hero

Många nyheter på Mazda6 - pris från 193.000

2005-07-25
2985 visningar
seats

En starkt uppgraderad Mazda6 introduceras på den svenska marknaden under september månad. Utvändigt är det kanske framförallt fronten med en större Mazda-logotype i grillen, rektangulära luftintag och svarta bakgrunder inuti strålkastarna som märks. Men under skalet har mycket hänt. Mazda6 finns fortfarande både som Sedan, KombiSedan och Kombi, men erbjuds nu med tre bensinmotorer och senare även med två av Mazdas egna och nya dieselmotorer. Nytt är även sexväxlade manuella växellådor och en femväxlad Activematic automatlåda. Nya Mazda6 med 1.8 litersmotor finns från 193 000 kronor.

Mazda6 har varit och är fortfarande Mazdas viktigaste modell. Mazda6 var den första modellen från det nya Mazda när den presenterades 2002. En bilfabrik som de senaste fyra åren redovisat ökade vinstsiffror och vars produktion går för fullt. En bilfabrik som fortfarande tillverkar modeller med mycket hög teknisk kvalitet, men som i och med lanseringen av Mazda6 även införde begreppet Zoom-Zoom, vilket bl.a. står för mera design och sportighet.

Succé för Mazda6
Mazda6 blev genast en stor succé för Mazda. Drygt 809 000 bilar har tillverkats av den första generationen Mazda6. Europa är den viktigaste marknaden för Mazda6 och här såldes det ifjol 93 000 bilar. Av nya Mazda6 planerar Mazda att per år sälja 282 000 bilar, varav Europa står för 95 000, Nordamerika 76 000 och Kina 65 000. Tillverkningen sker vid Mazdas Hofu-anläggningar i Yamaguchi, förutom de nordamerikanska bilarna, som tillverkas i Michigan, USA.

Traditionellt sett har Mazda-bilarna alltid uppmärksammats för sin höga kvalitet. Föregångaren Mazda 626 såldes under 20 år i Europa i 1,4 miljoner exemplar och erövrade en mängd utmärkelser för sin höga kvalitet. Nya Mazda6 har hittills under de senaste tre åren erövrat inte mindre än 104 utmärkelser i 59 olika länder runtom i världen. Men inte bara för hög kvalitet, utan även för sin design. Och när Mazda Motor Europe genomförde en stor undersökning på Europas fem största bilmarknader bland Mazda6-ägare, kom design i topp som argument vid bilköpet. I Spanien sade 83 procent av ägarna att de i första hand köpte sin nya Mazda6 på grund av designen. I Italien var det 72 %, i Frankrike och England 60 % och i Tyskland 45 %.

Design och körglädje…
När svenska motortidningen Auto Motor & Sport genomförde en liknande undersökning bland Mazda6-ägarna blev förhållandet likadant. Hela 97 % av ägarna gillade utseendet. Därnäst kom körglädje. Så kraftigt har Mazda6 förändrat bilden av den tidigare präktiga och slitstarka Mazda-bilen. Under 2001 sålde Mazda 163 000 bilar i Europa. Tre år senare hade försäljningen ökat till 275 000 bilar. Mycket tack vare just Mazda6, som stod för över 40 % av den totala Mazda-volymen i Europa, trots att segmentets totala volym under åren minskat, dock inte för Mazda6.

…och kvalitet
Men den höga kvaliteten har inte förändrats bara för att design och körglädje tillkommit som starka argument för Mazda6. I tyska bilistorganisationen ADACs stora sammanställning av alla rapporterade problem på tyska autobahn under 2004 var Mazda6 bäst i klassen. Och likadant var det i svenska Motormännens stora ägarundersökning - Mazda6 klarade sig klart bäst i stora mellanklassen.

Utseendemässigt är det som sagt inga större förändringar gjorda. Grillen har i överkant fått en bredare kromlist och Mazda-logotypen har ökat i storlek. Stötfångaren har fått rektangulära luftintag i borstat aluminium och bakgrunden i strålkastarna är numera svarta. Baklamporna har fått något mörkare glas och den bakre stötfångaren är också något förändrad. Både 16- och 17 tums aluminiumfälgar har ny design.

Även interiören är på några punkter förändrad. Mittkonsolen har blivit mera integrerad och fått ny design i mörk titaniumfärg och längsgående lister i borstat aluminium. Ljudsystemets panel bryter av i svart pianolack och klimatanläggningens vred har blivit greppvänligare. Även instrumentpanelen har fått ny design med fler kromsarger.

785 tekniska förändringar
Nej, på nya Mazda6 är det som inte syns de största nyheterna. 785 olika tekniska förändringar har genomförts i jämförelse med den nuvarande versionen.

Mazda6 finns fortfarande med tre olika karosstyper, Sedan, KombiSedan och Kombi. Men snart finns inte mindre än fem olika motorer att välja mellan i samtliga tre karosstyper, tre bensinmotorer och två nya turbodieslar med partikelfilter som standard över hela Europa. Dieselmotorerna finns dock inte i Sverige förrän framåt årsskiftet.

