbilen Mazda MX-5. Ratten är givetvis justerbara både i höjd- och längsled.

Växelspakens placering är inspirerad av Mazdas sportbilar och sitter nu 32 mm högre och 22 mm närmare föraren än på den tidigare Mazda6-modellen.

Förbättrat värmesystem

Nya Mazda6 har också ett nytt tvåzons system för värme, ventilation och luftkonditionering. Detta nya HVAC-system har separata kontroller och inställningsmöjligheter för både förare och passagerare. Värmesystemets totala kapacitet har ökat med 20% och kompressornas kapacitet från 120 till 175 cc. Luftströmmarnas mostånd har dessutom minskat med 40% i systemet. Sammantaget innebär detta ett ökat luftflöde på ungefär 10% och en minskning av fläktsystemets ljudnivå med 1dB.

Mazda6 har en helt ny bagagerumsdesign med en av klassens bredaste öppningar på 1 066 mm för Kombi-versionen. Bagageutrymmets volym med alla sätena uppfällda är 510 liter för KombiSedan och 519 liter för Sedan och Kombi, en ökning med drygt 3,5%.

Mera Karakuri

Redan på nuvarande Mazda6 finns ett mycket enkelt s.k. Karakuri-system för att fälla baksätet. Med endast ett enkelt drag i ett litet handtag på var sida i bagageutrymmet faller baksätet ner i förhållandet 60/40 och ger ett helt plant lastgolv när det gäller KombiSedan- och Kombi-modellerna. På nya Mazda6 har systemet utvecklats ytterligare. På Kombin finns nu ett helt nytt insynsskydd som automatiskt fälls upp när bagageluckan öppnas.

Ökat lastutrymme

Med baksätet nedfällt har lastlängden för Kombin ökat med 45 mm till 1 926 mm och för en KombiSedan med 39 mm till 1 879 mm, vilken från golv till tak då får en total lastvolym av 1 702 liter.

Stor vikt har lagts ner för att få nya Mazda6 tystare. Mazdas ljudingenjörer har både minskat ljudnivån från motorn, men även skapat ett sportigare ljud vid vissa frekvenser. Vid 60 km/tim på grövre väg har ljudnivån sjunkit med 2,5 dB, från 70 dB till 67,5 dB.

Nya Mazda6 har ett antal olika förvaringsfack i kupén och en utökad lista på utrustning som gör bilen praktisk och lätt att använda. För att förvara mindre saker finns ett handsfack som rymmer 8,4 liter, ett stort fack på mittkonsolen med flaskhållare i framkant, flaskhållare även i det utfällbara armstödet för baksätespassagerarna och även i framdörrarnas sidofickor finns det plats för både dokument och flaskor. Mittarmstödet kan även enkelt justeras i längsled för att bli ett ännu bekvämare armstöd.

Multiknapp på ratten

Genom en multiknapp på ratten har föraren fullständig kontroll över klimatanläggningen, audio-funktionerna, navigering och bilens övriga information. Mazdas nya CF-nät, Cross Functional Network, har alla dessa funktioner i en enda knapp placerad på ratten.

Systemet gör att föraren enkelt och säkrare kan sköta alla kontroller utan att ta sin hand från ratten. Systemet har även utvecklats och testats mycket noga för att minimera den tid som föraren måste släppa ögonkontakten med vägbanan och den aktuella trafiksituationen.

4. Motorer & växellådor

Helt nya Mazda6 får också en ny motor. Den tidigare 2,3 liters motorn har utvecklats och cylindervolymen har ökat till 2,5 liter. Motorns vridmoment i låg- och mellanregistret har förbättrats med 10%, 19 Nm, jämfört med 2,3 liters motorn. Den nya 2,5 liters-motorns maximala vridmoment är 226 Nm vid 4 000 rpm. Effekten har ökat till 170 hk. Toppfarten uppges till 220 km/tim och accelerationen 0-100 km/tim till 8,0 sekunder för en Sedan. Den genomsnittliga bensinförbrukningen är 8,1 liter/100 km och CO2-värdet 192 gr/km. Trots den större motorvolymen och fler hästkrafter har bensinförbrukningen och CO2-utsläppen minskat med 6,9%, eller med 0,6 liter/100 km, jämfört med den tidigare 2,3 liters-motorn. Den nyutvecklade 2,5 liters motorn har ett svänghjul av dubbelmassa-typ och både vevstakar och lager har gjorts lättare.

Kvar i motorutbudet finns de båda bensinmotorerna på 1,8 och 2,0 liter. Tack vare viktbesparingen, lägre luftmotstånd och en vidareutveckling av motorerna har bensinförbrukningen och CO2-utsläppen minskat med med 11,7% respektive 10,3% för dessa båda bensinmotorer. 1,8 litersmotorn på 120 hk har nu en bensinförbrukning från 6,8 liter/100 km och 2,0 litersmotorn på 147 hk från 7,0 liter/100 km.

Även dieselmotorn har i Europa-version genomgått förbättringar. Ljudnivån har minskat genom olika åtgärder liksom bränsleförbrukning och utsläpp av partiklar. Utsläppen av NOx är nu minimala. Mazdas kraftfulla två liters turbodiesel-motor har nu en genomsnittlig bränsleförbrukning på 5,6 liter/100 km och CO2-utsläppen låga 149 gr/km. Effekten är 140 hk och det maximala vridmomentet lika kraftfullt som tidigare på 330 Nm.

Den sexväxlade manuella växellådan har också utvecklats och förfinats i sin precision. Synkroniseringen mellan femman och sexans växlar är förbättrad för att minska den nödvändiga handkraften med upp till 15%. Den förbättrade sexväxlade manuella växellådan finns både till 2.0 och 2.5 liters bensinmotorerna samt till dieselversionen. 1.8 liters-modellen har som tidigare en femväxlad manuell växellåda.

