hero

Mazda6 MPS för 319 000 kr med fyrhjulsdrift och 260 hk

2006-02-10
3216 visningar
seats

Nu har nya Mazda6 MPS äntligen kommit till Sverige. Den vassaste produktionsbil som Mazda någonsin byggt. Med en direktinsprutad turbomotor på 260 hk och med avancerad fyrhjulsdrift. Fullutrustad med bl.a. skinnklädsel, klimatanläggning, Xenon-strålkastare och Bose ljudanläggning för 319.000 kronor!

Mazda6 MPS, där MPS står för Mazda Performance Series, blir toppmodellen i försäljningssuccén Mazda6. En bilmodell som introducerades 2002 och som sedan dess fått över hundra olika utmärkelser runtom i världen, varav närmare 50 i Europa. Den blev t.ex. årets familjebil i Sverige 2002 och tvåa i Årets Bil i Europa 2003.

Lång sportbilstradition
Mazda har en lång tradition av att bygga sportiga bilar som t.ex. Mazda RX-7, Mazda RX-8 och inte minst Mazda 787B, segerbilen från Le Mans 1991, vilken var den första japanska bil som vann det klassiska 24-timmarsloppet. Mazda har även tävlat i Rally-VM med en fyrhjulsdriven turbobil och bl.a. vann svensken Ingvar Carlsson ett par VM-tävlingar för Mazda Rally Team Europe i slutet av 1980-talet. Motorsportavdelningen Mazdaspeeds ingenjörer har denna gång framförallt arbetade med chassitrimningen i nya Mazda6 MPS.

Sofistikerad och exklusivt sportig sedan
Men nya Mazda6 MPS är definitivt ingen rallybil. Ingenjörer och designer har inte frestats att bygga en rallybil för landsvägen med en aggressiv rallybilsliknande utsmyckning. Istället har nya Mazda6 MPS ett sofistikerat och exklusivt sportigt utseende.

Redan mer standardbetonade Mazda6 har en modern, lovordad och prisad design. Mazda har omsorgsfullt bearbetat designen av Mazda6 MPS utifrån standardbilen. Trots detta märks onekligen skillnaderna. Mazda6 MPS har en kraftigare och mera aerodynamisk framspoiler med ett betydligt större luftintag för att leda kylluft till bl.a. turbomotorns laddluftkylare. Denna sitter platt ovanpå motorn, vilket också gjort att motorhuven är 40 mm högre än på en vanlig standard-Mazda6.

På sidorna finns diskreta sidokjolar och hjulhusen fylls upp av 15-ekrade 18 tums-fälgar med däck i dimensionen 215/45R 18. Bak påminner Mazda6 MPS om sportbilen RX-8 i designen. Här finns en mindre spoiler och de båda kraftiga avgasrören är integrerade i det nedre bakpartiet.

Mazda6 MPS har en hel del av Mazdas egen nya avancerade teknik. Den direktinsprutade turbomotorn på 2.3 liter ger 260 hk vid 5.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på hela 380 Nm vid låga 3.000 rpm. Mazda6 MPS accelererar från 0-100 km/tim på 6,6 sekunder och har en topphastighet på 240 km/tim.

Ny sexväxlad växellåda
Mazda6 MPS har en nyutvecklad sexväxlad manuell växellåda. En elektroniskt styrd aktiv koppling mellan främre och bakre differentialen fördelar kraften mellan fram- och bakaxeln. Allt efter olika körförhållanden väljer drivsystemet automatiskt mellan tre olika lägen: "Normal", då merparten av kraften fördelas till framhjulen, "Sport", då upp till 50 % av kraften går till bakhjulen för ännu mer körglädje, och "Stabilitet" för körning på halt underlag då kraften hela tiden fördelas 50:50 mellan drivaxlarna för maximalt grepp.

En differentialbroms, av samma slag som den som används i Mazda RX-8, fördelar dessutom kraften mellan vänster och höger bakhjul.

50 % vridstyvare chassi
Samtidigt som Mazdas ingenjörer ökat vridstyvheten med 50 % genom ett flertal olika karossförstärkningar har de även fintrimmat chassit på ett sätt som gör att bilen blivit sportigare att köra utan att komforten för den skull blivit sämre.

Det passiva säkerhetsprogrammet omfattar främre krockkuddar, sidokrockkuddar, skyddsgardiner både fram och bak, bältesförsträckare och belastningsbegränsare fram. Krockkudden på passagerarplatsen fram är urkopplingsbar. Vidare har Mazda6 MPS ISOFIX-fästen för barnstolar, pisksnärtskydd på framstolarna, bältespåminnare för samtliga säten, liksom krockeftergivlig bromspedal.

Nya Mazda6 MPS har naturligtvis även bl.a. dynamisk stabilitetskontroll (DSC) och antispinn (TCS), liksom låsningsfria ABS-bromsar med elektronisk bromskraftsfördelning (EBD) och nödbromsassistans (EBA).

Fullutrustad för 319.000 kr
Mazda6 MPS finns bara i en fullutrustad version på den svenska marknaden. Det enda som går att köpa till är navigationsutrustning för 20.000 kr. Allt annat är standard. Och listan på standardutrustning är lång. Här finns bl.a. klimatanläggning, Xenon-strålkastare med spolarrengöring, svart läderklädsel med elektriskt justerbar förarstol med minnesfunktion och en Bose ljudanläggning med CD-växlare för sex skivor, sju högtalare och förstärkare med fem kanaler för equalizer.

I standardutrustningen på Mazda6 MPS finns bl.a. även stöldskyddslarm, integrerade dimljus i framstötfångaren, farthållare, färddator, läderratt med knappar för ljudanläggningen och pedaler i aluminium. Även metallic- eller micalack ingår i priset 319.000 kronor.

Kraftfullt garantipaket
Mazda6 MPS har liksom övriga Mazda-modeller ett kraftfullt garantipaket innehållande en nybilsgaranti på 3 år eller 10.000 mil, 3 års vagnskada, 3 års Mazda Assistansservice, 3 års lackgaranti och 12 års rostskyddsgaranti.

Håll dig uppdaterad

Mest lästa artikar

November-premiär för helt nya Mazda3 med pris från 164 900 kr

2013-10-01 | 19226 visningar

Andra helgen i november blir det svensk premiär fö...

Läs allt om helt nya Mazda3

2013-07-12 | 15645 visningar

1. Helt nya Mazda3 – i korthet Skyactiv-teknologi...

Mazda tar täten med 10 års garanti

2013-01-02 | 13360 visningar

Flera märken på den svenska bilmarknaden har förlä...

Helt nya Mazda CX-3

2015-07-03 | 12645 visningar

Här kan du läsa allt om helt nya Mazda CX-3 Int...