Tre bensinmotorer
Samtliga tre bensinmotorer är från Mazdas egen MZR-serie. De fyrcylindriga motorerna har dubbla överliggande kamaxlar och cylinderblock i aluminium. Den största motorn på 2,3 liter har dessutom dubbla balansaxlar för ännu vibrationsfriare gång. 2,0 och 2,3 litersmotorerna har dessutom variabla ventiltider och båda versionerna har numera också dubbla avgasutblås.

1.8 litersmotorn på 120 hk kommer nu tillbaka på den svenska marknaden. En motor med en genomsnittlig bensinförbrukning på endast 7,7 liter/100 km, med ett CO2-utsläpp på 184 g/km och med ett maximalt vridmoment på 165 Nm vid 4300 rpm. En Sedan med 1,8 litersmotorn har en toppfart på 197 km/tim och en acceleration från 0-100 km/tim på 10,7 sekunder. Även denna motor har nu elektroniskt gasspjäll.

Starkare och snålare
Den mest sålda 2,0 litersmotorn har utvecklats i nya Mazda6. Effekten har ökat från 141 till 147 hk och vridmomentet från 181 till 184 Nm vid ett något lägre varvtal, 4 000 rpm. Samtidigt har den genomsnittliga bensinförbrukningen minskat med drygt två procent till 7,8 liter/100 km. CO2-utsläppen är 186 g/km, toppfarten 211 km/tim och accelerationen från 0-100 km/tim går på 9,7 sekunder.

Även den största 2,3 litersmotorn på 166 hk har fått lägre genomsnittlig bensinförbrukning. Denna har förbättrats med drygt två procent till 8,7 liter/100 km. CO2-utsläppen är 207 g/km, toppfarten 214 km/tim och accelerationen från 0-100 km/tim går på 8,9 sekunder.

Två turbodieslar kommer
Runt årsskiftet utökas motorprogrammet med två helt nya två liters turbodieselmotorer med ett avancerat commonrail-system och med ett regenererande partikelfilter som standard i hela Europa. Båda motorerna är utvecklade ur Mazdas MZR-CD motorfamilj och finns även i nyligen introducerade Mazda5. Motorerna ger i Mazda6 121 respektive 143 hk och ett maximalt vridmoment på 360 Nm redan vid låga 2 000 rpm för High Power-versionen, medan den mindre motorn ger 320 Nm vid samma låga motorvarv. Den genomsnittliga dieselförbrukningen är 6,0 liter/100 km och CO2-utsläppen 165 g/km.

Topphastigheten för High Power-versionen uppger Mazda till 205 km/tim och för den vanliga turbodieselmotorn till 194 km/tim.

Ny sexväxlad manuell
Mazda6 kommer också med nya växellådor. Den enda modell som har kvar den femväxlade manuella växellådan är versionen med 1,8 litersmotorn. Versionerna med 2,0 och 2,3 liters bensinmotorer och de båda dieselvarianterna får helt nya manuella sexväxlade växellådor av Mazdas egen tillverkning, vilket är en av orsakerna till att bensinförbrukningen kunnat sänkas.

Ny femväxlad automat
Till de två bensinversionerna på 2,0 och 2,3 liter finns också en helt ny femväxlad automatisk växellåda med sekventiella växlingslägen. Tidigare har endast 2.0 litersmodellerna gått att få med en fyrväxlad automat. Nu finns Mazdas nya femväxlade automat tillgänglig även till 2,3 litersmodellerna. Trots att denna nya femväxlade automatlåda har fler delar är den fortfarande 370 mm lång och kan därför monteras på samma sätt som den tidigare. Priset för denna nya femväxlade automatlåda är satt till 10 000 kr.

Men det är inte bara motorer och växellådor som har utvecklats på nya Mazda6. Chassiet har blivit vridstyvare genom ett flertal förbättringar. Samtidigt har Mazda-ingenjörerna förbättrat ljudnivån genom 18 olika förändringar. Torpedväggen mellan motorutrymmet och kupén har isolerats bättre genom tjockare material, liksom alla rör. Golvmattan runt kardantunneln har också gjorts mer isolerande, liksom dörrsidor och dörrtrösklar. Dessutom har hjulupphängningen bak och motorfästena finjusterats med tanke på ljudnivån.

Bäst i aktivt säkerhetstest
Mazda6 har både hög aktiv och passiv säkerhet. Den har en självbärande och vridstyv kaross med definierade deformationszoner för fram- och bakparti och en stabil säkerhetscell för passagerarna med sidokrockförstärkning i dörrarna. Mazdas eget säkerhetssystem MAIDAS (Mazda Advanced Impact Distribution and Absorption System) är konstruerat för att skydda själva kupén i händelse av en kollision. Nyligen korades Mazda6 till Australiens säkraste bil i landets ledande motortidning Wheels unika aktiva säkerhetstest.