Tll bensinmotorn på 2.0 liter finns även en femväxlad automatisk växellåda med sekventiella växlingslägen.

5. Chassi & Säkerhet

Chassiet på nya Mazda6 har utvecklats ytterligare. De främre dubbla länkarmarna har nu sex infästningar istället för fyra, vilket minskar vägljudet och ökar komforten. Servostyrningen är numera elektrisk. Liksom på sportbilen Mazda RX-8 är styrservomotorn monterad på styrväxeln och av elektromagnetisk typ utan kol. Detta system minskar bränsleförbrukningen med cirka 2% jämförd med en hydraulisk servostyrning.

Nya Mazda6 har en kaross med betydligt lägre luftmotstånd. Cd-värdet för Sedan- och KombiSedan-modellerna har minskat från 0.30 till 0.27 och för Kombi-modellen från 0.32 till 0.28.

Lägre luftmotstånd, högre vridstyvhet - och lättare!

Förutom att uppnå en hög vridstyvhet har Mazda-ingenjörerna, liksom med andra nya Mazda-modeller, arbetet framgångsrikt för att minska vikten. Genom att använda större andel höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål har vridstyvheten ökat med 45% för en KombiSedan, 33% för en Kombi och med 32% för en Sedan. Trots att nya Mazda6 är större än tidigare och innehåller mer utrustning är den upp till 35 kilo lättare än föregångaren beroende på utrustning och modell. Precis som vid utvecklandet av nya Mazda MX-5 och Mazda2 har andelen höghållfasthetsstål och ultrahöghållfasthetsstål ökat.I nya Mazda6 har dessa stålsorter ökat med 7%, från 42% i nuvarande modell till 49% i nya Mazda6.

Flera nya säkerhetssystem

Även på säkerhetssidan har nya Mazda6 förbättrats. Karossen har utökade deformationszoner, extra kurvstrålkastare, parkeringssensor, däcktrycksövervakning, Mazdas första aktiva wiplashskydd och ett förbättrat fotgängarskydd. Samtliga Mazda6 som kommer till Europa har bl.a. dessutom ABS-bromsar, antisladd- och antislir-system, sex krockkuddar, ISOFIX-fästen för barnstolar i baksätet samt krockeftergivliga pedaler.

Nya Mazda6 har dessutom ett förbättrat bromssystem med bl.a. nödbromsassistans. De främre bromsskivorna har fått större diameter och nya Mazda6 stannar vid en hastighet på 100 km/tim på 39 meter vid torr vägbana.

6. Mazda6 i Sverige

Nya Mazda6 kommer att säljas i Sverige i ett flertal olika versioner. Samtliga tre karossvarianter, Sedan, KombiSedan och Kombi, kommer att finnas med samtliga fyra tillgängliga motorer, tre bensinmotorer och en turbodiesel.

Bensinmotorn på 1.8 liter finns i både en instegsmodell kallad Go och i en ännu mera utrustad Advance-modell. Bensinmotorn på 2.0 liter och dieselmotorn finns endast i Advance-version, medan den nya 2.5 litersmotorn kommer att säljas på en svenska marknaden endast i Sport-version.

Redan Go-versionen har givetvis all tillgänglig säkerhetsutrustning. Men Go har dessutom luftkonditionering, 16 tums lättmetallfälgar, radio och CD-spelare med 4 högtalare och Mp3-funktion samt baklyktor av LED-typ. Givetvis även centrallås, elektriska fönsterhissar runt om och inifrån elektriskt justerbara backspeglar. Stolsvärmen har nu även två steg.

Advance får dessutom färddator, informationssystemet CF-Net, främre dimljus, regnsensor, automatisk avbländbar backspegel, elektriskt infällbara yttre backspeglar samt läderratt. Advance har dessutom klimatanläggning med två zoner, 17 tums lättmetallfälgar, radio och CD-spelaren med CD-växlare och ytterligare två högtalare.

Fullutrustad Sport-version med 170 hk

Sport-versionen med nya 2.5 liters-motorn på 170 hk har ännu mera standardutrustning. Här finns extra kurvstrålkastare, Bose Premium Sound System med åtta högtalare, Bluetooth handsfree system för mobiltelefon, delläderklädsel, däcktrycksövervakning, parkeringssensorer både fram och bak, SAP designpaket, bi-Xenon strålkastare och lättmetallfälgarna på Sport-versionen är 18 tum stora.

Tre olika läderklädslar, svart, ljusgrå eller trendiga misty green finns som tillbehör till Advance- och Sport-versionerna. Läderklädseln har nu en betydligt högre kvalitet och är betydligt mjukare än i den tidigare Mazda6-modellen. Inte mindre än tolv olika exteriörfärger kan även de svenska kunderna välja på till sin nya Mazda6, de solida fägerna vitt och svart samt metallic- och micalackerna, helt nya Lilac silver och Sparkling black samt Sunlight silver, Velocity red, Radiant ebony, Galaxy grey, Copper red, Aurora blue, Chrystal white pearl samt Stormy blue.

Även nya Mazda6 har samma kraftfulla garantipaket som övriga Mazda-modeller, 3 år eller 10 000 mils fabriksgaranti, 12 års rostskydd, 3 års lackgaranti, 3 års vagnskada och 3 års Mazda Assistansservice. Serviceintervallet är 2 000 mil eller en gång per år.

Officiell introduktion i Sverige med samtliga karossvarianter planeras till första helgen i april nästa år. Priserna är ännu ej fastställda.

7. Tekniska specifikationer

Helt nya Mazda6: prel. specifikationer (för Europa)

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12645 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...