Mazda6 har givetvis nackskydd och trepunkts säkerhetsbälten på samtliga fem sittplatser. Framstolarna har både bältessträckare, belastningsbegränsare och bältespåminnare sedan tidigare. Nytt är att bältespåminnare nu även finns för baksätespassagerarna. Framstolarna har även skydd mot pisksnärtskador. Klämskydd finns på samtliga fönster och ISOFIX barnstolsfästen på baksätets båda ytterplatser. Styrstången trycks ihop och även pedalerna skyddar föraren vid en eventuell kollision.

Samtliga Mazda6 som tas in till Sverige har som standardutrustning bl.a. låsningsfria ABS-bromsar med bromskraftsfördelning (EBD) och nödbromsassistans (EBA), stabilitetskontroll (DSC) med antispinn (TCS), krockkuddar fram för förare och passagerare, sidokrockkuddar fram samt krockgardiner. Passagerarkrockkudden kan numera kopplas ur med en nyckel till vänster om ratten.

Mazda6 i Sedan- och KombiSedan-version är 4 690 mm lång, Kombi-versionen 20 mm längre. Mazda6 är 1 780 mm bred och 1 435 mm hög, förutom Kombi-modellen som är 1 480 mm hög. Den har en hjulbas på 2 675 mm, en spårvidd på 1 540 mm med 16- eller 17 tums aluminiumfälgar. Med 15 tums stålfälgar är spårvidden 10 mm bredare.

Sedan-modellen lastar 501 liter enligt VDA-normen, en KombiSedan 492 liter, men lastvolymen kan enkelt ändras till 1 662 liter genom att med ett enda enkelt handgrepp fälla baksätena utan att nackskyddet först måste tas bort. För Kombi-modellen gäller 505 respektive 1 712 liter.

Nya Mazda6 kommer att säljas i Sverige med samtliga fem olika motorer, tre bensinmotorer och två turbodieslar, i tre olika karrosstyper, Sedan, KombiSedan och Kombi samt i två olika utrustningsnivåer, Touring och Sport.

Hög utrustningsnivå
En Mazda6 med 1.8 litersmotorn i Touring-version kommer att kosta cirka 193 000.
Bland standardutrustningen hittar vi klimatanläggning, elektriska fönsterhissar med klämskydd och som numera alla fyra regleras med ett enda knapptryck, farthållare, färddator med digital yttertemperaturmätare, komfortlåsning där alla fönster också stängs med nyckeln, rattmonterade knappar till ljudanläggningen som nu har både radio och även CD-spelare med fyra högtalare, läderklädd ratt som kan justeras i både höjd och längd, strålkastarspolare och svart takreling på Kombi-modellerna.

Till 1,8 Touring, och så småningom även 2,0 DE, finns ett prisvärt utrustningspaket för 7 500 kr innehållande 16 tums aluminiumfälgar, regnsensor, främre dimljus och Autolight ljussensor. Detta paket finns redan som standard på övriga Touring-modeller, vilket innebär att prisskillnaden mellan en 1,8 liters Touring-modell med utrustningspaket och en likadan utrustad 2,0 liters Touring blir 8 000 kr.

2,3 litersmodellerna med 166 hk finns endast i Sport-version. Sedan-modellen kostar 225 000 kronor, men då är det inte bara motorn som ökat med 19 hk, utan Sport-modellerna har dessutom 17 tums aluminiumfälgar, en Bose ljudanläggning med sju högtalare och CD-växlare samt Xenon-strålkastare. Kombi-versionen har även en bakspoiler på överdelen av bakluckan.

Tolv färger
Nya Mazda6 finns i inte mindre än tolv olika färger, varav två är helt nya metallicfärger, Phantom Blue och Brilliant Carbon Grey. Övriga färger på paletten är den solida lacken Arctic White Clear samt mica- eller metalliclackerna Black, Blue Pacific, Velocity Red, Silver Contrail, Snowflake White Pearl, Nordic Green, Radiant Ebony, Strato Blue och Titanium Gray.

Samtliga Mazda6 har som standard svart klädsel. En sandfärgad klädsel går dock att få till Touring-modellerna. Och för 13 000 kronor går det även att få svart läderklädsel till bensinversionerna på 2,0 och 2,3 liter och till den starkaste dieselvarianten. Men då är förarstolen dessutom elmanövrerad och har fem olika minnesfunktioner för olika förares inställningar.

Starkt garantipaket
Mazda har på den svenska marknaden ett mycket starkt garantipaket;
3 års, eller 10 000 mils, nybilsgaranti
12 års rostskyddsgaranti
3 års lackgaranti
3 års vagnskadegaranti
3 års Mazda Assistansservice

Rekommenderade cirkapriser och modellprogram Mazda6:
1.8 Touring 120 hk 5 MT 193 000
2.0 Touring 147 hk 6 MT 208 500
2.3 Sport 166 hk 6 MT 225 000
2.0 DE Touring 121 hk 6 MT 211 000
2.0 DE HP Touring 143 hk 6 MT 228 500
2.0 DE HP Sport 143 hk 6 MT 240 000

Tillägg:
KombiSedan 3 000
Kombi 6 000
Activematic 5 A/T 10 000
DVD-navigation 20 000

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19166 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15588 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13298 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12448 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...